zadinia
door zadinia Jul 24, 2021 om 06:58
Geldzaken & recht
Uitgang achtertuin moet weg van gemeente

Al vanaf de oplevering 40 jaar geleden van onze woningen (eerst huur, daarna huur en koop) gebruiken wij allemaal een uitgang aan de achterkant van de tuinen. Ieder huis heeft een deur in de schutting en een klein paadje van ongeveer 1 meter lang en 50 cm breed door openbaar groen naar de stoep achter de huizen (aan doorgaande weg).
Al die jaren heeft de gemeente nooit iets gezegd van de paadjes. Het groen werd door de bewoners zelf grotendeels in toom gehouden (lees gesnoeid) aangezien de gemeente dit onvoldoende zelf deed.
Nu is de gemeente begonnen met een upgrade van de wijk, is de stoep opnieuw betegeld en moesten de tegels naar al onze poorten weg. De groenstrook bestaande uit bosjes en struiken is verwijderd en er is zwarte grond voor in de plaats gekomen. Bij navraag gaven medewerkers van de groenvoorziening aan dat de gemeente ze heeft verteld dat onze tegels niet meer terug gelegd mogen. Na 40 jaar is het ineens niet meer toegestaan en moeten bewoners zelf maar oplossing gaan vinden hoe ze de fietsen etc in hun tuin krijgen.

Heeft iemand een idee wat te doen? Ik heb al diverse artikelen gelezen over verjaring etc, maar dat gaat vaak over overpad bij buren en toe-eigenen van gemeentegroen zonder dit als uitgang te gebruiken.
de foto hieronder is een voorbeeld.
Alvast bedankt voor het meedenken.

10005 22 Rapporteer

ju
door juliomariner - Jul 24, 2021 om 07:12
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou niets vragen maar gewoon terugleggen.

Franske1958
door Franske1958 - Jul 24, 2021 om 07:36
433 Antwoorden / 2 Vragen

Zoals zovelen kijk ik ook wel eens naar de uitzendingen van de Rijdende Rechter.
En daar hebben ze het vaak over een verjaringtermijn.
Of dat hier ook zo werkt zou ik niet weten, maar voor het geval U met hun comtact op wilt nemen,
 Hier  staat hun aanmeld scherm om een conflict aan te melden,

panter22
door panter22 - Jul 24, 2021 om 08:31
6599 Antwoorden / Vragen

Hebben jullie geen brief van de gemeente gekregen over de upgrade van de wijk en het bestraten en herinrichten van de gemeentetuinen?
Met de medewerkers van de groenvoorziening heb je niets te maken. Als je problemen hebt met de herinrichting moeten jullie bij de ambtenaar van de gemeente zijn die daar over gaat.
Jullie hebben een paadje gemaakt op gemeentegrond omdat jullie geen achterom hebben en anders met de fiets en de kliko's door de kamer moeten om in de achtertuin te komen?
Dan is het zaak om eens met die ambtenaar te paten.
Zou het mogelijk zijn dat stukje grond waar het paadje op ligt te kopen of te huren van de gemeente zodat jullie een achterom krijgen?
Je denkt  het eigendom van het paadje te krijgen door verjaring.
Dit is mogelijk als de gemeente alles maar 20 jaar op zijn beloop heeft gelaten. Maar dat moet je wel bewijzen.
Je noemt 40 jaar, maar die woningen zullen eerst eigendom geweest zijn van een woningstichting. Die tijd telt niet mee. In die tijd waren jullie huurders. Wil je een beroep doen op verjaring dan geldt alleen de tijd na de verkoop van de huurwoningen, want toen werden jullie eigenaar. Alleen een eigenaar kan een beroep doen op verjaring..
Als dat geen 20 jaar is, dan kun je het wel vergeten.

zadinia
door zadinia Jul 24, 2021 om 10:17
77 Antwoorden / 25 Vragen

Nee, geen brief gehad. En terwijl we er bij stonden hebben medewerkers groen gebeld met de ambtenaar bij de gemeente.

panter22
door panter22 Jul 24, 2021 om 13:22
6599 Antwoorden / Vragen

Je moet zelf even bellen of nog beter een afspraak maken met de ambtenaar en de zaak bespreken,

va
door vanlotjegetikt - Jul 24, 2021 om 09:13
809 Antwoorden / Vragen

Zou de Gemeente benaderen met het verzoek om de snipperstukjes toe te voegen aan jullie eigen tuin. Maar laat het wel groen zijn/blijven met het o zo noodzakelijke achteruit voor fietsen en kliko's. Motivatie is dan een stuk "groener" .
Loop wel de info omtrent ophogen en andere zaken na in IBabs, dit soort zaken wordt ruim van tevoren aangegeven.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 24, 2021 om 09:59
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Bezwaar maken bij de Gemeente en indien men negatief reageert dan in beroep bij de onafhankelijke bezwaarcommissie en eventueel de Nationale Ombudsman (op basis Wet Openbaar Bestuur). Gebruik even zoeknaam 'bezwaar gemeentebesluit' en mogelijk ziet u daar dan ook de voor uw Gemeente geldende bezwaarregeling.  Een andere optie is ook voorzover het een koopwoning betreft contact opnemen met https://www.eigenhuis.nl/contact#/
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bezwaar-en-beroep/vraag-en-antwoord/bezwaar-tegen-beslissing-overheid  (Te beginnen met een brief aan het College van B&W)

U geeft aan dat deze situatie al 40 jaar bestaat en dat zou ook betekenen dat de Gemeente geheel onterecht handelt.

