ma
door mathijs Jun 22, 2007 om 17:42
Geldzaken & recht

SNS bank en erfenis

Vorig jaar is mijn moeder overleden en ze had me geld nagelaten. Mijn moeder leed al geruime tijd aan Alzheimer. Toen ik mijn erfenisje wilde opnemen bleek dat mijn moeder het geld had vastgezet op een spaarekening voor 8 jaar. Ik vond dat vreemd en heb de SNS bank gevraagd om een kopie van het formulier dat mijn moeder ondertekend zou hebben. Na 2 maanden kreeg ik dit (was onvolledig ingevuld), nu bleek dat de SNS bank mijn moeder had laten ondertekenen in de periode dat ze aan Alzheimer leed. De bank was op de hoogte van haar situatie, men had haar bankpasje al ingenomen omdat ze dit steeds kwijt raakte, uiteraard ontkent de SNS bank dit. De Riagg psychiater die haar behandelde wil desgewenst bevestigen dat ze in de periode van ondertekening niet meer toerekeningsvatbaar was. Gewapend met deze kennis ben ik naar een advocaat gestapt maar deze verklaarde dat dit er niet toe deed, het schijnt zo te zijn dat een handtekening geldig is ongeacht de geestelijke gezondheid van de ondertekenaar. De advocaat opperde dat het misschien zo kon zijn dat de geldigheid van de spaarrekening verviel in geval van overlijden, maar dat was meer een "notariszaak", ze wist het antwoord niet. Natuurlijk ben ik woedend op die bank omdat ze duidelijk een Alzheimer patient misbruikt hebben (de advocaat wist te melden dat genoemde bank nu niet bepaald als symphatiek bekend stond) en zich nu buitengewoon halsstarrig opstellen ten opzichte van de rechtmatige eigenaar van het geld. Weet iemand een oplossing? Mijn dank is groot. Mathijs.

1849 16 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Jun 22, 2007 om 18:27
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Matthijs,

Eerste advies: ga niet terug naar die advocaat voor een of ander advies.

Als blijkt en aantoonbaar is dat uw moeder niet meer wist wat ze tekende, kan de bank niet stellen dat de overeenkomst onaantastbaar is. Volgens wist de bank op het moment van tekenen zelfs van de gezondheidstoestand van uw moeder. In dat geval hoort de bank ook te weten dat uw moeder geen overeenkomsten meer kon aangaan waarvan zij de gevolgen kon overzien.

U kunt de overenkomst met de bank, buitenrechtelijk, ontbinden op grond van een zogenaamde geestesstoornis. Dat doet u door een (aangetekende) brief te sturen naar de bank, bij voorkeur met een verklaring van de arts. De geestelijke gezondheid maakt dus wel degelijk wat uit!

De geldigheid van de spaarrekenng vervalt overigens niet door het overlijden. Alleen de gerechtigdheid tot die spaarrekening. U zult eerst na moeten gaan of u wel de (enig) erfgenaam bent. Daarvoor hebt u een verklaring van erfrecht nodig. Daarin staat of uw moeder een testament had en wie de erfgenamen zijn. Aan de hand van dat stuk kunt u aantonen dat u recht hebt op het geld.

Als de overeenkomst de bank vernietigt is, zal de bank het geld op de rekening moeten storten en kunt u het overmaken.

Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom de advocaat die u hebt geraadpleegd niet weet waar ze het over heeft.

ja
door jan1_1 - Jun 25, 2007 om 14:59
2 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, 'k ben bang dat de bank in haar recht staat. Ten tijde van het vastzetten van het geld op die spaarrekening behartigde uw moeder kennelijk zelfstandig haar geldzaken.

En ik lees nergens dat u, of anderen, destijds al zorgen daarover hebben geuit, of gezorgd hebben voor het overnemen van het beheer van die geldzaken, (c.q. dat iemand door moeder gemachtigd was namens haar (mede) over haar tegoeden bij de SNS te beschikken).

De bank kon er dus van uit gaan dat uw moeder handelingsbekwaam was, en valt weinig te verwijten.

Immers, het al of niet (opnieuw) verstrekken van een bankpas staat los van de vraag of uw moeder wel of niet handelingsbekwaam was.

Regelmatig kwijtraken van een bankpas is m.i. niet voldoende om daaruit te moeten afleiden dat moeder dat niet meer zou zijn.

Dat vastzetten van dat geld zal moeder gedaan hebben omdat het een hogere rente op zou leveren.

De beste manier lijkt mij om aan de bank te vragen wat de kosten zijn (boeterente) om de overeenkomst te ontbinden.

