Mm
door Mmhrtj Sep 27, 2019 om 12:07
Geldzaken & recht

Verkeerd gefactureerd

Mijn kindje gaat vanaf maart naar een psz, 1 ochtend per week. Van tevoren heb ik geïnformeerd naar de kosten. Deze waren niet hoog, dus ik ben akkoord gegaan met de overeenkomst.
Gisteren kreeg ik plotseling een mail waarin stond dat er vergissingen waren gemaakt bij het berekenen van het bedrag, met als bijlage een correctie op de ontvangen facturen. Nu moet ik €500 met terugwerkende kracht betalen. Daarnaast vallen de facturen die ik nog zal ontvangen dus vanaf nu een heel stuk hoger uit. Voor mij (alleenstaande moeder) is dit heel veel geld! Als ik het juiste bedrag meteen had geweten, was ik niet akkoord gegaan met de overeenkomst en had ik mijn kindje (nog) niet naar de psz laten gaan.
Ik kan op internet niets vinden over mijn rechten/plichten in deze situatie. Iemand advies?
Bedankt.

5365 15 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 27, 2019 om 12:19
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Vergissen kan en als het verschil niet relevant groot is kan en mag men dat corrigeren. Ik ga even opzoek naar details indien er sprake is van een grotere fout.
Ik zie diverse verwijzingen maar die gaan voor zover ik nu zie over fouten bij aannemming van bouwwerken. Hoe dan ook lijkt het mij zinvol om contact op te nemen met www.juridischloket.nl omdat voor zover ik weet grote en grove verschillen niet verhaald zouden mogen worden maar voor risico zijn van de opdrachtnemer. Ik ga nog verder op zoek.

Mm
door Mmhrtj Sep 27, 2019 om 12:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

Aanvankelijk betaalde ik ongeveer €3, dit is gecorrigeerd naar ongeveer €74. Dit betekent dat ik het verschil moet terugbetalen over de afgelopen 7 maanden (vanaf maart). In totaal maakt dat ongeveer €500. Het voelt heel naar dat ik dit verschuldigd ben, terwijl het hun vergissing is, en ik absoluut niet had gekozen om hiermee akkoord te gaan als ik dit bedrag had geweten.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 27, 2019 om 13:02
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Dank voor uw reactie. Dit lijkt mij inderdaad een zodanige fout dat nadere actie zinvol is en in ieder geval er naar mijn mening reden is om de overeenkomst per onmiddelijk te doen beëindigen.  Het kan ook reden zijn om hetgeen als nabetaling wordt gevraagd niet te betalen maar dat kan ik niet bepalen. Raadpleeg toch ook  het Juridisch Loket in uw omgeving voor mogelijk nog adequatere aanpak/ondersteuning.

Mm
door Mmhrtj Sep 27, 2019 om 13:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk bedankt voor uw reactie. Ik zal zeker informatie en advies gaan inwinnen over hoe dit het beste af te handelen.

tijger1
door tijger1 - Sep 27, 2019 om 12:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees dit eens over peuterspeelzalen. Is weliswaar over 2018, maar zal voor dit jaar niet zoveel schelen.

http://rzijn.nu/wp-content/uploads/2017/12/Ouderbijdrage-peuterspeelzalen-2018.pdf

marita5
door marita5 - Sep 27, 2019 om 12:20
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mmhrtj ,

Van tevoren heb ik geïnformeerd naar de kosten. Deze waren niet hoog, dus ik ben akkoord gegaan met de overeenkomst.

Welke Psz is dit ?

Heeft u dit zwart op wit ?

N.a.v de reactie @tijger1 , zie deze link .

https://vng.nl/files/vng/vng_adviestabel_ouderbijdrage_peuterwerk_2019.pdf

Mm
door Mmhrtj Sep 27, 2019 om 12:31
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie. Ik heb de overeenkomst, waar een medewerker van de psz zelf het bedrag op heeft geschreven.

