ja
door jaymie Mar 13, 2013 om 14:04
Geldzaken & recht

Van 21 % naar 6 % welke afspraken gelden

in januari is er een vertegenwoordiger langs geweest voor een prijsafspraak van het plaatsen van nieuwe ramen,wij zijn akkoord gegaan met dat bedrag.
maar de overheid komt per 1 maart met de belasting verlaging van 21 % naar 6 % (voor de gewerkte uren),dus een voordeel ik neem aan voor de koper
mag het bedrijf dan toch de kosten in rekening brengen die we hadden afgesproken,voor de belastingvoordeelregel

465 18 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Mar 13, 2013 om 14:13
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo jaymie,

Aangezien het hier om BTW gaat zal de die post op je rekening 6% moeten bedragen en geen 21%.
Ga er dan wel van uit dat de werkzaamheden na 1 maart uitgevoerd worden.

Verbouwing BTW
Deze nieuwe en tijdelijke maatregel van de btw verlaging geldt voor:
Verbouwing van je eigen huis;
Verbouwen van het huis dat net gekocht is;
Voor alle soorten verbouwingen, dus van een nieuwe badkamer, nieuwe kozijnen, aannemer tot een nieuwe dakkapel.
De regeling geldt alleen voor de arbeidsuren

Met vr.gr.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 13, 2013 om 15:47
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Voor de belasting gelt dat de datum van inwerking treden voor de levering moet liggen om hier voor in aanmerking tekomen.Als er geen verdere bijzonderheden bij zijn vermeld.

ekiem
door ekiem - Mar 13, 2013 om 15:51
676 Antwoorden / 100 Vragen

Wat Eldrick3 zegt klopt.

Ik heb een vergelijkbare situatie gehad met het vervangen van kozijnen. Hierdoor heb ik een opdracht een paar maanden uit gesteld e.e.a in overleg met desbetreffend bedrijf.
Zij verdienen evenveel ,alleen wordt er minder BTW betaald. Werkzaamheden moeten wel gespecificeerd worden op de factuur en dan uitgevoerd worden na 1 maart.

ja
door jaymie - Mar 13, 2013 om 16:01
20 Antwoorden / 9 Vragen

de prijsafspraak is in januari gemaakt,toen was er nog niets bekend over de btw verlaging
de plaatsingen vinden plaats na 1 maart

edrick3
door edrick3 - Mar 13, 2013 om 16:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@jaymie,

Maar de 'aannemer' zal de nota pas ná 1 maart uitschrijven en dan dus maar 6% BTW over het arbeidsloon afdragen!
Je moet er dus wel even opletten dat dit dan ook gebeurt.
Even info vragen bij die 'aannemer' kan natuurlijk ook; dan ben je misschien gerusagesteld.

Met vr.gr.

ekiem
door ekiem - Mar 13, 2013 om 16:07
676 Antwoorden / 100 Vragen

Maakt volgens mij niet uit. Het gaat om de plaatsings datum. Als die na 1 maart is dan zit je goed. Alleen moet het wel worden vermeld op de factuur.

Anders zou er staan 21% ,jij betaalt dit, het bedrijf draagt 6% af en steekt de rest in de zak !!
Als het een eerlijk bedrijf is dan komt het wel goed. Heb je hen er al over gesproken ?

ja
door jaymie - Mar 13, 2013 om 16:14
20 Antwoorden / 9 Vragen

het feit is,de rekening is er al met het afgesproken bedrag van januari
er staan geen specificaties op (geen arbeidsuren)
dus wat kan ik doen

ekiem
door ekiem - Mar 13, 2013 om 16:21
676 Antwoorden / 100 Vragen

Jaymie,

Je moet natuurlijk specificaties hebben op die factuur. Die BTW van 6% gaat over de arbeidsuren niet op het materiaal.