Bovendien lijkt het mij ook nog een kwestie waar de veiligheid in het geding is indien u bij bijv. brand of een andere calamiteit  (onverhoopt) uw acheruitgang niet meer kunt benutten.

Doe dat met zoveel mogelijk medebwoners/aanwonenden.  en na.v. de reactie van @PANTHER@@ op mijn reactie:  Zie ook https://www.nationaleombudsman.nl/contact-en-adres voor nader advies.

panter22
door panter22 Jul 24, 2021 om 10:06
6599 Antwoorden / Vragen

Wat valt er voor bezwaar te maken? Er is geen sprake van een besluit.
De gemeente is eigenaar van de grond en mag net zoals iedere eigenaar, deze inrichten zoals zij zelf wil.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 24, 2021 om 10:18
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@PANTHER22, hoe dan ook moet hiet sprake zijn van een besluit dat is gevolg door een opdracht om deze werkzaamheden uit te voeren. En ook als het tot op dat moment slechts een 'bedenksel is' van één of meerdere ambtenaren is op basis van de WOB bezwaar mogelijk.

Als voorbeeld: men sluit een straat af of plaatst een verkeersbord zonder dat daarvoor al een besluit is resp. dat besluit dan ook volgens de geldende regelgeving is gepubliceerd. Er zijn bovendien voorbeelden genoeg waar bezwaar tegen bijv, ondoordacht maaien, reiniging van watergangen in opdracht van een Geemnet of andere overheidsinstelling tot succes heeft geleid.

In deze casus is er sprake van een al 40 jaar bestaande situatie en is de Geente in kwestie hoe dan ook min of meer in gebreke gebleven om, vooral gelet op het al 40 jaar gedogen, niet vooraf melding heeft gemaakt bij de bewoners.

Op basis van uw opmerking is het zaak om hoe dan ook de Nationale Ombudsman te benaderen https://www.nationaleombudsman.nl/contact-en-adres N.a.v. de reactie van @PANTHER22 hier advies vragen: https://www.nationaleombudsman.nl/contact-en-adres

me
door mein33 Jul 24, 2021 om 10:20
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR HEREMIETKREEFT - 24 JUL Bezwaar maken bij de Gemeente en indienen

Bezwaar maken tegen een opmerking van een medewerker van de groenvoorziening is echt niet nodig, deze medewerker is helemaal geen partij in deze.
Niets doen is het beste in dit geval en alleen een formele en schriftelijke aankondiging van de Gemeente is reden om tot aktie te komen.  '-))

panter22
door panter22 Jul 24, 2021 om 10:32
6599 Antwoorden / Vragen

@heremietkreeft, als de stoep voor je huis opnieuw bestraat wordt en er komt nieuwe beplanting, gaat de gemeente dat publiceren in de wijkkrant en maakt daar een besluit van waartegen je bezwaar kunt maken?
Heb je dat ooit gelezen?
Dat is gewoon onderhoud. Net zoals hier het geval is.
Het bijzondere van dit verhaal is dat bewoners in de loop der jaren illegaal paadjes hebben gemaakt op gemeentegrond.
De gemeente zal hier wel op de hoogte van zijn geweest, maar kiest voor de drastische weg. Alles wordt verwijderd wat er niet hoort.

tijger1
door tijger1 Jul 24, 2021 om 10:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[Edit redactie: Toon]

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 24, 2021 om 10:50
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Beste @PANTHER22,  mijn  advies/reactie is vooral gebaseerd op (vrijwilligersfuncties) als  voormalig lid van schaduwfracties (in een drie tal Gemeenten) , lid van enkele gemeentecommisies, landurig bestuurslid van een Wijkraad, ervaring met bezwaar/beroepszaken (waarvan één t.m. Hoge Raad) , bestuur van een vliegveldactiegroep (tot behoud van..) op basis van ervaring met HuurdersBelangenOrganisaties en ook als niet vrijwilliger waarbij ik op basis van werkzaamheden wel met o.a. dit soort zaken ben geconfroneerd.

De handelwijze van/door een Gemeente als hier genoemd geeft naar mijn mening en ook ervaring wel degelijk vol/afdoende bezwaar/beroepsgrond.

Voor de goede orde: in mijn huidige woonplaats heb ik een abonnement op het ontvangen van bericht m.b.t. alle voorgenomen en vervolgens ook genomen formele besluiten. Daarnaast is een en ander ook in een wijkkrant vermeld.

Dat geldt dan echter wel voor formele besluiten en helaas komt het toch wel met regelmaat voor dat men vanuit een Gemeente iets doet zonder dat er een formeel besluit is maar dat mogelijk wel had gemoeten. In deze casus is er m.i. echter overduidelijk sprake van het overtreden van rechts/gewoonteregels Zie dan ook deze: https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/294750/40-jaar-stukje-grond-beheer/

tijger1
door tijger1 Jul 24, 2021 om 11:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor onderhoud van stoepen en groen hoeft helemaal geen formeel besluit genomen te worden. Er wordt niets afgesloten of veranderd. Zooi wordt opgeruimd en daar vallen die tegelpaadjes ook onder. Net zoals er andere rotzooi of oude fietsen tussen dat groen had gelegen.

En uw "functies" doen hier helemaal niet ter zake.

