jc
door jcaspers Nov 3, 2008 om 13:19
Geldzaken & recht

Restant persoonsgebonden aftrek en TBU

Ik heb nogal wat restant persoonsgebonden aftrek over de afgelopen jaren opgebouwd. Heb deze eerder niet eens opgegeven in de aangifte, ontdekte het nu pas.

Nu kan ik deze aftrek nog steeds niet verzilveren in de latere belastingjaren dus gaat steeds mee.

Vraag 1: Wordt dit restant verzilvert door TBU? Ik heb jaren geleden bij vaststelling def aanslag TBU ontvangen. Dit ging automatisch. Dan zou je toch nooit een restant overhouden?

Vraag 2: als ik een behoorlijk restant persoonsgebonden aftrek heb welk in volgende jaren verzilvert zou kunnen worden, kunnen de veranderingen in de aftrek Buitengewone Uitgaven in de komende jaren dit dan teniet doen? Of zou dit gewoon gelden en meegenomen worden de komende jaren, als er dus geen TBU verzilvering zou plaatsvinden...

1955 13 Rapporteer

kr
door krieties - Nov 18, 2008 om 16:29
442 Antwoorden / 0 Vragen

Voor de berekening van de tbu teruggaaf speelt dat deel van de ziektekosten dat niet met inkomen kon worden verrekend geen rol. Dat deel gaat dus naar volgende jaren, als het dan wel met inkomen kan worden verrekend. Als een restant van de ziektekosten in 2007 niet kon worden verrekend, dan gaat dat restant naar 2008, zonder toetsing van de wettelijke regels over 2008.

Het is overigens nog de vraag of de tbu regeling blijft zoals het nu is.

kr
door krieties - Nov 24, 2008 om 13:44
442 Antwoorden / 0 Vragen

Inmiddels is bekend dat de tbu vanaf 2009 verdwijnt. In 2010 wordt n.a.v. de aangiften 2009 bepaald of er een soortgelijke regeling komt. De tbu over 2008 met uitbetaling in 2009 is dus voorlopig de laatste. Zo, nu ben je weer helemaal bij (gratis).

jc
door jcaspers - Nov 29, 2008 om 15:37
74 Antwoorden / 100 Vragen

Krieties, je schrijft dat het restant Buitengewone Lasten wat niet met het inkomen verrekend kan worden, geen rol speelt voor de TBU.

Wat is dan TBU? Ik dacht dat dit juist wel dit restant was?!

kr
door krieties - Nov 30, 2008 om 12:37
442 Antwoorden / 0 Vragen

Tbu is een mogelijkheid voor tegemoetkoming in uitgaven ziektekosten, die wel zijn afgetrokken van het inkomen, maar toch niet tot een teruggaaf leiden, omdat er al geen belasting wordt betaald. Als er geen belasting wordt betaald, (alles wordt al teruggegeven) leidt een aftrekpost niet meer tot een teruggaaf, en dan werkt de tbu regeling.

Als ziektekosten niet kunnen worden afgetrokken van het inkomen omdat het inkomen al nihil is, dan gaan die uitgaven naar volgende jaren. Dat is dus wat anders.

jc
door jcaspers - Nov 30, 2008 om 14:40
74 Antwoorden / 100 Vragen

Dank je Krieties. Het komt voor mij op hetzelfde neer, ik heb inkomen, wat niet zo hoog is, 18000 bruto per jaar EN heel hoge Buitengewone Lasten.
Dan krijg ik dus een teruggave ter hoogte van maximaal de betaalde belasting én houd ik nog over.
Dat gaat mee naar de volgende jaren, echter ik heb over eerdere jaren hierover TBU gehad. Dan neem je zo'n bedrag niet mee naar volgende jaren. Ik neem aan dat de Belastingdienst dit bijhoudt. Althans zij vertelden mij dat het geen punt was dat ik 'restant persoonsgebonden aftrek' niet ingevuld had, omdat dit automatisch meegenomen wordt.

kr
door krieties - Nov 30, 2008 om 15:22
442 Antwoorden / 0 Vragen

Je ziet het nog niet juist.

