An
door AnL Sep 4, 2017 om 22:25
Geldzaken & recht

StiPP aanbod eenmalige uitkering 1000+

Goedenavond,

Ik krijg een aanbod van StiPP om een eenmalige uitkering te ontvangen van 1300 bruto om mijn pensioen af te kopen.

Naast dat ik niet weet wat er verstandiger is, zeggen zij ook, óf u ontvangt nu een eenmalige uitkering óf u ontvangt op uw pensioengerechtigde leeftijd een eenmalige uitkering. Dat terwijl op mijnpensioenoverzicht.nl staat dat ik op mijn pensioengerechtigde leeftijd 240 euro per jaar zou ontvangen van StiPP.

Ik begrijp het niet helemaal. Weet iemand wat ik nu moet kiezen en hoe dit werkt?

Met vriendelijke groet,

AL

3799 8 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Sep 4, 2017 om 22:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt blijkbaar een tijdje gewerkt bij een werkgever die de pensioenopbouw onderbracht bij Stipp.

U hebt daar een in verhouding laag pensioentje opgebouwd, wat de pensioenuitvoerder eventueel mag afkopen. Zij doen dat graag, want het scheelt hen administratie.

Houd er rekening mee, dat u bij uitbetaling van de afkoop daar belasting over moet betalen en premie ZVW. Krijgt u op dit moment toeslagen dan heeft die afkoop ook invloed daarop. Voor huurtoeslag kunt u ontheffing van bijtelling vragen.

Op het moment is het zo dat lage pensioentjes op de pensioengerechtigde leeftijd vaak ook worden afgekocht, maar de overheid is bezig met een regeling dat dat niet meer gebeurt, zodat mensen die kleine pensioentjes blijven ontvangen als de tijd daar is.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van het afkopen, maar de keus is aan u. Ik kan niet in uw portemonnee kijken.

An
door AnL Sep 4, 2017 om 23:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor uw uitgebreide antwoord.

Het is niet dat het geld nu heel hard nodig is,  maar wat ik vooral vreemd vind is dat de opties die StiPP biedt alleen gaan over eenmalige uitkeringen (of nu of na mijn 67e) terwijl mijnpensioe overzicht.nl het heeft over een bedrag per jaar van StiPP.
Is dat niet vreemd?

tijger1
door tijger1 Sep 4, 2017 om 23:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat is niet vreemd. Het bedrag per jaar tezijnertijd is zo laag dat de administratiekosten zwaar doorwegen, zodat Stipp ook dan een voorstel tot afkoop zal doen, wat u dan niet kunt weigeren.

Maar zoals gezegd er zijn over de afkoop van kleine pensioenen wijzigingen in de maak, die afkoop in de toekomst onmogelijk maken.

Dus als u het nu niet dringend nodig hebt, zou ik het lekker laten staan.

tijger1
door tijger1 Sep 4, 2017 om 23:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt het pensioen ook laten overdragen naar het pensioenfonds waarbij u nu aangesloten bent. Daar zijn ook voorwaarden aan verbonden.

Gr
door Grunn1 Sep 5, 2017 om 09:04
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@tijger, het gaat ts om de berekening. Nu eenmalig 1300 bruto of later 240 bruto per jaar. Zou ts nog 10 jaar leven dan is dat bedrag al 2400 en na 20 jaar zelfs 4800. Het is dus voor Stipp veel voordeliger om eenmalig uit te keren ongeacht alle kosten die zij hebben. Die eenmalige berekening is dus wel erg laag. Veel mensen worden ouder dan 75 en dan zijn ze meer geld kwijt.
Laten staan zou ik zeggen en terzijne tijd per maand uit laten betalen of samenvoegen met ander pensioen.

tijger1
door tijger1 Sep 5, 2017 om 09:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@epcot
.

Ge
door Genee - Sep 4, 2017 om 23:12
1509 Antwoorden / 1 Vragen

De vraag is hoeveel jaar u nog voor uw pensioenleeftijd zit.
Zelf vind ik €1300 bruto geen uitkering voor een hoera-stemming.
En of StiPP het vanaf volgend jaar nog mag afkopen is de vraag, lees het artikel.
Lees eigenlijk uit uw verhaal dat u ook niet staat te springen om die uitkering te ontvangen.
Lees eens het artikel van onderstaande link waarin ook staat beschreven wanneer u het aanbod van het pensioenfonds wel moet accepteren.
Afkoop is ongunstig voor lage inkomens, wanneer er naast de AOW geen behoorlijk pensioen is opgebouwd.

zie  https://weblog.sparen.nl/pensioen-afkopen

fr
door frans56 - Sep 5, 2017 om 08:14
230 Antwoorden / 9 Vragen

Gewoon niet doen,  Zoals hier eerder aangegeven wordt daar ook eenmalig een hoog bedrag belasting op ingehouden. en is dit van invloed op
de zorg en huur toeslag. Voor de huurtoeslag kunt U inderdaad hier een ontheffing voor aanvragen, maar dat kost ook weer tijd en deskundigheid om dat aan te (laten?)  vragen.  Mijn advies is dan ook:  NIET afkopen,  dan maar levenslang een paar Euro in de maand pensioen leten uitkeren.
Ja en wat er staat op mijn pensioenoverzicht.nl dat is in Uw geval BRUTO  E 240,- per jaar oftewel  Bruto E 20 per maand.
Hier blijft na aftrek van de belasting ongeveer 14 Euro per maand NETTO van over.
Hoe hoog een eventuele afkoopsom dan is, dat is een berekening die niemand begrijpt.

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2017 om 10:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@epcot

Of de vraag per se betrekking heeft op de hoogte van de afkoop, lees ik niet direct.

Maar de Ts vermeldt zijn leeftijd niet, dus of de koop "veel of weinig" is, is niet te zeggen.

Als hij nu bijvoorbeeld 64 zou zijn, zou de afkoop van € 240 per jaar veel hoger uitkomen. Maar zou hij nu bijvoorbeeld 30 jaar zijn, dan volgt uiteraard een hele andere berekening.

En als de Ts nu 64 jaar is, is het veel zekerder dat de pensioenuitvoerder op 67 jarige leeftijd moet gaan uitkeren, dan als hij nu 30 is. Ook dat telt in de berekening mee.

@frans56

Het formulier om de afkoop buiten beschouwing te laten voor de huurtoeslag is heel simpel en zo te downloaden van de site van de belastingdienst. Dat is voor iedereen eenvoudig zelf in te vullen.

aurora1
door aurora1 - Sep 5, 2017 om 22:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou het laten staan en eventueel overdragen aan uw huidige pensioenfonds als dat kan.

An
door AnL - Sep 10, 2017 om 18:25
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank u allen vriendelijk voor uw antwoorden. Het is mij allemaal helderder geworden. Mijn leeftijd is 30 (voor de volledigheid).

tijger1
door tijger1 - Sep 10, 2017 om 18:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan is de hoogte van de voorgestelde afkoop heel logisch.

U kunt informeren of u het pensioen kunt overdragen aan uw huidige pensioenfonds/verzekeraar.

Bedankt voor het terugmelden.