XL
door XLisan Mar 31, 2017 om 10:47
Geldzaken & recht

Tegenpartij meldt schade niet

Goedemorgen,

4,5 Maand geleden ben ik (als voetganger) aangereden door een auto. De automobilist heeft op dat moment zijn auto verzekeraar gebeld en het gemeldt. Ondertussen had ik de rekening van mijn eigen risico á €385,- betaald in de veronderstelling dit terug te krijgen van de tegenpartij (welke schuldig is). Inmiddels zijn we dus 4,5 maand verder en heeft de tegenpartij nog steeds het schadeformulier niet gemeld bij zijn verzekeraar. Hierdoor kan er geen dossier worden doorgestuurd naar letselschade en krijg ik mijn geld dus niet. Ook worden de andere rekeningen (van de fysio e.d.) niet betaald.

Ik heb mijn rechtsbijstand ingeschakeld maar zij kunnen op dit moment ook niet veel meer dan wachten. 14 Maart is de tegenpartij door zijn verzekeraar verzocht de schade te melden en dit is niet gebeurd. Nu zal er een rappel worden verzonden en neemt de rechtsbijstand over 2 weken weer contact op, mocht er niets gemeld zijn.

Ik ben het wachten zó beu. Kan ik verder nog iets doen? Is er een wettelijk termijn voor het melden? En wat als hij het weigert te melden..?

Pff.

Groet en alvast bedankt,

Lisan

14330 16 Rapporteer

Wi
door Wil_H - Mar 31, 2017 om 11:25
270 Antwoorden / Vragen

Je rechtsbijstandverzekering is er mee bezig. In dat geval is het zeer onverstandig om zelf nog wat in de marge te gaan zitten rommelen. In het beste geval vertraag je daarmee de zaken nog verder, in het ergste geval kun je je eigen zaak schaden.
Bekijk het van de positieve kant, hoe langer de tegenpartij de zaken traineert hoe meer jij op het einde van het traject vergoed krijgt.
Jij kunt nu op je gemak revalideren en van alle onkosten die je maakt n.a.v. dit ongeval leg je nu een administratie aan met bonnetjes. (ritjes naar arts en fysioloog, evt. extra medicijnen, verbandmiddelen etc.)
Op het einde kun je dus een onderbouwde claim indienen die AL je onkosten dekt.

XL
door XLisan Mar 31, 2017 om 12:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dit houdt wel automatisch in dat ik eerst alle kosten zelf moet voorschieten?

De rechtsbijstand is al bezig met een onderbouwde claim. Alle rekeningen + overige onkosten liggen daar al.

Afwachten dus..?

Wi
door Wil_H Mar 31, 2017 om 12:53
270 Antwoorden / Vragen

Zou ik wel doen.
Je kunt niks forceren door zelf te gaan hobbyen. Zoals ik al zei: je gaat in het vaarwater van je rechtsbijstandverzekering zitten en dat zal je niet in dank worden afgenomen.
Het is inderdaad zuur dat de tegenpartij zo laks is en dat je alles zelf moet voorschieten. Gelukkig heb je een rechtsbijstandverzekering die wel weten hoe ze zoiets moeten aanpakken.
De tegenpartij kan zijn verantwoordelijkheid niet blijven ontlopen, dus alles wat je nu voorschiet komt toch wel weer terug. Desnoods met verhoogd met een wettelijke rente van 2% als de tegenpartij de zaak blijft rekken.
En dat is meer dan wat je krijgt als je het geld op de bank zou zetten.... ;-)

XL
door XLisan Mar 31, 2017 om 15:16
1 Antwoorden / 1 Vragen

Haha dat is waar ja.. Punt is alleen dat het geld mij ook niet op mijn rug groeit.. Ik studeer nog, woon op mezelf en heb enkel een bijbaantje.. Rekeningen á €100/€120 per maand, dat geld heb ik niet zomaar.. Daarom zou ik het gewoon fijn vinden dat deze rekeningen worden betaalt door de tegenpartij.. Dat is een beetje het punt haha :)

hansje klein
door hansje klein - Mar 31, 2017 om 11:37
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Optie ... uw vordering door de eigen verzekeraar laten afwerken

