limbo1
door limbo1 Jun 25, 2010 om 01:38
Geldzaken & recht

Regeling Rabo OpMaat hypotheek (overgesloten vóór 1 aug. 2005)

Hallo,

Ik heb mijn Rabo OpMaathypotheek (uit 1998) in 2000 uit onvrede overgezet naar een andere hypotheek bij een andere geldverstrekker.

Ik krijg nu een brief van de Rabobank waarin ze mij de misgelopen rente willen vergoeden (maar liefst ruim €20,-......) en daarnaast bieden ze de mogelijkheid om taxatiekosten en notariskosten terug te vorderen.
Als de hypotheek ná 1 augustus 2005 is overgesloten dan is dit geen probleem.
Is het echter vóór 1 aug. 2005 geweest dan moet je "aannemelijk maken" d.m.v. een kopie van de stukken dat je "niet tevreden was over de OpMaathypotheek".

Nog eens de "Regeling OpMaat" gelezen en hiermee bedoelen ze een brief of E-mail die je gestuurd zou hebben.

Kunnen ze dit zomaar eisen? Wie stuurt er nl. een brief/mail dat je niet tevreden bent over een hypotheek?
99 van de 100 zijn gewoon boos omdat ze zich belazerd voelen en sluiten hun hypotheek gewoon over naar een ander, toch?

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik tóch in aanmerking kom voor compensatie van notaris- en taxatiekosten?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Gr.

816 2 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Jun 25, 2010 om 08:22
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Er zijn heel veel mensen die een hypotheek gewoon oversluiten omdat in hun ogen een andere geldverstrekker een beter aanbod biedt. Dat is niet altijd uit onvrede. De Rabobank kan verlangen dat je alsnog aantoont dat je enkel uit onvrede ben overgestapt. Waar daar bij zou kunnen helpen zijn bijvoorbeeld de leningvoorwaarden van de nieuwe geldverstrekker. Als die niet beter zijn (misschien zelfs slechter) dan bij de Rabobank (denk aan rente, rentevasteperiode etc.), dan zou je nog kunnen stellen dat het je enkel uit onvrede hebt gedaan. Maar in de periode 1998-2000 daalde de hypotheekrente nog aanzienlijk.

Om te voorkomen dat mensen nu nog ergens een voordeeltje uit willen halen, terwijl ze alleen maar vanwege de rente zijn overgestapt, kan de Rabobank dit als voorwaarde stellen.

Maar nu nog een brief sturen kan natuurlijk altijd nog. Of het ook helpt is vers 2.

Ik vind het overigens wel erg kort dat je de opmaat-hypotheek hebt gehad. Iedere spaarverzekering heeft enige tijd nodig om echt te gaan renderen. Bij de meeste verzekeringen ligt dat op zo'n 5 jaar. Voor die tijd is het rendement laag tot zelfs negatief. Was je niet tevreden over de rabobank-hypotheek of de vermogensopbouw (op dat laatste ziet de compensatie-regeling namelijk).

limbo1
door limbo1 - Jun 25, 2010 om 12:44
17 Antwoorden / 10 Vragen

Hoi Marcel,
Bedankt voor je reactie!

Die korte periode is geweest omdat ik toen een andere adviseur heb genomen en die vond het niet oké dat er bepaalde kosten afgehouden werden uit het spaargedeelte. Vandaar de overstap!
Achteraf bezien heeft hij natuurlijk wél gelijk gehad want wat staat er letterlijk in de "Regeling Opmaat" te lezen;

"Aan het spaardeel van een OpMaat Verzekering zijn geldbedragen onttrokken. Deze bedragen zijn onder meer aangewend voor de
betaling van de verschuldigde premies voor de overlijdensrisco-dekking, de eventueel verschuldigde premies voor de arbeids-
ongeschiktheidsdekking en de vaste kosten.
Rabobank zal - op verzoek van klanten - overgaan tot herstel van het spaardeel."

Ik ga toch even checken wat je zei over de nieuwe hypotheek (wat betreft voorwaarden; rente, rentevast periode etc.)
Misschien kan er er wat mee.

Nogmaals bedankt.

Gr.