Er
door EricvanG Jun 26, 2020 om 23:20
Geldzaken & recht

Sociale media en pyramideverkoop

Mijn dochter is de laatste tijd op social media steeds meer bezig met partijen die aan piramideverkoop doen. Zij gelooft er inmiddels in dat ze door waterreinigers te verkopen 5.000 euro per maand kan verdienen. Eerst moet ze dan wel zelf een apparaat van 4.000 euro kopen en daarna extra mensen ronselen die met haar een contract afsluiten. Elke maand moet ze verder 30 euro voor opleiding betalen. De achterliggende partij is de Breakaway movement in de VS en Enagic uit Dusseldorf. Mijn dochter denkt echt dat ze dit moet doen. We hebben haar op alle manieren uitgelegd dat het om pyramideverkoop gaat en waarom ze dit niet moet doen. Door de social media ziet ze niet meer in wat er echt speelt.

Is er iemand die ervaring heeft met deze problematiek en hoe ik mijn dochter kan laten begrijpen wat er speelt?

4586 14 Rapporteer

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Jun 26, 2020 om 23:25
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Gelukkig geen ervaring mee, maar zoek eens op MLM.

Dan zal je o.a. dit vinden, wellicht goed om haar dat soort verhalen te laten lezen: https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/gezin/artikel/4729946/multi-level-marketing-mlm-herbalife-tupperware

tenormin
door tenormin - Jun 26, 2020 om 23:50
16842 Antwoorden / 108 Vragen

Geen idee hoe oud uw dochter is, maar minderjarig? Ik zou als ouder even haar contact met social media verbieden, gesprekken voeren en proberen uit te leggen dat dit soort sprookjes van veel geld verdienen alleen in de Efteling bestaan.

Topantwoord

Magnum007
door Magnum007 - Jun 27, 2020 om 00:10
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Eric,

Dit soort "piramide-systemen" zijn "zo oud als de weg naar Rome".

Deze piramidesystemen maken misbruik van mensen, die impulsief zijn.

Alleen waarschuwen kan helpen.

Jouw dochter zal "door schade en schande vanzelf wijzer" worden.

Vaak schamen mensen zich als ze erin getrapt zijn door te zwijgen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 27, 2020 om 10:00
16882 Antwoorden / 202 Vragen

Uw dochter is wel erg argelooss om te denken dat zij een dergelijk bedrag per maand kan verdienen met piramideverkoop. Dat nog afgezoen dat het illegaal is, zie https://www.bodywrapsnederland.nl/netwerkmarketing-vs-piramideverkoop.html  en om nog beter mogelijk te overtuigen: https://economie.fgov.be/nl/themas/verkoop/vormen-van-verkoop/de-piramideverkoop . Als zij er echt in wil trappen zal het haar uitsluitend heel veel geld kosten. Zo zij niet luistert zal zij door schade en schande wel wijzer worden. Helaas met ook schuldproblematiek etc.

marita5
door marita5 - Jun 27, 2020 om 10:26
11526 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ericvang ,

Lees hier ( Google Vertaling )

Iemand met wie ik naar de middelbare school ging, deed mee en het maakt me gek omdat ze mijn vriendin zelfs voor de gek heeft gehouden door te denken dat ze ZO veel geld verdient! Ik denk dat het interessant was hoe de naam niet opdook bij elke mlm-zoekopdracht, dus ik heb wat gegraven en ontdekte dat het 100% een onderdeel is van egoïstisch of hoe je het ook noemt, Kangen-water. Aka alkalisch water, eigenlijk proberen ze te bewijzen dat we te zuur water hebben gedronken en dat maakt mensen dik / lelijk. Ze zeggen dit niet precies, maar dit is wat ze proberen te bereiken. Ze proberen de pH-schaal te gebruiken om te laten zien dat meer basisch of zuur (ze zeggen geïoniseerd om mensen niet bang te maken) water gunstig kan zijn voor je schoonheid / energie / gewichtsverlies, noem maar op. Ze verkopen waterfilters die je water iets zuurder maken, zodat je denkt dat je eruit zult zien als hun lange magere Instagram-influencer-cultleden. De persoon met wie ik naar de middelbare school ging, dateert met deze man die postte over hoe hij zo blij was dat ze 'financieel vrij' waren vanwege haar, om vervolgens zijn nieuwe baan bij Eganic Kangen water op te volgen. Klinkt niet zo financieel bevrijdend voor mij. Voor de meeste mensen die chemie begrijpen of hoe het lichaam werkt, of zelfs mensen met werkende hersenen, kunnen ze begrijpen dat het water dat we sinds het begin van de tijd drinken niet slecht voor je is en de juiste pH-waarde heeft

