ar
door arjensik Feb 14, 2019 om 19:28
Geldzaken & recht

Tarief hypotheekadviseur

Beste forumleden,

Mijn vrouw en ik zijn getrouwd in gemeenschap van goederen en zouden uit elkaar gaan.
We zijn hiervoor bij een hypotheekadviseur geweest.
Mijn vrouw zou het huis overnemen dat op mijn naam stond (ik heb het huis gekocht en we zijn daarna getrouwd).
De hypotheek zou iets verhoogd worden en hiermee zou mijn vrouw me uitkopen, dit was met haar inkomen geen enkel probleem. Verder hebben we een vrij simpele hypotheek (1 hypotheekdeel, volledig bankspaarhypotheek van 140000)
De hypotheekadviseur gaf ons aan dat dit ongeveer 3000 euro zou kosten (ongeveer 20 uur werk).
We vonden dit wel aan de hoge kant, maar hadden vertrouwen in de adviseur en hebben dit geaccepteerd.

Echter, na en aantal gesprekken met mediator hebben we in de daaropvolgende week besloten om toch bij elkaar te blijven :) .
Precies een week na ons eerste gesprek hebben we dit gemeld aan onze hypotheekadviseur. Hij gaf echter aan reeds kosten gemaakt te hebben.
Nu ontvingen we afgelopen week een rekening van 7 uur werk en een bedrag boven de 1100 euro.
Deze rekening geeft ons een slecht gevoel. Met name omdat er niets op gespecificeerd staat, er staat slechts 'advieskosten' en het totaalbedrag.
We vinden de uren ook aan de hoge kant, het lijkt ons sterk dat hij in zo'n korte tijd al voor 7 uur in onze zaak heeft gestoken. Verder vinden we het uurloon van 135 exlusief BTW nogal aan de hoge kant (dit is namelijk zo'n 165 euro inclusief BTW). Als laatste hebben we nooit een specifieke opdrachtbevestiging gekregen en/of getekend, alles is mondeling gegaan. Van zijn uurtarief waren we vooraf dus niet op de hoogte, we hadden enkel een totaalbedrag afgesproken. Dit terwijl op de website van de overkoepelende organisatie (waar deze adviseur ondervalt) staat dat er altijd gewerkt wordt met een opdrachtbevestiging, er staat onder andere:

Een uitgebreide beschrijving van de werkzaamheden per stap vind je in het stappenplan. Na het kennismakingsgesprek ontvang je een opdrachtbevestiging waarin per stap staat beschreven wat de adviseur voor jou gaat doen.

Geen onverwachte kosten of verrassingen

We zorgen vooraf dat je weet op welke kosten je moet rekenen. En pas na jouw akkoord gaat onze adviseur aan de slag. Zo weet je precies waar je aan toe bent en wat je voor jouw hypotheekadvies betaalt. Kortom: geen verrassingen of onverwachte kosten.

Ik vind de manier van werken van deze adviseur niet erg transparant.
Mijn vragen aan jullie zijn:
- Is 3000 euro voor het overzetten van hypotheek op naam ex-partner reeel?
- Is die 7 gemaakte uren in zo'n korte tijd realistisch, hypotheekverstrekkers zullen toch ook wel doorlooptijden hebben?
- Is het uurloon van 135 ex btw niet wat aan de hoge kant?
- Kunnen we nog iets met het gegeven dat hij nooit een opdrachtbevestiging heeft verstrekt en wij nooit iets getekend hebben?
- Wat vinden jullie in het algemeen van de situatie en wat zouden jullie adviseren, gewoon betalen of hier toch een punt van maken?

Alvast hartelijk dank voor de reacties!

2974 9 Rapporteer

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 14, 2019 om 19:42
7214 Antwoorden / 3 Vragen

Heb vast een link voor u opgezocht.
Onderzoek van advieskeuze.nl (2014) komt op een uurtarief van 123 euro per uur,
http://www.hypotheekberekenen.cc/KostenHypotheekadviseur.htm#.XGW1lhq0uhA

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Feb 14, 2019 om 21:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u met een adviseur in zee gaat, hoort u na het kennismakingsgesprek, een dienstverleningsdocument te krijgen met daarop een specificatie van de werkzaamheden en kosten.

