an
door annemiek20 Jan 8, 2015 om 12:33
Geldzaken & recht

Toeslagen samenwonen student/werkende

Mijn vriend en ik willen binnenkort graag samenwonen. We zijn al op zoek naar een huurwoning, maar aangezien mijn vriend binnenkort waarschijnlijk een andere baan heeft wachten we nog even tot dat definitief is. Ik heb een tijdje geleden uitgezocht hoe het met toeslagen zit bij zijn huidige baan, maar aangezien hij waarschijnlijk meer zal verdienen zie ik door de bomen even het bos niet meer.

Over mij:
Ik ben 20 jaar en ik zit nu in mijn tweede jaar van mijn studie. In mijn eentje huurtoeslag krijgen is vrijwel onmogelijk, aangezien er voor mij geen zelfstandige woningen te vinden zijn tot 403 euro. Wel krijg ik natuurlijk nog zorgtoeslag. Ik geloof dat dat nu op zo'n 72 euro zit.

Mijn vriend:
Is 23 jaar en kan dus huurtoeslag krijgen tot huizen van ongeveer 700 euro. Bruto verdient hij +/- 28800 per jaar, dus als hij alleen ingeschreven zou staan heeft hij geen recht op de toeslag. Wanneer ik mijzelf als 'toeslagspartner' aangeef krijgen we echter 92 euro huurtoeslag per maand, maar mijn zorgtoeslag gaat naar beneden tot 45 euro (hij krijgt geen zorgtoeslag meer). Wanneer mijn vriend van baan verandert gaat hij waarschijnlijk rond de 31000 euro op jaarbasis verdienen, waardoor de proefberekening aangeeft dat alle toeslagen vervallen.

Mijn vraag aan jullie is of iemand mij uit kan leggen of ik de situatie zo goed bekeken heb. Zullen de toeslagen inderdaad vervallen, zowel bij het huidige inkomen als bij een eventuele verhoging? Zijn wij echt toeslagpartners? Krijgen wij (ik) geen toeslagen zodra we samenwonen?

Natuurlijk heeft mijn vriend een aanzienlijk inkomen, maar aangezien ik niet op zijn kosten wil leven willen we de vaste lasten gewoon 50/50 verdelen. De toeslagen zijn voor mijn vriend geen noodzaak, maar hoe het er nu uit ziet zal ik er aanzienlijk op achteruit gaan, terwijl ik me dat eigenlijk niet kan permitteren.

Alvast bedankt!

13495 3 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 8, 2015 om 13:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij de toeslagen wordt er een onderscheid gemaakt tussen huurtoeslag en zorgtoeslag.

Als u gewoon gaat samenwonen, en geen kind hebt, geen samenlevingsovereenkomst, of u wordt niet asngemeld bij het pensioenfonds van uw partner, bent u voor de zorgtoeslag geen panrtner van elkaar. Dus uw zorgtoeslag blijft gewoon in stand.

Voor de huurtoeslag geldt u als medebewoner en bent u toeslagpartner en telt uw inkomen mee. Let op studiefinanciering en/of studielening telt niet als inkomen.

Dus voor het eventuele recht op huurtoeslag is dan uw beider inkomen van toepassing.

Ik zie niet hoe u van uw studiefinanciering op basis van 50/50 kan bijdragen in de lasten, maar dat is een andere zaak.

ni
door nikkimcbn - Jan 8, 2015 om 14:56
12 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt heel makkelijk uitrekenen hoeveel huurtoeslag je krijgt in jouw situatie via de website van de belastingdienst

tijger1
door tijger1 - Jan 8, 2015 om 15:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=nikkimcbn schreef op donderdag 8 jan 2015, 14:56]Je kunt heel makkelijk uitrekenen hoeveel huurtoeslag je krijgt in jouw situatie via de website van de belastingdienst

Daar had de Ts al op gekeken.