Iets inpikken betekent niet dat je het mag houden.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 24, 2021 om 11:36
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Begin nu toch eens om eindelijk o.a. art BW 5:71 eens te lezen (en andere relevante wet- en regelgeving). en reageer dan zinnig als daar dan nog bij u behoefte bestaat. Om u nu even anders bezig te houden dan het alweer snel reageren: lees deze inf en dan bent u wel even bezig: Recht van overpad en verjaring | VBTM Advocaten

Ik heb de redactie om aandacht gevraagd voor uw hardnekkig gedrag jegens mij. En mijn reacties daarop aan u want die hebben feitelijk ook niet serieus met de vraag van Ts te maken.

tijger1
door tijger1 Jul 24, 2021 om 12:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[Edit redactie: Toon]

panter22
door panter22 Jul 24, 2021 om 12:23
6599 Antwoorden / Vragen

@hermietkreeft, je moet advies geven op basis van kennis van zaken  en niet op basis van je mening of andere irrelevante mededelingen.
Het is mij duidelijk dat je er geen kaas van gegeten hebt. En dat je er van alles bij haalt om toch maar je gelijk te krijgen. Mij best. Ik kap er mee.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 24, 2021 om 12:41
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@PANTHER22, zoaling ik nu deelneem aan deze site weet ik niet beter dat volgens de regelks van iemand die antwoord geeft dat doet op basis van eigen kennis, kunde, ervaring etc. En hoe vervelend sommige anderen dat dan ook vinden heb ik veel kennis , kunde en ervaring maar dat wil niet altijd zeggen dat ik gelijk heb. Hoe dan ook zijn net altijd, als puntje bij paaltje komt, rechters of bezeaar/beroeps/geschillencommissie die tot een bindende uitspraak kunnen en mogen komen. Ergo, niet iedereen behoeft het met mijn advies/adwoord eens te zijn maar dan is het ook volgens de regls van deze site dat dat dan wel goed wordt onderbouwd en er geen kreten worden geslaakt. Van d jkwestie en ook soortgelijke als hier aan de orde heb ik, en u mag twijfelen wat u wilt en dan toch ook helaas voor u 'erg veel kaas' gegeten. Edoch ik mag mij wel ook deskundig / jurist noemenmaar ben geen rechter of lid van een commissie m.b.t. bezwaar/beroep of geschillen. En ga nu a.u.b. geen ook katachtige verschijnselen vertonen.

Zo ik aanleiding zie om mijn reactie te herzien, als die fout is, of aan te passen doe ik dat. Als ik van onzin wordt beticht kom ik met onderbouwd weerwoord dat kennelijk dan niet ook door u volledig wordt gelezen of begrepen. M.b.t. een geschil met een Gemeente heb ik hier geen enkele irrelevante info gegeven maar wel n.a.v. reacties van anderen de aanvulling gemaakt m.b.t. het erfdienstbaarheid aspect en de mogelijkheid van het zich beroepen op verjaring. En het is vervolgens aan de vraagsteller wat die er me doet resp. kan doen!
Het lijkt mij wel zaak om deze site serieus tehouden en elkaar niet af te katten omdat uitsluitend een mening anders is (en dan de onderbouwing dat het onjuist is wel ontbreekt).

rj
door rjw Jul 24, 2021 om 13:36
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Ik stel voor dat HK TS juridisch gaat bij staan in een rechtzaak. Als iemand zo overtuigd is van zn gelijk is zo'n rechtzaak een no-brainer. Winst gegarandeerd toch?

tijger1
door tijger1 - Jul 24, 2021 om 10:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hier is natuurlijk al helemaal geen sprake van verjaring. Er is geen achterom bij deze huizen. Blijkbaar heeft iedereen in de loop der jaren zelf maar een uitgangetje gemaakt.

Heel begrijpelijk, maar veel gemeenten zijn bezig hun eigen grond weer terug te nemen. Op die grond zal vast wel weer beplanting komen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 24, 2021 om 10:26
16885 Antwoorden / 202 Vragen

De achteruitgangen zijn 40 jaar lang getolereerd en is er sprake van het bestaan van gewoonterecht. Daarbij sluit ik niet eens uit dat er ooit wel degelijk afspraken hierover resp. overleg is geweest met de toenmalige verhuurder.

panter22
door panter22 Jul 24, 2021 om 12:02
6599 Antwoorden / Vragen

De woningen zijn verkocht en de paadjes zijn niet meeverkocht. Afspraken zijn niet in het kadaster ingeschreven.,Dus geen erfdienstbaarheid gevestigd,  want dat zou wel bekend zijn. Afspraken tussen de gemeente en toenmalige verhuurder gelden niet voor nieuwe kopers.
En als er afspraken zouden zijn gemaakt, is er nooit sprake van verjaren.
En wat voor gewoonterecht?

tijger1
door tijger1 - Jul 24, 2021 om 10:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er zijn zoveel huizen die geen achteruit hebben. En stilletjes een achteruit maken, betekent nog niet dat men daar rechten kan ontlenen. Ook niet na jaren.

Kende in mijn buurt ook een paar rijen huizen die aan de achterkant aan openbaar groen grenzen.

Daar dachten de bewoners ook dat ze wel paadjes konden maken. Bij grootscheeps onderhoud van dat groen werden ook al die prive paadjes verwijderd.

Bij brand kunt u altijd nog door het nieuwe groen lopen.

En een normale achterom loopt langs de tuinen en niet van elke tuin apart.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 24, 2021 om 11:13
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER!n, 'om uw dag goed te maken': https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-5/artikel71  (omdat u al vaker aangaf een hekel te hebben aan wetteksten).