Mm
door Mmhrtj Sep 27, 2019 om 12:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de link. Aangezien ik een laag inkomen heb krijg ik subsidie, zodat mijn kindje ook naar de peuterspeelzaal kan gaan. Echter blijkt nu de subsidie te vervallen, aangezien mijn kindje toen ze begon nog geen 2,5 was (geldt dus pas vanaf 2,5 jaar) en daarnaast maar 1 dagdeel gaat (geldt pas vanaf 2 dagdelen). Ik was hiervan niet op de hoogte. Wellicht had ik dit beter moeten controleren, maar daarvoor heb ik juist bij de organisatie van de peuterspeelzaal geïnformeerd naar de kosten. Ik heb daarbij alle noodzakelijke informatie correct aangeleverd (bijv de geboortedatum van mijn kind).

marita5
door marita5 Sep 27, 2019 om 13:28
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Dan maar een klacht indienen bij de organisatie .

Magnum007
door Magnum007 - Sep 27, 2019 om 12:25
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo MMHRTJ,

Ik neem aan,dat je kinderopvang bedoelt.

Had het bedrijf geen folder of website met een overzicht van de tarieven?

Mm
door Mmhrtj Sep 27, 2019 om 12:51
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat echt om een peuterspeelzaal, dus geen kinderdagverblijf/crèche.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 27, 2019 om 12:36
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kom nog even bij u terug: u kunt ook informeren bij consumentenbond contact maar als al aangegeven, indien er relevant groot verschil is tussen hetgeen u bent overeengekomen de het latere factuurbedrag. Het lijkt mij dat u de overeenkomst in ieder geval per onmiddelijk kunt beeindigen.
Mogelijk heeft u hier iets aan: https://www.dirkzwager.nl/kennis/artikelen/contractenrecht-hoe-beëindig-ik

Z
ie ook nog deze: https://economie.fgov.be/nl/themas/consumentenbescherming/uw-rechten-afdwingen/uw-aankopen/problemen-met-de-factuur/uw-factuur-betwisten/uw-factuur-betwisten-wat-u    kunt doen.

Donuts
door Donuts Sep 27, 2019 om 13:38
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Link 1 werkt niet en link 3 gaat over Belgische regelgeving.

tijger1
door tijger1 - Sep 27, 2019 om 13:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees ook eens hier.

https://www.consumentenbond.nl/toeslagen/kinderopvangtoeslag-ook-voor-peuterspeelzaal

Dan maar meteen aanvragen als u daarvoor in aanmerking komt. Volgens mij met terugwerkende kracht van drie maanden.

ampi
door ampi Sep 28, 2019 om 06:54
17 Antwoorden / 0 Vragen

Zolang haar kindje maar één dagdeel per week naar de psz gaat, heeft MMHRTJ sowieso geen recht op kinderopvangtoeslag. Met terugwerkende kracht aanvragen heeft dus geen zin.

tijger1
door tijger1 Sep 28, 2019 om 10:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ampi

Waar staat dat, dat je met één dagdeel geen recht hebt?

ampi
door ampi Sep 29, 2019 om 03:11
17 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt, dat geldt niet voor kinderopvangtoeslag. Het kan wel gelden voor de gemeentelijke bijdrage. Verwarrend die verschillende regelingen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 27, 2019 om 16:21
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kom nog een keer bij u terug n.a.v. de tip van @TIJGER1 om toeslag aan te vragen. Ik heb met mijn reacties uitsluitend de zaak belicht indien er inderdaad sprake is van onrechtmatigheid. Als dat evenwel niet zo blijkt te zijn en de door bijv. bij het Juridisch Loket in die richting tenderen is het inderdaad zaak om de toeslag als genoemd snel aan te vragen.  (Als u trenminste al geen toeslag kreeg. Zo u die wel kreeg kan er reden zijn om een wijziging aan te vragen. Ik ken die regeling verder niet.

tijger1
door tijger1 - Sep 27, 2019 om 17:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik u was zou ik even contact opnemen met de belastingdienst 0800-0543 afdeling toeslagen en daar navragen hoe u op de juiste manier kinderopvangtoeslag aanvraagt voor een peuterspeelzaal.

