Jl
door Jlgrtzn May 11, 2018 om 22:04
Geldzaken & recht

Te wringing wisselgeld

Ik heb onlangs een ijsje gekocht bij crème de la crème in Antwerpen voor mijn kleindochter. Ik had alleen een briefje van €50 bij me want die had ik voorafgaande week gepind en bewaard voor het weekendje Antwerpen. Het ijsje kostte €2, de medewerkster gaf mij €8 terug. Ik zei haar dat ik toch echt €50 had gegeven. Zij zei dat het €10 was. Mijn kleindochter wist het niet dus het was mijn woord tegen het hare. Ze is niet gaan controleren in de kassa. Ik werd niet serieus genomen door het personeel en werd eigenlijk weggestuurd. Mijn kleindochter liet het hier niet bij zitten. Ze liep terug en vroeg of ze ‘s avond na het tellen van de kassa haar zouden willen bellen als er toch €40 te veel in de kassa zou zitten. Er werd tegen haar gezegd dat ze de kassa niet na tellen dus ze haar niet zouden bellen. Ze zeiden dat ik echt €10 had betaald en gingen met zijn drieën fel tegen haar in. Uiteindelijk heeft ze het opgegeven en is ook weg gegaan.
Is er iets wat ik nog zou kunnen doen om die €40 terug te kunnen krijgen?

3459 11 Rapporteer

tenormin
door tenormin - May 11, 2018 om 22:20
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Dat is een moeilijke vraag. Nu ben je voor €48 het schip ingegaan, maar hoe bewijs je zoiets, als ze beweren geen kassa te controleren. Heel nare situatie.

edrick3
door edrick3 May 12, 2018 om 10:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nu ben je voor €48 het schip ingegaan
Maak daar maar € 40 van. ;-)

tenormin
door tenormin May 12, 2018 om 10:56
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, daar komt mijn probleem weer boven water (goed lezen)... ☻

tijger1
door tijger1 May 12, 2018 om 11:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens mij heeft dit met rekenen te maken.;-)

tijger1
door tijger1 - May 11, 2018 om 23:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat was dus een superduur ijsje voor € 42, maar helaas hier is echt niets aan te doen.

In een supermarkt steken ze het geld eerst even in een houdertje. Dat zullen ze daar niet gedaan hebben, maar meteen in de kassalade. En dan houdt het op.

Ze zullen de “fooi” wel onderling verdeeld hebben.

emcede
door emcede - May 11, 2018 om 23:31
960 Antwoorden / 4 Vragen

Vervelend. Maar achteraf kun je daar niets meer aan doen. De enige optie die je ter plekke misschien nog had kunnen gebruiken is dreigen de politie te bellen. Maar achteraf heeft dat geen zin meer.

Franske1958
door Franske1958 - May 12, 2018 om 07:16
433 Antwoorden / 2 Vragen

Zoiets heb ik ook een aantal jaren geleden een gehad bij een lokale snackwagen hier in het dorp.  Heb toen internet, via opendare wifi, volgezet met negatieve recenties en een aantal brieven, iedere keer zonder afzender, gestuurd naar de keuringsdienst van waren als waren zijn snacks niet in orde. Heeft 4 weken geduurd. Toen had hij nergens klanten meer en moest hij zijn failissement aanvragen. Soms is dit de enige manier om dergelijke personen iets te laten leren.

jo
door jorisw May 12, 2018 om 09:32
4340 Antwoorden / 1 Vragen

En ben je nu trots op jezelf???

