kr
door kreeftje Jan 18, 2012 om 13:17
Geldzaken & recht

Vaststelling/toekenning PGB

Goedemiddag,
Ik kreeg van de Gemeente mijn jaarlijkse VASTSTELLING voor een PGB - WMO (huishoudelijke zorg).
Vorig jaar stond er echter TOEKENNING i.p.v. vaststelling.
Toen werd ook mijn indicatietermijn vermeld ( tot augustus 2015), nu staat er alleen dat de vaststelling t/m 30 juni 2012 loopt omdat er - na goedkeuring gemeenteraad - wijzigingen (lees: bezuinigingen) gaan plaatsvinden per 1 juli 2012.

Moet ik bezwaar aantekenen of afwachten?
Wat adviseren de deskundigen?

1087 5 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jan 18, 2012 om 18:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Waar wil je bezwaar tegen maken dan? Als de gemeenteraad besluit te bezuinigen op de WMO dan zul je dat moeten accepteren.

je
door jeankatie - Jan 18, 2012 om 18:26
26 Antwoorden / 1 Vragen

Kreeftje,
Neem eerst contact op met uw gemeente, de PGB-WMO kan namelijk beïnvloed worden door de huidige regels van uw gemeente.
De regels zijn momenteel nogal onduidelijk, uw gemeente kan u wellicht meer duidelijkheid verschaffen, mocht dat voor u lastig zijn, neem dan contact op met maatschappelijk werk of de stichting belangen 50+ binnen uw gemeente, zij kunnen u helpen door deze wirwar heen te komen.

Sterkte

je
door jeankatie - Jan 18, 2012 om 18:41
26 Antwoorden / 1 Vragen

By the way, indien nodig wil ik u de helpende hand reiken indien u er niet uitkomt.
Been there, done that.
Kan het niet voor u oplossen maar wil van harte graag eea uitzoeken mbt helpende instanties in uw gemeente.

loreleigil
door loreleigil - Jan 18, 2012 om 21:18
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=jeankatie schreef op woensdag 18 jan 2012, 18:26]Kreeftje,
Neem eerst contact op met uw gemeente, de PGB-WMO kan namelijk beïnvloed worden door de huidige regels van uw gemeente.
De regels zijn momenteel nogal onduidelijk, uw gemeente kan u wellicht meer duidelijkheid verschaffen, mocht dat voor u lastig zijn, neem dan contact op met maatschappelijk werk of de stichting belangen 50+ binnen uw gemeente, zij kunnen u helpen door deze wirwar heen te komen.

Sterkte Even voor de gein: enig idee hoeveel mensen van beneden de 50 in mijn gemeente een PGB hebben? Heel, heel veel en daar doet een stichting voor ouderen niets voor. Ook weet u niet of de regels momenteel onduidelijk zijn, u weet niet in welke gemeente TS woont en Wmo is gemeentelijk beleid.

@Kreeftje: U heeft momenteel niets waartegen u in bezwaar kùnt gaan. Er is niet gezegd dat u gekort wordt op uw PGB, dat uw eigen bijdrage omhoog gaat, of dat u uw indicatie kwijtraakt. Er is geen enkele wijziging opgelegd. Dus is er niets om tegen in bezwaar te gaan, u kunt enkel juli afwachten.

kr
door kreeftje - Jan 18, 2012 om 21:57
86 Antwoorden / 36 Vragen

@ Jeankatie en Loreleigil

@ Jeankatie
Hartelijk dank voor uw advies en helemaal voor uw aanbod om mij te helpen.
Echter, ik ben zelf wat dat betreft mondig genoeg,dus zal ik geen gebruik hoeven te maken van uw aanbod.

Wat mij verontrust is dat mijn indicatietermijn van het CIZ (tot 15-08-2015) niet genoemd wordt in de vaststelling.
En kunt u mij het verschil uitleggen tussen een vaststelling en een toekenning?
Overigens betaal ik mijn maximum aan eigen bijdrage (niet hét maximum) omdat ik ook een PGB AWBZ heb dus die eigen bijdrage kan m.i. niet verhoogd worden.
Wél willen ze de eerste twee uren als gebruikelijke zorg gaan beschouwen, m.a.w. dan zou ik nog maar 2,5 uur uit PGB vergoed krijgen. (Ik heb nu 4,5 uur per week). Mijn indicatie zou blijven gelden heeft de WMO-raad beslist dus ook daar zit het probleem niet.
Ik kan hen een brief sturen dus geen bezwaarschrift en hen vragen of zij mij uit kunnen leggen wat het verschil is tussen vaststelling en toekenning én of zij mijn indicatie erbij kunnen vermelden; dat zou mij een rustiger gevoel geven.
Nu kan ik wel gaan bellen maar ik heb graag altijd alles zwart op wit.