Dat het € 3.000 zou kosten om het pand en de hypotheek op naam van uw vrouw te laten zetten, is niet zo’n raar bedrag, want in principe moet de adviseur daar dezelfde werkzaamheden voor doen, als bij een volkomen nieuwe aankoop van een  pand.

U verwijst nu naar allerlei regels die van toepassing zijn, maar hebt u dat voordien of achteraf pas uitgezocht?

Persoonlijk zou ik die adviseur maar om een specificatie van zijn uren vragen en welke werkzaamheden hij dan al verricht zou hebben. En daarna, als hij zijn nota niet matigt, informatie inwinnen bij die overkoepelende organisatie.

Ge
door Genee - Feb 14, 2019 om 23:36
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom vindt u het uurloon nu te hoog?
Er werd gezegd dat het zo’n €3000 zou kosten, ongeveer 20 uur werk, is toch €150 per uur.
U vond het wel aan de hoge kant maar geaccepteerd zegt u.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Feb 15, 2019 om 09:00
11535 Antwoorden / 15 Vragen
He
door Helen 66 - Feb 15, 2019 om 15:40
119 Antwoorden / Vragen

Vaak zijn mediators familierecht advocaten. In 2011 rekende de mijne destijds al 195 euro per uur + 6% kantoorkosten + 21% btw.

He
door Helen 66 - Feb 15, 2019 om 15:43
119 Antwoorden / Vragen

sorry.verkeerd gelezen, het gaat u om een hypotheekadviseur, niet om een mediator. Het uurtarief van een hypotheekadviseur had u van te voren meegedeeld moeten worden. Dat kan per persoon aanzienlijk verschillen.

1paul
door 1paul - Feb 15, 2019 om 16:54
3174 Antwoorden / 0 Vragen

vraag hem om de opdrachtbevestiging, meld hem tegelijk dat je het niet eens bent met deze rekening, initieel zou de rekening 3000 E voor 20 uur werk zijn, Netto neem ik aan, dan is 7 uur werk 1/3 deel van 20 zou de rekening netto ook 1/3 deel moeten zijn, 1000Euro dus...

zolang hij de opdrachtbevestiging niet geeft is er trouwens ook geen opdracht gegeven volgens hun EIGEN voorwaarden!!!

jo
door jorisw Feb 15, 2019 om 19:10
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt niet zo simpel bepalen hoeveel die eerste 7 uur zouden mogen kosten. Het kan zomaar zijn dat er ook al andere kosten in zitten (denk bijvoorbeeld aan het raadplegen van het kadaster en andere informatiebronnen).

Als de offerte alleen maar zegt "3000 euro" en het is ongeveer 20 uur werk, dan weet je niet wat het kost als je halverwege afbreekt.

1paul
door 1paul Feb 16, 2019 om 14:13
3174 Antwoorden / 0 Vragen

treu Joris, daarom, gespecificeerde rekening en navragen, bewijsstukken vragen dus, of ie alles heeft gedaan wat ook op de rekening staat...

Blijf van mening overigens dat deze persoon de eigen voorwaarden had moeten naleven...

mo
door mof - Feb 15, 2019 om 17:21
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De vraag is niet of 3000 euro reeel is maar of dit werkelijk 20 uur kost. Uurtarief is ok, wordt elders ook gerekend voor consultancy.
of de man al 7 uur heeft gewerkt? Dat zal hij op uw vraag moeten uitleggen. wel geldt in NL, mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst. U heeft d3 man gevraagd de hypotheek over te zetten, daarvoor vraagt hij 3000€, op dat moment gaat u akkoord. Dan verandert u uw mening, maar u kunt dan niet merr verwachten dat u kosteloos de opdracht kan intrekken.
3000€ voor 20 uur is ongevver gelijk aan 1100 € voor 7 uur.