@H
door @HENK@ May 12, 2018 om 09:40
159 Antwoorden / 1 Vragen

Over piet987654:

Expert in:

  • Geldzaken & Recht (57)

    mooie Expert dus .......

tijger1
door tijger1 May 12, 2018 om 09:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Schandelijk.

diumenge
door diumenge May 12, 2018 om 10:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als je dat echt gedaan hebt dan ben je een hele grote ....... (mag ik niet opschrijven vanwege de spelregels, maar je kan het zelf wel invullen).

tenormin
door tenormin May 12, 2018 om 10:26
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@piet987654, ik hoop dat je liegt dat je barst zo niet dan ben je van het allerlaagste allooi.

ma
door maarten heest - May 12, 2018 om 08:58
463 Antwoorden / 0 Vragen

door piet987654 - 12 mei 2018 om 07:16
76 Antwoorden / 1 Vragen

Zoiets heb ik ook een aantal jaren geleden een gehad bij een lokale snackwagen hier in het dorp.  Heb toen internet, via opendare wifi, volgezet met negatieve recenties en een aantal brieven, iedere keer zonder afzender, gestuurd naar de keuringsdienst van waren als waren zijn snacks niet in orde. Heeft 4 weken geduurd. Toen had hij nergens klanten meer en moest hij zijn failissement aanvragen. Soms is dit de enige manier om dergelijke personen iets te laten leren.

Dat is zeker niet de 'enige manier' om 'dergelijke personen iets te laten leren'. Jammer dat u ervoor koos om anoniem een bedrijf ten gronde te richten.

tdmduc
door tdmduc May 12, 2018 om 15:32
704 Antwoorden / 2 Vragen

@ Maarten;Ik denk niet dat het de bedoeling is van de TS om het bedrijf "ten gronde" te richten. En dan nog.....over 48 euro en een roepende klant in de ijswoestijn gaat die oplichter echt niet "ten gronde" hoor. Laat het overdrijven maar aan iemand anders over.

tijger1
door tijger1 - May 12, 2018 om 09:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@piet98

Wat een smerige streek.

Jo
door JokeSk55 - May 12, 2018 om 09:27
20 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou er mee naar de politie gaan. Wel even laten weten dat je naar de politie gaat.

Wie weet komt het vaker voor dat toeristen op deze manier worden getild.

Het dagje Antwerpen is op deze manier geen prettige dagje meer.

edrick3
door edrick3 - May 12, 2018 om 10:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Is er iets wat ik nog zou kunnen doen om die €40 terug te kunnen krijgen?
Lijkt me niet.
Je had natuurlijk ter plekke moeten (blijven) protesteren.
Zou ze een brief schrijven met je klacht:

Adres: Oude Koornmarkt 1, 2050 Antwerpen, België
En een negatieve recensie plaatsen: https://www.google.com/search?q=antwerpen+creme+de+la+creme+ijs&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab

me
door mein33 - May 12, 2018 om 11:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U heeft een cruciale fout gemaakt door weg te gaan en in goedvertrouwen het opmaken van de KASSA af te wachten.
U had beter terplaatse de politie kunnen inschakelen en het is dan zeer waarschijnlijk te achten dat de verkoopster op haar schreden was teruggekomen. Als ze dat, ook in het bijzijn van de politie niet zou doen, dan zou het nog steeds moeilijk zijn geweest om uw gelijk aan te tonen.
Een ijszaak kan alleen maar tellen wat er is binnen gekomen, maar niet exact aangeven wat er is uitgegaan, dus hun KASSA klopt altijd.
U bent simpelweg "opgelicht" en deze praktijken komen vaker voor in drukke en vooral toerischtische gebieden,
Het TV. programma 'Oplichters in het buitenland' geeft daar voorbeelden te over van, maar ook in Nederland komt dit veelvuldig voor.
Er zal niets anders opzitten dan accepteren van hetgeen er is gebeurt en hopelijk heeft uw kleindochter haar "veel te dure" ijsje wel lekker gevonden.

diumenge
door diumenge May 12, 2018 om 12:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

"Een ijszaak kan alleen maar tellen wat er is binnen gekomen, maar niet exact aangeven wat er is uitgegaan, dus hun KASSA klopt altijd." Deze stelling lijkt mij niet te kloppen. Maar, leg eens uit?

