Veel terug moeten betalen kindgebonden budget en vreselijke 'service' belastingtelefoon.
In juli heb ik een brief gekregen dat ik over 2012 €70,- moest terug betalen aan teveel gekregen kindgebonden budget.
Vervelend, maar oké, dit bedrag heb ik ondertussen al netjes overgemaakt.
In augustus kreeg ik wéér een brief van de belastingdienst over te veel gekregen kindgebonden budget, deze keer over 2014 een bedrag van €1016,-
Yikes! Ik heb toen een Digi-D code aangevraagt en zag toen dat bij mijn inkomen €0,- stond.
Raar want ik heb al jarenlang een Wajonguitkering en volgens de brief hoefde je alleen maar veranderingen in inkomen door te geven, en in de afgelopen jaren is er niets verandererd.
Het inkomen van mijn echtgenoot was berekend, maar dat van mij niet.
En dat terwijl ik uiteindelijk mijn inkomen van de overheid krijg én ieder jaar netjes belastingaangifte doe.
Ik heb zelf een schatting gemaakt op basis van mijn jaaropgaaf van vorig jaar en dat ingevoerd.
Nu kreeg ik vandaag wéér een brief binnen van de belastingdienst dit keer over 2013 en het gaat nu om een bedrag van €1018,-
Dus ik heb gebeld naar de belastingtelefoon en kreeg werkelijk waar een afschuwelijk mens aan de lijn.
Ik heb uitgelegd wat de situatie was, en dat ik het nogal vreemd vindt dat ik zo snel achter elkaar definitieve berekeningen binnen krijg, en dat ik de terug te betalen bedragen van 2013 en 2014 wel erg hoog vindt (zo'n 85% van het ontvangen bedrag)
Mijn vraag was dan ook hoe dat nu kwam, want ik heb netjes ieder jaar belastingaangifte gedaan en ik heb al jarenlang een Wajong.
Volgens deze mevrouw was dit allemaal mijn schuld omdat ik veranderingen niet had doorgegeven (welke veranderingen?) en had ik dit zelf kunnen zien in de papieren en op Digi-D.
Ik heb de beschikkingen nog eens nagekeken, maar daar staat niets vermeld over de inkomens waarover het bedrag is berekend.
En ik had tot een paar weken geleden geen Digi-D. (waardeloos systeem trouwens)
Op mijn vraag hoe het nu kwam dat ik al die brieven zo kort op elkaar kreeg was het antwoord "dat is nu eenmaal zo".
Doorvragen was totaal zinloos, deze vrouw had absoluut geen gespreksvaardigheden, en ze bleef mij behandelen als en klein kind en zeggen dat het allemaal mijn schuld was op een hele boze toon.
Ik ben toen zelf ook boos geworden en heb gezegt dat je niet zo met mensen kan omgaan en dat ik een klacht ging indienen, ik heb haar een onprettige dag gewenst en heb toen opgehangen.
De klachtenbrief is inmiddels op de post.
Hebben andere mensen hier ook ervaring mee?
Ik weet dat er veel problemen zijn met de toeslagen en dat veel mensen terug moeten betalen.
Maar bellen naar de belastingtelefoon is dus blijkbaar zinloos ik wordt wel vaker kleinerend behandeld (ik ben spastisch en zit in een rolstoel) maar dit sloeg echt alles.
Ik ben zeer verbaasd over uw topic, want mijn ervaringen met de belastingtelefoon zijn alleen maar uiterst positief.
Dat u drie definitieve berekeningen achter elkaar krijgt, is die medewerker aan de telefoon niet te verwijten. Ook niet dat u zoveel moet terugbetalen.
U schrijft dat u altijd netjes aangifte hebt gedaan, maar dat u nu pas een Digid hebt aangevraagd. Deed u dan aangifte op papier? En uw echtgenoot ook? En klopten de uitkomsten met de aangiften?
Maar goed. Op de beschikkingen staan geen bedragen vermeld van het inkomen. Ik neem aan dat u kopieën hebt bewaard van de aangiften 2012, 2013 en 2014, als u inlogt op Toeslagen.nl met Digid, schitterend systeem trouwens, kunt u dus wel de bedragen zien waarmee gerekend is.
