globetrotter
door globetrotter Dec 17, 2011 om 16:57
Geldzaken & recht

Rekening niet voor mij bestemd

Ik kreeg vandaag een vette rekening van een garage waar ik vroeger klant ben geweest. De betalingstermijn was verstreken en ik werd gesommeerd te betalen.
Nu ben ik al jaren geen klant meer bij deze garage. Ik denk zelf dat een auto die ooit van ons is geweest daar voor onderhoud is geweest en zij automatisch het kenteken koppelen aan hun bestand en er onterecht van uit zijn gegaan dat de bewuste auto op onze naam stond.
Helaas staat het kenteken van het voertuig waarvoor onderhoud is gepleegd niet op de rekening vermeld.

Natuurlijk ben ik hier boos over. Want ik kan maandag weer bellen en alles proberen recht te zetten.
Allereerst ga ik vragen naar het kenteken van het voertuig waarvoor de onderhoudsbeurt was en mededelen dat auto niet (meer) op onze naam staan.
Dat kan ik ook allemaal aantonen d.m.v. vrijwaringsbewijzen. Maar zover wil ik niet gaan.

Waar ligt nu de bewijslast? Moet ik aantonen dat ik daar nooit geweest ben met mijn auto of moeten zijn bewijzen dat de rekening wel degelijjk voor mij bestemd is?

Als alles eenmaal is rechtgezet is het dan normaal dat ik een schritelijk excuus wil waarin staat vermeld dat deze rekening onterecht verzonden is?

Gaarne uw advies.

4921 20 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - Dec 17, 2011 om 17:02
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Ik zou eerst maar eens afwachten tot maandag. Als men u verzocht heeft om te betalen en het blijkt naderhand een vergissing te zijn is er toch niets aan de hand? Misverstanden zijn er om weer recht gezet te worden.

Zwemmer

tdehond
door tdehond - Dec 17, 2011 om 17:09
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ik denk zelf dat een auto die ooit van ons is geweest

Ik zou zo nodig d.m.v. een copie vrijwaringsbewijs aantonen dat de auto niet meer in mijn bezit is.

Als garage hier niet mee akkoord gaat, dan zou ik een aangetekend schrijven sturen met als bijlage een copie van het vrijwaringsbewijs.
Copie brief + verzendbewijs bewaren. Dan kan ik bij een incassoprocedure aantonen dat ik gereageerd heb en aangetoond heb dat de opdracht niet van mij komt omdat auto niet meer in mijn bezit is.

emcede
door emcede - Dec 17, 2011 om 17:42
960 Antwoorden / 4 Vragen

Waarom bent u hier "natuurlijk" boos over? Toegegeven, goed is het natuurlijk niet maar mogelijk heeft iemand gewoon een fout gemaakt en is het met 1 telefoontje opgelost. Moet je daarvoor direct boos reageren? En excuses eisen... tja, 't is maar wat je wil. Dat je een schriftelijke bevestiging wil dat je de nota als niet verzonden kunt beschouwen kan ik begrijpen.

Bel nu maandag eerst eens, misschien is het wel direct opgelost en heb je je kwaad gemaakt om niets!

zwemmer
door zwemmer - Dec 17, 2011 om 18:25
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Misschien zit je in betaalstress en moest je even stoom afblazen om niet te ontploffen. Is het nu wat afgezakt? Komt allemaal goed.

Zwemmer

globetrotter
door globetrotter - Dec 17, 2011 om 19:00
25 Antwoorden / 11 Vragen

[quote=tdehond schreef op zaterdag 17 dec 2011, 17:09]Ik denk zelf dat een auto die ooit van ons is geweest

Ik zou zo nodig d.m.v. een copie vrijwaringsbewijs aantonen dat de auto niet meer in mijn bezit is.

Als garage hier niet mee akkoord gaat, dan zou ik een aangetekend schrijven sturen met als bijlage een copie van het vrijwaringsbewijs.
Copie brief + verzendbewijs bewaren. Dan kan ik bij een incassoprocedure aantonen dat ik gereageerd heb en aangetoond heb dat de opdracht niet van mij komt omdat auto niet meer in mijn bezit is.

Kan ik hieruit opmaken dat de bewijslast dus bij mij ligt?

globetrotter
door globetrotter - Dec 17, 2011 om 19:02
25 Antwoorden / 11 Vragen

[quote=zwemmer schreef op zaterdag 17 dec 2011, 18:25]Misschien zit je in betaalstress en moest je even stoom afblazen om niet te ontploffen. Is het nu wat afgezakt? Komt allemaal goed.

Zwemmer

Het zal vast wel goed komen, maar omdat iemand een fout maakt cq zijn werk niet goed doet word ik onnodig aan het werk gezet. Ik heb geen zin om straks tegenover een deurwaarder te staan.

abarth
door abarth - Dec 17, 2011 om 20:12
845 Antwoorden / 19 Vragen

hmmm, mijn antwoord staat in de quote niet de bedoeling

abarth
door abarth - Dec 17, 2011 om 20:58
845 Antwoorden / 19 Vragen

[quote=globetrotter schreef op zaterdag 17 dec 2011, 19:00Kan ik hieruit opmaken dat de bewijslast dus bij mij ligt?

Nee, wie eist bewijst.
Maar om de zaak snel op te lossen kunt u het beste actief reageren.

