ma
door marcoesterik Sep 20, 2009 om 12:25
Geldzaken & recht

Schilder,schilder het huis niet af

De schilder heeft in april 2009 (mondelijk mee akkoord gegaan)een offerte gemaakt voor het schilderen voor het schilderen van het huis van mijn ouders (Me vader zit in een rolstoel en me moeder heeft Zwaar reuma.) maar nu valt het tegen en heeft het boeltje opgepakt en is vertrokken.

Nu hebben ze 2/3 deel betaald een keer 1/3 contant en een derde deel via de bank.

Bij het maken van de offerte heeft hij aangegeven dat er wat hout moest worden vervangen. Dat is gebeurt door een ander.

Hij heeft 5 jaar geleden ook het huis geschilderd.Dus hij wist hoelang hij de vorige keer er over heeft gedaan.

Nu hebben we een brief (aangetekend) en hebben hem gesommeerd.

WAT moeten WE nog MEER DOEN OM HET HUIS AFSCHILDER TE KRIJGEN.

WE hebben de namen even weg gelaten!!!!

Groetjes marco

4641 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 12:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag marco,

Ik vind jouw bericht wat warrig, maar ik begrijp eruit dat de schilder weggelopen is en zijn werk niet heeft afgemaakt. Voordat je nu nog meer dan de aanbetaling gaat betalen, kun je deze rare figuur eerst in gebreke stellen met daarbij de eis dat hij zijn werk afmaakt en dat hij daarna pas het resterende deel van de aanneemsom krijgt. Zonodig schakel je daarvoor de rechtbijstandverzekeraar in. Ook moet je in die brief een datum zetten (letterlijk de datum noemen) waarop de klus klaar moet zijn. Verstuur die brief wél aangetekend en met bewijs van ontvangst. Blijkt nu dat deze schilder niet wil meewerken aan het oplossen van het probleem, dan ontbind je alsnog de overeenkomst met de mededeling dat je het werk laat afmaken door een derde en dat je hem verder niets meer verschuldigd bent.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 13:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Marco,

Helaas nog een te vaak voorkomend probleem. Een schilder die het werk heeft onderschat of elders een ander (beter betaald) werk gaat beginnen.
Doe als eerste het advies van Raed opvolgen. iets beter is nog steeds (juridisch) de  aangetekende brief te beginnen met grote letters in de linkerbovenhoek te typen : INGEBREKSTELLING
Sommeer de schilder het werk te hervatten en op te leveren op een af te spreken tijdstip. Kan je nog zelf bepalen als je rekening houdt met de rieele aantal dagen dat een werk kan duren. Je moet de schilder EENMALIg de kans geven de werkzaamheden af te maken. Vertel tevens in je brief (als extra dwangmiddel) dat bij geen reactie je het werk door een andere schilder (op zijn kosten) laat afmaken. Schrijf in je brief dat door de naderende winter het huis aanzienlijke schade qua bouwkundig onderhoud en derhalve ook waardevermindering (houtrot) kan oplopen. Dik dit verhaal stevig aan: Vraag in je brief gewoon 200% om t.z.t. 100% te ontvangen.
Als de schilder lid van van een beroepsorganisatie, een zgn. AF - schilder of bijv. deelnemer is van bv. het SIKKENS onderhoudsplan
dreig dan hiermee dat je zijn werkwijze bij deze organisatie zal aanmelden. Hij krijgt dan een stevige waarschuwing of schorsing en deze organisaties bieden dan ook aan, het werk door een andere schilder te laten afmaken met behoud van de garantie.
Is de schilder geen lid van deze (vrijwillige) organisaties of een beunhaas dan wordt het moeilijker om verhaal te halen,maar vaak hebben ze collegás of zzp.ers die het werk namens hen kunnen afmaken. Gezien de huidige slechte bouwsituatie in Nederland zijn er inmiddels zeer veel schilders beschikbaar .Betaal vooralsnog geen enkele euro meer TOTDAT het werk 100% naar tevredenheid is opgeleverd. Als de schilder helemaal niet meer reageerd kaart de zaak dan aan met uw rechtbijstandsverzekering en doe aangifte wegens oplichting bij de lokale politie. Wel denk ik dat u met "normaal" overleg met de in gebreke blijvende schilder het beste resultaat krijgt. Succes !!

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 13:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

In April 2009 zijn we mondeling overeengekomen dat U onze gehele woning buitenwerks zou schilderen, tegen een vergoeding van 3900,00 euro zonder btw. Van het meerwerk - door u vooraf niet geconstateerd en dientengevolge niet meegenomen in de overeenkomst -(houtwerk voor het balkon) is de helft (150,00 euro) betaald.Na betaling onzerzijds van twee-derde van dit bedrag, en uw werkzaamheden die 4 weken (geen volledige werkweken in verband met weer) geduurd hebben, geeft u te kennen het schilderwerk niet af te zullen maken. De reden die u hierbij aangeeft ( uw offerte/calculatie zou niet toereikend zijn) is wat ons betreft geen geldige reden om het schilderwerk aan onze woning te laten voor wat het nu is. U bent als opdrachtnemer verantwoordelijk voor het afleveren van deugdelijk werk. Vooraf is er een vaste prijs afgesproken - met instemming van beide partijen – waaruit volgt dat u als opdrachtnemer de prijs niet tussentijds en/of achteraf kunt verhogen. Zo is dat wettelijk geregeld. Ik stel u hierbij vast aansprakelijk voor eventuele schade die het gevolg is van het ondeugdelijke werk. Indien u in gebreke blijft, en ik dientengevolge een andere partij zal moeten inschakelen om het schilderwerk te voltooien, zal de rekening hiervan ten laste van u komen.Ik verwacht dat het u schilderwerk binnen 2 weken hervat.Na goede afronding van het schilderwerk zal ik overgaan tot volledige betaling. Tot die tijd wacht ik met betalen van 1300,00 euro betreffende schilderwerk alsmede 150,00 euro houtwerk voor het balkon en van de glaslatten waar nog geen prijs van bekend is. Ik verzoek u binnen een week na dagtekening van deze brief te reageren om een afspraak te maken over het te verrichten schilderwerk.Rest mij nog te vermelden dat wij zeer teleurgesteld zijn omtrent de gehele gang van zaken in deze.

Met vriendelijke groet,

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 14:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

goede brief, iedereen schrijft nu eenmaal zoals hij het wil.
Probeer de brief nog iets zakelijker op te stellen, bij het einde van de brief begrijpt iedere kantonrechter wel dat u teleurgesteld bent, anders staat u oon niet voor hem. Laat dit weg.
Gebruik de juridische term "hierbij stel ik u van rechtswege in gebreke .... etc en wees iets nauwkeuriger met de datum, biv. wanneer in apirl heeft u dit afgesproken en zeg in uw brief dat u aanneemt dat hij binnen 2 weken NA DATUM BRIEFHOOFD van uw brief verwacht dat hij weer begint, nu zegt u 2 weken maar vanaf welke datum ?? wat als hij de brief niet wil aannemen of een paar weken op het postkantoor laat staan of dat hij de brief helemaal niet wil aannemen, of hij eerst 8 weken op vakantie gaat. etc.
voor de rest klopt hij voldoende.
Ridder

ve
door verwijderd - Sep 20, 2009 om 14:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

sorry, ik zag te laat dat u wel een datum noemt in u brief, wellicht kunt u beide termijnen stelen op 1 week na datum van uw brief. De man heeft nu nog mooi weer en is een goed argument om zo snel mogelijk te laten beginnen.