lu
door luna13 Aug 3, 2013 om 13:20
Geldzaken & recht

Schenken

Mijn vader is 5 jaar geleden overleden, mijn broer bijna 2 jaar geleden. Mijn moeder woont in een koophuis, kleine hypotheek. Dit huis staat te koop omdat mijn moeder graag kleiner wil gaan wonen (huren). Nu heb ik een aantal vragen waar ik zelf niet zo goed uit kom na zoeken op internet. Ben door het overlijden van mijn broer enig kind geworden.
1. Als mijn moeder plotseling overlijdt, denk ik dat ik een groot probleem heb ( 2 koophuizen), klopt dit?
2. Kan mijn moeder mij een schenking doen, ook al is het huis nog niet verkocht?
3. Hoe regelen wij alles het beste zodat de belastingdienst met zo weinig mogelijk geld aan de haal gaat?

Het zou fijn zijn als een antwoord zou krijgen, alvast bedankt!

Groetjes luna13

2667 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 3, 2013 om 13:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Groot probleem? Dat ligt er maar aan.

U denkt na het overlijden van uw broer enig kind te zijn. Uw broer had geen kinderen, want die treden , voor wat betreft het erfrecht voor hem in de plaats.

U zeg: 2 koophuizen. Bedoelt u uw eigen huis en dat van uw moeder? Als uw moeder zou komen te overlijden voordat zij haar huis verkocht heeft, valt haar huis uiteraard in de erfenis. Maar dat is toch geen probleem, want het kan verkocht worden en u zegt dat er maar een kleine hypotheek op staat. Als bij verkoop niet de hoofdprijs gevraagd wordt, hoeft dat niet per se lang te duren.

Uiteraard kan uw moeder u een schenking doen, dat hangt van haar wensen en vermogen af. Daar hoeft het huis niet verkocht voor te zijn.

Als zij wil schenken zonder dat zij over geld beschikt, zijn daar ook mogelijkheden voor, maar het is het beste dat via een notaris te regelen.

Ik ken natuurlijk de vermogenstoestand van uw moeder niet, maar erven is vaak minder belast dan men denkt. Ik neem aan dat u het erfdeel van uw vader niet hebt ontvangen, maar daar zal ongetwijfeld al erfbelasting over afgedragen zijn. Bij wat u van uw moeder erft is ook weer een vrijstelling van toepassing van ca € 20.000, het daarboven uitgaande tot ruim een ton is belast tegen 10%.

lu
door luna13 - Aug 3, 2013 om 14:08
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Tijger1,

Bedankt voor je duidelijke antwoord!

Mijn broer had geen kinderen. Ja ik bedoel ons eigen koophuis en dat van mijn moeder. Ik heb het erfdeel van mijn vader niet ontvangen. Mijn ouders hadden een testament op langst levende.
Met je antwoorden kan ik samen met mijn moeder weer vooruit.

Hartelijk dank, groetje Luna13.

tijger1
door tijger1 - Aug 3, 2013 om 15:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@luna13

Graag gedaan. Ik hoop dat u de adviezen nog lang niet nodig zal hebben.

lu
door luna13 - Aug 3, 2013 om 16:12
3 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1 dat hoop ik ook. Ik hoop mijn mama nog lang bij me te hebben.

marcel75
door marcel75 - Aug 3, 2013 om 22:26
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Luna,
Om je niet blijer te maken dan mogelijk, is het wel eerst van belang wat er exact in het testament van vader stond. Er bestaan meer dan1 langstlevende constructies en die pakken zowel bij het overlijden van vader als ook bij het overlijden van moeder verschillend uit. En dan is ook nog eens van belang wat er geregeld is na het overlijden van vader.

Als moeder een schenking op papier wil doen, dan zult u beiden langs de notaris moeten om daar een akte te tekenen. Voor de schenking op papier geldt dat moeder het vermogen nog houdt (bijvoorbeeld als het in de stenen zit), maar dat zij wel 6% rente moet betalen ieder jaar.

Bedenk wel dat de jaarlijkse vrijstelling "slechts" € 5.000,-- is. Dat schiet dus niet altijd erg op. Mocht je erfenis die van je moeder mogelijk krijgt meer dan € 140.000,-- zijn,dan kan het ook raadzaam zijn meer te schenken en de schenkbelasting voor lief te nemen. Uiteindelijk bespaar je daar namelijk erfbelasting mee..

Wil je één en ander voorgerekend hebben, neem dan contact op met een notaris. Die zal je moeder ook willen spreken. Zorg dat bij dat gesprek de woz-beschikking beschikbaar is, bekend is of er nog schuldig gebleven erfdeel is en wat de hoogte daarvan is en dat bekend is dat er op de bank staat.

Aan de hand van die gegevens kan de (kandidaat-)notaris een behoorlijke inschatting maken van de mogelijkheden.

Let wel: een dergelijk gesprek behoeft zeker niet meer gratis te zijn. Dat is op zich ook wel logisch omdat je al gauw een uur bij de notaris zit en gebruik maakt van zijn kennis. Vraag daar op voorhand naar om verrassingen te voorkomen.

ja
door janbato - Aug 5, 2013 om 15:57
12 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik in uw schoenen zou staan, zou ik me voor een goed advies wenden tot een notaris of een belastingadviseur. Kost wel geld maar dan heb je wel een goed advies.

dearagain
door dearagain - Aug 5, 2013 om 19:20
2462 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=janbato schreef op maandag 5 aug 2013, 15:57]Als ik in uw schoenen zou staan, zou ik me voor een goed advies wenden tot een notaris of een belastingadviseur. Kost wel geld maar dan heb je wel een goed advies.

*een zeer goed advies, dat uiteindelijk geld opbrengt!

lu
door luna13 - Aug 5, 2013 om 19:51
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wil jullie allen hartelijk danken voor jullie advies.
We gaan de stap naar de notaris maken. In ieder geval om te beginnen met een levenstestament.
Dat scheelt straks al een hele hoop geregel.
Stom dat ik hier eigenlijk nooit eerder bij stil gestaan heb.

Groetjes Luna

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 13, 2014 om 10:14
16885 Antwoorden / 202 Vragen

???? ik zie veel reacties in de mail maar geen reacties van na 13 augustus 2013! M.i. gaat hier iets niet goed.