Bel ze maandag even op, Zeg dat u geschrokken bent van de factuur maar dat u begrijpt dat er fouten gemaakt worden.
Vraag even naar het kenteken en als deze van u was leg dan uit dat u niet meer de eigenaar bent.
Vraag wel om een schriftelijke bevestiging of credit factuur zodat u altijd aan kunt tonen dat er geen vordering open staat.
Mocht het garagebedrijf hier niet aan mee willen werken doet u verder niets maar wacht rustig af. U heeft namelijk een bewijs dat u niet de eigenaar bent.

globetrotter
door globetrotter - Dec 17, 2011 om 21:00
25 Antwoorden / 11 Vragen

Abarth, bedankt. Ik ga het zo aanpakken.
Ik laat nog weten hoe het is afgelopen.

ha
door hanneke - Dec 21, 2011 om 16:26
321 Antwoorden / 1 Vragen

Het is nu inmiddels woensdag, hoe is het afgelopen?

rj
door rjw - Dec 21, 2011 om 16:34
3294 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=globetrotter schreef op zaterdag 17 dec 2011, 19:02]

Het zal vast wel goed komen, maar omdat iemand een fout maakt cq zijn werk niet goed doet word ik onnodig aan het werk gezet.

Zal andersom toch ook wel eens gebeuren? Of maakt u nooit fouten?

pb
door pbarendse - Dec 21, 2011 om 16:38
406 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hanneke schreef op woensdag 21 dec 2011, 16:26]Het is nu inmiddels woensdag, hoe is het afgelopen?
Dat gaan we, zoals bij veel vraagstellers hier, nooit meer vernemen ben ik bang...

globetrotter
door globetrotter - Dec 21, 2011 om 19:49
25 Antwoorden / 11 Vragen

Sorry, maar het was giga druk op het werk, dat het internet er even bij in schoot.
Verder ben ik nog niet veel verder gekomen.
Ik heb afgelopen maandag meteen gebeld en ze gaan het uitzoeken. Tot op heden heb ik nog niets gehoord. Als ik morgen nog niets vernomen heb, dan bel ik weer.
Wordt dus nog steeds vervolgd.

globetrotter
door globetrotter - Dec 21, 2011 om 19:50
25 Antwoorden / 11 Vragen

[quote=rjw schreef op woensdag 21 dec 2011, 16:34][quote=globetrotter schreef op zaterdag 17 dec 2011, 19:02]

Het zal vast wel goed komen, maar omdat iemand een fout maakt cq zijn werk niet goed doet word ik onnodig aan het werk gezet.

Zal andersom toch ook wel eens gebeuren? Of maakt u nooit fouten?

Inderdaad, ik maak nooit fouten. Dat laat ik door andere doen.

globetrotter
door globetrotter - Dec 22, 2011 om 12:18
25 Antwoorden / 11 Vragen

Vandaag weer de garage gebeld en gevraagd naar de stand van zaken. De persoon in kwestie die het zou uitzoeken was ziek en er had geen overdracht paatsgevonden.
Het wordt nu opnieuw opgepakt en uitgezocht, Ze proberen vanmiddag nog met een antwoord te komen, anders wordt het dinsdag na de Kerst.
We wachten dus gewoon maar weer af.

herrdroetker
door herrdroetker - Dec 22, 2011 om 20:38
275 Antwoorden / 10 Vragen

Lieber Globetrotter,

Hoe langer het duurt hoe gunstiger voor u. De garage heeft naar het schijnt haar administratieve zaken niet goed voor elkaar. Er zijn tegenwoordig veel bedrijven, die maar wat raak doen met factureren. Als de (bang gemaakte) klant dan betaalt hebben ze mooi weer wat poen binnen gehaald voor niks.
Het is misschien verstandig om voor als dit allemaal wat langer gaat duren, een 'dagboek' bij te houden van de gebeurtenissen, uw acties, contacten en afspraken met de garage.

Gesundheit!
HerrDoktorOetker

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Dec 22, 2011 om 21:16
355 Antwoorden / 1 Vragen

Ja en samenvattingen van die gesprekken (met data en tijden) even via mail naar de garage toesturen.

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Dec 22, 2011 om 21:20
355 Antwoorden / 1 Vragen

Met kopietje van die factuur erbij of gewoon de hele faktuur terug sturen retour afzender "niet voor geadresseerde bestemd".

globetrotter
door globetrotter - Dec 27, 2011 om 13:55
25 Antwoorden / 11 Vragen

Ik heb zojuist zelf maar even de garage gebeld. En er is mij telefonisch toegezegd dat de vandaag de credit-factuur de deur uit is gegaan. Ik ga ervan uit dat het nu helemaal is afgerond. Mocht er nog een staartje aanzitten dan meld ik mij wederom.

tdehond
door tdehond - Dec 27, 2011 om 14:19
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=globetrotter schreef op dinsdag 27 dec 2011, 13:55]Ik heb zojuist zelf maar even de garage gebeld. En er is mij telefonisch toegezegd dat de vandaag de credit-factuur de deur uit is gegaan. Ik ga ervan uit dat het nu helemaal is afgerond. Mocht er nog een staartje aanzitten dan meld ik mij wederom.
Mooi zo. Alle administratie rond deze factuur minimaal 5 jaar bewaren.