Kies bovenin de balk Beschikkingen, dan links het jaartal en dan komen de beschikkingen van dat jaar tevoorschijn, klik op specificatie en u kunt de inkomens zien.
En dat kan zo per jaar.
Kloppen de inkomens niet? Dan bezwaar maken.
Maar bellen naar de belastingtelefoon is helemaal niet zinloos, boos worden op iemand aan de telefoon is dat wel.
En wat uw gezondheidstoestand er mee van doen heeft, ontgaat me.
U moet zelf elk jaar controleren bij de toeslagen of uw inkomen correct is. Het feit dat u aangifte doet betekent niet dat dit inkomen direct wordt doorgegeven aan toeslagen. Dit loopt altijd een paar jaar achter. Als uw inkomen op 0 stond had u dat zelf dus op tijd moeten aanpassen.
We hebben de aangiftes altijd op papier gedaan, nooit geen problemen mee gehad.
Al een paar keer eerder DigiD geprobeerd aan te vragen maar dat ging verschillende keren fout met brieven die niet binnen kwamen en codes die niet werkten.
Ik heb wel vaker met de belastingdienst gebeld en nooit problemen gehad, altijd netjes en vriendelijk te woord gestaan. Er werd geluisterd naar mijn vraag en ik kreeg ook netjes antwoord terug, deze medewerkers zijn altijd netjes en beleefd gebleven, heel prettig.
Maar dat was deze keer wel anders.
De reden dat ik boos werd was dan ook niet de brieven en de bedragen, dat is de medewerkster natuurlijk niet te verwijten en dat heb ik ook zeker niet gedaan.
Maar de houding van de medewerkster en zinnen zoals "dat is nu eenmaal zo" en "dat is allemaal uw schuld" kunnen natuurlijk niet als antwoord op een netjes geformuleerde vraag.
Het is niet dat ik naar de belastingtelefoon belde en haar meteen de huid volschold.
Integendeel! Ik heb netjes en beleefd uitgelegd wat mijn probleem was en heb toen gevraagd hoe het kwam dat ik 3 brieven zo dicht op elkaar binnen kreeg en hoe het kwam dat mijn inkomen niet was meeberekend terwijl ik wel jaarlijks belastingaangifte toe en al jarenlang een Wajong heb (ik heb dit toen ook netjes doorgegeven met een formulier, maar dat is dus blijkbaar nooit verwerkt)
Ik werd pas boos toen deze mevrouw mij verschillende keren ontwijkende en kleinerende antwoorden gaf op en maar bleef volhouden dat het "allemaal mijn schuld was"
En wat mijn gezondheid er mee te maken heeft?
Ik werd door deze medewerkster zeer kleinerend behandeld, iets wat mij redelijk vaak gebeurd omdat ik in een rolstoel zit en spastisch ben, mensen gaan er regelmatig vanuit dat ik het verstand van een peuter heb.
Deze medewerkster behandelde mij alsof ik een lastig klein kind was.
Het zal andere mensen misschien ontgaan wat mijn gezondheid hier mee van doen heeft.
Maar voor mij was het wel iets wat meespeeld. Het is ontzettend vervelend niet serieus genomen te worden vanwege een lichamelijke beperking, zelfs als iemand aan de andere kant van de lijn geen idee dat ik een beperking heb. Maar voor mij telt het wel degelijk mee.
Door in uw eigen vraag, rechtsboven, op 'waarschuw redactie' te klikken kunt u verzoeken de vraag te verwijderen.
Verder ben ik het met u eens dat de reactie jugendstil te ver gaat.
Los daarvan kan het natuurlijk zijn dat u een medewerkster hebt getroffen die of een slechte dag had of niet geschikt is voor haar werk, u kunt dan terecht een klacht indien over de bejegening. Iedereen hier begrijpt wel dat de medewerkster niet door de telefoon kan zien dat u in een rolstoel zit, maar ik begrijp wel dat het voor u vergelijkbaar is met andere ervaringen waar men dat wel ziet.