En is het niet zo dat een rijtjeswoning normaliter allemaal een aparte achteruitgang hebben die dan uit komt op een pad achter die huizen of de weg ernaast? Normaliter is een achteruitgang niet via de tuin van een ander.

tijger1
door tijger1 Jul 24, 2021 om 11:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is helemaal geen sprake van een erfdienstbaarheid.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 24, 2021 om 11:22
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGERIN, Dat is dan uit eindelijk ter bepaling van een rechter (of bezeaar/beroepscommissie)!  De wetgeving is helaas toch wel erg duidelijk. U bent geen rechter of lid van een bezwaar/beroepscommissie.

tijger1
door tijger1 Jul 24, 2021 om 11:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wilt u mijn juiste naam gebruiken? En het is niet toegestaan overbodige dikkegedrukte tekst te gebruiken.

Ach ja, procederen over een stukje grond dat je gepikt hebt.

panter22
door panter22 Jul 24, 2021 om 12:18
6599 Antwoorden / Vragen

@hermenietkreeft, er is pas sprake van een erfdienstbaarheid als dit ingeschreven staat bij het kadaster.
Hoe de bouwtekeningen er uit zagen zo'n 40 jaar geleden weet je niet. Misschien was er oorspronkelijk wel een steeg en hebben bewoners die steeg bij hun tuin getrokken en illegaal een uitgang gemaakt door het gemeentelijk groen. Dat is ook een mogelijkheid.
Je kunt niet zomaar BW5:71 aanhalen, daarin staat alleen wat verstaan wordt onder een erfdienstbaarheid.
De vraag is : hoe kom je aan die erfdienstbaarheid. Of is volgens jouw een pad leggen op andermans grond voldoende.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 24, 2021 om 11:03
16885 Antwoorden / 202 Vragen

N.a.v. reacties op mijn reacties wijs ik u ook op deze info https://avvr.nl/erfdienstbaarheden-door-verjaring/ dat naar mijn mening het meest prevaleert in uw casus. En ook deze: https://verjaringsadvocaat.nl/erfdienstbaarheid-verjaring-januari-2012/ naast nog meer te vinden info.

Er is dus gegronde reden om bezwaar temaken/ beroep aan te tekenen wegens overtreden van o.a. het gestelde in https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-5/artikel71 Er is dan sprake van het negeren van een rechtsregel door de Gemeente hetgen dan een civiele kwestie is.

Daarom is het ook zinvol om (in ieder geval een en ander gezamenlijk aan te pakken) en ccontact op nemen met Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl (en/of als al gezegd met de Veneinging Eigen Huis).

zadinia
door zadinia Jul 24, 2021 om 12:36
77 Antwoorden / 25 Vragen

Dank je wel voor het uitgebreide antwoord.
de buurtjes die er het meeste last van hebben zijn huurders die er dus al 41 jaar wonen, de rest is koop, ook mensen die eerst huurden en nu kopen.

we gaan kijken of we er eerst met de gemeente uitkomen, zo niet hebben we genoeg info nu om verdere stappen te ondernemen.

groetjes, Zadinia

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 24, 2021 om 12:46
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Dank voor uw reactie. En mijn excuses voor enkele reacties waarmee ik reageerde op reacties van een tweetal anderen. En p.s. laat de buren die huren contact opnemen met de verhuurder en als dat een corporatie is (Woningbouwstichting) dan ook met de Huurdersbelangenorganisatie die iedere corporatie moet hebben, wettelijk. Di HBO hkan dan evt. ook bemiddelen resp. actie nemen m.b.t. hulp van de verhuurder in deze.

tijger1
door tijger1 Jul 24, 2021 om 13:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zadinia

Waarom hebben de buurtjes die huren er het meeste last van?

zadinia
door zadinia Jul 24, 2021 om 22:37
77 Antwoorden / 25 Vragen

De buurtjes zijn twee oudere dames die er al 41 jaar wonen en de achterkant gebruiken voor de snelle route naar de winkels. Maar denk dat we gewoon even niets doen en dan wat staptegels stiekem terugleggen.

tijger1
door tijger1 Jul 25, 2021 om 13:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ze zouden misschien nog kans maken op een paadje als ze bijvoorbeeld een scootmobiel gebruiken. Maar voor een korter loopje naar de winkels kunnen zij het wel vergeten.
En de huisbaas gaat uiteraard niet voor hen bemiddelen bij de gemeente dat ze een paadje erbij krijgen. Zijn er bergingen aan de voorkant van de huizen?

ro
door ronny530 - Jul 24, 2021 om 11:23
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Aan de foto te zien is de grond van de gemeente omdat de straatverlichting in de groenzone staat. Veel gemeentes hebben jaren lang een gedoogbeleid gevoerd maar zijn nu actief bezig om versnipperde grond te verkopen en als dat niet tot de mogelijkheden behoort weer in gebruik te nemen. Ik lees dat er sprake is van huur en koopwoningen en dat maakt het moeilijker om de grond te verkopen omdat de woningbouw vereniging dan voor de huurders de grond zou moeten aankopen en onderhouden. Als er bij de bouw van de woningen een achter uitgang ingetekent is geweest dan bestaat er een recht van overpad maar als de tuin als zijnde gesloten ingetekent is geweest dan wordt de achter uitgang oneigenlijk gebruikt. Wellicht zijn er nog bouwtekeningen beschikbaar maar de gemeente zal die voordat er begonnen werd ingezien hebben en meent het recht te hebben de grond zonder recht van overpad weer in gebruik te nemen. Of er een soort van gewoonte recht van toepassing is omdat de situatie al 40 jaar bestaat zou enkel de woningbouw vereniging in kunnen dienen want het zijn oorpronkelijk huurwoningen geweest die later gedeeltelijk verkocht zijn, u als eigenaar kunt dat niet omdat u de woning pas later heeft aangekocht en had kunnen weten waar de erfgrens van uw woning ophield. Ik ben wel van mening dat de gemeente te rigoureus te werk gaat door te stellen dat u en de andere bewoners de achter uitgang niet meer mogen gebruiken en niet de mogelijkheid bieden om zelf een betegeld paadje aan te leggen.