tijger1
door tijger1 May 12, 2018 om 12:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een ijszaak zal niet met een kassarol werken. Dus zij beginnen ‘s morgens met een bepaalde hoeveelheid kasgeld. ‘s Avonds wordt de kassa geteld en wat er meer in zit is omzet.

me
door mein33 May 12, 2018 om 14:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@diumenge,

Aanvulling op @tijger1,

Er wordt voor een bepaald bedrag aan ingrediënten ingekocht, die ingrediënten worden verwerkt tot ijs.
Aangezien schepijs een los verkooprodukt is kan de ijsboer alleen maar een inschatting maken van de hoeveelheid ijsjes die hij van de ingekochte produkten kan maken en verkopen.
De verkoopinkomsten minus inkoopuitgaven, minus de bedrijfskosten etc. zullen de eventueel gemaakte winstmage bepalen, maar dat gebeurt natuurlijk niet over één verkoopdag, maar over meerdere dagen/weken en dan valt  € 40,00 meer of minder volkomen in het niet.
Nee, de verkoopster heeft zich een flinke fooi toeberekend en misschien wel vaker dan één keer per dag.  "KASSA".

Cookies
door Cookies May 12, 2018 om 14:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@mein33: jeetje wat een wantrouwen zeg. Misschien wat minder naar die sensatie programma's als Opgelicht kijken? Zowel de koopster als de verkoopster kunnen zich vergissen en overtuigd zijn van hun eigen gelijk.

me
door mein33 May 12, 2018 om 14:44
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@carola.83,

Vergissen is menselijk, maar als je handelen door een ander wordt betwist, dan zorg je er toch zeker voor dat alles netjes wordt gecontroleerd om er zeker van te zijn of je wel of niet fout hebt gehandeld.
Een briefje van € 50,00 zal zo vaak niet worden aangeboden en als je dat "net" hebt ontvangen dan ligt het gewoon bovenop en is het dus makkelijk controleerbaar.
Nette verkopers bergen het papiergeld pas op als het wisselgeld is teruggegeven om dit soort zaken tegen te gaan.
Voor wat betreft het wantrouwen spreek ik uit eigen ervaring, maar ben nou niet het type dat zich simpelweg laat wegsturen of afschepen. ;-))
Als ik in het topic lees hoe de verkoopster heeft gereageerd, dan gaan bij mij in iedergeval de alarmbellen af. (ring-ring- enz. enz.)  :-))

tijger1
door tijger1 May 12, 2018 om 14:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat mij het wantrouwen tegen die medewerkster bezorgd, is al de coupure van het geld. Tamelijk ongebruikelijk om een ijsje te kopen met een briefje van € 50,00, dus zoveel zullen er niet in de kassalade zitten, maar meer nog dat alledrie de medewerkers fel tegen de vraag van kleindochter ingingen. Hebben die alledrie dan precies gezien wat er betaald werd en weer uitbetaald? Beetje ongeloofwaardig.

diumenge
door diumenge May 12, 2018 om 15:02
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 @mein33, bedankt voor de toelichting. Duidelijk, het hele inkoopverhaal is niet zo relevant, tenzij de betaling voor de inkoop rechtstreeks uit de dagkassa halen. De eventuele winst is ook niet relevant, het gaat zoals tijger1 aangeeft, om de omzet van die dag. Maar idd, op deze manier klopt de kassa altijd.
Ik vind verder de stelling dat de verkoopster zich een flinke fooi heeft toegerekend nogal cru, zowel TS als verkoopster kunnen een fout hebben gemaakt. Als de verkoopster/ijssalon dit vaker zou doen dan zou er wel wat over te vinden zijn op internet waarschijnlijk

Cookies
door Cookies May 12, 2018 om 15:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tijger1, behalve een ijsje van 2 euro kan je daar ook o.a. heerlijke sorbets kopen. Een groepje of gezin zit dan al zo tegen de 50 euro. Dus er zullen best wel meerdere vijftigjes liggen in de kassalade. De collega's komen op voor hun collega, zou ik ook doen, tenzij ik weet dat zij onbetrouwbaar is.
En het is natuurlijk bezopen om een ijsje van 2 euro met 50 euro te betalen. Hier krijg je niet eens een ijsje van 2 euro mee als je met 50 euro aan komt kakken.Pin gewoon of had dat briefje van 50 eerder in briefjes van 5/10/20 euro omgewisseld.

