go
door gooswout Mar 11, 2014 om 11:57
Geldzaken & recht

Schenken

Ik ben van plan om een eenmalige schenking op papier van € 25000 te doen aan mijn kind (binnen de vrijstelling van de belasting 18-40 jaar).
Ik begrijp dat hij dit voor de belasting bij zijn vermogen moet aangeven (box 3).
Vraag is: stel dat hij over twee jaar ineens in de bijstand terecht komt (voor de uitkering mag je geloof ik niet meer dan € 5000 te goed hebben) kan hij of ik deze schenking ongedaan maken?

8116 33 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 11, 2014 om 12:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt een herroepingsrecht op laten nemen in de akte. De rente moet wel betaald worden en kan niet teruggevorderd worden.

cv
door cvgelderen - Mar 12, 2014 om 11:33
15 Antwoorden / 3 Vragen

Als uw kind bijstand moet aanvragen, moet hij eerst zijn kapitaal opmaken tot, zoals u noemt €5.000 (ik weet het exacte bedrag ook niet). Als hij het op heeft gemaakt, kan hij pas bijstand aanvragen.
Als hij, langer dan 3 maand van te voren, weet dat hij in de bijstand komt, kan hij het ook (tijdelijk) terugstorten. De bijstand wil namelijk bankafschriften zien, van de 3 voorgaande maanden, van de aanvraag. Reken er maar op, dat ze alles controleren. Mochten ze dat teruggestorte bedrag vinden, kun je altijd nog zeggen dat het om een lening ging.
Ik weet dit, omdat ik 16 december ook bijstand heb aangevraagd. Ik moet nu nog de eerste betaling van hen krijgen. Aan te raden is om, op de dag dat je weet dat je in de bijstand komt, het meteen aan te vragen, in verband met 8 weken beslissingstermijn, die zij hanteren.

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2014 om 11:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@cvgelderen

Het gaat om een schenking op PAPIER.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 12, 2014 om 11:49
16885 Antwoorden / 202 Vragen

http://financieel.infonu.nl/geld/113853-voorwaardelijk-en-herroepelijk-schenken-schenking-herroepen.html

of wel in aansluiting op de reactie van tijger1@: kijk eens op bovenstaande site die nog meer info geeft hoe het best te handelen in deze.

es
door essie29 - Mar 12, 2014 om 12:27
3 Antwoorden / 0 Vragen

als je in de bijstand zit mag je een vermogen hebben van 11.000 euro..
en als je een schenking wil doen mag dat tot 500 euro dan hoef je niks op te geven
echter boven de 500 zijn er regels voor en die kunnen voor de bijstand wel invloed hebben

mo
door mof - Mar 12, 2014 om 12:48
3619 Antwoorden / 3 Vragen

als hij het geld nu nodig heeft snap ik dat u 25 000 euro wilt schenken, maar als u het misschien gaat herroepen, omdat hij in de bijstand dreigt te komen, dan suggereert u dat hij het geld ergens op zijn bankrekening laat staan, of belegt of zo. Dat kunt u dan toch ook voor hem doen zonder te schenken? Kost hooguit de vermogensbelasting.

ga eerst een een afweging maken hoe groot de kans is dat uw zoon in de bijstand komt, overweeg dan of u nu al wilt schenken.

Maar als je schenkt, schenk dan! Laat uw zoon zijn eigen leven inrichten en zelf weten wat hij met het geld doet.

ho
door honza23 - Mar 12, 2014 om 12:51
262 Antwoorden / 3 Vragen

Als je alleen op papier schenkt kan een gemeente nergens zien dat er geld is :-)

zoekster
door zoekster - Mar 12, 2014 om 13:03
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Voor de duidelijkheid, toegestane vermogen in de bijstand.

€ 5.850,00 voor een alleenstaande
€ 11.700,00 voor een alleenstaande ouder
€ 11.700,00 voor gehuwden samen

bron

hy
door hypochondricus - Mar 12, 2014 om 13:07
5 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=essie29 schreef op woensdag 12 mrt 2014, 12:27]als je in de bijstand zit mag je een vermogen hebben van 11.000 euro..
en als je een schenking wil doen mag dat tot 500 euro dan hoef je niks op te geven
echter boven de 500 zijn er regels voor en die kunnen voor de bijstand wel invloed hebben

11000 euro is alleen voor een gezin, voor een alleenstaande is dat aanzienlijk minder rond 5500 als ik me niet vergis. Al zit je op 1 euro boven het vrijgestelde bedrag heb je gewoon nergens recht op en is vraag om bijstand afgewezen, tot je weer onder het vrijgesteld bedrag aan vermogen zit. Als je een eigen huis hebt krijg je vaak een leenbijstand die terugbetaald moet worden.

