P.
door P. Dillingh Apr 7, 2016 om 11:55
Geldzaken & recht

Restitutie gedeelte huur bij nagelaten onderhoud?

Vanaf 2005 huur ik een woning bij een woningbouwvereniging. Mijn woning maakt deel uit van een plan van sloop en nieuwbouw van een hele wijk. Eén van de overwegingen daarbij was "woningkwaliteit niet renoveerbaar". Ik heb mij daartegen verzet, maar vergeefs. Mijn kritiek was o.a. dat het nalaten van (groot) onderhoud, vanzelf leidt tot achteruitgang, en uiteindelijk hoge kosten voor renovatie. Vanaf 2005 is er aan mijn woning geen onderhoud verricht, klein noch groot. In de huur zit ongetwijfeld een gedeelte voor onderhoudskosten. Aangezien dat onderhoud niet is uitgevoerd, wat heeft geleid tot "niet renoveerbaar", heb ik naar mijn mening recht op restitutie van dat gedeelte. Graag uw mening.

2404 1 Rapporteer

uwjurist
door uwjurist - Apr 7, 2016 om 12:45
1043 Antwoorden / 0 Vragen

De vraag is of in de overeenkomst en de huurprijs wel of niet tot uitdrukking is gebracht dat het gaat om een te slopen woning. Verder is de vraag of wel sprake is van gebreken. U hebt verder hoe dan ook  nergens recht op als u niet eerst de juiste weg bewandelt:

U kunt een zogenaamde gebrekenbrief (laten) sturen, het beste per aangetekende brief, met sommatie om het gebrek alsnog binnen 30 dagen volledig te verhelpen. U kunt daarbij tevens aankondigen anders zelf een en ander te (laten) herstellen en de kosten daarvan aan verhuurder in rekening te brengen (en zo nodig te verrekenen met de huur), en/of dat u anders een bepaald percentage van de huur zult inhouden (opschorting) tot het moment dat het alsnog deugdelijk is hersteld. Wat een redelijk percentage is in dit geval, hangt af van de ernst van de situatie.

Ook kunt u naar de huurcommissie als sprake is van een sociale huurwoning.

Er bestaat bij gebreken ook recht op een vergoeding van geleden en nog te lijden schade en evenredige huurvermindering. De wet bepaalt dit in de artikelen 7:207 en 7:208 BW:

7:207 lid 1. De huurder kan in geval van vermindering van huurgenot ten gevolge van een gebrek een daaraan evenredige vermindering van de huurprijs vorderen van de dag waarop hij van het gebrek behoorlijk heeft kennis gegeven aan de verhuurder of waarop het gebrek reeds in voldoende mate bekend was om tot maatregelen over te gaan, tot die waarop het gebrek is verholpen.
7:208. Onverminderd de gevolgen van niet-nakoming van de verplichting van artikel 206 is de verhuurder tot vergoeding van de door een gebrek veroorzaakte schade verplicht, indien het gebrek na het aangaan van de huurovereenkomst is ontstaan en aan hem is toe te rekenen, alsmede indien het gebrek bij het aangaan van de huurovereenkomst aanwezig was en de verhuurder het toen kende of had behoren te kennen, of toen aan de huurder heeft te kennen gegeven dat de zaak het gebrek niet had.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik