Fr
door Freds-kooi Nov 17, 2018 om 13:49
Geldzaken & recht

Verborgen kosten nieuwbouw

Dag allemaal,

Vanwege de oververhitte woningmarkt in onze hoofdstad hebben mijn vriendin en ik besloten om naar nieuwbouw te kijken. We hebben ons ingeschreven voor een aantal projecten, en de kleine lettertje zijn ons niet altijd even duidelijk. Voordat we een financieel-/hypotheekadviseur inschakelen, schakelen we graag de experts van Kassa in. De volgende zaken zijn niet helemaal duidelijk:

De koopsom is exclusief: vanaf ingangsdatum erfpacht tot en met de juridische levering wordt over de koopsom rente à 6% in rekening gebracht.
In dit geval zijn ze eind 2017 begonnen met bouwen (tevens ingangsdatum erfpacht), en verwachten ze het op te leveren eind 2020. In het geval van een appartement van €400.000, betekent dit dat er 3 jaar lang rente à 6% betaald moet worden over de hele koopsom? Wat in totaal 3 * €24.000 = €72.000 zou zijn?! Voor mijn gevoel is dit bedrag onwaarschijnlijk hoog. We zijn van plan om begin 2019 ergens onze handtekening onder te zetten.

De koopsom is exclusief: Rente over de eventueel vervallen bouwtermijnen
Nog meer rente! Hoe verschilt deze rente van de rente in het vorige punt?

Alvast bedankt voor jullie toelichting!

1250 4 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 17, 2018 om 14:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De erfpacht van de grond is natuurlijk geen € 400.000.

En als u gaat tekenen, wordt de grond al “geleverd” in erfpacht, en dan gaat u de canon betalen. Dus u zou ruim een jaar rente moeten betalen over de voorgeschoten erfpacht.

Er zal al het een en ander gebouwd zijn, waar u, als u eerder gekocht had, al termijnen voor had moeten betalen. Dat is dus die tweede rente.

Maar als ik u was zou ik om te beginnen maar een hele goede financieel adviseur zoeken.

Fr
door Freds-kooi Nov 17, 2018 om 17:54
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dankjewel voor je reactie Tijger1! Ik begrijp wat je bedoelt, echter wordt er hier wel gesproken over "over de koopsom rente à 6% in rekening gebracht."

tijger1
door tijger1 Nov 17, 2018 om 18:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat kan dus niet kloppen.

Wees zuinig op uw handtekening. Laat u heel zorgvuldig informeren.

Thijs12
door Thijs12 - Nov 17, 2018 om 14:12
554 Antwoorden / Vragen

Dit is geen zaak om hier te regelen. Zoek competente financiële adviseur.

aurora1
door aurora1 - Nov 17, 2018 om 21:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wordt lid van de Vereniging Eigen Huis en lees die website eens door.
Neem een financieel adviseur.
En, gezien uw eerdere vraag: lees veel en goed allerhande informatie door en teken niet zomaar en vul niet zomaar allerhande overal in.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 18, 2018 om 18:00
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ook mijn advies: doe navraag door o.a. lid worden van de Vereniging Eigen Huis.

Hoe dan ook is er iets dat ik niet begrijp in die zin dat indien u als een deel van de koopsom direct betaalt (lijkt mij aan de orde), waarom dat rente over de totale koopsom?
Zelfs al u nu al een hypothecaire lening verkrijgt en daarmee nu de koopsom betaalt, waarom dan rente ad. 6%.
Mijn neus ruikt dan helaas een raar geurtje,

Erfpacht betaalt u over de kavel en aan uw Gemeente Amsterdam. Niet aan de verkoper. Nog een extra reden voor een 'goede neus' ?