id
door idza Jan 15, 2005 om 14:44
Geldzaken & recht

Stroommeter stuk

Bij het checken van mijn Eneco jaarafrekening bleek dat de stroommeter al een jaar stil staat. Eneco rekent ons nu af op een geschat verbruik, waardoor we nu flink moeten bijbetalen. Wij wonen sinds juli 2002 in een nieuwbouwhuis. Hebben ons eerste woonjaar 2202-nov 2003, ruim 300 euro teruggekregen. omdat we toen ook geschatte bedragen hebben betaald. Ons warmte verbruik is minimaal gestegen (ongeveer 51 euro, de overige 290 euro zou door het geschatte stroomverbruik komen. Eneco zegt dat er niet naar ons vorige jaar gekeken kan worden omdat de meter toen mogelijk ook al stil stond. Mijn vraag is welke rechten heb ik en welke eneco? Mogen ze ons zo maar de geschatte standen doorberekenen over vorig jaar. Wat kan ik doen behalve bezwaar aantekenen. Welk juridisch recht heb ik en kan ik de bijbetaling ongedaan maken? Voor dit jaar is afgesproken dat we drie maanden nadat de nieuwe meter is geplaatst de standen doorbellen er er een nieuwe schatting wordt gemaakt.

903 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 16, 2005 om 09:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemorgen Encarta,

bedankt voor de snelle reactie. Ik zal dus afwachten wat de standen na drie maanden met de nieuwe meter zullen zijn. Ik kan inderdaad niet bewijzen dat de meter ook al niet het voorgaande jaar een periode heeft stilgestaan, een ander vol boekjaar heb ik niet ter vergelijk. Nu maar hopen, dat in deze winter- (dus duurdere) periode het verbruik niet hoger wordt ingeschat dan de standaarden die Eneco heeft bepaald. Ik kan niet aantonen dat ik vorig jaar minder zou hebben verbruikt. Mar ho dan ook dankzij je reactie weet ik nu waar ik moet zijn en welke route ik kan volgen. Bedankt hiervoor!

Groetjes, Idza.

ve
door verwijderd - Jan 16, 2005 om 10:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Graag gedaan en succes verder - Enc.

ve
door verwijderd - Jan 22, 2005 om 12:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Idza. Artikel 9 lid 2 van de leveringsvoorwaarden van Eneco luidt alsvolgt:

Indien een onderzoek (dus meteropname) geen hanteerbare maatstaf oplevert voor het vaststellen van de omvang van de levering is de leverancier bevoegd de omvang van de levering in het desbetreffende tijdvak te schatten naar de beste ter beschikking van de leverancier staande gegevens hieromtrent waarbij als maatstaf dient:

- de omvang van de levering in het overeenkomstige tijdvak van het voorafgaande jaar of

- de gemiddelde omvang van de levering in een eraan voorafgaand en een erop volgend tijdvak of

- de andere, na overleg met de afnemer te bepalen maatstaf.

Als je het niet eens bent met Eneco en een vergelijk is niet mogelijk kun je je wenden tot de Geschillencommissie conform art. 18 lid 1:

Geschillen tussen de afnemer en de leverancier over de totstandkoming of uitvoering van de overeenkomst kunnen zowel door de afnemer als de leverancier worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Openbare Nutsbedrijven of aan de bevoegde rechter in Nederland. Bezoekadres Geschillencommissie Openbare Nutsbedrijven: Bordewijklaan 46 2e etage 2591 XR Den Haag. Postadres: Postbus 90600 2509 LP Den Haag.

Succes - Enc.