Afgezien van de activiteiten die uw rechtsbijstand al heeft ingezet, mij is hetzelfde overkomen en heb een door de betrokkene veroorzaakte, maar door haar niet gemelde blikschade via mijn eigen verzekeraar (opsturen van het ondertekende schadebericht) zonder gedoe door de verzekeraars onderling kunnen làten regelen.

emcede
door emcede Mar 31, 2017 om 12:03
960 Antwoorden / 4 Vragen

Welke verzekeraar? TS was voetganger...

hansje klein
door hansje klein Mar 31, 2017 om 12:09
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bij de zorgverzekeraar bij voorbeeld ... maar misschien heeft TS ook een behulpzame autoverzekering die de eigen klant centraal stelt? In mijn geval was de verzekeraar van de tegenpartij zelfs onbekend daar de veroorzaakster geen papieren bij zich had. Voor insiders een fluitje van een cent om dat te achterhalen.

XL
door XLisan Mar 31, 2017 om 12:29
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb geen autoverzekering daar ik geen auto heb.. Tevens heb ik mijn zorgverzekeraar al gebeld en die wist ook niet zo goed hoe en wat nu verder.. Omdat de aanrijding en bijbehorende schade/kosten dus niet mijn 'schuld' zijn moeten ze geclaimd worden bij de tegenpartij.. Deze weigert(?) het formulier al 4,5 maand in te sturen. Ook na aandringen van zijn verzekering..

emcede
door emcede Mar 31, 2017 om 13:23
960 Antwoorden / 4 Vragen

@ Hansjeklein zoiets belachelijks heb ik nog nooit gehoord! Natuurlijk gaat een autoverzekeraar geen werk doen als zijn verzekerde als voetganger is aangereden. Het is geen vrijwilligerswerk... Achterhalen informatie is inderdaad een fluitje van een cent. Maar eh.... wel eens gehoord van wetgeving rondom privacy?! Die is er niet voor niets. De genoemde "insiders" mogen die informatie alleen maar opvragen als dat voor hun werkzaamheden nodig is. NIET onder het mom van "ff helpen".

@Xlisan Je zou je kunnen melden met alle stukken bij een letselbureau. Zij kunnen voor je bekijken of ze je zaak in behandeling kunnen nemen. Hier zijn geen kosten aan verbonden, die worden verhaald op de veroorzaker. Wellicht zijn zij actiever dan je rechtsbijstandverzekeraar....

XL
door XLisan Mar 31, 2017 om 14:39
1 Antwoorden / 1 Vragen

Thanks voor de tip! Misschien is dit inderdaad nog een goed idee. Ik weet alleen niet of ik mezelf dan in de vingers snijd? Omdat het ookal in behandeling is bij de rechtsbijstand..

tijger1
door tijger1 - Mar 31, 2017 om 11:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u bij uw zorgverzekeraar wel gemeld dat het een ongeval was met een dader? Uw zorgverzekeraar gaat dan ook verhalen.

XL
door XLisan Mar 31, 2017 om 12:30
1 Antwoorden / 1 Vragen

Jup, dat heb ik gedaan. Ik heb ze gelijk gebeld toen ik daartoe in staat was. Ik kreeg toen het antwoord dat ik het zelf moet verhalen / ze aansprakelijk stellen. Mijn zorgverzekeraar doet er dus niks aan..

tijger1
door tijger1 Mar 31, 2017 om 13:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De zorgverzekeraar verhaalt uw eigen risico niet, maar wel andere kosten die zij maken.

XL
door XLisan Mar 31, 2017 om 14:41
1 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas wordt uiteraard eerst het eigen risico aangesproken.. Inmiddels ben ik daar wel doorheen.. Kan ze nog eens bellen maar heb hier weinig hoop op.

marita5
door marita5 - Mar 31, 2017 om 12:04
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Xlisan ,

Neem eens contact op met slachtofferhulp , zij helpen u bij al uw vragen  ( is gratis ) , klik op de rode regels .

https://www.slachtofferhulp.nl/Delicten/Verkeersongeval/Fietser-of-voetganger/

Contact slachtofferhulp ,

https://www.slachtofferhulp.nl/Contact/

XL
door XLisan Mar 31, 2017 om 12:30
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank u!

