gr
door grootmoe Mar 17, 2008 om 15:20
Geldzaken & recht

Schenking of lening

Mijn dochter heeft vroig jaar een starterswoning gekocht en mijn bijdrage was € 10.000.- contant. Vraag: hoe kan ik dit het beste aan de belasting opgeven, waarbij op de eerste plaats het voordeel voor mijn dochter het belangrijkste is. 1.Als schenking in 2 delen van € 4.000.- en nog wat. of als schenking inééns? 2. Als lening met rente, zodat ze de rente kan aftrekken. In dit verbandvraag ik me af of ze de aflossing(en) ook kan aftrekken? 3. Of zijn er nog andere mogelijkheden? Alvast bedankt voor Uw reaktie.

524 12 Rapporteer

vladja
door vladja - Mar 17, 2008 om 15:22
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Hoe oud was uw dochter op het moment dat u het geld gaf?

Vladja

vladja
door vladja - Mar 17, 2008 om 15:43
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Gerrit,

Bijna goed. Alleen is wel van belang hoe oud het kind is.

Voor schenkingen van ouders aan kinderen gelden vrijstellingen. Zo
bedraagt de jaarlijkse vrijstelling per kind  4.412,-. Eenmalig kunnen
ouders aan hun kinderen tussen hun 18e en 35e verjaardag belastingvrij
een hoger bedrag schenken. Dit eenmalig verhoogde bedrag bedraagt voor
2007 € 22.048,- per kind. Van deze schenking dient wel een aangifte te
worden ingediend voor het schenkingsrecht waarin een beroep op deze
vrijstelling moet worden gedaan.

Vladja

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 17, 2008 om 16:01
16883 Antwoorden / 202 Vragen

helemaal OK, vwb de begrenzingen aan de vrijstelling. Er is evenwel nog geen antwoord op wat is de leeftijd.

marcel75
door marcel75 - Mar 17, 2008 om 16:16
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Aangezien het een starterswoning betreft, mag aangenomen worden dat uw dochter nog geen 35 is (overigens is het eeuwig zonde om een eenmalig verhoogde vrijstelling van € 22.037 te gebruiken om € 10.000,-- kwijt te schelden). Mijn advies is dan ook: schenk het in uiteindelijk 3 porties. Eventueel kunt u, afhankelijk van wat u overeengekomen bent, ook de jaarlijkse rente schenken, maar dat is voor uw dochter fiscaal niet handig ivm renteaftrek.

Mijn advies: laat uw dochter wel de rente betalen (aftrekbaar), scheld jaarlijks de rente en een stuk lening ter grootte van het vrijgestelde bedrag kwijt.

De aflossing is voor uw dochter overigens niet aftrekbaar.

Let wel even op dat u deze lening opgeeft in box 3.

katenmuis
door katenmuis - Mar 17, 2008 om 18:48
22 Antwoorden / 2 Vragen

het is mogelijk een lening aan uw dochter te verstrekken én dat zij de rente fiscaal af kan trekken. U dient dan een schriftelijke overeenkomst op te stellen en dit te laten registreren bij de belastingdienst. Als rente kunt u de wettelijke rekenrente, volgens mij zo rond de 6%, in rekening te brengen, zodat uw dochter maximaal renteaftrek heeft. Vervolgens kunt u deze ontvangen rente weer terugstorten middels een jaarlijkse schenking. Aflossing is niet aftrekbaar.

marcel75
door marcel75 - Mar 17, 2008 om 19:34
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@katenmuis,
Het hoeft niet de wettelijke rente (op dit moment 6%) te zijn, maar een marktconforme rente (mag dus ook 5% zijn). Ook rente waarvoor je aftrek geniet, kost immers geld (oftewel: des te hoger weliswaar je aftrek, des te hoger ook je betalingsverplichting).

Deze geldleningsovereenkomst hoeft overigens niet geregistreerd te worden bij de Belastingdienst, als maar aantoonbaar is dat de rente verschuldigd was en betaald is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 18, 2008 om 11:11
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt mij dat schenken de beste optie is Op basis van het tarief 2007 is de vrijstelling aan een eigen kind € 22.051 en daar komt u bij lange na niet.