tijger1
door tijger1 Jul 24, 2021 om 11:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ze mogen er wel achteruit, om de schutting te onderhouden bijvoorbeeld.

zadinia
door zadinia Jul 24, 2021 om 12:42
77 Antwoorden / 25 Vragen

Dank je wel Ronny voor je antwoord. De foto is een voorbeeld, niet de echte situatie.

Ook interessante opmerking van Tijger1 dat we ook ruimte moeten hebben voor onderhoud aan de schutting. Ik hoop dat er wat fatsoenlijk groen komt en niet dat al het groen weer door onze schuttingen heen komt.

tijger1
door tijger1 Jul 24, 2021 om 13:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoe ziet de echte situatie er dan uit? Ik zie nu alleen één schutting met ern poort en de rest is groen.

En voor onderhoud hebt u maar een smal reepje nodig.

ro
door ronny530 Jul 24, 2021 om 13:27
2794 Antwoorden / 41 Vragen

@ tijger, als de schutting op de erfgerns is geplaatst en daar lijkt het wel op hoeft de eigenaar van de grond geen toestemming te verlenen omdat die geen gedeeld eigenaar van de schutting is.

tijger1
door tijger1 Jul 24, 2021 om 13:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ronnys30

Waar hebt u het over? De gemeente gaat echt niet eventuele schuttingen en poorten aan hun kant onderhouden.

tijger1
door tijger1 - Jul 24, 2021 om 11:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als het allemaal koophuizen zijn, zou u met uw buren samen aan de gemeente kunnen voorstellen een strook grond van zeg een meter breed langs de achtertuinen te kopen, wat dan als gezamenlijk achterpad gebruikt kan worden.

ro
door ronny530 Jul 24, 2021 om 13:38
2794 Antwoorden / 41 Vragen

@ tijger, het zijn gedeeltelijk huur en koophuizen dus kopen van de grond is geen optie omdat huurders de grond niet kunnen kopen en kopers dat niet kunnen want dat zou de kopers bevoordelen en in een voorkeurspositie brengen. Het mag niet zo zijn dat de gemeente een verschil gaat maken en de kopers wel recht tot overpad geeft en de huurders gaat verbieden gebruik van de gemeente grond te maken.

tijger1
door tijger1 Jul 24, 2021 om 14:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waar worden koper bevoordeeld als zij voor dat stuk grond moeten betalen?

Donuts
door Donuts - Jul 24, 2021 om 11:34
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Alle reacties gelezen, maar het advies van @juliomariner vind ik nog steeds het beste (dus TOP) antwoord. Kan tenslotte zomaar weer 40 jaar duren voordat de gemeente door heeft dat er weer een paar tegels neergelegd zijn.;-))

ju
door juliomariner Jul 24, 2021 om 19:06
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Dank u. vooral geen slapende honden wakker maken.
Als de gemeente eindelijk wakker wordt kunt u altijd nog reageren.
als ze wakker zijn geworden de vertragingstactiek inzetten. Waarschijnlijk gaat hier maar 1 ambtenaar over en dor blijft ook niet eeuwig zitten.

gerbera
door gerbera - Jul 24, 2021 om 11:39
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik naar de paadjes kijk zijn die toendertijd gelijktijdig aangelegd met de bestrating, dit gelet op de soort tegels. Vreemd dus dat nu ineens deze paadjes verwijderd zijn. Zou mij niets verbazen dat de uitvoerder van de nieuwe bestrating eigenmachtig de paadjes heeft verwijderd mogelijk voor de herinrichting van het groen. Zo u vooraf geen bericht van de gemeente heeft gehad over deze verwijdering dan toch maar eens contact met hen opnemen. De kans is dat men er vanuit gaat dat u zelf voor betegeling van een paadje moet/mag zorgen.

tijger1
door tijger1 Jul 24, 2021 om 11:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je ziet één randje van een tegel van het paadje.

Donuts
door Donuts Jul 24, 2021 om 11:56
1203 Antwoorden / 2 Vragen

TS schrijft: de foto hieronder is een voorbeeld.

gerbera
door gerbera Jul 24, 2021 om 11:59
7372 Antwoorden / 14 Vragen

@tijger1, U zal niet eens wat hebben, maar mijn ogen zijn nog prima.

Ik zie dat een zelfde tegel (60 x30 cm) en een van 30 x30 cm van de bestrating voorbij de zgn, groengrens loopt richting de achteruitgang waar vervolgens eenzelfde tegel (60 x 30cm) dwars tegenaan ligt.

tijger1
door tijger1 Jul 24, 2021 om 13:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar het is blijkbaar helemaal geen foto van de huidige situatie.

Die twee tegels de grote en de kleine liggen tot aan de groengrens. En ze hebben er zelf wat tegenaan geplakt. Dus niets gelijktijdig.

Maar doet er verder niet toe, die foto is dus niet van toepassing.