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2014 om 13:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Jammer dat de vraag niet gelezen wordt.

re
door respondent - Mar 12, 2014 om 13:28
73 Antwoorden / 8 Vragen

Nadelen van schenken op papier:

U moet naar de notaris om latere discussies met de belastingdienst te voorkomen.
De schenker moet wel elk jaar zijn rente (6%) betalen. Dat betekent wel dat u dat geld beschikbaar moet hebben.
Voor de ontvanger is de vordering vanaf jaar 2 gelijk aan vermogen waarover in box 3 van de inkomstenbelasting vermogensrendementsheffing moet betalen.
De vordering mag niet tussentijds bij leven worden ingelost.

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2014 om 13:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@respondent

U vermeldt niet de voordelen van schenken op papier.

Overheveling van vermogen van ouder naar kind, maar ouder houdt de beschikking. Rentebetaling is ook overheveling van vermogen.
Minder erfbelasting.
Ontvanger betaalt boven de vrijstelling vermogensrendementsheffing, maar ouder, onder aftrek van forfait, juist weer minder.
Vordering mag wel zeker tussentijds worden afgelost.

sp
door sp29085 - Mar 12, 2014 om 13:50
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou dat nooit zo doen. De belasting pikt toch al genoeg. Je werkt en betaald belasting. Je koopt de boodschappen en je betaald belasting. Overal zit BTW op. Zelfs als je geld opzij zet op een rekening betaal je. Ga je dood dan betalen de nabestaanden ook nog eens belasting. De notaris moet er ook nog eens aan verdienen. Wat blijft er uiteindelijk over van de €. De ontvanger komt nu ook in de problemen. Wat ik voorstel is natuurlijk niet volgens de wet zal u zeggen. Stiek degene voor wie dit geld bestemd is af en toe wat toe. Een nieuwe Tv of PC etc etc.
Reageren mag!!!!!!

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2014 om 13:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom komt de ontvanger in de problemen?

re
door respondent - Mar 12, 2014 om 13:58
73 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 12 mrt 2014, 13:43]@respondent

U vermeldt niet de voordelen van schenken op papier.

Overheveling van vermogen van ouder naar kind, maar ouder houdt de beschikking. Rentebetaling is ook overheveling van vermogen.
Minder erfbelasting.
Ontvanger betaalt boven de vrijstelling vermogensrendementsheffing, maar ouder, onder aftrek van forfait, juist weer minder.
Vordering mag wel zeker tussentijds worden afgelost.

Oh ja? Denkt u echt dat de belastingdienst akkoord gaat dat zo'n vordering zonder gevolgen tussentijds mag worden afgelost? Dus wel de lusten maar niet de lasten? Dan graag een linkje waar ik dit kan vinden...

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2014 om 14:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Men heeft niet alleen de lusten, maar ook de lasten. Het kind moet dat vermogen aangeven en eventueel vermogensrendementsheffing betalen.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 12, 2014 om 14:49
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ik vind het verbazingbluffend om te zien hoeveel deskundig advies je krijgt als je De Staat wilt misleiden.
Zoonlief bezit minstens 25.000 euro en mams of paps vraagt met welk kunstje hij toch een uitkering kan krijgen.
Paps, mams, deskundigen, dat geeft te denken.

labren
door labren - Mar 12, 2014 om 16:23
862 Antwoorden / 0 Vragen

nee dat kan niet na een paar jaar een schenking ongedaan maken , wat een flauwekul

labren
door labren - Mar 12, 2014 om 16:31
862 Antwoorden / 0 Vragen

je kan een schenking van 2 jaar geleden niet ongedaan maken

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2014 om 18:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 12 mrt 2014, 14:49]Ik vind het verbazingbluffend om te zien hoeveel deskundig advies je krijgt als je De Staat wilt misleiden.
Zoonlief bezit minstens 25.000 euro en mams of paps vraagt met welk kunstje hij toch een uitkering kan krijgen.
Paps, mams, deskundigen, dat geeft te denken.

Heeft helemaal niets met de staat misleiden te maken. Die regels voor schenken op papier zijn gewoon opgesteld door de overheid.

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2014 om 18:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=labren schreef op woensdag 12 mrt 2014, 16:31]je kan een schenking van 2 jaar geleden niet ongedaan maken

Dat kan de schenker dus wel, al het herroepingsrecht is opgenomen in de akte.

re
door respondent - Mar 12, 2014 om 18:35
73 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 12 mrt 2014, 18:21][quote=labren schreef op woensdag 12 mrt 2014, 16:31]je kan een schenking van 2 jaar geleden niet ongedaan maken

Dat kan de schenker dus wel, al het herroepingsrecht is opgenomen in de akte.

U heeft gelijk. Herroepen van een schenking op papier is mogelijk als u dit schriftelijk laat vastleggen bij de schenking. Eventueel betaalde rente kan echter niet teruggevorderd worden.

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2014 om 18:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=respondent schreef op woensdag 12 mrt 2014, 18:35][quote=tijger1 schreef op woensdag 12 mrt 2014, 18:21][quote=labren schreef op woensdag 12 mrt 2014, 16:31]je kan een schenking van 2 jaar geleden niet ongedaan maken

Dat kan de schenker dus wel, al het herroepingsrecht is opgenomen in de akte.