Tot slot zult u toch echt bij de belastingdienst moeten zijn om duidelijkheid te krijgen over deze zaak en het hopelijk op te lossen. Het lijkt er toch op alsof er met eerder aangiften is verkeerd is gegaan.
In 2012 moest u 70 euro terugbetalen dus toen klopte het gezamenlijk inkomen nog. Over 2013 en 2014 is uw inkomen op 0 euro gesteld dan zou u dus meer kind gebonden budget hebben gehad want het gezamenlijk inkomen is een stuk lager uitgevallen. Jammer genoeg gaat de dienst toeslagen uit van de inkomensgegevens die u bij de aanvraag opgeeft en keert het als voorlopig bedrag uit. Voor de definitieve beschikking vraagt de dienst toeslagen de inkomsten bij de afdeling inkomsten belasting op om zo het kind gebonden budget vast te stellen. Wat de dienst toeslagen niet doet is het budget aanpassen aan de nieuwe inkomenssituatie dat moet u zelf aanpassen, doet u dat niet dan blijft u teveel budget ontvangen met als gevolg weer terug betalen. Het kan zijn dat u kort achter elkaar twee beschikkingen krijgt omdat het gezamenlijke inkomen niet bekend was. Als u nog steeds het zelfde budget ontvangt dan volgt in 2016 weer een terugbetaling want zolang u de wijziging qua inkomen niet doorgeeft blijft de dienst toeslagen te hoge bedragen uit betalen. Mijn advies, inloggen op de dienst toeslagen en het gezamenlijke inkomen aanpassen met het bedrag dat op de beschikking 2014 van toepassing is.
[quote=tijger1 schreef op dinsdag 1 sep 2015, 23:26]
Die mevrouw aan de belastingtelefoon kan natuurlijk helemaal niet zien of iets mankeert. En afgezien daarvan, is het ook waarschijnlijk uw eigen "schuld".
Ik heb vast wel iets "fout' gedaan, daarom belde ik, om te vragen wat er nu fout is gegaan en om het op te lossen.
Maar als ik op iedere vraag "zo werkt dat nu enmaal" en "dat is allemaal uw eigen schuld" als antwoord krijg kwam ik natuurlijk niet verder
De toeslag kindgebonden budget wordt voorlopig toegekend. Uiteraard ken ik uw inkomens gegevens van u en uw echtgenoot niet van 2012, maar als het inkomen in 2013 en 2014 daar niet echt veel van afwijkt, kan het KGB ook niet zoveel afwijken.
Ik heb mijn oude papieren nog eens nagekeken, en blijkbaar heb ik in 2013 ook al terugbetaald over 2012 die €70,- die in in juli 2015 heb betaald was de definitieve berekening van de definitieve berekening.
Ik heb in 2013 al contact opgenomen omdat ik toen ook een redelijk bedrag moest terug betalen (niet zoveel als nu, maar toch een flinke slok)
Omdat ik nog steeds een redelijk bedrag aan KGB kreeg heb ik dit ook aangegeven, maar ik kreeg toen te horen dat ik het bedrag niet kon aanpassen of het KGB achteraf kon laten uitbetalen en dat dit voorschot was berekend op de gegevens die ze hadden gekregen. (ik had misschien verder moeten vragen, omdat ik vorige maand pas zag dat ze blijkbaar geen gegevens van mijn inkomen hadden)
Eind 2013 kreeg ik een brief binnen met de voorschotsbeschikking van 2014, in deze brief stond duidelijk dat ze ze mijn geschatte inkomen van 2013 hadden gebruikt. Aangezien ik 2 maanden eerder een brief had gekregen waarin stond dat ze mijn inkomen (van 2012) hadden doorgekregen van het BRI ging ik er vanuit dat dat ze met het bedrag van 2012 een berekening hadden gemaakt voor 2013 (zoals je o de website zelf ook je berekening moet maken)
Er waren verder geen wijzigingen in mijn situatie, ik kreeg nog steeds dezelfde Wajong.
