le
door leergraag Nov 28, 2007 om 12:48
Geldzaken & recht

Rioolbelasting

Heb riool aanslagen gekregen van toen 1998,1999,2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006 en die betaald na een bezwaar dat ik maar1 aansluiting heb ipv van 2 die is gehonoreerd met terugwerkende kracht.

Nu WEER over 2006 dat de kwijtschelding NIET doorgaat.

Heb maar 1 rioolaansluiting!!!!!!!! Kan de gemeente dat niet nazien in het kadaster

1873 15 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Nov 28, 2007 om 12:53
5124 Antwoorden / 4 Vragen

antwoord: Nee, de gemeente kan bij de gemeente nagaan wie eigenaar is van een registergoed. Als uw gemeente de rioolbelasting als gebruiksbelasting heft, dan zal er op basis van het aantal ingeschrevenen op dat adres worden geheven, is het een eigenarenbelasting, dan zal er een vast tarief zijn per aansluiting. Duik zelf eens in de historie van uw woning, misschien zijn er vroeger 2 aansluiting geweest.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 28, 2007 om 13:01
16957 Antwoorden / 202 Vragen

het is mij niet helemaal duidelijk. Meestal zijn de aanslagen voor rioolbelasting gebaseerd op het aantal personen in het huishouden.

Echter, uw eerdere bezwaren zijn klaarblijkelijk gehonoreerd en heeft u kennelijk met een behandelaar die niet terugkeek in het systeem of op andere wijze buearucratisch. Het woord kwijtschelding begrijp ik niet, er zou toch sprake moeten zijn van het wel betalen voor één aansluiting en zou er geen sprake moeten zijn van kwijtscheling maar een correctie van de aanslag. het lijkt mij nu het best om een en ander als klacht neer te leggen bij het college van B&W.

Ga hoe dan ook toch na, of probeer dat in een gesprek, voorafgaande aan de brief aan B&W om bij betrokken Gemeentelijke afdeling na te gaan hoe men "aan uw twee aansluitngen" komt.

le
door leergraag - Nov 28, 2007 om 13:02
12 Antwoorden / 2 Vragen

De historie wijst uit dat er nooit een aansluiting is geweest

Hier wonen 2 personen maar de aanslag gaat over een opslagplaats

huisnr A  + B

A= opslag

B= woonhuis waar we uiteraard voor betalen

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 28, 2007 om 13:09
16957 Antwoorden / 202 Vragen

Kennelijk is, de laatste aanvulling volgend, dus een relatie geweest tussen de opslagplaats en uw woning qua eigenaar. Maak de Gemeente er dus (opnieuw) op attent dat niet u de eigenaar bent (of huurder), tenminste, als u dat niet bent.

wi
door wippie - Nov 28, 2007 om 13:40
260 Antwoorden / 0 Vragen

@Gerrit. Je haalt twee dingen door elkaar. Rioolbelasting betaal je aan de gemeente per aansluiting. Bij de aanslag waterschap wordt er gekeken, ben je alleen wonend of met meerdere personen.

marcel75
door marcel75 - Nov 28, 2007 om 13:44
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@jonjo,

Het verschilt per gemeente of rioolbelasting een gebruikersbelasting of een eigenarenbelasting is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 28, 2007 om 13:45
16957 Antwoorden / 202 Vragen

jonjo@ hoe vervelend dat nu ook weer is, in mijn Gemeente is dat niet zo!

le
door leergraag - Nov 28, 2007 om 13:56
12 Antwoorden / 2 Vragen

Kreeg een brief met daarin Art 229 blabla bla"zoals bv een dagoot of regenpijp DAT is er ALLEMAAL NIET het is inpandig.

4 muren en een deur meer niet.

Waarom de voorgaande jaren kwijtschelding en nu niet overigens over 2007 is de aanslag WEL goed gegaan daarin staat aansluiting riool 1!!!!!!!!!

Heb alweer op 19 kot 2007 betaald onder protest en WEER een aanvraag voor kwijtschelding ingediend.