(Overigens: in een eerdere reactie wordt u geadviseerd om de advocaat niets meer te vragen wegens ondeskundigheid. Maar de schrijver van dat advies zou toch eerst zijn eigen antwoord eens moeten nalezen, want dat blinkt niet uit door duidelijkheid. De suggestie om eerst een verklaring van erfrecht te verzorgen is vrij overbodig, want die hebt u allang. Anders had de bank u immerss niet eens als gesprekspartner ter zake erkend.)

marcel75
door marcel75 - Jun 25, 2007 om 18:02
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@jan

Als mijn reactie niet duidelijk is/was, dan verneem ik dat natuurlijk graag. Ik ben altijd bereid om een nadere toelichting te verstrekken.

Het al dan niet erkennen van iemand als gesprekspartner, staat los van het al dan niet bestaan van een verklaring van erfrecht. Regelmatig blijkt een bankmedewerker met vermeende erfgenamen in gesprek te gaan en ook allerhande zaken voor hen te regelen, die achteraf ofwel niet volledig uitgevoerd kunnen ofwel teruggedraaid moeten worden.

Ik hoop ook dat er al verklaring van erfrecht (wat niet blijkt uit de vraag), maar ik denk ook praktisch en weet dat de banken vaak zeer laat vragen om een verklaring van erfrecht.

Als er nog andere vragen/opmerkingen zijn naar aanleiding van mijn eerdere reactie, dan (nogmaals) verneem ik die graag.

En nogmaals: de geldigheid van een spaarrekening vervalt niet zo maar door het overlijden bijvoorbeeld. En als een advocaat stelt dat als aantoonbaar is dat moeder niet meer handelingsbekwaam was, de overeenkomst geldig is, ongeacht de geestestoestand, dan snap ik waarom zoveel advocaat nog bewindvoerder willen zijn over het vermogen van geestelijk onvermogenden.

pe
door pedrovic2 - Jun 25, 2007 om 20:53
3 Antwoorden / 1 Vragen

Betekent overlijden dan niet impliciet einde-overeenkomst?!
Ik bedoel maar, de contractant is dood. Dan is het contract toch per definitie beëindigd. Of denkt de andere contractant (de bank in dit geval) daar anders over?
Ik ben niet terzake kundig. Maar de fraaie antwoorden lijken me zo off-topic. Hoe luiden de voorwaarden dan: "bij overlijden loopt contract door met erfgenamen" en als er dan geen erfgenamen zijn?
Suc6!

marcel75
door marcel75 - Jun 25, 2007 om 21:04
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@pedrovic2

In Nederland is altijd nog de regel: "De koning is dood, leve de koning". Oftewel als iemand overlijdt, treden zijn erfgenamen in zijn rechten en verplichtingen. Door het overlijden eindigt een overeenkomst dus niet per definitie tenzij de prestatie die de overlenene moet verrichten afhankelijk is van het zijn leven. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een arbeidsovereenkomst, die vererft niet. Bankrekeningen vererven echter wel.

vladja
door vladja - Jun 25, 2007 om 21:18
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Marcel,

En als er geen erfgenamen zijn en de nalatenschap vervalt aan de Staat. Moet de staat dan ook het contract met de bank uitdienen? Want Staat of wettelijk (bloed)erfgenaam is toch dezelfde positie?

Vladja

marcel75
door marcel75 - Jun 25, 2007 om 21:23
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Vladja,

Dat klopt, hoewel de kans vrij klein is dat de Staat bij gebrek aan enige erfgenaam de nalatenschap zal erven. Het is de Staat er veel aangelegen om toch een erfgenaam te vinden, zodat zij regelmatig stil liggende boedels "uitdeelt" aan notarissen.

Zou in dit geval toch de Staat de erfgenaam zijn, dan zou de opbrengst van de rekening in de consignatiekas gestort worden. Maar nogmaals: de kans is klein, maar ook de Staat kan erfgenaam zijn als ieder ander en heeft dan ook dezelfde rechten en verplichtingen (fiscale regelingen even buiten beschouwing gelaten).

vladja
door vladja - Jun 25, 2007 om 21:52
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dus - als de Staat erfgenaam is in een zaak - moet de Staat het contract uitdienen met de bank? Of zegt de Staat daar heb ik niets mee te maken, hier met die centen? Dat is waar ik nieuwsgierig naar ben.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Jun 25, 2007 om 22:04
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@vladja,

Je doet nu net alsof er een verplichting aan deze overeenkomst vastzit. De enige verplichting is dat je het geld een bepaalde periode bij de Bank op de rekening laat staan en daar van dan een hogere rente dan op normale spaarrekening over. Na 8 jaar krijg je weer de beschikking over het geld. Je hebt dus geen periodieke betalingsverplichting.