Ik kon dit niet nakijken op DigiD omdat die aanvraag niet wilde lukken.
Eind 2014 kreeg ik weer een voorschotsbeschikking binnen over 2015 met zo ongeveer hetzelfde bedrag wat ik in 2014 had gekregen.
Aangezien ik in 2014 geen brief had gekregen dat ik over 2013 terug moest betalen, ging ik er vanuit dat het goed zat.
Volgens de achterkant van de brief hadden ze het vastgesteld inkomen gebruikt dat ze van het BRI hadden binnen gekregen.
Het CAK gebruikt deze zelfde gegevens om mijn eigen bijdrage WMO vast te stellen en in die brieven van de betreffende jaren stond mijn inkomen netjes vermeld, en ook het UWV maakt gebruik van BRI en aangezien ik daar mijn Wajong van krijg zijn mijn gegevens bekend bij het BRI.
Het lijkt dan misschien "dom" van mij dat ik geen gegevens had doorgegeven aan de belastinddienst, maar als in de brief staat dat ze de gegevens van BRI gebruiken en je dezelfde maand een brief van het CAK krijgt waarin de eigen bijdrages zijn berekend en je ziet daar keurig netjes de gegevens staan zoals bekend bij het BRI kan je er toch eigenlijk wel van uit gaan, dat het klopt.
Wel heb ik het KGB iedere maand op mijn spaarrekening gezet (gewoon voor de zekerheid)
En inderdaad is mijn inkomen van 2013 en 2015 niet veel anders dan dat van 2012 (zelfs iets lager)
U schrijft eerder dat uw inkomen op 0 stond, en dat u een schatting hebt gemaakt van uw inkomen op basis van uw jaaropgave. Maar waar stond het dan op 0 en bij wat hebt u dat dan ingevuld? Bij toeslagen voor dit jaar?
Ik heb deze schatting ingevuld bij geschat inkomen voor 2015, de geschatte inkomen van voorgaande jaren bleken pas in juli en augustus 2015 te zijn doorgeven door het BRI
Na mijn wijziging in mijn geschatte inkomen van 2015 zie ik dat ik per maand zo'n €80,- teveel heb gekregen (ik stort het nog steeds iedere maand op mijn spaarrekening)
Maart bij uitbetalingen is er nog steeds een veels te hoog bedrag uitbetaald voor September, hopelijk dat het bedrag van October, November, December en heel 2016 straks wel kloppen.
Ik hou het in de gaten.
Hebt u al bij toeslagen gekeken of de inkomens overeenstemmen met de aangiftes? Dat is het belangrijkste.
Ja, die kloppen nu, maar aan de datums bij de status laatste wijzigingen te zien is dit allemaal afgelopen zomervakantie pas verwerkt
Ik heb het eerste bedrag over 2014 inmiddels overgemaakt, (hoera dat ik verstandig genoeg was om gewoon voor de zekerheid de volledige KGB apart te zetten) maar leuk is het niet.
Zeker omdat ik binnenkort weer een acceptgiro met bijna hetzelfde bedrag zal binnenkrijgen.
Ik weet dat ik het bedrag moet terugbetalen, en ik kan het ook terugbetalen.
Maar de manier waarop dit gelopen is vindt ik een beetje vreemd, 3 brieven achter elkaar, BRI heeft volgens deze status mijn inkomen over de afgelopen 3 jaar pas afgelopen zomer doorgegeven, terwijl het CAK dezelfde gegevens al jarenlang gebruikt om mijn eigen bijdrages vast te stellen.
[quote=diumenge schreef op woensdag 2 sep 2015, 06:34]Door in uw eigen vraag, rechtsboven, op 'waarschuw redactie' te klikken kunt u verzoeken de vraag te verwijderen.
Verder ben ik het met u eens dat de reactie jugendstil te ver gaat.
