sp
door sparkingplug Aug 21, 2006 om 13:15
Geldzaken & recht

Schoolkosten

Het nieuwe schooljaar is nog niet begonnen en de schoolkosten nota is reeds bezorgd.Schoolkosten (vroeger ook vrijwillige bijdrage genoemd) zijn vrijwillig te betalen. Wij krijgen een niet gespecificeerde nota ad € 65,-. Op de nota staan een 25-tal items genoemd waarvoor dit bedrag bestemd is. De nota is dus niet transparant en er wordt  -bij mijn weten-  ook geen financiele verantwoording afgelegd (school van 2000 leerlingen). Ik kan mij in een aantal items (uitgaven) niet vinden omdat ze, of niet verstrekt/uitgevoerd worden, danwel reeds van Rijkswege verstrekt (dienen te) worden.  Op internet heb ik gelezen dat bepaalde scholen zelf geen boekenvoorziening meer hebben en dit hebben uitgegeven aan gespecialiseerde bedrijven. Volgens internet zouden deze scholen hiervoor een vergoeding/premie van dit bedrijf ontvangen.   Ook hiervan nooit een financiele verantwoording gezien. Daarenboven dienen er werkboeken en soms zelfs cd-roms te worden aangeschaft die nauwelijks/niet gebruikt worden.  Dit werkt dus ook kostenverhogend.  Kortom, ik ervaar dat (sommige?) scholen een loopje nemen t.a.v. de aanschaf van boeken/leermiddelen die soms niet/nauwelijks gebruikt worden. Een vmbo boekenpakket van € 450,- vind ik nou niet bepaald goedkoop. Daarbovenop komt dan nog eens een onkostennota van o.a. een aantal activiteiten waarvan ik mij afvraag of dit nou ten goede komt aan de leerling , het gemak van de leraar dient of een schoolbegroting sluitend te kunnen maken.      Wie kan/wil hier op reageren? Vriendelijk dank.

629 4 Rapporteer

ph
door phinder - Aug 21, 2006 om 13:23
433 Antwoorden / 4 Vragen

Dit is een vraag/antwoord-rubriek, GEEN forum !

Indien U een discussie wilt opstarten over dit onderwerp, dit graag op het forum doen dat ook op deze site staat.

M.vr.gr.

Phinder

scroogy
door scroogy - Aug 21, 2006 om 17:31
367 Antwoorden / 20 Vragen

Niet zo mopperen, hier heeft elke ouder mee te maken.

U bent een overeenkomst aangegaan met de betreffende school, daarmee hebt u met dergelijke regelingen ingestemd.

De school heeft u niet (in documentatie) gewezen op de mogelijkheid van een tegemoetkoming studiekosten ?

Die vind u hier:
http://www.minocw.nl/studiefinanciering/

ro
door ron203 - Aug 21, 2006 om 17:51
22 Antwoorden / 36 Vragen

tegemoetkoming bij Informatie Beheer Groep in groningen aanvragen , deze kan oplopen tot €571,- alnaar gelang uw inkomen en de studie die uw kind(-eren) volgen (elk tweede , derde kind enz) kunt u de zelfde tegemoedkoming verwachten!!!!! groet ron

nb.

http://www.ib-groep.nl/particulier/Direct_iets_regelen/Bereken/Berekenen.asp

zo
door zonetjes - Sep 2, 2006 om 17:24
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou wel mopperen, want zover ik weet krijg je alleen een tegemoetkoming in de studiekosten als je op een beroeps-onderwijs zit

en dus NIET  als je op het vmbo zit.

Wat ik ook mopperen waard vind;

Als bbl (beroeps begeleidend leerweg) doet, dan loop je 4 dagen in de week stage en daar krijg je vaak niet voor betaald. (ja bij sommige stage-adressen wel ja, dan heb je mzzl)

Dus dan moet je een bijbaantje nemen, terwijl al 5 dagen druk bent en ook nog veel huiswerk hebt - en hier krijg je al geen tegemoetkoming in de studiekosten, maakt niet uit hoe oud je bent.