Je schrijft: ....echter ik heb over de eerdere jaren hiervoor tbu gehad.... Dat kan niet!!

Stel iemands inkomen is E 5.000, de belasting is nihil. Stel bij E 6.500 ga je belasting betalen. Dan krijg je tbu over de aftrek van E 1.500. Daarover heb je namelijk geen effectieve aftrek genoten.

Het inkomen is hier dus E 5.000. Als het inkomen negatief wordt door de uitgaven, dan gaat dat negatieve deel naar volgende jaren.

Je moet het even zien, maar 't is voor een leek wel moeilijk.

jc
door jcaspers - Nov 30, 2008 om 17:29
74 Antwoorden / 100 Vragen

Ik had bruto inkomen van 18000, na invullen aangifte was het verzamelinkomen € 4800, en de Buitengewone Lasten € 11000.

Ik ontving belasting terug vanuit de betaalde belasting in het inkomen en daarna 400 TBU.

Ander jaar: 3600 verzamelinkomen en 13000 Buitengewone lasten.

Eerst belastingteruggave gehad, daarna 1167 TBU.

Inkomen blijft gelijk ongeveer 18000 bruto per jaar.

jc
door jcaspers - Nov 30, 2008 om 17:33
74 Antwoorden / 100 Vragen

Dat het negatieve inkomen meegaat naar de volgende jaren begrijp ik nu.

Stel iemands inkomen is E 18.000, de belasting is € 3400,- Je hebt veel buitengewone en aftrekbare kosten en krijgt die € 3400 geheel terug. Maar de kosten zijn zoveel hoger dat deze niet in mindering kunnen genomen worden bij de betaalde belasting. Dan gaat dit als negatief inkomen naar de volgende jaren?

En wat doet TBU in dit verhaal???

kr
door krieties - Dec 1, 2008 om 20:03
442 Antwoorden / 0 Vragen

De uitgaven kunnen het inkomen niet negatief maken. Wat niet kan worden afgetrokken gaat naar volgend jaar en in dat jaar wordt bekeken of je voor tbu in aanmerking komt.

Voor tbu kom je dan uiteraard alleen in aanmerking als de aftrek geen effect (vermindering belasting) tot gevolg heeft.

Maar......uitgaven die naar 2009 worden geschoven gaan de boot missen. In 2009 is er geen tbu regeling meer.

jc
door jcaspers - Dec 2, 2008 om 10:11
74 Antwoorden / 100 Vragen

DANK KRIETIES!

TBU is dus de teruggave van heffingskortingen die je niet kunt innen omdat je buitengewone lasten aftrekt.

Ik heb grote bedragen buitengewone lasten doorgeschoven. Dit zou vervallen komende jaren? TBU is vrij marginaal.

De belastingdienst is wel heel erg van eerst heel veel kunnen aftrekken en dan helemaal niks...een middenweg kennen ze duidelijk niet...

jc
door jcaspers - Dec 2, 2008 om 10:14
74 Antwoorden / 100 Vragen

Ofwel restant persoonsgebonden aftrek gaat mee naar volgende jaren. Ook in 2009 nog.

Echter als je dán volledige aftrek hebt, dus belasting wordt 0, dán is er geen TBU regeling meer.

??? Heb ik het juist???

kr
door krieties - Dec 2, 2008 om 14:53
442 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, zo is het. Vanaf 2009 krijgen chronisch zieken wel een toeslag.

jc
door jcaspers - Sep 9, 2009 om 20:11
74 Antwoorden / 100 Vragen

TBU in 2009

Het is lang onduidelijk geweest of er in 2009 ook een TBU gaat gelden. De stand van zaken nu is dat dit wel het geval zal zijn, maar dat dan alleen de specifieke ziektekosten in aanmerking zullen worden genomen. Een soort van TSU, Tegemoetkoming Specifieke Uitgaven. Immers de huidige aftrek buitengewone uitgaven verdwijnt.

Gelukkig gaat niet alles op de schop....