U heeft gelijk. Herroepen van een schenking op papier is mogelijk als u dit schriftelijk laat vastleggen bij de schenking. Eventueel betaalde rente kan echter niet teruggevorderd worden.

Dat heb ik al om 12.16 vermeld.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 12, 2014 om 18:47
2154 Antwoorden / 7 Vragen

De regels om een schenking ongedaan te maken zijn inderdaad opgemaakt door de overheid.
Maar deze regel is niet bedoeld om op slinkse wijze een uitkering op te strijken.
Dat noem ik beduvelen van De Staat, en het trucje gaat bovendien ten koste van de belastingbetaler, die er voor moet moet opdraaien.
Maar er zijn hier genoeg deskundigen die vraagsteller willen uitleggen hoe je het moet doen.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++====

=tijger1 schreef op woensdag 12 mrt 2014, 18:20:
=wimmi20 schreef op woensdag 12 mrt 2014, 14:49: Ik vind het verbazingbluffend om te zien hoeveel deskundig advies je krijgt als je De Staat wilt misleiden.
Zoonlief bezit minstens 25.000 euro en mams of paps vraagt met welk kunstje hij toch een uitkering kan krijgen.
Paps, mams, deskundigen, dat geeft te denken.

Heeft helemaal niets met de staat misleiden te maken. Die regels voor schenken op papier zijn gewoon opgesteld door de overheid.

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2014 om 18:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wimmie

Waar is de regel volgens u dan voor bedoeld?

Ook wordt vaak in zo'n akte opgenomen dat herroepen kan worden als de ontvanger in staat van faillissement verkeert, of surseance van betaling aanvraagt. Dan worden dus schuldeisers gedupeerd?

zoekster
door zoekster - Mar 12, 2014 om 18:54
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het is legaal, maar wel dubieus om deze constructie te gebruiken om een bijstandsuitkering te krijgen.

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2014 om 19:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts wil een schenking op papier doen aan het kind. De Ts kijkt ook wat verder in de toekomst naar mogelijke scenario's en vraagt zich af: Stel dat het kind in de bijstand komt, wat dan?

Een kind kan zo'n schenking op papier nooit opeisen voordat de ouder is overleden. Het kind heeft dan een niet-opeisbare vordering. Wellicht krijgt het kind dan leenbijstand, als de schenking niet herroepen wordt.

zoekster
door zoekster - Mar 12, 2014 om 19:07
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 12 mrt 2014, 19:03]

Een kind kan zo'n schenking op papier nooit opeisen voordat de ouder is overleden. Het kind heeft dan een niet-opeisbare vordering. Wellicht krijgt het kind dan leenbijstand, als de schenking niet herroepen wordt.
Maar waarvoor dient zo'n schenking dan als die schenking niet is op te eisen als de ouders nog leven?

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2014 om 19:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Soms hebben ouders een normaal inkomen, maar bijvoorbeeld een hypotheekvrij huis, of een bedrijf. Als zij dan aan vermogensoverheveling willen doen om tzt erfbelasting te besparen, maar dat uiteraard niet van het inkomen kunnen missen, gebeurt dat op deze manier.

Hier is dus helemaal niets dubieus aan.

zoekster
door zoekster - Mar 12, 2014 om 20:00
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het is dus een constructie om erfbelasting te vermijden? Waarom is die constructie door de staat in het leven geroepen? Wat is de gedachte hierachter?

Is dit ook de constructie die nu wordt gebruikt om te zorgen dat het geld in de familie blijft en niet naar verzorgingstehuizen gaat?

Ik blijf het vreemd vinden dat er een schenking aan je kan worden gedaan waar je niets mee mag doen.

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2014 om 20:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

De wegen van de staat zijn ondoorgrondelijk.

Inderdaad, zodat er minder bijdrage aan de staat betaald moet worden ivm verblijf in een door de AWBZ betaalde instelling.

De ouder is wel verplicht rente te betalen.

alfaromeo164
door alfaromeo164 - Mar 13, 2014 om 17:28
174 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=essie29 schreef op woensdag 12 mrt 2014, 12:27]als je in de bijstand zit mag je een vermogen hebben van 11.000 euro..
en als je een schenking wil doen mag dat tot 500 euro dan hoef je niks op te geven
echter boven de 500 zijn er regels voor en die kunnen voor de bijstand wel invloed hebben

Echte bullshit essie29. Alle inkomsten en dus ook schenkingen dienen te worden opgegeven aan de uitkerende instantie. Of er gekort wordt, is een ander verhaal.

cv
door cvgelderen - Mar 13, 2014 om 21:36
15 Antwoorden / 3 Vragen

[quote]essie29

als je in de bijstand zit mag je een vermogen hebben van 11.000 euro..
en als je een schenking wil doen mag dat tot 500 euro dan hoef je niks op te geven
echter boven de 500 zijn er regels voor en die kunnen voor de bijstand wel invloed hebben

Voor een gezin is dat 13.000, en een alleenstaande is dat de helft.