Ma
door Manajan Nov 22, 2019 om 08:34
Geldzaken & recht

Tijdelijk wonen bij iemand anders

Hallo Allemaal,

Ik ben studente en woon nog bij mijn ouders. Nu is mijn oma gevallen en heeft haar heup gebroken. Ze zit nu voor een half jaar in revalidatie. Omdat we niet willen dat het apartement leeg staat, wil ik er voor een paar maanden gaan wonen. Ik kan mijn ouders huis gewoon als inwonend/postadres houden. Ik weet dat je bij iemand anders maximaal een maand mag logeren, maar mijn oma is niet thuis. Verder spreekt ook iedereen over het veranderen van het postadres, dat is voor mij ook niet van toepassing omdat ik gewoon nog bij mijn ouders woon. Het apartement is gehuurd van de woningvereniging. Weten jullie of dit mag?

10339 13 Rapporteer

panter22
door panter22 - Nov 22, 2019 om 09:17
6599 Antwoorden / Vragen

Je moet toestemming vragen aan de woningstichting (huisbewaring)
Je kunt het stiekum doen, maar dan heb je de kans dat een van de buren de woningstichting belt,
Info:
https://www.dudokwonen.nl/media/1159/folder-huisbewaring.pdf

Beps
door Beps - Nov 22, 2019 om 09:25
75 Antwoorden / Vragen

https://wetten.overheid.nl/BWBR0033715/2015-01-01#Hoofdstuk1

Wat ik uit deze tekst begrijp moet je toch echt vaker op je ingeschreven adres verblijven. Ik zou dan 3 nachten per week in het huis van oma verblijven en de ander 4 nachten thuis, dan voldoe je aan de regels en ben je meer op je woonadres. Of verdeel de nachten over de weken en de rest thuis. Zijn er mensen in die omgeving die het allemaal in de gaten houden? Dan zou ik me aan de regels houden, maar een nachtje meer of minder wie zegt dat je dan precies moet doen wat er staat, maak geen slapende honden wakker. Trouwens zo erg is het niet als oma's adres voor een aantal weken niet bewoond is, als ze op vakantie gaat is het toch ook geen probleem.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 22, 2019 om 09:48
16858 Antwoorden / 202 Vragen

Er is verschil tussen wonen en logeren. Als het duidelijk is dat uw oma na revalidatie terugkeert in de woning ken het naar mijn mening niet zo problematisch zijn indien u tijdelijk in de woning van uw oma verblijft.  Ik ken geen wettelijke regeling dat logeren maar maximaal een maand kan/mag hoewel er mogelijk wel iets in die zin is geregeld m.b.t. studiefinanciering of dergelijke. In die zin kan ik de door @TIJGER1 gegeven mening goed volgen maar er kunnen onverwachte haken en ogen zijn.
Daarom is het denk ik een een goed idee om zoals @BEPS al aangeeft niet continue in de woning te verblijven maar het verblijf te verdelen.
Volgens mij kan er niemand problemen mee hebben dat u in deze situatie optreedt als 'huisbewaarder'. Het is wel zinvol om als ook al aangegeven dit te overleggen met de verhuurder. Ik baseer mijn mening op het gegeven dat ik zelf ook bij tijd en wijle, officicieel wonend in België (en ook daar het postadres hield) gedurende overwegend weekdagen maar soms ook met aangesloten weekeinden in vakantiewoningen verbleef. In één Gemeente was het wel zo dat ik per ongeveer drie maanden van woning wisselde op het zelfde park om reden van inschrijvingsprobleem mogelijkheden.
Van het wijzigen van het postadres behoeft ook m.i. geen enkele soprake te zijn. U gaat er niet definitief of semie definitief wonen. Er is sprake van een bijzondere/uitzonderlijke situatie waarbij ik mij niet kan voorstellen dat wie dan ook er uit wettelijk oogpunt moeite mee zou hebben.
Uw oma beterschap en een spoedig herstel gewenst.   (Credo: een mens kan ook te voorzichtig zijn!)

dokun
door dokun Nov 22, 2019 om 15:59
152 Antwoorden / 0 Vragen

Als oma toestemming heeft gegeven kan de kleindochter gewoon gaan logeren cq huisbewaren. Dit beslist oma en niemand anders. Ook als oma zou willen dat de kleindochter voortaan bij haar komt wonen kan dit gewoon zonder toestemming van de woiningbouwvereniging. Oma beslist! Indien het logeren langer dan 6 maanden duurt zou de kleindochter zich eigenlijk moeten inschrijven op het adres van oma.

panter22
door panter22 Nov 22, 2019 om 17:47
6599 Antwoorden / Vragen

Als je een woning huurt, heb je dan wel eens in je huurcontract gekeken. Je moet zelf in de woning wonen.
Oma woont op dit moment door opname in een revalidatiecentrum niet in haar appartement.
Zij mag niet iemand anders in haar appartement laten wonen. De woningstichting kan toestemming geven, maar als oma in een appartement voor 55+ woont, dan is de vraag of een studente daar wel tijdelijk mag wonen.
Het is wat anders dan logeren, Dan woont oma in haar appartement.