In feite verkopen ze slechte waterfilters die je water ongezond maken, waardoor je denkt dat je gaat afvallen door zuur water te drinken. Ze kosten duizenden dollars. Koop gewoon een Brita.

https://www.reddit.com/r/antiMLM/comments/dbgw1e/breakaway_movement/

me
door mein33 - Jun 27, 2020 om 11:08
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Is uw dochter minderjarig en heeft zij geen inkomsten, hoe zou zij dan die benodigde investering willen/kunen doen, want het gaat bepaald niet over 5 stuivers ?

Mocht uw dochter 'volwassen' worden geacht en wil zij niet naar uw meermaals herhaalde waarschuwingen willen luisteren, dan is een oud gezegde misschien wel van toepassing.

"Wie niet wil horen, die moet maar voelen", al is dat in dit geval wel een hele dure les en die les mag je haar niet gunnen.

Laat haar de reacties op dit topic lezen, mogelijk komt zij dan tot een ander inzicht en krijgt zij het besef dan niet zij, maar de andere partij de centjes opstrijkt en dat zij niets zal verdienen, maar wel met een schuldenlast zal achterblijven.

edrick3
door edrick3 - Jun 27, 2020 om 12:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dan is dochter wel erg goedgelovig.
Maar kan me voorstellen dat je je dan zorgen maakt.
Zoals al aangegeven: laat haar de aangegeven recensies lezen.
Kijk hier voor meer info betreffende MLM en piramide: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=gevaar+piramideverkoop

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 27, 2020 om 12:17
7203 Antwoorden / 3 Vragen

Uw dochter heeft een lange weg te gaan om de top van de pyramide te bereiken.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Piramidespel

ro
door ron503 - Jun 27, 2020 om 13:15
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als uw dochter oud en wijs genoeg is kunt u er niets tegen doen, waarschuwen kunt u wel maar vaak wordt er niet geluisterd. 4.000 euro is een boel geld en als uw dochter dat geld heeft en wil meedoen dan wordt het een dure les die haar voorgoed met beide benen op de grond zet.

mi
door miennaamishaaz - Jun 27, 2020 om 13:28
725 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas is het zeer lastig om dit te voorkomen, eenmaal als ze erin is Komt ze er Moeilijk uit

Er staan genoeg Horror verhalen op Reddit
https://www.reddit.com/r/antiMLM/

Een video mbt de Scam MLM
https://www.youtube.com/watch?v=TJBgt2yU-lg

Het enigste wat u zou kunnen doen is Documentaires opzoeken van Mensen die Diep in de schulden zijn gekomen door een MLM.

Nog wat vragen mbt uw dochter/ het bedrijf:
>Woont ze nog bij u thuis?
>Betaalt u voor deze onzin opleidingen?
> Hoe is ze bij dit bedrijf terecht gekomen?
>wat is de naam van het bedrijf?
> Hoe oud is ze? {indien ze Meer dan 18 Jaar oud is en ze nog bij u woont, Kunt u Dreigen haar het huis uit te zetten als ze er niet de Documentaires kijkt en met de MLM stopt}.
Want als Mama&papa nog alles betalen ziet ze niet het Risico in van dit soort bedrijven.
___________
Als ze echt niet wil snappen wat het Risico is en ze meer dan 18 jaar oud is zou uw enigste optie zijn haar het op de Harde Manier leren. {Dit is een Manier die u ECHT alleen als "Last Resort" moet gebruiken, Ik raad het dus niet aan om te doen} Vraag wel eerst bij https://www.juridischloket.nl/ Of dit Wettelijk is toegestaan.

