Ma
door Marianne3105 Apr 28, 2018 om 21:39
Geldzaken & recht

Uitkering opgeschort

Op 15 maart 2018 heb ik een vakantie aanvraag gedaan bij de uitkering. Het besluit van de sociale zaken was duidelijk ik mocht tijdelijk ( 7 dagen op precies te zijn) verblijf houden buiten mijn woonplaats met behoud van mijn uitkering. Van 16 april tot en met 23 april 2018  ben ik op vakantie gegaan aangezien in mijn ogen deze vakantie aanvraag is/was goed gekeurd en ik dot zwart op wit had. Tijdens mijn vakantie is mij op 16 april door hun weer een brief toegezonden dat ik op 23 april op gesprek moest komen. Natuurlijk ben ik niet opkomen dagen aangezien ik op vakantie was.. met als gevolg mijn uitkering is opgeschort. Ik heb vandaag een brief gekregen met een nieuwe uitnodiging en het besluit van de opschorting. Ik ben -zonder bericht van verhindering- niet op deze afspraak gekomen. Nou zijn mijn vragen, mag dit wel? En zo niet wat voor stappen kan ik ondernemen? Ik vind dit maar heel apart..

2716 10 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Apr 28, 2018 om 21:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U mocht zeven dagen op vakantie. Dat is vanaf 16 april tot en met 22 april. Dus NIET tot en met 23 april. Uitermate kinderachtig om u op 23 april op te roepen voor een gesprek. Maar te verwachten.

U kunt dus geen stappen ondernemen, want u bent onrechtmatig weggebleven van die afspraak.

Voortaan beter rekenen en op de kalender kijken.

Ma
door Marianne3105 Apr 28, 2018 om 22:01
1 Antwoorden / 1 Vragen

Oh mijn fout excuses verkeerrd van mijn kant er staat in de brief duidelijk toegekend van 16 april tot en mét 23 april..

Ma
door Marianne3105 - Apr 28, 2018 om 22:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

Oh mijn fout excuses verkeerrd van mijn kant er staat in de brief duidelijk toegekend van 16 april tot en mét 23 april..

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Apr 28, 2018 om 22:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat zijn dus acht dagen.  En geen zeven.

Staat er in die brief werkelijk tot en met 23 april, dan per omgaande bezwaar maken tegen de opschorting van uw uitkering.

Ma
door Marianne3105 Apr 28, 2018 om 22:07
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja anders zou het inderdaad op zij  plaats zijn  dat snap ik zelf ook nog wel maar er staat daadwerkelijk tot en met 23 .. van mijn kant verkeerd geteld ik zei 7 maar het zijn inderdaad 8  enig advies?

Ma
door Marianne3105 Apr 28, 2018 om 22:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

Met wie zou ik dat bezwaar kunnen maken ik snap hier namelijk geen fluit van..

tijger1
door tijger1 Apr 28, 2018 om 22:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet natuurlijk niet wanneer uw nieuwe afspraak is. Duurt die nog even, dan zou ik maandag bellen en mondeling bezwaar maken tegen de opschorting, maar ook zou ik langsgaan bij het Juridisch Loket in uw gemeente om u te laten helpen schriftelijk bezwaar te maken. U krijgt namelijk een negatieve aantekening in uw dossier en die moet ook verwijderd worden. Doe dat maandag, want dinsdag zijn ze misschien gesloten ivm 1 mei.

Ma
door Marianne3105 Apr 28, 2018 om 22:20
1 Antwoorden / 1 Vragen

De afspraak is aankomende week opzich is dat op korte termijn. Maar het schopt een hoop in de war betreft vaste lasten die per de 1ste netjes automatisch zouden worde  geïncasseerd en de schuldhulpverlening mij dit zeer kwalijk gaat neme  denk ik

tijger1
door tijger1 Apr 28, 2018 om 22:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar maak in ieder geval schriftelijk bezwaar en eis een bevestiging dat die opschorting onterecht was, anders blijft die negatieve aantekening staan.

U kunt hier helemaal niets aan doen, dus als schuldhulp u dit kwalijk neemt, zijn ze dom bezig. U hebt bewijs dat het onterecht is. Maak een kopie van die brief van de toezegging van die vakantie, geef het origineel niet af.

Eis bij die afspraak ook dat zij per omgaande het opgeschorte bedrag overmaken.