Donuts
door Donuts Jul 24, 2021 om 13:30
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Dat het een voorbeeld was stond al in de OP. Maar ja, ook beantwoorders gaan steeds slechter lezen...

gerbera
door gerbera Jul 24, 2021 om 14:04
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik een voorbeeld laat zien is dat zoals de situatie is en niet zoals het zou kunnen zijn want dan heb je er totaal niets aan.

Topantwoord

me
door mein33 - Jul 24, 2021 om 12:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR ZADINIA 24 JUL. 2021 Bij navraag gaven medewerkers van de groenvoorziening aan dat de gemeente ze heeft verteld dat onze tegels niet meer terug gelegd mogen.

@zadinia,

Met de mededeling van een medewerker van de groenvoorziening hoeft u geen rekening te houden, deze persoon heeft immers geen enkele zeggenschap over dit soort zaken.
U doet er naar mijn inzien, tot u een formeel en op schrift gestelde aanzegging van de Gemeente krijgt, verstandig aan om vooralsnog geen enkele stap richting de Gemeente te zetten, u kunt maar beter geen slapende Gemeenteambtenaar wakker maken.
Wacht even tot de groenstrook is herbeplant en daarna kunt u rustig die paar tegels tussen de tuinpoort en de stoep terugleggen.
Komt er daarna alsnog een verbod o.i.d. dan kunt u, samen met uw buren, alsnog een verzoek indienen om  toestemming voor de illegaal gelegde tegels te vragen aan de Gemeente.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 26, 2021 om 14:55
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Is inderdaad een optie maar heeft wel het risico in zich dat het wordt opgevat als optreden als eigen rechter. Maar hoe dan ook: je weet nooit hoe de koe de haas vangt.''

me
door mein33 Jul 26, 2021 om 15:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Geen enkel risico voor de bewoners, het gaat om hooguit een zestal tegels van 30x30 en als ze worden aangeschreven dat dat niet af, dan is het vroeggenoeg om ze alsnog weg te halen.
Je laat je toch niets wijsmaken door een medewerker van de plandsoenendienst die daar in het geheel niets over te verhapstukken heeft.

mi
door miennaamishaaz - Jul 24, 2021 om 14:31
725 Antwoorden / 1 Vragen

De gemeente kan zeggen wat ze willen, maar zolang ze het niet op papier hebben vermeld is er niets rechtsgeldig.

gewoon die tegels terug-leggen, vooral vergelijkbare tegels terugleggen als de gemeente heeft geplaatst, zodat het lijkt alsof  het altijd al zo was geweest.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 24, 2021 om 18:50
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Zadinia,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Kunt u een foto plaatsen van de werkelijke situatie?

Om welke gemeente gaat het?

Ik raad u aan om een bewonerscommissie te vormen en om juridische hulp in te schakelen.

ju
door juliomariner Jul 24, 2021 om 19:08
1330 Antwoorden / 2 Vragen

waarom denkt u dat TS geen foto van de werkelijke situatie plaats maar de moeite neemt om naar een foto van een soortgelijke situatie plaatst. 《 hint hint 》 Waaro. noemt TS de gemeente waarover het gaat niet 《hint hint 》 juridische hulp ? bewonerscommite? waarvoor de gemeente heeft nog helemaal geen officiele reactid gegeven.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 24, 2021 om 20:46
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Juliomariner,

Als TS geen duidelijkheid wilt geven, kunnen wij hier alleen maar gissen over het juiste advies.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 25, 2021 om 10:21
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kom toch nog weer even bij u terug: 'gewoon tegels terugleggen' raad ik u dringend af omdat u dan risico loopt om zelf te worden aangesproken op onrechtmatig handelen en u daarmee  afbreuk doet aan aan naleving/herstel van uw wel bestaande rechten.

M.a.w. Niet het recht in eigen hand nemen! Ook al lijkt het simpel.

Er is ook nog wel ook een andere manier: contact zoeken met degene op wie u bij de Gemeenteraadsverkiezing uw stem heeft uitgebracht.

ju
door juliomariner Jul 27, 2021 om 09:55
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Als u erop wirdt aangesproken kun je je altijd nog van de domme houden. "goh mag dat niet ? de tegels lagen er al 40 jaar.

gerbera
door gerbera - Jul 25, 2021 om 11:50
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Mogelijk dat hier sprake is van "gedogen" Om aan de verwarring, die door de hier genoemde wet en bestuursartikelen kunnen ontstaan, mogelijk wat meer duidelijkheid te geven. (uitspraak rechtbank )
Bedenk dat hier totaal geen sprake is van erfdienstbaarheid cq recht van overpad, dit zou o.a in het koopcontract vermeld moeten staan. Dus waarom daar naar verwezen wordt, (Burg. Wetboek) dit geeft alleen maar verwarring en heeft niets met de vraag van doen.

Bezit kan ook niet ontstaan wanneer de situatie nadrukkelijk wordt gedoogd. Zo lang er wordt gedoogd hoeft er niet te worden opgetreden. Het gedogen kan dan op een later moment worden gestaakt waarna alsnog zou moeten worden ontruimd.

