me
door menno1 Dec 24, 2016 om 11:33
Geldzaken & recht

Strijkgeld

Is strijkgeld eerlijk verdient geld of verdien je dat geld over de rug van een ander? Vr.gr. menno

3858 7 Rapporteer

hansje klein
door hansje klein - Dec 24, 2016 om 11:41
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het is tenminste niet illegaal, want er wordt belasting over geheven......of het moreel te vertegenwoordigen is? NEE!

De inzetpremie

De inzetter loopt dus een zeker risico. Wordt het te veilen object niet afgemijnd , dan is hij verplicht het object af te nemen. Voor dat risico wordt daarom een bepaalde beloning uitgeloofd: de ‘inzetpremie’ (ook wel ‘strijkgeld’ of ‘plokpenningen’ genoemd). Deze inzetpremie bedraagt doorgaans 1% van de inzetsom.

De inzetpremie wordt uitbetaald ongeacht of er wel of niet wordt afgemijnd.

Is de inzetter een professionele handelaar, dan is er naar alle waarschijnlijkheid omzetbelasting (BTW) verschuldigd. Deze maakt dan deel uit van de inzetpremie en zal niet apart vergoed worden. Ook eventueel verschuldigde inkomstenbelasting is in de inzetpremie inbegrepen.

tijger1
door tijger1 Dec 24, 2016 om 12:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat heeft dat met moreel van doen? Ook over smokkel opbrengsten wordt belasting geheven, als de belastingdienst er een vinger achter krijgt. Dus dat heeft niets met illegasl van doen.

hansje klein
door hansje klein Dec 24, 2016 om 13:02
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Iemand die bij een veiling de prijs wil/gaat/moet beïnvloeden (tegen betaling), zònder zèlf überhaupt interesse aan de koop te hebben is m.i. niet echt eerwaardig bezig. Dus moreel niet om trots op te zijn. Omdat het gebruikelijk is, is het eerlijk verdiend geld. Maar een werkgever of een reclameman/vrouw verdient ook eerlijk geld 'over de rug' van werknemers of consumenten en daa wordt zo'n vraag niet gesteld. Inzover is deze vraag moeilijk, zonder verder commentaar, te beantwoorden.

tijger1
door tijger1 Dec 24, 2016 om 13:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar hij kan wel aan zijn bod vastzitten, dus wie zegt dat hij geen interesse heeft? Iemand moet het eerste bod doen.

hansje klein
door hansje klein Dec 24, 2016 om 13:38
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ja, maar als regelmatige 'veiling-strijker' is er toch sprake van een soort van beroepsrisico wanneer je (in opdracht) helemaal niet de bedoeling hebt om zelf te kopen. Ik vind het eerder een 'grijs' en niet eerwaardig inkomen, waarvoor een soort van kans-inschattingsvermogen nodig is, maar vakkennis....?

ja
door jackyh - Dec 24, 2016 om 12:12
953 Antwoorden / 4 Vragen

Laat ik nou denken dat strijkgeld geld is dat je kunt verdienen door iemands kleding te strijken. Dat geld verdien je niet over iemand rug maar is waarschijnlijk een besparing van iemands rug.

ma
door manus59 Dec 24, 2016 om 12:41
61 Antwoorden / 35 Vragen

Je kan ook de overhemden / shirts op iemands rug strijken, dan is het ook over iemands rug, en er voor betaald worden!

ja
door jackyh Dec 24, 2016 om 14:20
953 Antwoorden / 4 Vragen

Goed gevonden. Prettige Kerstdagen.

tijger1
door tijger1 - Dec 24, 2016 om 12:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@menno

Misschien de regels van een veiling bij opbod en afslag eens bestuderen?

me
door menno1 - Dec 24, 2016 om 12:56
29 Antwoorden / 21 Vragen

De enig die mij serieus nam is hansje klein, de andere kunnen beter verdwijnen op dit forum. Hansje bedankt vr.gt.menno1

hansje klein
door hansje klein Dec 24, 2016 om 13:10
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Beste V&B-collega, neem het hier met een knipoog. Krijg je tien antwoorden, kan de vraagsteller er zelf uitpikken wat voor hem/haar een waardevol antwoord is. Het maakt hier zèlfs uit of men zelf de strijker is, de verkopende partij die betaalt of 'gestreken' werd. Hoe denkt u er zelf over?

tijger1
door tijger1 Dec 24, 2016 om 13:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@menno1. Wat een dwaze reactie van u.

Cookies
door Cookies Dec 24, 2016 om 13:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: vond jouw reactie ook serieus en die van @jackyh ook, want die dacht echt dat het over het strijken ging. Nogal sjagrijnige reactie van TS.

ja
door jackyh Dec 24, 2016 om 14:22
953 Antwoorden / 4 Vragen

Dank Carola. Ook voor jou prettige kerstdagen.

aurora1
door aurora1 Dec 24, 2016 om 16:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat een mallotige reactie van TS.

me
door menno1 Dec 24, 2016 om 18:35
29 Antwoorden / 21 Vragen

wat een domme reacties niet te geloven.

costnix
door costnix Dec 24, 2016 om 20:21
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@menno1: als het u hier niet bevalt, daar is het gat van de deur ;-P

Cookies
door Cookies - Dec 24, 2016 om 13:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Strijkgeld wordt toch betaald door de verkoper aan de hoogste bieder? Waarom zou dat geld verdienen over de rug van een ander?

tijger1
door tijger1 - Dec 24, 2016 om 13:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@menno1

En wat is er niet serieus aan mijn reactie? Als u iets gaat verkopen bij opbod en afslag moet u toch weten wat de regels zijn?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 27, 2016 om 13:39
16885 Antwoorden / 202 Vragen

menno1@ de reactie van tijger1@ is m.i. wel degelijk ook serieus! Met het advies het 'bestuderen 'van veiling regels voorafgaande aan het stellen van een vraag als deze is niets mis.