Los daarvan kan het natuurlijk zijn dat u een medewerkster hebt getroffen die of een slechte dag had of niet geschikt is voor haar werk, u kunt dan terecht een klacht indien over de bejegening. Iedereen hier begrijpt wel dat de medewerkster niet door de telefoon kan zien dat u in een rolstoel zit, maar ik begrijp wel dat het voor u vergelijkbaar is met andere ervaringen waar men dat wel ziet.
Tot slot zult u toch echt bij de belastingdienst moeten zijn om duidelijkheid te krijgen over deze zaak en het hopelijk op te lossen. Het lijkt er toch op alsof er met eerder aangiften is verkeerd is gegaan.
Bedankt, dat had ik even nodig.
Dat was ook de reden dat ik belde met de belastingdienst, om duidelijkheid te krijgen over deze zaak en het op te lossen.
Maar ik kreeg alleen maar te horen dat het "zo nu eenmaal werkt" en "alles mijn eigen schuld is"
Ik heb zonet gekeken op mijn toeslagen en er lijkt inderdaad iets fout te zijn gegaan.
Ik was er vanuit gegaan dat de belastingdienst de gegevensinkomen Basisregistratie Inkomen (BRI) had gebruikt zoals ook in de brief stond vermeld en zoals het UVW en het CAK deze ook gebruiken.
Volgens het statusoverzicht bij mijn toeslagen heeft het BRI mijn inkomen pas afgelopen zomer doorgegeven.
Maar ik heb overzichten van het CAK van 2013 en 2014 erbij gepakt waarop de berekening van mijn eigen bijdrages WMO staan en daar staan mijn inkomensgegevens keurig netjes vermeld.
Dat is het grote nadeel van die voorschotten. Maar als u in 2013 ook al een groot bedrag terug moest betalen, had u veel sterker aan de bel moeten trekken. Een wijziging in het inkomen, of een verbetering daarvan als het niet correct vermeld staat, moet u zelf doorgeven. Dus een eventuele wijziging voir bijvoorbeeld 2012 werkt niet automatisch door naar het volgende jaar.
En juist daar is dat kunnen inloggen met Digid zo handig voor. Je kunt zien waar de belastingdienst mee rekent. Een wijziging of verbetering is heel simpel door te geven.
Ook het achteraf pas aanvragen van het KGB is welzeker mogelijk. Ook is het per maand als voorschot uit te betalen bedrag heel simpel op te lossen door hogere voorlopige inkomens aan te geven. Werkt flitsend.
Uiteraard krijgt het CAK de gegevens door van de belastingdienst en geeft het UWV de gegevens door aan de belastingdienst, maar de voorlopige toeslagen moet men zelf in de gaten houden. En die hebben niets met de voorlopige aanslagen van doen.
Zoals u gemerkt hebt, werkt een fout, van uzelf of van de belastingdienst jaren door.
Nu u over 2015 de gegevens verbeterd hebt, zult u een voorlopige beschikking krijgen om het bij voorbaat te veel ontvangen bedrag terug te storten.
En ja, zo werkt dat nu eenmaal dat er drie beschikkingen vlug achter elkaar kunnen komen.
[quote] Ik heb zonet gekeken op mijn toeslagen en er lijkt inderdaad iets fout te zijn gegaan.
Die fout moet u wel zelf gemaakt hebben en zolang u die fout niet hersteld blijft het verkeerde inkomen van toepassing. In de communicatie met de belastingtelefoon moet er iets misgegaan zijn want de medewerkers baseren zich op de bekende inkomstengegevens en u wist nog niet dat u een fout had gemaakt. Dat er dan e.e.a. hoog oploopt is wel te begrijpen maar een medewerker is er op getraind elk gesprek die in een discussie dreigt te eindigen direct af te kappen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Hoeveel dopjes Formil Rood gebruiken per wasbeurt?
Het flacon Formil zegt voor 42 wasbeurten inhoud te hebben, maar hoeveel gebruik je per wasbeurt? Lees meer
Extreme tandarts angst
Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry
Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld
En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit
Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar
Wat ik vind is
...
Lees meer
Hoeveel vloeibaar wasmiddel gebruiken dopjes
Hoeveel fijne was per dopje van het flacon te gebruiken? Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer