bi
door bidigi Apr 7, 2018 om 09:54
Geldzaken & recht

Vaste vrije dag

Mogen ze na 28 jaar mijn vrije dag verschuiven naar een andere dag

5023 8 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Apr 7, 2018 om 09:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Goede vraag, lekker duidelijk ook zo zonder enige context.

Grunnen.
door Grunnen. - Apr 7, 2018 om 10:04
509 Antwoorden / Vragen
edrick3
door edrick3 - Apr 7, 2018 om 10:13
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Lijkt me wel. Maar is er geen overleg geweest?
Staat er iets in je arbeidscontract?

uwjurist
door uwjurist - Apr 7, 2018 om 10:14
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,
Het is voor het bepalen van uw rechten en plichten - onder meer - van belang wat er over wijzigen van functie / arbeidsvoorwaarden / werktijden / standplaats (locatie) e.d. in uw arbeidsovereenkomst en eventuele reglement / cao staat.
Het algemene uitgangspunt is dat een werkgever zoiets niet mag wijzigen zonder voorafgaande toestemming van de werknemer.

Er zijn wel uitzonderingen:
1. Is een eenzijdig wijzigingsbeding overeengekomen, dan heeft de werkgever geen voorafgaande toestemming nodig van de werknemer om de arbeidsvoorwaarden te wijzigen. Tenminste:
•Het wijzigingsbeding dient schriftelijk te zijn overeengekomen. Het beding kan staan in de arbeidsovereenkomst, de CAO of een personeelsgids die van toepassing is verklaard.
•De werkgever dient een zwaarwichtig belang te hebben bij de wijziging, bijvoorbeeld om een mogelijk faillissement of ontslagen af te wenden. En dit werkgeversbelang dient zwaarder te wegen dan het belang van de werknemer, zodat het belang van de werknemer dient te wijken.

2. Indien geen eenzijdig wijzigingsbeding is vastgelegd, zijn er echter ook nog wel mogelijkheden voor de werkgever. Uit de rechtspraak blijkt wel van strikte voorwaarden:

•Er moet sprake zijn van gewijzigde omstandigheden, welke voldoende aanleiding vormen voor het doen van een voorstel om de voorwaarden te wijzigen;
•Het voorstel moet redelijk zijn, gezien alle omstandigheden van het geval.
•Van de werknemer kan in alle redelijkheid gevergd worden, dat hij het voorstel aanvaardt.
Of de wijziging redelijk is, hangt onder meer af van:
• De aard van de gewijzigde omstandigheden. Een rechter zal een voorstel sneller redelijk achten, indien werkgever kan aantonen dat er in het bedrijf sprake is van zware bedrijfseconomische problemen. Een voorbeeld is aanbieden van een lagere functie om het ontslag van de werknemer te voorkomen.
• De aard en ingrijpendheid van de wijziging. Zo kan het wijzigen van de functie aanzienlijk ingrijpender zijn dan het afschaffen van een bonus.
• Het belang van de werkgever. Grote financiële problemen kunnen een gerechtvaardigd belang vormen, verhoging van de winst niet.
• Het belang van de werknemer bij niet-wijzigen. Bij overplaatsing kan bijvoorbeeld een rol spelen dat wegens persoonlijke omstandigheden de werknemer niet ver kan reizen. Of er is sprake van zorgtaken.
• Is er een redelijke afbouwregeling mogelijk?
• Kijk er ook naar of er een CAO van toepassing is (daarvan mag niet worden afgeweken), of dat een eventuele OR geraadpleegd moet worden of zelfs moet instemmen.
• En is de wijziging collectief of individueel?

Het is dus het beste om met een arbeidsrechtjurist te overleggen over uw specifieke situatie en omstandigheden.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 7, 2018 om 17:00
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Maar als ts weigert kan het hem lastig worden gemaakt.
Lijkt mij dat als je 40 uur werkt en dit ook blijft doen dat de werkgever dan  in zijn belang mag schuiven.

ma
door maarten heest Apr 8, 2018 om 22:58
463 Antwoorden / 0 Vragen

@UWJURIST, deskundig en doeltreffend antwoord. Prima.

jo
door jorisw - Apr 7, 2018 om 17:39
4340 Antwoorden / 1 Vragen

In 28 jaar is de wereld gigantisch veranderd. Een verandering van vrije dag heeft dan de minste impact.

aurora1
door aurora1 - Apr 7, 2018 om 21:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Vast wel.
Wat staat in uw contract of in de CAO?

panter22
door panter22 - Apr 8, 2018 om 09:10
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom is ineens je vrije dag verschoven? Moet een collega op die dag op de kinderen passen of wil hij vrijdags naar de camping?
Kortom gaat het om prive-redenen of vanwege bedrijfsredenen.
En je hebt na 28 jaar niets in te brengen?

Gerry1969
door Gerry1969 - Apr 9, 2018 om 00:15
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik ben gewoon heel benieuwd naar het probleem wat u denkt te krijgen als ui niet meer op de vaste dag vrij bent maar op een andere dag.
als  u die dag al 28 jaar heeft zijn de kinderen inmiddels wel uit huis.
Ik denk wie betaald  bepaald.
U neemt tenslotte ook geen genoegen meer met het loon van 28 jaar terug dus waarom hangt u aan die dag,  wees blij met u baan en stel u flexibel op u lijkt nu vastgeroest .

ma
door maarten heest Apr 9, 2018 om 08:06
463 Antwoorden / 0 Vragen

Sodeknetter zeg, dat zijn wel een heleboel meningen en veronderstellingen bij elkaar...

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 9, 2018 om 14:52
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Maarten,  je hebt gelijk maar ik probeer meer info van ts los te peuteren.