Doe de volgende stappen

1 Neem haar alle Huissleutels & auto sleutels {indien ze geen eigen auto heeft} af {Verander eventueel de code van een sleutel kluisje}
2 Zeg haar dat ze nog 1 kans heeft om te stoppen, en als ze dat NIET doet ze het huis direct wordt uitgezet
3 indien ze geen eigen Mobiel Abbonement heeft, Zeg dit op. en zet het Mobiele nummer over naar een Prepaid van simyo {deze blijft geldig zolang u eens per 5-6 maanden een SMS stuurt}
4 Zet haar het huis uit
5 indien u een Spaarrekening/{Trustfund} voor haar hebt opgezet , Lock deze dan dat ze er NIET geld kan uithalen.
6 Vertel uw familie hoe het zit,
{Voorkom dus dat ze ergens anders terecht kan, of haar "Staande" Houden door die overprijste ondingen te kopen}
Indien vrienden van haar dit haar ook afraden, Vertel hun dan ook wat uw plan is. Hierdoor kan ze Nergens terecht, en heeft ze geen mogelijkheid om haar "Bedrijfje/MLM Hun Werk" te doen

7 Wacht totdat ze al haar geld verbrast heeft en Huilend voor de deur staat.
8 Probleem zou nu opgelost moeten zijn, ze heeft het inmiddels op de harde manier geleerd dat dit soort bedrijven alleen maar voor Problemen zorgen.

justmeagain
door justmeagain Jun 27, 2020 om 23:43
623 Antwoorden / 8 Vragen

Wat een irrelevante vragen. Daarnaast staat de naam van het bedrijf in het topic. Moeder maakt zich terecht zorgen wat naakt het uit of dochter inwoont of zelfstandig?
En als ze 18 is geweest is ze volwassen en mag ze haar eigen boontjes doppen.
Uw oplossingen zijn wel erg rigoureus, kind uit huis zetten. Mobiele abonnementen stoppen, rekening blokkeren.( Wat niet eens kan). Dit gaat allemaal averechts werken en de relatie tussen moeder en dochter verzieken

Ke
door Kesslar89 Jun 28, 2020 om 00:05
5 Antwoorden / Vragen

Ik weet natuurlijk niet hoe lang het geleden was dat u minderjarig was maar deze maatregelen zijn niet de oplossing. Dat u aangeeft dat er eerst bij het Juridish Loket geïnformeerd dient te worden of uw voorgestelde maatregelen wel wettelijk zijn, zegt mij genoeg. Het is wel haar dochter hè.

newmikey
door newmikey - Jun 27, 2020 om 18:24
830 Antwoorden / 0 Vragen

Als ze meerderjarig is, helpt niets. Laat haar uitrazen en biedt morele steun op het moment dat het (onvermijdelijk) fout gaat. Gelukkig horen we hier al een tijd niet zo veel meer van MLM gedupeerden maar een kleine zoekopdracht hier en op het Radar forum geeft genoeg leesvoer voor maanden.

Het is inderdaad een MLM en het produkt is een scam:
https://business.inquirer.net/184754/the-4000-scam-on-alkaline-water
https://www.reddit.com/r/antiMLM/comments/dbgw1e/breakaway_movement/

Enagic was ook het bedrijf achter de Kangen waterzuiveraar die hier jaren geleden volledig is ontmaskerd als onzin:

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/voeding-gezondheid/kangen-water

Koddeke1
door Koddeke1 - Dec 30, 2020 om 17:46
1 Antwoorden / Vragen

Hoe is het afgelopen met uw dochter? Onze dochter zit er helaas ook middenin.

mi
door miennaamishaaz Dec 30, 2020 om 18:31
725 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik me eigenlijk afvraag is hoe ze bij die bedrijven komen?

de laatste keer dat ik een AD van een MLM zag op facebook was meer dan een jaar geleden.
{Doterra/essensial oils}

diumenge
door diumenge Dec 30, 2020 om 21:06
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waarschijnlijk door ander die er eerder ingestonken zijn.

Koddeke1
door Koddeke1 Dec 30, 2020 om 22:23
1 Antwoorden / Vragen

De wereld ligt aan je voeten met www. Er zijn van die figuren die getraind zijn om jonge dames dmv online sessies  en mooie verhalen in te pakken!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 30, 2020 om 19:44
2087 Antwoorden / Vragen

Het is met dit soort dingen als met cults, mensen worden compleet geïndoctrineerd en zijn alle realiteitszin kwijt. Blijf liefhebbend maar ferm, geef geen geld en wacht de onvermijdelijke landing op aarde maar af.