Gr
door Grunn1 - Sep 27, 2019 om 18:33
1427 Antwoorden / 18 Vragen

U betaalde 3 euro terwijl dit 74 euro had moeten zijn. Is dit niet net zo iets al een tv die in de aanbieding is als van 1000 voor 75 euro terwijl dit 750 euro moet zijn, een schrijf/type fout waarbij overduidelijk is dat de prijs niet klopt.
U had ook kunnen weten dat 3 euro wel heel veel te laag is.

ampi
door ampi Sep 28, 2019 om 07:23
17 Antwoorden / 0 Vragen

Hier is geen sprake van een schrijf/typefout, maar van een verkeerde berekening door de medewerker van de psz. MMHRTJ had voor die berekening de juiste informatie aangeleverd (geboortedatum kind, aantal dagdelen) en mocht ervan uitgaan dat de medewerker op de hoogte was van de regels die gelden voor de kinderopvangtoeslag bij het maken van die berekening. Op grond van foutieve informatie door de medewerker dacht MMHRTJ recht te hebben op kinderopvangtoeslag, waardoor de ouderbijdrage maar €3 per uur zou zijn.

Iv
door Ivo W Sep 28, 2019 om 08:13
734 Antwoorden / Vragen

Dit is zeker niet net zoiets als die tv.

Die tv krijg je niet geleverd wanneer blijkt dat de prijs in het geheel niet klopt. En heb je hem wel al geleverd gekregen en komt de verkoper er op terug met het verzoek bij te betalen, dan kun je altijd nog de koop ontbinden en de tv terug geven en het reeds betaalde bedrag terug krijgen. Dat je intussen de verpakking niet meer hebt is dan het probleem van de verkoper.

Hier gaat het echter om een dienst die reeds geleverd is, en dat is simpelweg niet onomkeerbaar. TS kan niet de PSZ ochtenden/middagen waarvan gebruik gemaakt is teruggeven. De overeenkomst ongedaan maken kan simpelweg niet. Er is een prijsopgave gedaan, die is aanvaard, de overeenkomst is vervolgens door de dienstverler opgemaakt en de facturen van enkele maanden(!!!) zijn conform die prijsopgave. Dan mag je er simpelweg vanuitgaan dat de prijsopgave correct was.

De dienstverler mag daar waar de algemene voorwaarden het toestaan natuurlijk wel de prijzen verhogen/opnieuw vaststellen. Meestal staat er iets dat de prijzen jaarlijks per 1 januari of 1 juli worden herzien.

tijger1
door tijger1 Sep 28, 2019 om 08:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ampi

De Ts heeft helemaal geen kinderopvangtoeslag aangevraagd.

ampi
door ampi Sep 28, 2019 om 10:53
17 Antwoorden / 0 Vragen

@ Tiger1

Je hebt gelijk, want dan had ze al veel eerder geweten dat die €3 niet klopte! Had ik over het hoofd gezien.
Kan ook zijn dat de Ts niet studeert of werkt. In dat geval heeft ze geen recht op kinderopvangtoeslag van de belastingdienst, maar ze kan dan wél recht hebben op een bijdrage van de gemeente. En die hoeft ze ook niet zelf aan te vragen, want dat regelt de psz met de gemeente en wordt rechtstreeks door de gemeente aan de psz betaald.

Welke regels voor die gemeentelijke bijdrage gelden m.b.t. tot leeftijd kind en aantal dagdelen is per gemeente verschillend. Misschien dat de Ts nog uitsluitsel geeft over hoe het nou precies zit.

Gr
door Grunn1 Sep 29, 2019 om 07:15
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Je kan toch zeker wel bedenken dat kinderopvang voor 3 euro per maand niet kan.

lo
door lovewinnie Sep 29, 2019 om 13:21
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ken er genoeg die maar 2.50 of 5 euro pm betalen.
Vooral laaginkomen of bijstand.  . Mijn zusje zitmet partner  in bewind en betaald 2.50 per  maand voor 3 dagdelen. Rest wordt betaald Door de gemeente . Ook laaginkomen betaald minimaal voor peuterspeelzaal .
Mijn andere zusje,  zelfde inkomen ongeveer betalen voor  3 dagdelen zelfde crèche 160 pm eigen bijdrage  .