la
door lady100 - Nov 22, 2019 om 11:41
12 Antwoorden / 0 Vragen

Het is verstandig dat u de zaak voorlegd aan de woningbouwcorporatie om dat u niet op het huurcontract van u oma staat vermeld wetelijke gezien word het beschouwd als illigale wonen.Er zijn woninbouwcorporaties tijdelijk huur contracten verstrekken.

dokun
door dokun Nov 22, 2019 om 15:46
152 Antwoorden / 0 Vragen

De informatie die u geeft is onjuist! Kleindochter mag en kan gewoon in het huis van oma trekken zolang oma toestemming daarvoor heeft gegeven. Mocht het logeren langer dan 6 maanden duren dan zou de TS zich eigenlijk wel moeten gaan inschrijven op dat adres. De woningbouwcorporatie heeft er helemaal niets mee te maken. Oma kan zelfs besluiten om voortaan samen met de kleindochter te gaan wonen. Kortom, oma is degene die hierover beslist.

Magnum007
door Magnum007 - Nov 22, 2019 om 12:16
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Manajan,

In jouw situatie zie ik geen problemen,zolang je oma revalideert.

pi
door piet limburg Nov 22, 2019 om 19:00
232 Antwoorden / 15 Vragen

Precies
Heb hetzelfde gehad....gedurende 6 maanden.
De woningcorporatie heeft als eerste doel....netjes de huur op tijd ontvangen.
Het maakt voor hun dan niet uit wie er dan woont op tijdelijke basis....als het maar geen illigaal persoon is....en geen illigale zaken in de woning doet....zoals hennep en goederen uit diefstal opslaan

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Nov 22, 2019 om 15:03
104 Antwoorden / Vragen

Neem contact op met de woningvereniging en vraag daar toestemming. Ik weet het niet zeker maar ik denk dat een maand elders wonen eerder te maken heeft als u een vergoeding ontvangt voor uithuizige bewoning. Dan zal het niet toegestaan zijn dan langer dan een maand elders te verblijven.

tijger1
door tijger1 Nov 22, 2019 om 15:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat is een vergoeding voor uithuizige bewoning?

dokun
door dokun Nov 22, 2019 om 15:48
152 Antwoorden / 0 Vragen

Kleindochter mag en kan gewoon in het huis van oma trekken zolang oma toestemming daarvoor heeft gegeven. Mocht het logeren langer dan 6 maanden duren dan zou de TS zich eigenlijk wel moeten gaan inschrijven op dat adres. De woningbouwcorporatie heeft er helemaal niets mee te maken. Oma kan zelfs besluiten om voortaan samen met de kleindochter te gaan wonen. Kortom, oma is degene die hierover beslist.

panter22
door panter22 - Nov 22, 2019 om 15:21
6599 Antwoorden / Vragen

Brandt er in oma's appartement 's avonds wel een lamp. Tijdschakelaar er tussen en het lijkt dat er iemand woont,

mo
door mof - Nov 22, 2019 om 15:27
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Waarom zou je maximaal 1 maand bij uw familie mogen logeren? En logeert je? Of betaalt je huur?  U past op uw oma's spulletjes en woont gewoon thuis bij uw ouders. Als je niet alles aan de grote klok hangt en voor de zekerheid 1 weekendje per maand lekker thuis bij je ouders uitrust dan kraait er toch geen haan naar?
Volgens mij volgt dit gewoon zorg voor uw familie. Ik zou me niet zo druk maken om "wat iedereen zegt".

tenormin
door tenormin - Nov 22, 2019 om 15:39
16835 Antwoorden / 108 Vragen

Zou me er niet druk om maken. De huur van haar appartement wordt gewoon betaald en volgens mij kan je daar rustig een half jaartje verblijven. Ik heb ook wel eens een logeetje gehad (langer dan een half jaar) en toen ik aan de huismeester vroeg of dat mocht kreeg ik als antwoord: het is toch iets wat u huurt en dat meisje kan zonder problemen bij u logeren.

dokun
door dokun - Nov 22, 2019 om 15:52
152 Antwoorden / 0 Vragen

Veel van de reacties hier die kloppen niet!

Oma is degene die hierover beslist.Niet de woningbouwvereniging!  Als oma toestemming heeft gegeven is er niets aan de hand. Mocht het logeren langer dan 6 maanden duren moet je je eigenlijk wel bij oma gaan inschrijven. Ook dat is geen probleem. Oma mag en kan beslissen om voortaan samen met de kleindochter te gaan wonen.

Pi
door PimJoris - Nov 25, 2019 om 16:45
78 Antwoorden / Vragen

Mogelijk kan de Woonbond, de belangenvereniging van huurders, je helpen. Www.woonbond.nl