P.S. Het gaat om Rotterdam

le
door leergraag - Nov 28, 2007 om 14:07
12 Antwoorden / 2 Vragen

Wij hebben dit huis al vanaf 1998 en vanaf het eerste jaar ging de aanslag fout in 2005 alle jaren na vele brieven en telefoontjes terug betaald gekregen met rente.

We zijn dus wel eigenaar van A+B hebben ook niets tegen de rioolheffing(alhoewel) maar dan graag voor 1 ipv 2 kost toch 145 euro per aansluiting

2006 gaat WEER mis en 2007 zijn we weer aangeslagen voor 1 dus dat jaar is weer wel goed heb wel al betaald onder protest 19 okt j.l. maar om daar te gaan zitten ben je ook een halve dag kwijt dat kost ook eurie`s

diertjes
door diertjes - Nov 28, 2007 om 14:14
299 Antwoorden / 3 Vragen

Het antwoord op de vraag ligt m.i. besloten in de reactie van de vraagsteller op het eerste antwoord van Marcel75. Uit het feit dat er binnen het huisnummer een nadere verfijning is dmv. de letters A en B, blijkt dat het om twee afzonderlijke belastingobjecten gaat. Voor elk object is het riool(aansluit)recht verschuldigd. Dat er vanuit deze beide objecten in technische zin via dezelfde pijp op de gemeentelijke riolering zijn aangesloten, doet daar niet aan af. Vergelijk maar de situatie in een flatgebouw: ook daar zijn meerdere appartementen via de zelfde pijp aangesloten.

Dat in het onderhavige geval A èn B van dezelfde eigenaar zijn of dezelfde gebruiker hebben, maakt verder niet uit. Groet, Priewjet2

diertjes
door diertjes - Nov 28, 2007 om 14:31
299 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn advies is om d S+V ye vragen om A en B samen te voegen tot één object. Dan bent u van alle ellende af. Wat er nu gebeurt, is dat door de administratieve gegevens het bestand van Gemeentebelastingen steeds weer wordt aangepast in A + B.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 28, 2007 om 16:00
16957 Antwoorden / 202 Vragen

ik sluit me nu geheel aan bij priewjet 2. Strikt formeel heeft u dus twee aansluitingen en dat is mogelijk om te zetten naar één. Ik vraag me alleen af of het dan ook niet is aan te raden om het B huisnummer te laten vervallen. dat is dan toch zinloos? (kadastraal zijn het dus nu nog twee objecten en dat lijkt mij overbodig aangezien er één en dezelfde eigenaar is. Daarmee zal het probleem zich ook oplossen lijkt mij.

le
door leergraag - Nov 28, 2007 om 17:19
12 Antwoorden / 2 Vragen

En daar dus het probleem object B heeft geen riool: Er is helemaal geen watervoorziening geen keuken/toilet helemaal niets geen dak want ons huis staat erop. Het is een opslagplaats 3 muen/plafond en een deur.

Maar nu dit gelezen te hebben ga ik me eens orienteren op het vervallen van de B

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 28, 2007 om 17:25
16957 Antwoorden / 202 Vragen

Maar dan is er weer een geheel andere optie naast het laten vervallen van het B nummer: Stel dat een Gemeenteambtenaar komt kijken om zich er ook van te overtuigen dat er in het geheel geen riool aansluiting aanwezig is. Maar let op, mogelijk is er wel degelijk een loze aansluiting die u evenwel niet kunt gebruiken (en dan m.i.ook geen riorecht verschuldigd bent

diertjes
door diertjes - Nov 28, 2007 om 18:05
299 Antwoorden / 3 Vragen

Als de opslag inderdaad geen aansluiting heeft, dan is een eenvoudige controle van een medewerker van GBR wel voldoende om, zoals dat heet, het object op "niet heffen" te zetten.

Maar dan moet er ook inderdaag geen aansluiting zijn, al is het maar een simpel schrobputje. Het rioolrecht in Rotterdam is namelijk een aansluitrecht, dat wil zeggen het hebben van een aansluiting is het belastbaar feit. Of die aansluiting ook daadwerkelijk wordt gebruikt, doet er niet toe.