Het materiaal is een ander BTW bedrag dan arbeidsuren, heel simpel. Je hebt toch nog niets betaald ?
Hij kan je dan toch een nieuwe rekening geven met een aangepast BTW bedrag.
Gewoon vragen en anders klopt er iets niet ?

edrick3
door edrick3 - Mar 13, 2013 om 16:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=jaymie schreef op woensdag 13 mrt 2013, 16:14]het feit is,de rekening is er al met het afgesproken bedrag van januari
er staan geen specificaties op (geen arbeidsuren)
dus wat kan ik doen

Lijkt me dan meer een offerte!
Op degespecificeerde factuur moet BTW vermeld worden en dat moet dus 6% zijn over de arbeidsuren!

ja
door jaymie - Mar 13, 2013 om 16:37
20 Antwoorden / 9 Vragen

ik begrijp dat de btw gaat over de arbeidsuren
met deze factuur kunnen ze het zo maken als ze zelf willen :-(
mag ik om een gedetailleerde rekening vragen en zijn ze dat verplicht

ekiem
door ekiem - Mar 13, 2013 om 16:49
676 Antwoorden / 100 Vragen

Jaymie,

Het lijkt me niet meer dan logisch dat je om een gedetailleerde rekening vraagt.
Het kan toch niet zo zijn dat er zo maar een totaal bedrag op de rekening staat. Daar kun je toch nooit mee akkoord gaan !
Ik kan me voorstellen dat je een prijs afspreekt, maar dan wel eentje waar er e.e.a in is uitgesplitst. Zo weet je dan wat het materiaal kost en de daarbij behorend BTW .
Arbeidsuren worden dan berekend via het 6% tarief .

Heb je soms een totaal bedrag afgesproken waarvoor alles gedaan "moet " worden ?
Een bedrag waarbij jij "geluk " hebt als het werk voor het bedrijf tegenvalt.

edrick3
door edrick3 - Mar 13, 2013 om 17:34
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@jaymie,

.....mag ik om een gedetailleerde rekening vragen en zijn ze dat verplicht .....

Er van uitgaande dat het geen beunhaas betreft is het antwoord: JA.

jo
door jorisw - Mar 13, 2013 om 18:18
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jaymie schreef op woensdag 13 mrt 2013, 16:37]ik begrijp dat de btw gaat over de arbeidsuren
met deze factuur kunnen ze het zo maken als ze zelf willen :-(

Nee hoor. Jij hebt een offerte gekregen waarop de prijs incl. BTW staat. Op basis daarvan kan je zelf uitrekenen wat de prijs excl. BTW is. Als de uiteindelijke factuur nu het bedrag (incl BTW) bevat wat op de offerte staat dan klopt het niet en dan kan je ze precies voorrekenen wat het juiste bedrag is.

PS: heb je het bedrijf al gebeld hierover?

alfatrion
door alfatrion - Mar 13, 2013 om 20:16
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=Artikel 53 Wet op de omzetbelasting 1988]Hij aan wie ingevolge een vóór de inwerkingtreding van een wijziging in de wetgeving inzake omzetbelasting gesloten overeenkomst goederen worden geleverd of een dienst wordt verleend, is bevoegd van hem die verplicht is de goederen te leveren of de dienst te verlenen, terug te vorderen hetgeen met betrekking tot die goederen of dienst wegens omzetbelasting minder is gevorderd dan vóór de inwerkingtreding van die wijziging had kunnen geschieden. Hiermede strijdige bedingen zijn nietig.Als er aan de overheid minder BTW wordt afgedragen door een wijziging in de BTW komt het restant u toe.

alfatrion
door alfatrion - Mar 13, 2013 om 20:17
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Correctie: Artikel 53 Wet op de omzetbelasting 1968

ja
door jaymie - Mar 17, 2013 om 14:33
20 Antwoorden / 9 Vragen

ik heb inmiddels al contact gehad,en ze hebben een nieuwe brief gestuurd waarop een bedrag staat dat het bedrag verminderd word ivm verlaging BTW op de arbeidsuren
maar geen specificatie

edrick3
door edrick3 - Mar 17, 2013 om 15:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@jaymie,

Dat is tenminste al iets.
Ze zullen toch ook een gespecificeerde factuur moeten geven.
Je zou in ieder geval zelf kunnen uitrekenen hoeveel arbeidsuren ze aanhouden als je nu het verschil in prijs weet tussen de eerste keer en nu.
Deel het verschil door 15 en je weet het aantal uren dat ze blijkbaar aanhouden.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 17, 2013 om 23:56
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=jaymie schreef op zondag 17 mrt 2013, 14:33]ik heb inmiddels al contact gehad,en ze hebben een nieuwe brief gestuurd waarop een bedrag staat dat het bedrag verminderd word ivm verlaging BTW op de arbeidsuren
maar geen specificatie

Gewoon blijven vragen om een specificatie van uren en matriaal.Als het de offerte moet dit naar voren komen, dat kan u verlangen.