Lees hier verder over het al dan niet verjaren, bron

PieterJJ
door PieterJJ - Jul 25, 2021 om 15:54
1 Antwoorden / Vragen

Als de situatie al werkelijk 40 jaar bestaat dan is de grond automatisch uw bezit geworden door verjaring. Ik las in andere opmerkingen dat u minstens 20 jaar eigenaar moet zijn van de grond/situatie maar dat is niet aan de orde. Als de bewoner voor u er 15 jaar gewoond heeft en u woont er 5 dan kunnen die jaren bij elkaar opgeteld worden. Hier zijn gerechterlijke uitspraken over gedaan. Het enige wat u hoeft te doen is aantonen dat die situatie  altijd al zo was.
Dit kan dmv oude foto's of getuigen die het kunnen bevestigen.

gerbera
door gerbera Jul 25, 2021 om 22:12
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Klik in mijn bericht even op "bron" zal u lezen dat het heel anders zit met verjaring.

tijger1
door tijger1 Jul 25, 2021 om 22:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@pieterjj

U weet niet waar u het over hebt.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 26, 2021 om 09:24
16885 Antwoorden / 202 Vragen

De uitspraak/info waar @GERBERA naar verwijst is wel een heel specifieke met ook specifieke achtegrond en argumenten zoals o.a. het gegeven dat in die casus de daarbij betrokken Geente de grond in eerste instantie aan de koper/bewoners heeft aangeboden.

Zie bijv.deze mn.b.t. het aspect 'goeder trouw' https://www.wvtadvocaten.nl/kan-ik-door-verjaring-eigenaar-worden-van-een-stuk-grond/  deze https://abmaschreurs.nl/nieuws/door-verjaring-eigenaar-worden-van-grond-hoe-zit-het-ook-al-weer/  en dan ook vooral deze van de VNG: https://vng.nl/artikelen/verjaring-en-grondbeleid

Het is dus wel iets genuanceerder dan hier in het arrest van het Hof wordt gesteld over een specifieke kwestie.

En @TIJGER1, ik rapporteer uw (al weer eens) ongenuanceerde opmerking.

Ps. Er zijn dus ook zaken waar een Gemeente wel in het ongelijk werd gesteld op basis op de specifieke casus gebaseerde argumenten en onder verwijzing naar de wetgeving. In het arrest waarnaar in de info van @GERBERA wordt gewezen zal het Hof afdoende redenen hebben gezien om in die casus deze beslissing te hebben genomen, in afwijking van de wetgeving. waarbij de wet in kwestie.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 26, 2021 om 09:53
16885 Antwoorden / 202 Vragen

De recente reacties van @GERBERA en het gegeven dat ik nu bij bewerken geen links kan gegeven is reden om opnieuw terug te komen en dan ook ter ondersteuning van @PIETERIJ met meer recente info zoals o.a. deze wetgeving ingaade 2020 (dus na het arrest van het Hof in s' Hertogenbosch : https://wetten.overheid.nl/BWBR0005291/2020-01-01/ . Ik herhaal deze omdat daarin  een arrest van de Hoge Raad wordt genoemd van latere datum dan het arrest van het Hof in Den Bosch. https://vng.nl/artikelen/verjaring-en-grondbeleid

gerbera
door gerbera Jul 26, 2021 om 13:45
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Ik weet de wetgeving zit soms vreemd in elkaar en dan is het moeilijk deze compleet door te nemen en onderscheid te maken in de div. regelingen cq uitzonderingen. Maar als u goed leest is mijn bericht gebaseerd op een mogelijk gedoogbeleid en dan zit de wetgeving ff wat anders in elkaar.

Bij aanpak van onrechtmatig gebruik van Gemeentegrond (snippergroen) kan de Gemeente zowel Puibliekrechtelijk als Privaatrechtelijk optreden.

Ja, dat is toegestaan. De privaatrechtelijke vordering tot het opeisen van haar eigendom door de gemeente (de vordering tot revindicatie) vormt namelijk geen doorkruising van een publiekrechtelijke regeling en is bij uitstek geschikt om de eigendomssituatie van de gemeente te handhaven.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 26, 2021 om 14:52
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@GERBERA, Ja, inderdaad kan het lastig zijn en kan een Gemeente optreden en m.b.t. bezwaar en/beroep resp. civiel is het dan een kwestie van de argumnenten goed onderbouwen en hoe dan ook is hegeen de VNG nog redelijk recent aangaf van belang.

In de gehele kwestie is hoe dan ooik de wetgeving m.b.t. verjaring van belang die ook voor Gemeenten geldt.

Ik gaf al eerder aan: wij zijn geen Rechter (of Raadsheer) maar indien er al 40 jaar sprake is van een gedaag situatie  lijkt het mij dat men bij de Gemeente in kwestie toch bakzeil haalt indien het in deze casus tot een procedure komt.

Naast al aangeven kan ook een gesprek tussen belanghebbende bewoners en de bevoegde wethouder zeer zinvol is omdat dat in ieder geval een bijdrage kan geven aan het gevoel van belangrijkheid van die wethouder (of als eerder gezegd gemeenteraadslid). Hoe dan ook kan er sprake zijn van een niet nader besproken en verder doordachte beslissing van een ambtenaar.

En toch nog een vraag: waar vond u deze info?: De privaatrechtelijke vordering tot het opeisen van haar eigendom door de gemeente (de vordering tot revindicatie) vormt namelijk geen doorkruising van een publiekrechtelijke regeling en is bij uitstek geschikt om de eigendomssituatie van de gemeente te handhaven.