De Staat zal, net als andere erfgenaam, afhankelijk van de resterende looptijd van de overeenkomst, zijn afweging maken. Ofwel afkopen tegen een boete, ofwel wachten tot de looptijd voorbij is. Het kost de Staat/erfgenaam in dit geval dus niets extra, maar het geld staat vast op de bankrekening tegen een gunstige rente

vladja
door vladja - Jun 26, 2007 om 00:37
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Marcel,

Eerder zag ik in een posting, dat je mensen adviseerde over hun testament en daarbij de opmerking maakte dat je dan over een technische zaak een uitspraak deed. Zoiets van dat je dan een hoop mensen terug zou moeten roepen om hun testament aan te moeten passen als antwoord. Daarom dacht ik dat je als notaris werkzaam bent.

Mijn exacte vraag is: moet de Staat afwachten op de afloop van het contract c.q. zijn ze verplicht tot afkoop (dus schadevergoeding aan de bank voor geleden renteverlies) of kunnen ze stellen dat het contract voor hun niet geldt en dus het geld gelijk opeisen zonder enige verdere verplichting.

Vladja

harrie
door harrie - Jun 26, 2007 om 07:08
765 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo Mathijs.

Ik neem aan dat het gezien de vraag een deposito rekening betreft.

Voordat er een enorme non-discussie ontstaat even de voorwaarden lezen.

Tussentijds geld opnemen
Wilt u toch al geld opnemen, voordat de gekozen looptijd is verstreken? Dan kan dat natuurlijk. U betaalt dan wel een retourrente over de niet volgemaakte periode. Voor elk jaar of deel van een jaar dat u eerder geld opneemt, wordt 1,25% retourrente berekend. Deze rente wordt niet berekend bij tussentijds overlijden of bij opname voor de aankoop van een huis voor eigen bewoning. (SNS site)

De erfgenaam kan het geld dus opnemen, zelfs zonder boeterente.

Groeten Harrie

roodborstje
door roodborstje - Jun 26, 2007 om 10:37
91 Antwoorden / 71 Vragen

Beste Harrie.

Je schrijft dat de erfgenaam tussentijds, dus voor de 8 jr. verstreken zijn, geld kan opnemen van moeders spaarrekening. Is het dan wel niet zo dat de erfgenaam een en/of rekening moet hebben. Zelf doe ik de financiële zaken voor mijn 89-jarige moeder al een aantal jaren nu ze het zelf niet meer kan. Daarvoor heb ik een machtiging en een eigen pasje om geld van haar privérekening voor haar af te halen. Volgens de bank van mijn moeder, de Rabobank, moet ik echter een en/of pasje hebben om na haar dood met haar geld eventuele onkosten te kunnen betalen.

ja
door jan1_1 - Jun 26, 2007 om 10:38
2 Antwoorden / 0 Vragen

't Zou kunnen dat er sprake is van een deposito-rekening.

Maar feitelijk is dit niet van belang.

Ik schreef al: De beste manier lijkt mij om aan de bank te vragen wat de kosten zijn (boeterente) om de overeenkomst te ontbinden.

Voor zover dat nog niet het geval was: dat zou ik schriftelijk doen.

Zolang niet duidelijk is wat de officiële reactie van SNS op deze vraag is lijkt verdere discussie prematuur.

roodborstje
door roodborstje - Jun 26, 2007 om 10:42
91 Antwoorden / 71 Vragen

Sorry Harrie.

De erfgenaam moet niet een en/of rekening maar een en/of pasje hebben. Foutje van mij.

Gr. Roodborstje

harrie
door harrie - Jun 26, 2007 om 12:35
765 Antwoorden / 36 Vragen

@roodborstje

Met een verklaring van erfrecht (via notaris) kan iedere bankrekening opgeheven worden en het positieve saldo overgeboekt worden naar een rekening naar keuze. Ook kan de rekening eventueel blijven bestaan en op uw naam gezet worden. Zijn er meerdere erfgenamen kan de tenaamstelling, De erven van... worden.

@jan1

Voor zover heb kunnen nagaan kunnen alle lange termijn spaarrekeningen na overlijden van de rekeninghouder/begunstigde boetevrij opgenomen worden. Dus waarom de bank aanbieden boete te betalen?

@mathijs

Gaarne wat meer info; wat is het voor rekening?

Groeten Harrie

bo
door bonje - Dec 26, 2007 om 13:41
1 Antwoorden / 0 Vragen

SNS bank wordt steeds meer en meer een louche bank. Het probleem is dat uw moeder niet onder curatele of onder bewind stond en daardoor handelings bekwaam. Ik raad daarom iedereen aan als ouders of kinderen niet (meer) instaat zijn hun eigen belangen goed te behartigen bij de rechtbank onderbewindstelling of curatele aan te vragen. Als betreffende persoon toch overeenkomsten aangaat is het geen probleem om daar weer van af te komen zonder boetes etc.