kd
door kdlhc Feb 27, 2006 om 12:51
Geldzaken & recht

Verjaren rekening

Wij hadden stroom van Oxxio.Nou vertelde oxxio opns (telefonisch) dat het contract met hun was opgezegd, echter dit bleek niet zo te zijn (wisten zij ook niet).Nu is het contract alsnog opgezegd. Wij hebben echter sinds 2003 geen rekening meer gehad van Oxxio. (En ik ga geen slapende honden wakker maken) Als wij (ooit) misschien toch nog een rekening ontvangen voor de stroom die wij van 2003 tot en met 2005 van hun gehad hebben, moeten wij die dan nog betalen? Ik bedoel eigenlijk: als wij in, stel, 2010 ofzo, hier nog een rekening over krijgen.Moeten wij die dan nog betalen of kan ook zo'n rekening verjaren..?

376 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 27, 2006 om 13:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

goedenmiddag

ik wilt geen slapende honden wakker maken

maar u wilt wel stroom blijven ontvangen nadat u contract is op gezegd . als ik u was zal ik maar iets gaan ondernemen en niet afwachten. Nu heeft u nog stroom en als ze er achter komen en u moet alles in een keer betalen en u kan dat niet zullen ze denk ik niet makkelijk reageren om u aangesloten te laten en dan zit u zonder stroom omdat u geen slapende honden wilt wakker maken . Hoop voor u dat u geen kleine kinderen thuis heeft . Maar u blijft altijd aansprakelijk dus als de rekening komt kan u betalen .

mvg chery

ve
door verwijderd - Feb 27, 2006 om 13:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het contract is al opgezegd. Sinds december 2005 hebben we stroom via een andere aanbieder. De lampjes blijven dus wel branden....

Ook heb ik al zo'n 30 maal gebeld met oxxio om om een voorschot te vragen terwijl zij ontkenden dat zij ons stroom leverden. Achteraf (na het 30e telefoontje) bleek dus dat dit wel zo was en toen hebben wij het contract meteen opgezegd. Er zou toen een betalingsregeling komen van hun kant, maar we hebben nooit wat weer gehoord. Kortom herhaaldelijk contact met hun gezocht, maar nooit wat gehoord... (en dus ook geen rekeningen). Mijn vraag is dus: tot hoe lang na dato mogen zij ons nog een rekening sturen?

ve
door verwijderd - Feb 27, 2006 om 15:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor je antwoord Hutch!

Tot op heden hebben wij nog nooit een rekening gehad omdat oxxio volhield dat wij geen contract met hun hadden. De energielevering van hen heeft echter gelopen van maart 2003 tot december 2005. Verjaart dit dan 2 jaar na aanvang van de levering (dus maart 2005)of 2 jaar na beeindiging van de levering (december 2007).... Of mogen de maanden die dan inmiddels verjaard zijn (maart 2003 tot februari 2004) niet meer in rekening gebracht worden?

Groeten!

ve
door verwijderd - Feb 27, 2006 om 15:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens artikel 5, lid 1, Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek valt elektriciteit onder de noemer "consumentenkoop".

Dientengevolge verjaart de rechtsvordering tot betaling van de "koopprijs" na verloop van 2 jaar (artikel 28 BW).

Dus na 2 jaar behoeft u die rekening niet meer te voldoen. Echter telkens als Oxxio u een herinnering c.q. een nieuwe of andere rekening stuurt, schuift die 2 jaar ook weer op.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Feb 27, 2006 om 17:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heel vreemd van Oxxio; lekkere administratie houden zij er op na...

Alles wat voor februari 2004 geleverd is hoeft u m.i., wettelijk gezien, zien meer te betalen, indien u geen herinnering o.i.d. heeft ontvangen.

Krijgt u bijv. nu een rekening van maart (of later) 2004 is dit nog niet verjaart en zult u die rekening moeten voldoen.

Voor alle zekerheid zou ik toch maar een x-bedrag apart zetten, voor het geval u een "vette" rekening krijgt (vanaf maart 2004) van Oxxio.

Hutch

ve
door verwijderd - Feb 27, 2006 om 18:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

goedenavond

oke u bent al bij en andere maatschappij van de stroom voorziening

dan blijven de lampjes branden maar wat hutch al zei ze kennen na twee jaar dus nog komen voor de eindafrekening

als u was zal ik wel iets opzij liggen als ze komen ??

u heeft er missschien profijt van dan maar de administratie daar

is en rotzooitje dus

ve
door verwijderd - Feb 28, 2006 om 01:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Hutch, ik kan het fout hebben (ben geen jurist), of electronica in deze zin binnen boek 7 valt (in welk geval uw antwoord zeker correct is!!!), is mij echt niet duidelijk, maar:

Mijn inziens koopt u geen zaak, maar gaat u een overeenkomst aan. Boek 7 BW is derhalve niet van toepassing.

Een rechtsvordering in die zin is tot 20 jaar na dato opeisbaar.

Groet, Cannacampo

ve
door verwijderd - Feb 28, 2006 om 10:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Cannacampo,

(eerst een hele kleine correctie: elektriciteit is geen electronica - en andersom - ...., maar dit terzijde).

Het lijkt inderdaad een beetje vreemd, omdat je elektriciteit niet "vast kunt pakken", onzichtbaar is en dus ook geen roerende zaak is. Water daarentegen wel weer, dit kun je wel zien en vastpakken.....

Daarom zijn die twee zaken in het BW ook apart genoemd. Blijft wel de vraag: waarom valt elektriciteit wel onder het BW en water weer niet.....?

Ik baseer mij dus op artikel 5, lid 1 (Boek 7) Burgerlijk Wetboek:

"In deze titel wordt verstaan onder "consumentenkoop": de koop met betrekking tot een roerende zaak, elektriciteit daaronder begrepen, die wordt gesloten door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf."

Water daarentegen valt weer niet onder deze wet, gezien hetzelfde artikel, lid 3: "De vorige leden zijn niet van toepassing indien de overeenkomst door leidingen naar de verbruiker aangevoerd water betreft."

Dientengevolge zijn ook alle andere artikelen uit deze wet hierop van toepassing.

Blijft ook wel grappig (leuk) redeneren: stel de elektriciteit voldoet niet.... (???), kan ik dan andere krijgen....(?) omruilen....(?) enz.....

Mocht ik het verkeerd zien, graag een reactie.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Feb 28, 2006 om 11:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is hier wel degelijk sprake van een consumentenkoop conform boek 7 BW  (7:28 o.a) Toch kan misschien ook art 306 (3.11.10) van belang zijn hoexel de leveranncier in dit geval nog geen vordering heeft ingesteld..

ve
door verwijderd - Mar 1, 2006 om 00:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals ik al vermoedde Hutch: je hebt gelijk. Leesfout mijner zijds :-(

Maar inderdaad interessante discussie: koop ik een product (boek 7) of ga ik een verbintenis aan. Ik adviseer vraagsteller om Hutch' advies te volgen.