Sj
door Sjanie Paulus Feb 19, 2020 om 21:08
Geldzaken & recht

Uitkering geweigerd

Ik heb vorige jaar eind december 2019 een IOAW uitkering aan gevraagd.
Ik kreeg eind januari 2020 een brief van de instantie die de aanvraag in behandeling had.
De mededeling dat ik op gesprek moest komen.
Ik heb mijn eigen gemeld die dag ik moest mijn aanvraag aan vullen met vragen van hun.
Ze zeiden tegen mij dat ze een huis bezoek gelijk kwamen doen er was niet mogelijk een afspraak te maken.
Ze kwamen gelijk na dat ik nog maar net thuis was.
Er werd gevraagt of ze foto,s mochten maken van mijn huis dat heb ik geweigerd in verband met mijn privicy.
Zij vonden mijn huis te netjes voor iemand die daar woont.
Ik zal er nog van horen wat het besluit dat werd mij mede gedeeld.
Het was eind januari kreeg ik een brief met afwijzing van mijn uitkering.
Hoe ik de huur en andere kosten moet betalen interseert hen niet.
Ik heb met het Jurische loket gebeld zij gaven mij het advies neem een advocaat.

2196 9 Rapporteer

Topantwoord

marita5
door marita5 - Feb 19, 2020 om 21:13
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Sjanie Paulus ,

Ik heb met het Jurische loket gebeld zij gaven mij het advies neem een advocaat.

Dan zou ik dit advies maar opvolgen .

De beslissing op bezwaar

Indien u het niet eens bent met de beslissing van de gemeente over uw IOAW-uitkering kunt u hier binnen 6 weken bezwaar tegen indienen bij uw gemeente. Tegen de beslissing op bezwaar kunt u zo nodig binnen 6 weken beroep instellen bij de rechtbank bij de rechtbank. Tegen de uitspraak van de rechtbank kunt u vervolgens nog in hoger beroep gaan bij de Centrale Raad van Beroep

Bron : hulpbijuitkering.nl.

Sj
door Sjanie Paulus - Feb 19, 2020 om 21:17
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt Maritas voor je mede leven.
Ik heb inmiddels contact gehad met een advocaat.
Hij heeft de zaak in behandeling.

marita5
door marita5 Feb 19, 2020 om 21:18
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , suc6

tijger1
door tijger1 - Feb 19, 2020 om 21:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw huis te "netjes"? Wat is dat voor idioterie?

Vraag direct een voorschot aan, anders komt u in de schulden terecht.

U kunt ook nog contact opnemen met de Ombudsman.

panter22
door panter22 Feb 20, 2020 om 08:29
6599 Antwoorden / Vragen

Een voorschot aanvragen als je geen recht heb op een uitkering?
Vergeet het maar,

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 20, 2020 om 09:10
16887 Antwoorden / 202 Vragen

En de Ombudsman zal niets doen zolang een advocaat 'in het plaatje is'.

lottesanne
door lottesanne - Feb 19, 2020 om 23:40
438 Antwoorden / 47 Vragen

Heeft het soms te maken met een vermoeden van samenwonen?

getty
door getty - Feb 20, 2020 om 07:51
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Advocaat is goed om te hebben.

tip; vraag zsm weer opnieuw de uitkering aan.

ne
door neodutchio - Feb 20, 2020 om 08:01
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Wat bedoelt u met te netjes? Wellicht dat uw inboedel niet zou passen bij uw inkomen? Met een advocaat in verweer gaan is een verstandige keuze. Wellicht met uitleg over uw situatie wordt de afwijzing terug gedraaid.

panter22
door panter22 - Feb 20, 2020 om 08:43
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt een fraude onderzoek gehad.
Op een of andere manier is bij de gemeentelijke sociale dienst het vermoeden ontstaan dat je een gezamenlijke huishouding voert. En je hebt ingevuld op het aanvraagformulier dat je alleen woont.
Gezamenlijke huishuiding gaat veel verder dan samenwonen. Misschien heb je een vriendin waarmee je niet samenwoont, maar je eet wel samen en doet samen de boodschappen, etc.
In dat geval heb je geen recht op uitkering, Daar was die uitnodiging voor een gesprek voor.
Ook kan er voor het gesprek opgevraagd worden hoeveel gas, water en licht je verbruikt hebt in de afgelopen tijd.
Is dat te weinig, dan is er weer een vermoeden voor een gezamenlijke huishouding,
Het gesprek wordt afgenomen door een medewerker en een handhaver/sociaal rechercheur.
En met een huisbezoek wordt gekeken of je niet samenwoont, de tandenborstels, extra kleding, Mogelijk komt daar de opmerking te netjes van, maw een vrouw die je huishouding doet (ouderwets).
Dat je geweigerd hebt foto's te laten maken ipv met privacy, kan er mee te maken hebben dat je uitkering geweigerd is.
Er staat dan in de beschikking dat het recht op uitkering niet kan worden vastgesteld.
IOAW een een vorm van bijstand en met zo'n onderzoek is er geen privacy meer.
Een advocaat inschakelen is de beste keus die je kunt maken.

tenormin
door tenormin Feb 20, 2020 om 14:40
16859 Antwoorden / 108 Vragen

panter22, tandenborstels? Ik heb er wel 10. Oude. Gebruik ik om bij kiertjes te komen waar doekje niet bij kan. ;-)

panter22
door panter22 Feb 20, 2020 om 14:59
6599 Antwoorden / Vragen

Dat lees je toch altijd. Tandenborstels tellen. Erger is dat ze in je hele huis gaan kijken, inclusief je kasten. Op zoek naar bewijs tegen jou.

tenormin
door tenormin Feb 20, 2020 om 17:22
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Lekker dan dat dit zomaar, wettelijk, kan. Dus kan ik die vent ook niet in een kast verstoppen. ;-)

ro
door ron503 - Feb 20, 2020 om 17:53
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Een huisbezoek hoeft niet direct een fraude onderzoek te zijn maar als bij de aanvraag zaken niet direct duidelijk zijn kan een huisbezoek op dezelfde dag een optie zijn. Het is niet verplicht om mee te werken maar dat heeft wel concequenties voor de uitkering. Foto's kunnen noodzakelijk voor de dossiervorming zijn omdat meerdere personen beslissen of een uitkering toegekend kan worden. Door het weigeren om te fotograferen heeft u niet aan het onderzoek meegewerkt en kan door die weigering de uitkering afgewezen zijn.

panter22
door panter22 Feb 21, 2020 om 08:43
6599 Antwoorden / Vragen

Ts kreeg een uitnodiging voor een gesprek, dat is in feite een verhoor.
Of dacht je dat bij iedere aanvraag voor IOAW 2 handhavers bij je voor de deur staan om in je huis te zoeken naar bewijs voor samenwonen?
Je moet wel meewerken, anders weet je zeker dat je geen uitkering krijgt.
Krijg je zo'n uitnodiging, altijd iemand meenemen.

va
door vanlotjegetikt - Feb 20, 2020 om 18:15
809 Antwoorden / Vragen

Dat uw aanvraag IOAW is geweigerd en dat gebeurd niet zo maar. Zeker als men huisbezoek gaat doen. Dit is nl niet de gewone gang van zaken bij de aanvraag van een Gemeentelijke uitkering.
Blijkbaar is er meer dan gerede twijfel dat u iets/zaken niet duidelijk wil maken en het op de privacywetgeving wil gooien.
Advocaat kan snel constateren of de afwijzing terecht is en teken direct bezwaar aan tegen de afwijzing toekenning IOAW.