Mein33, het papieren geld pas opbergen als het wisselgeld is terug gegeven, heeft natuurlijk niets met een wel of niet nette verkoopster te maken. Het zou wel verstandig zijn en de meeste verkopers wordt het zo ook geleerd. Misschien was dit wel iemand die net aan haar 1e dag was begonnen en nog niet goed was ingewerkt. Je ziet, allerlei andere opties dan oplichterij zijn ook mogelijk.

me
door mein33 May 12, 2018 om 15:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Je ziet, allerlei andere opties dan oplichterij zijn ook mogelijk.

Niemand zal het zeker weten en mogelijke oplichting of misschien wel afzetterij of hoe het verder ook genoemd kan worden, valt ook hier zeker niet uit te sluiten.

Franske1958
door Franske1958 - May 12, 2018 om 13:20
433 Antwoorden / 2 Vragen

Dit is beslist GEEN verzinsel. Ik heb hem op dat moment duidelijk voor de keus gesteld. Geef het goede bedrag terug of ik ga
andere dingen doen. Waarop hij antwoordde: U doet maar.   Dus het was op ZIJN verzoek dat ik "andere dingen" heb gedaan.

Kennelijk weten hier veel personen niet wat recht is: Daarom het ik mijn account hier opgeheven. dit heeft zo geen zin meer.

Cookies
door Cookies May 12, 2018 om 13:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.....via opendare wifi, volgezet met negatieve recenties en een aantal brieven, iedere keer zonder afzender......Je bent dus niet alleen een aso, maar nog een LAFFE aso ook.

tijger1
door tijger1 May 12, 2018 om 14:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola. +10

emcede
door emcede May 12, 2018 om 14:25
960 Antwoorden / 4 Vragen

Good riddance, om het maar eens in goed Nederlands uit te drukken.

diumenge
door diumenge May 12, 2018 om 14:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

"Kennelijk weten hier veel personen niet wat recht is: Daarom het ik mijn account hier opgeheven. dit heeft zo geen zin meer." Mooi zo, een laffe aso (+10 @Carol.83) wordt niet gemist.

er
door ernie eduard - May 12, 2018 om 18:02
21 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is schering en inslag vooral in het buitenland, kijk vooral uit Markten, Bazaars die belazeren je, en vooral als ze horen dat je de taal niet machtig bent, probeer altijd zo veel mogelijk gepast munt te betalen. Een veel voorkomend reactie van deze lui is die je geen geld of te weinig terug geven is, in het wild met hun armen zwaaien en gaan schreeuwen of er een varken wordt afgemaakt met een bot mes, met de hoop dat je als toerist denk Jezus wat gebuurt mij nu en iedereen kijk inderdaad naar je, maar dat is allemaal show van deze dieven. Want zij roepen als een gek dat je hun wil belazeren en dat je ze bedreigt in een dialect die jij vaak niet machtig ben.

Daarom snap ik niet dat er bij de banken vaak alleen maar die klote 50 euro biljetten uit de muur laten komen, en niet gewoon 5, 10, 20 euro biljetten maar dat zal aan liggen dat banken niet graag aan klantvriendelijkheid doen.

tijger1
door tijger1 May 12, 2018 om 18:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij een pinautomaat kan men de coupures zelf kiezen. De rest van uw reactie is idioot. Het gaat hier over Antwerpen.

diumenge
door diumenge May 12, 2018 om 18:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Natuurlijk vooral in het buitenland.... Nee, nog nooit last gehad van wat je beschrijft en ik ben genoeg in het buitenland geweest. Ook bij de geldautomaten geen last, gewoon een ander bedrag dan (een veelvoud van) 50 euro opnemen,