Ma
door Marianne3105 Apr 28, 2018 om 22:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft helemaal gelijk. Ik zal het zeker opvolgen en een bezwaar maken en kopieën als bewijs bij ze inleveren maar hopen dat het op deze manier tot een goed eind komt dat moet bijna wel.. Worst case scenario's vlogen mij al voorbij in gedachten. Ik wist echt niet wat ik hier nou mee aan moest. Top advies en heel erg bedankt

Topantwoord

me
door mein33 - Apr 28, 2018 om 22:42
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@marianne3105,

Zou eerst maar eens op gesprek gaan voor u onnodig van alles overhoop haalt, formeel bezwaar maken kan altijd nog.
U was rechtmatig afwezig op de datum dat u gevraagd werd om te komen.
Kan me bijna niet voorstellen dat de brief die u heeft met vakantiedatum t/m 23 april onvoldoende zal zijn om het e.e.a.
te corrigeren en uw uitkering met terugwerkende kracht te hervatten.

Ma
door Marianne3105 Apr 28, 2018 om 22:51
1 Antwoorden / 1 Vragen

Daar heeft u een punt.. ik wil zeker niks overhoop halen. Dat word dus een paar dagen afwachten tot ik weet wat ze besluiten na dat ik op de aankomende afspraak ben geweest ik neem aan dat ze mij gelijk op dat gesprek zullen vertellen of ze het terugdraaien?

tijger1
door tijger1 Apr 28, 2018 om 23:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die aantekening blijft wel staan, als u niet zorgt dat dat hersteld wordt. Heeft bij een eventueel volgend probleem nare gevolgen.

edrick3
door edrick3 - Apr 29, 2018 om 10:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ik heb vandaag een brief gekregen met een nieuwe uitnodiging en het besluit van de opschorting.
Dan zou ik maar naar die nieuwe afspraak gaan en daar eea uitleggen.
Neem de brief mee waarin staat t/m 23 april.

panter22
door panter22 - Apr 29, 2018 om 10:44
6599 Antwoorden / Vragen

Onderaan de brief staat bij wie je bezwaar kunt maken en voor welke datum.
Als je bezwaar maakt, lever als het mogelijk is het bezwaarschrift in aan de balie van het gemeentehuis en vraag een ontvangstbevestiging. Dan heb je bewijs dat je op tijd het bezwaarschrift hebt ingeleverd.
Zover hoeft het niet tekomen, Ga dus naar de nieuwe afspraak en neem het besluit dat je op vakantie mocht mee.
Maar zou het alleen over die ene dag extra vakantie gaan?
Je schrijft dat je in de schuldhulpverlening zit. Dan kun je niet op vakantie. Je hebt het minimale per maand te besteden.
Mogelijk worden daar vragen over gesteld. Waar je naar toe bent geweest en wie je vakantie heeft betaald.
Als het om een groot bedrag gaat en iemand heeft die reis voor jou betaald, dan zou dat gerekend kunnen worden tot inkomsten.
Je hebt uiteraard wel meebetaald aan de kosten voor eten, net zoveel als je elke week te besteden hebt.
Misschien valt het mee en gaat het om een misverstand.

el
door eldorado1959 - Apr 29, 2018 om 10:54
3 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou gewoon naar de nieuwe afspraak gaan en alles uitleggen. Het is vast een misverstand. Volgens mij heb je niks verkeerd gedaan. Komt vast goed als je het ff uitlegt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 29, 2018 om 14:52
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Gewoon in gesprek gaan en uitleg geven. U had toestemming van de UWV voor 8 dagen. (niet te verwarren met Sociale Zaken want dat is een ministerie.

zoekster1
door zoekster1 - Apr 29, 2018 om 15:24
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zou wel schriftelijk in bezwaar gaan als ik u was. Van mondelinge gesprekken blijft later niets meer over. Wie schrijft die blijft. Meld ook even hoe dit de betaling van de vaste lasten in de weg zit.
U haalt er helemaal niets mee overhoop, u laat dan zien dat u niet met zich laat sollen en dat is alleen maar gunstig voor de toekomst.
Gewoon even in de pen klimmen en aan de slag.

panter22
door panter22 - Apr 29, 2018 om 19:31
6599 Antwoorden / Vragen

Info:
De belangrijkste reden voor een gemeente om tot opschorting van uw bijstand over te gaan, ligt in het feit dat u op het verzoek van de gemeente geen inlichtingen heeft verstrekt. Als u weigert om gevraagde informatie aan de gemeente te verstrekken, mag de gemeente op grond van artikel 54
Participatiewet uw uitkering opschorten; “Het verstrekken van onjuiste gegevens of onvoldoende medewerking.” Vanwege het ontbreken van inlichtingen kan de gemeente op dat moment niet meer vaststellen of u nog recht op een bijstandsuitkering heeft. U kunt deze opschorting ongedaan maken, door zo snel mogelijk alsnog de gevraagde informatie aan de gemeente te verstrekken.
Pas als u in het bezit bent van een definitieve beslissing van de gemeente waarmee uw bijstand wordt gestopt (nadat uw uitkering eerst is opgeschort), kunt u bezwaar maken tegen de stopzetting van uw bijstand
https://www.sociaalverhaal.com/bijstandsuitkering-opgeschort/