br
door brasto Aug 28, 2007 om 18:50
Geldzaken & recht

Schoenendoos met bonnetjes of digitaal archief

Jarenlang bewaarde ik de factuur, de kassabon, de giro strook, de giroafschriften etc om toch maar voldoende zekerheid te hebben om aan de inspecteur desgevraagd te kunnen laten zien dat ik bepaalde uitgaven heb gedaan die voor aftrek o.i.d. in aanmerking komen.

Soortgelijke gegevens kan ik tegenwoordig ook eenvoudig terugvinden op de digitale overzichten zoals bijv door de Postbank aan mij verstrekt welke door mijzelf eenvoudig van een extra kolom worden voorzien die de fiscale aard van de verrichte betaling. Bijv. AFLOSSING, ZIEKTEKOSTEN, REISKOSTEN, GIFTEN etc.

Vraag: Heeft mijn digitale (jaar) overzicht dezelfde bewijskracht als mijn schoenendoos met bonnetjes ?

729 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 28, 2007 om 20:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, als de schoenendoos je in de weg staat zet hem dan in de schuur.
Mogelijk heeft het tegenwoordig dezelfde bewijskracht maar ik vertrouw er niet op.
Digitaal is alles te manipuleren en daarom bewaar, ook ik, de schoenendoos.

Je zal altijd zien moet eens iets spijkerhard kunnen bewijzen dan ben je blij dat je altijd je schoenendoos nog hebt.

Succes en groet, stof hem wel af en toe af,
Uncle Willy

ve
door verwijderd - Aug 29, 2007 om 09:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

En nog een tip (voor als je het al niet deed ;-)

Copie maken van bv garantie- en belangrijke bonnen !

Werd mij destijds aangeraden door kassiere van Gamma omdat de bonnen na verloop van tijd `vergaan`en onleesbaar worden ;-(

dus copie maken (en daar niet ik de bon dan aan vast, is hij waardeloos/onleesbaar geworden dan heb ik nog de copie als bewijs.......... )

ve
door verwijderd - Aug 31, 2007 om 02:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Brasto,

Hoewel we als particulier geen bewaarplicht kennen, is het raadzaam om alle stukken die in een aangifte verwerkt worden toch zeker 12 jaar te bewaren (navorderingstermijn van de fiscus).

Als de fiscus vraagt om bewijs, dan is de vraag altijd: bon/factuur + betalingsbewijs!

De schoenendoor legen is dus voor eigen risico! Bewaar het 12 jaar en gooi het daarna dus pas weg!

Groet, C.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2007 om 16:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

De belastingdienst kan tot 5 jaar navorderen en dus bewijsstukken van je opvragen. (bij buitenlandsinkomen is dit 12 jaar). Indien je eerlijk je aangifte invult, kun je als particulier in principe je spullen wegdoen zodra de definitieve aanslag van dat jaar vaststaat (6 weken nadat je de aanslag hebt ontvangen). De belastingdienst heeft alleen een mogelijkheid tot navordering als je te kwade trouw bent. de bewijslast ligt hiervan bij de belastingdienst. Dus je bonnetjes gewoon digitaal bewaren en de schoenendoos legen als de aanslag definitief is.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2007 om 16:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk, daar kan ik wat mee..Ik neem aan dat Margabel iets met de belastingen vandoen heeft en het dus bij het juiste eind heeft. Natuurlijk is mijn jaarlijkse opgave altijd te goeder trouw.....

Bedankt

Brasto

ve
door verwijderd - Sep 2, 2007 om 16:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

De bewijslast van kwader trouw mag dan wel bij de belastingdienst liggen, zonder je eigen bewijsstukken begin je dus niets. Dus niets weggooien na de definitieve aanslag. Gewoon 5 hele jaren bewaren.

Vraag het aan een echte belastingadviseur.

Vladja

ve
door verwijderd - Sep 2, 2007 om 18:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

sorry vladja, maar ik ben jaren werkzaam geweest bij de belastingdienst en ook heel wat bezwaarschriften behandeld, navorderingsaanslagen opgelegd en beroepszaken gedaan.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2007 om 21:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Margobel,

Als dat jouw track-record is dan zou je juist moeten weten dat de fiscus bij kwader trouw na kan heffen tot en met 12 jaar en dat dat echt geen pretje is als je als belastingplichtige geen bewijs kunt overleggen.

Het maakt daarbij natuurlijk geen snars uit of de bewijslast van kwader trouw bij de fiscus ligt! Zodra zij ter kwader trouw wel bewezen hebben, sta je zonder bewijs als belastingplichtige machteloos en stel je jezelf bloot aan bijvoorbeeld een schatting van je inkomen of verlies van aftrekposten.

Nu zal dat voor vraagsteller zo'n vaart niet lopen, maar voor de volledigheid toch even deze reactie.

Groet, C. (belastingadviseur)

ve
door verwijderd - Sep 3, 2007 om 07:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

BesteC, de navorderingstermijn voor de inkomstenbelasting is 5 jaar, tenzi het buitenlands inkomen betreft.Alleen dan is het 12 jaar. Lees het maar na in artikel 16 AWR

Groetjes

ve
door verwijderd - Sep 3, 2007 om 20:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met excuses aan Margobel:

je hebt gelijk. Hoe ik bij 12 jaar kom, weet ik ook niet. Formeel belastingrecht: duidelijk niet mijn sterkste punt!

Salut, C.