aj
door ajna May 14, 2006 om 09:57
Geldzaken & recht

Valse aangifte

Een half jaar geleden ben ik op basis van een valse aangifte (buiten heterdaad) aangehouden en heb 29 uur in een cel gezeten. De zaak is geseponeerd bij gebrek aan bewijs. E.e.a. heeft een enorme inpact op mij gehad en nog dagelijks heb ik er last van. Degene die mij heeft aangegeven is een familielid en zij heeft een psychiatrische stoornis. Ik wil graag dat mijn naam gezuiverd wordt want ik ben onschuldig. Hoe kan ik dat bereiken, wat moet/kan ik doen. Zelf denk ik aan aangifte wegens smaad o.i.d. Is justitie in dat geval verplicht de zaak verder te onderzoeken? Bedankt vast voor iedere reactie.

1533 8 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 14, 2006 om 10:29
16957 Antwoorden / 202 Vragen

Inderdaad, aangifte doen wegens smaad. Justitie is verplicht om onderzoek te doen. Of ze dat ook willen? Zo niet, brief richten aan de Nationale Ombudsman.

Om echter veel frustraties verder te besparen is het absoluut zinnig een advocaat te raadplegen. ga in uw woonlaats na, door plegen van enkele telefoontjes of websites, welke advocaten gespecialiseerd zijn en in ieder geval een eerste gesprek gratis doen.

Had u overigens niet in beroep kunnen gaan tegen de uitspraak, seponeren betekent inderdaad niet onschuldig? Wie heeft geseponeerd? De officier van justitie? U kunt dan hoe dan ook bezwaar maken en verder onderzoek eisen en eerherstel.

Succes (wacht niet te lang met vragen van advies aan een gespecialiseerd jurist. )

aj
door ajna - May 14, 2006 om 10:40
12 Antwoorden / 8 Vragen

Bedankt voor het antwoord. Het was inderdaad de hulpofficier van jusitie die geseponeerd heeft. Kun je in zo'n geval ook bezwaar aantekenen tegen de sepo? Ik hoorde overigens van een kennis die daar inzage in heeft dat, hoewel ik schriftelijk bericht heb gehad van de sepo, ik nog steeds teboek sta als vedacht van....... en dat zonder sepo erachter. Dus echt belangrijk voor mij dat er verder aan gewerkt wordt. groeten Ajna.

do
door doeltje - May 14, 2006 om 10:47
1 Antwoorden / 2 Vragen

dat zal een lastige zaak  zijn voor justitie want jij moet met zeer veel bewijzen komen vooral omdat zij een psychiatrische stoornis heeft en dan zal justitie vaak twijfelen aan het verhaal daarvan misschien een folder van uit haar naam verspreiden met spijt dat heeft in mijn stad ook geholpen het is wel lastig om een naam te zuiveren mensen onthuoden vaak alleen het kwaden...veel succes

aj
door ajna - May 14, 2006 om 14:20
12 Antwoorden / 8 Vragen

Nogmaals heel erg bedankt.  Bewijzen van mijn onschuld heb ik ruim voldoende in de vorm van e-mails en getuigen.  Ik heb er alle vertrouwen in.   Groeten Ajna.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 14, 2006 om 19:02
16957 Antwoorden / 202 Vragen

Tegen een sepo van de huloofficier van justitie is azbsoluut zeker weten bezwaar aan te tekeken; Zeker gezien in de context dat u 29 uur vast bent gehouden en zelfs daarover recht heeft op vergoeding.

Het komt helaas vaker voor dat een hulpofficier "zich er van afmaakt" omdat hij zij niet verder komt. Een hulofficier is toegevoegd aan een politiedistrict en zit dus niet bij een gerechtshof of rechtbank. Voor zover ik mij herinner, ik heb de juiste proceduire niet bij de hand is de eerst aangewezen weg bezwaar aan te kenenen bij de commissaris van politie met het verzoek de zaak verder in behandeling te nemen. Loop hoe dan ook zoals ik al eerder zij even binnen bij een advocaat voor gedetailleerd advies. Het kan namelijk ook zijn dat u bezwaar kunt maken bij de officier van justitie als superieur van de hulpofficier.

Mijn idee is dat bewijslast in het geheel niet zo moeilijk behoeft te zijn als u verklaringen kunt overleggen m.b.t. de psychische stoornis of dat op andere wijze kunt aantonen.

Ik adviseer overigens een tweeweg aanpak: en bezwaar maken tegen het sepot inclusief het verzoeken om vergoeding wegens het vastzitten, onterecht  en aangifte doen wegens smaad/laster. Ook daar zal de hulpofficier wel moeite mee hebben maar dat is dan echt zijn of haar probleem.

Ik heb helaas geen moderne versie van het wb van strafrecht resp. strafvordering bij de hand.

gu
door guyon - May 20, 2006 om 15:24
1 Antwoorden / 0 Vragen

Jammer dat jouw familie je heeft aangegeven. Eén ding, jij zegt dat je naam gezuiverd moet worden, bij deze is hij dat al. Je hoeft niet bang te zijn voor een docu (strafblad). Je zegt zelf dat de zaak geseponeerd is. Is dat inderdaad zo, even kontakt opnemen met de desbetreffende arrondissementsparket en vragen of je in het syteem staat. Als zij hun werk goed verricht hebben, kom jij niet voor in het systeem en heb je ook geen strafblad.

Succes

aj
door ajna - May 21, 2006 om 21:26
12 Antwoorden / 8 Vragen

iedereen heel erg bedankt voor de tips en adviezen!!!!!!!!!!

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 21, 2006 om 22:07
16957 Antwoorden / 202 Vragen

Anja, graag gedaan en ik neem ook aan dat ook andere reageerders zeer benieuwd zijn naar de afloop. Meld dat eventueel als het kan later op dit vraagnummer.

Gerrit