marita5
door marita5 Mar 31, 2017 om 12:34
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , slachtofferhulp heeft mij bij een ongeval goed geholpen , neem contact met hun op , zij geven u juridische / praktische steun . als u dat wilt komen ze ook bij u thuis., i.v.m administratie bijhouden van zorgkosten , bonnetjes e.d , vertellen u ook wat u moet doen .

zi
door zippo46 - Mar 31, 2017 om 12:41
12 Antwoorden / 0 Vragen

"De automobilist heeft op dat moment zijn auto verzekeraar gebeld en het gemeldt" ...ik begrijp je vragen niet...

XL
door XLisan Mar 31, 2017 om 13:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

Er moet een schadeformulier naar zijn autoverzekering opgestuurd worden. Dit wordt niet gedaan. Pas wanneer dat formulier bij zijn autoverzekering door is kan het door naar de letselschade (mijn schade). Er is nu dus geen dossier en ik kan de kosten niet claimen omdat de tegenpartij het formulier niet instuurt.

hansje klein
door hansje klein Mar 31, 2017 om 15:58
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Kunt u dan niet een kopie van uw exemplaar als bewijs aan de verzekeraar toesturen en claimen? Of is die verzekeraar niet ingevuld/onbekend?

XL
door XLisan Apr 1, 2017 om 08:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb geen ingevuld exemplaar tot mijn beschikking. Ik bestuurde geen voertuig maar was voetganger..

hansje klein
door hansje klein Apr 3, 2017 om 12:18
3037 Antwoorden / 62 Vragen

... en u heeft wèl iets ondertekend en géén kopie meegekregen?

XL
door XLisan Apr 4, 2017 om 13:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb niks ondertekend en ook geen kopie. Het schadeformulier is naderhand ingevuld door de tegenpartij (zonder mij). Overigens is dit nog steeds niet opgestuurd en dat is het probleem.. Daarom is er geen zaak..

fl
door flyingfrance - Mar 31, 2017 om 12:48
62 Antwoorden / 0 Vragen

Is er politie bij geweest dan is er namelijk een politie rapport wat opgevraagd kan worden.
Maar dit duurt wel lang.

Ik had het zelfde probleem maar ik kon 24 fotos overleggen van het ongeluk en toen was alles in 14 dagen betaald en geregeld.
De veroorzaker van het ongeluk met WA verzekering  had het niet bij zijn verzekering gemeld.

marita5
door marita5 Mar 31, 2017 om 12:52
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Bij mijn ongeval was er ook politie bij geweest , maar de contactpersoon van de rechtsbijstandverz was liever lui dan moe , door slachtofferhulp werd dit versneld , zij staan in contact met de politie .

XL
door XLisan Mar 31, 2017 om 13:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Er is wel politie bij geweest, ik herinner me ook nog dat er iemand foto's stond te maken. Echter weet ik niet of er een rapport is opgemaakt daar er ook geen getuigenverklaring is. Ik heb hier om gevraagd omdat ik de situatie terug wil(de) halen..

tijger1
door tijger1 - Mar 31, 2017 om 13:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar uw rechtsbijstand verzekering kan die verzekeraar rechtstreeks aansprakelijk stellen. Daar is geen medewerking van de dader bij nodig. Dus zit uw rechtsbijstand achter de broek. Die laten het sloffen.

XL
door XLisan Mar 31, 2017 om 13:22
1 Antwoorden / 1 Vragen

De verzekeraar is aansprakelijk gesteld. Echter wordt een geen bedrag en/of voorschot uitgekeerd zonder een dossier. Mijn rechtsbijstand heeft al meerdere malen gebeld naar de verzekeraar van de tegenpartij.. Nu wordt er een rappel verzonden naar de tegenpartij..

marita5
door marita5 - Mar 31, 2017 om 14:17
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@Xlisan ,

Neem contact op met slachtofferhulp , zij staan in verbinding met de politie .
Als er een dossier is weet slachtofferhulp dit meteen .
Mijn dossier lag al bij de officier van justitie , en ik wist van niks .
De contactpersoon van de rechtsbijstandverz had dit niet opgevraagd , klacht ingediend bij de rechtsbijstandverz , ik kreeg een nieuwe contactpersoon , toen ging alles wel , en snel.