Een lening met rente lijkt mij lastiger omdat ik me af vraag of de rente dan wel aftrekbaar is binnen de nieuwe regels ten aanzien van hypothecaire leningen/ aftrekbaarheid van rente.  "Eigenwoning rente"is aftrekbaar maar let dus op het maximum als er ook sprake is van een hypotheek. M.i. herhaald heeft schenken de voorkeur.

marcel75
door marcel75 - Mar 18, 2008 om 12:52
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Gerrit,
Eeuwig zonde om een deel van een vrijstelling, in dit geval voor een bedrag van (ruim) € 12.000,--, onbenut te laten. Je kunt namelijk maar eenmalig een beroep op die vrijstelilng doen, of je die helemaal gebruikt maar vervolgens niet uit.

De rente is overigens gewoon fiscaal aftrekbaar bij dochter. Het moet namelijk gaan om rente de je betaald voor een lening die je bent aangegaan voor de aanschaf/verbetering van de eigen woning. Er is geen voorwaarde dat daar ook een hypotheekrecht voor verleend moet zijn.

gr
door grootmoe - Mar 19, 2008 om 10:36
29 Antwoorden / 21 Vragen

vladja, marcel75, katenmuis, gerritaltena

mijn dochter was vorig jaar 39 jaar. Uit uw reakties, begrijp ik dat een lening de beste oplossing is. Tegen een rente van 6% zou mijn dochter dan in het eerste jaar 600.- moeten betalen.Daarna kan ik haar die 600.- weer kwijtschelden en 4.000.- schenken, zodat ze in het tweede jaar 6% van 6.000= 360.- rente moet betalen. Ik schenk haar dan weer 4000.- zodat ze in het derde jaar 6% van 2.000.- overblijft.

Uiteraard geven wij(mijn dochter en ik) dit op aan de belastingen. Wat heeft dat voor gevolgen voor mij (aow+klein pensioentje) of is het voordeliger als mijn man dit opgeeft, die is jonger (geen aow). Wij (mijn man en ik) doen apart aangifte.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 19, 2008 om 11:22
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ grootmoe:

Nu uw dochter inmiddels 39 jaar is, bent u te laat om de éénmalige verhoogde vrijstelling voor haar nog te benutten. Dan blijft schenken in porties over. Bij uw jongere man op de aangifte zet het mogelijk meer zoden aan de dijk dan bij u, vermits zijn jaarinkomen hoger is.

Met de rente, die u nog kunt laten zakken tot 4 à 4,5 %, dat is nog steeds marktconform, kunt u zo spelen als Marcel75 heeft voorgesteld.

Leuk dat u uw dochter zo kunt voorthelpen. Hopelijk waardeert zij en haar partner dit tot in lengte van uw dagen;-)

Hardware ERror MAN.

marcel75
door marcel75 - Mar 19, 2008 om 12:36
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@grootmoe,

U mag gerust een deel van de lening kwijtschelding, maar het is fiscaal niet aan te raden om de rente ook kwijt te schelden. Op het moment dat dat gebeurt, is de rente namelijk niet meer fiscaal aftrekbaar.

Beter is het dan om de rente jaarlijks te laten betalen op 31 december en dat u op 23 december " toevallig" het bedrag dat uw dochter aan rente moet betalen overmaakt naar haar rekening onder de omschrijving " schenking priv'e-clausule". Dan is er een schenking gedaan, de rente aftrekbaar en het restant van de vrijstelling kan dan worden gebruikt voor kwijtschelding op de lening.

gr
door grootmoe - Mar 19, 2008 om 13:23
29 Antwoorden / 21 Vragen

hrdwerrorman, marcel75

oh ik bedenk nu dat mijn man niet haar vader is. Kan ik dat dan wel op zijn aangifte doen, want hij is dus niet haar ouder, wel stiefvader.