Th
door Theawaalen - Sep 27, 2019 om 19:46
113 Antwoorden / 5 Vragen

Ze moet nu voor 7 maanden nabetalen, dus bij de PSZ hebben ze zitten te slapen. Dit hadden ze bij de eerste of 2e factuur al kunnen zien dat het niet klopte.

aurora1
door aurora1 - Sep 28, 2019 om 01:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom moet “alleenstaande moeder” vermeld worden? Dat doet toch niet ter zake en zal uw eigen keus zijn, voorts zult u ongetwijfeld het een en ander aan toeslagen en subsidies ontvangen waar dit mede van betaald wordt.
Zie ook de reactie van @epcot.
Ik zou voortaan me beter informeren over overeenkomsten en dat vooraf. Met even een telefoontje komt u niet ver en kunnen snel vergissingen worden gemaakt of kan verkeerd worden begrepen.

ampi
door ampi Sep 28, 2019 om 08:55
17 Antwoorden / 0 Vragen

.

tijger1
door tijger1 Sep 28, 2019 om 08:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ampi

Nou als alleenstaande met een kind en een laag inkomen, komt er een smak aan kindgebonden budget binnen.

En nou moet zij maar gaan kijken of ze ook kinderopvangtoeslag kan krijgen, want dat heeft zij helemaal niet aangevraagd.

ampi
door ampi Sep 28, 2019 om 10:39
17 Antwoorden / 0 Vragen

Hoezo; 'en zal uw eigen keus zijn', Aurora1? Zo vanzelfsprekend is dat niet toch? En hoezo; 'voorts zult u ongetwijfeld het een en ander aan toeslagen en subsidies ontvangen waar dit mede van betaald wordt'? Alsof dat wél terzake doet!

lo
door lovewinnie Sep 29, 2019 om 14:16
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Alleenstaande moeder die niet werkt of studeerd en bijstand heeft maar toch gaat kind naar de peuterspeelzaal doet krijgt subsidie vanuit de gemeente. Je betaald dan 2.50 per maand tot max 5 euro eigen bijdrage voor 2 dagdelen. Soms met vve 3/4 dagdelen (3e en 4e zijn gratis met vve indicatie) Niet per uur maar voor de hele maand.

Alleenstaande die studeerd of werkt krijgt kinderopvang toeslag ipv dat de gemeente de opvang betaald. De bijdrage is dan ook vele maken hoger dan die 2.50 /5 euro per maand. Eerder 100/150 per maand na aftrek toeslag.

Ik denk dat daar wat fout is gegaan

panter22
door panter22 - Sep 29, 2019 om 10:08
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je een berekening van de bijdrage gekregen of alleen maar de bedrag dat je per uur moest betalen.
Kon je zelf zien een vergissing is gemaakt.

Mm
door Mmhrtj - Sep 29, 2019 om 11:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Even terugkomend op enkele van de reacties. Het lage bedrag is niet uit de lucht gegrepen. In feite zou het bedrag kloppen, indien het kind 2,5 of ouder is en minimaal 2 dagdelen gaat. Deze voorwaarden waren mij voorheen niet bekend. Ik ging ervanuit dat de medewerker de berekening correct had uitgevoerd. Zoals iemand benoemde, gaat het om een subsidie van de gemeente, waardoor het bedrag laag uitviel (geen toeslag van de bd).

tijger1
door tijger1 Sep 29, 2019 om 13:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u werkt of studeert, hebt u recht op kinderopvangtoeslag, dus informeren.

mo
door mof - Sep 30, 2019 om 15:56
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Er is u een aanbod gedaan waarop u bent ingegaan omdat het u uitkwam. De correcties maken dat het u niet meer uitkwam. U kunt gewoon opzeggen en voor de gebruikte tijd het overeengekomen bedrag betalen. Wegens misinfirmatie.