XL
door XLisan Mar 31, 2017 om 14:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe bedoelt u mijn dossier lag al bij de officier van justitie en ik wist van niets? Bij mijn weten is er geen zaak voor de OvJ..

Mocht dit wel het geval zijn dan zou ik inderdaad een klacht kunnen indienen. Al ben ik wel tevreden over mijn rechtsbijstandverzekering hoor! Het blijft alleen vervelend dat de tegenpartij de formulieren gewoon niet opstuurt..

marita5
door marita5 Mar 31, 2017 om 15:04
11534 Antwoorden / 15 Vragen

U schrijft er is politie bij uw ongeval geweest , als er een dossier is opgemaakt komt u d.m.v slachtofferhulp meteen te weten of er een dossier is , zij staan in contact met de politie .
Bij mij was er een dossier opgemaakt , maar de rechtsbijstandverz was nalatig en had dit niet opgevraagd , via slachtofferhulp kwam ik te weten dat mijn dossier bij de officier van justitie lag , dit wist ik dus niet .
Als er van uw ongeval een dossier is weet u dit ook meteen via slachtofferhulp en moet de rechtsbijstandverz dit opvragen . , dus bel slachtofferhulp op en leg uw situatie uit .
U betaald geen premie voor uw rechtsbijstandverz voor niks , en u moet nog alles zelf doen en overal achteraan gaan .

tijger1
door tijger1 Mar 31, 2017 om 15:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent "tevreden"over uw rechtsbijstandverzekeraar, maar dat is onterecht. Zij hebben veel meer middelen dan simpelweg een rappel sturen. De verzekeraar van de tegenpartij moet op de huid gezeten worden,

marita5
door marita5 Mar 31, 2017 om 15:19
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , mijn ervaring met de rechtsbijstandverz was ook niet goed met name de contactpersoon , als je daar niet constant aan de bel trekt kan dit lang duren .ik had een aangetekende brief gestuurd dat ik niet tevreden was , kreeg meteen een andere contactpersoon toen ging alles snel .

XL
door XLisan Mar 31, 2017 om 15:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik hoor van mijn contactpersoon bij de rechtsbijstand dat wanneer ze de 'dader' direct benaderen er dan vrijwel altijd gezeur komt met de verzekeraar van de tegenpartij.. Daarom willen ze dit liever niet doen, zogezegd om de zaak niet te verslechteren.. Overigens stuurt de verzekeraar van de tegenpartij een rappel naar de 'dader'..

tr
door truvanu - Apr 3, 2017 om 12:21
51 Antwoorden / 0 Vragen

In afwachting van hopelijk positieve ontwikkelingen kun je misschien een afbetalingsregeling treffen met je ziektekostenverzekeraar.

XL
door XLisan Apr 3, 2017 om 13:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

Thanks! Ik heb inderdaad het bedrijf gebeld die de betaling van mijn fysio regelt en de situatie uitgelegd. In ieder geval 1 maand uitstel gekregen. Mocht ik dan nog geen bericht hebben ontvangen is het mogelijk een betalingsregeling te treffen. Hopelijk is er dan al een andere (betere) oplossing..

mo
door mof - Apr 3, 2017 om 14:26
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u beijs heeft dat hij aansprakelijk is kunt u naar de rechter.zijn erzekering is zijn zaak, heeft u niets mee te maken. Hij moet u uitkeren en zelf zien zijn kosten bij verzekering te declareren. Verzekering is zijn probleem, niet het uwe.
u stuurt hem een aanmaning, evt met incassokosten etc zoals de wet dat heeft geregeld

tijger1
door tijger1 Apr 3, 2017 om 15:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De ts is aangereden door ern auto, aLs gevolg daarvan is de verzekeraar van de auto aansprakelijk.

Met de bestuurder heeft men in principe niets van doen.