Hoe dan ook kan er altijd bezwaar/beroep etc. worden gedaan indien er sprake is van een dergelijke opstelling en zie dan opnieuw de daarvoor aanwezige recente jurisprudentie.  (Opnieuw mede op basis van jarenlange ervaring als lid van een Wijraad en ook fractieondersteuning.)

gerbera
door gerbera Jul 26, 2021 om 15:50
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Ik ga altijd even wat dieper op wet en regelgeving in en de info, waarvan ik het bestaan weet, is te lezen in uw link van de VNG. En verder ga ik niet meer in discussie, u blijft uw gelijk zoeken terwijl de wet en regelgeving toch wel wat gecompliceerder is als u laat blijken.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 26, 2021 om 16:15
16885 Antwoorden / 202 Vragen

???? Laat ik nu toch steeds aangeven dat wet en regelgeving veelal gecompliceerd is en nuances kent. Ik heb daar, naast een zeer uitgebreide opleiding m.b.t. diverse aspecten van wet- en regelgeving en ook zeer veel ervaring mee. Ik zoek helemaal geen gelijk, ik geef mijn mening op vooral basis van die ervaringen en nog een keer herhaald: ik ben geen rechter, ik ben geen raadsheer, geen lid van een bzwaar of beroepscommissie.

Om u geheel gerust te stellen: ik kreeg bij 'Rechtspraak' ook wel eens ongelijk m.b.t. mijn inbreng daar. Dat geldt idem voor advocaten.

Ergo: ik weet heel goed hoe gecompliceerd en genuanceerd uitleg en interpretatie van wetgeving kan zijn en de gedachtengang bij van rechters/raadslieden waar dan uitspraken/arresten op worden gebaseerd.

(En uitspraken kunnen worden meestal ook nog worden betwist tot en met de Hoge Raad hetgeen mogelijk arrogant gesteld zelf nog eens betekende dat ik samen met enkele anderen in de positie van belangenbehartiger toch daar ons gelijk kregen m.b.t. een door een Gemeente beoogd bouwproject).

En ook: ga dus niet meer in discussie tenzij u echt en onderbouwd vindt dat een stellingname van mij niet goed is.  Dus niet wanneer ik in mijn reacties inclusief verwijzingen juist op dat gecompliceerd en genuancerd zijn duid en aangeeff dat ik geen rechter bent.

ro
door ronny530 - Jul 26, 2021 om 11:09
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Eigenlijk hangt het er van af wat de gemeente met de grond gaat doen, wordt het beplanting, ingezaaid met gras of laat de gemeente de grond voor wat het is en ziet wel wat er gaat groeien. Het enige wat nu bekend is dat groenmedewerkers de door de bewoners zelf gelegde tegels niet terug mogen leggen maar betekent dat dat de tuin uitgang niet meer gebruikt mag worden of dat de bewoners de tegels zelf terug mogen leggen en zo een doorgang kunnen maken. Het enige wat nu bekend is dat de groenmedewerkers de tegels niet meer terugleggen en vraagsteller er zelf de consequentie aan koppelt dat de uitgang van de tuin niet meer gebruikt mag worden. Dat het niet meer toegestaan zou zijn zette mij op het verkeerde been want voor zover ik lees is er geen brief van de gemeente op de mat gevallen waarin aangekondigd word dat de betegeling weg moest en de openbare gemeentegrond niet meer betreden mocht worden. Daarbij is het zo dat groenmedewerkers de opdracht hebben gekregen om de aanwezige beplanting te verwijderen en verder niet weten wat er daarna met de grond gaat gebeuren en dit geval was dat de beplanting en enventuele obstakels verwijderen om het storten van zwarte grond mogelijk te maken. Het lijkt mee het meest handige om gezamelijk contact met de gemeente op te nemen en vragen om uitleg omdat de verandering voor vrijwel alle bewoners nadelen met zich meebrengt en ook aangeven dat de situatie vanaf de bouw van de woningen is ontstaan en gedoogd is.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jul 26, 2021 om 11:27
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Beste Zadinia.

Het pad zal wel illegaal geweest zijn maar die  tuin deuren als  nooduitgang niet!

Als je door vers groen ging   en  dat is vragen om problemen.
maar de afval bakken, is er voor ook ruimte voor, net als fietsen en zo?

Als je alles voor op de weg gaat zetten,  zal de gemeente niet blij mee zijn.

Verder,  Maart  2022 zijn er Gemeente Raad verkiezingen!

Wie is de verantwoordelijke  wethouden en welke partij zit deze bij?
Ook nog  wie heeft voor of tegen gestemd,  die stukken  kun je  ook opvragen.

Als je met Afval bakken en fietsen massale puinzooi aan de voorkant maakte.....

En dan ging klagen?

Elke partij wil meer zetels, niet minder en  nu  actie voeren is  7 maanden van te voren zeer rendabel.
Gratis  publiciteit en  alle partijen hebben dan interesse en enkele zullen U steunen en uitzoeken of alles volgens de regels is uitgevoerd.

Een flinke tuin zonder achterom?   Dat is dan 40 jaren terug fout aangelegd!

Maak  ge/misbruik van  de Raadsverkiezingen!

zadinia
door zadinia - Aug 6, 2021 om 10:55
77 Antwoorden / 25 Vragen

Beste beantwoorders,

goed nieuws!

De gemeente heeft voor iedere tuin een mooi paadje getegeld.
en zelfs breder dan sommigen hadden. Alle paadjes zijn nu 3 tegels breed en keurig met opsluitbanden gedaan.
erg blij mee, dank allen voor de reactie!

me
door mein33 Aug 6, 2021 om 11:04
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zo zie je maar, het loopt vaak anders dan eerst gedacht. ;-))
Fijn dat het is opgelost en dank voor uw melding.

va
door vanlotjegetikt Aug 6, 2021 om 11:48
809 Antwoorden / Vragen

Dank voor het terugkoppelen.