XL
door XLisan Apr 3, 2017 om 18:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat dacht ik inderdaad ook.. Mocht het echt heel lang gaan duren zou er altijd een proces gestart kunnen worden. Echter is dit niet mijn insteek uiteraard. Ik wil gewoon dat ik mijn geld ontvang.. :)

1paul
door 1paul - Apr 3, 2017 om 15:34
3173 Antwoorden / 0 Vragen

je rechtsbijstan moet gewoon de dader aansprakelijk stellen, wat deze verder doet is niet van belang...

goede nieuws is dat je nu wel een goed overzicht krijgt van alle schade die is geleden, bewaar alle bonnentjes en bel zelf je rechtshulp, dring erop aan dat zij er harder achterheen zitten...

ag
door agapon - Apr 3, 2017 om 16:30
115 Antwoorden / 0 Vragen

Via de rechts en bijstandsverzekering b.v. door copie te zenden, de verzekringspartij van tegenpartij informeren en aansprakelijk stellen.
Dit bij voorkeur met getuigen verklaringen van ooggetuigen. Met ooggetuigen kan de tegenpartij er niet meer omheen en dat kan ook zonder tusenkomst van de veroozaker. Zelf dit ook gedaan en werd allemaal tot grote ergenis van veroozaker gewoon afgehandeld zoals het hoorde.
Dus vul zelf een schadeformulier in, voeg getuigen verklaringen, gemaakte kosten en rekeningen er bij en richt je rechtsstreeks tot tegenpartijs verzekeraar met het verzoek de schade te doen afhandelen.

il
door iljaha - Apr 3, 2017 om 17:02
179 Antwoorden / 3 Vragen

Op zich hoeft de tegenpartij de schade niet bij zijn verzekeringsmaatschappij te melden. Als u/uw rechtsbijstandsverzekering de tegenpartij maar wel aansprakelijk heeft gesteld. Het maakt toch niet uit of hij of zijn verzekering betaalt? Maar ik zou het ook maar lekker aan uw verzekering over laten. Ze hebben daar ongetwijfeld vaker te maken gehad met onwillige partijen. Succes.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 3, 2017 om 17:06
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gemeld: in ieder geval uw zorgverzekeraar informeren en bewerkstelligen dat zij ook gaan verhalen. Opvallend dat uw rbverzekeraar een en ander kennelijk in de wacht heeft gezet.

jo
door johepie - Apr 3, 2017 om 21:08
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben bang dat er voor u niets gedaan zal worden om uw kosten vergoed te krijgen.
Ik zelf woon in duitsland en mijn auto werd door een automobilist die gedronken had aangereden met een busje van zijn werkgever.
Hij schold tegen me dat ik stomme duitser had moeten wachten tot hij weg was.
maar toen ik nederlands tegen hem sprak ,koos hij ervoor gewoon weg te rijden.
Ik had een getuige die wist hoe de man heette en waar hij woonde.
Ik ben direkt naar de politie gereden nadat ik ze eerst opgebeld had(ze konden helaas niet komen omdat ze te weinig personeel hadden)
daar werd alles opgenomen opgenomen ,maar ze konden niet meer kontroleren of de veroorzaker gedronken had.
ik heb met alles mogelijke geprobeert mijn schade van 1200€ vergoed te krijgen,ook met een advocaat en zelfs met de Werkgever gebeld.
Maar niemand,echt niemand was in staat mij te helpen,de nederlandse politie uit (TERNEUZEN) al helemaal niet.
zo wacht ik nu al 7 jaar op mijn schadevergoeding
Sorry maar ik denk dat u ook net als ik op de kosten blijft zitten.

mathijs_b
door mathijs_b - Apr 4, 2017 om 13:06
641 Antwoorden / 77 Vragen

Niet de verzekering maar de persoon is aansprakelijk voor de aanrijding.

Die persoon moet aansprakelijk gesteld worden.
Dat hij misschien de schade op zijn verzekering kan verhalen doet niet ter zake.
Dus stel, eventueel via een deurwaarder, hem aansprakelijk voor de geleden schade.
Als hij verzekerd is (is nog de vraag...) zal hij dan die verzekering zo snel mogelijk inschakelen om niet zelf de schade te hoeven betalen.

Indien hij niet verzekerd blijkt te zijn kan de schadeafhandeling misschien via het Waarborgfonds verricht worden.
De veroorzaker kan dan ook rekenen op een forse boete of zelfs erger......