li
door lilandra2001 Sep 19, 2016 om 14:47
Geldzaken & recht

Verkeerde betaling

In November 2015 heb ik een betaling gemist van mijn huur.
Ik heb toendertijd netjes contact opgenomen met de Alliantie en heb hier telefonisch een rekeningnr en een kenmerk doorgekregen
en netjes mijn missende huur betaald.

Nu had ik verder hier geen informatie meer te van hebben ontvangen, geen herinneringen e.d. Dus ik ben er van uit gegaan dat mijn
betaling in orde was.

Nu krijg ik vorige week een aanmaning van een deurwaarder over dit missende bedrag, dit heb ik maar direct betaald, want ik wilde geen extra incasso kosten moeten betalen. Verder op onderzoek gegaan en contact opgenomen met de Alliantie, en die zeggen dat zij niet het bankrekeningnr hebben want toen gebruikt is, en dat zij geen aantekening hadden in het dossier van ons telefonisch contact (typisch...)

Nu contact opgenomen met mijn bank en die gaan een verzoek van terug betaling sturen naar de bank waar het terecht is gekomen. Maar hier moet ik vervolgens nog maximaal 8 weken wachten totdat ik nieuws krijg. Want het is niet zeker of ik het geld terug ga krijgen, maar na 8 weken krijg ik NAW-gegevens van de rekening waar het bedrag heen is gegaan.

Maar wat nu?? Wat als ik het bedrag niet terug krijg? Hoe kan het dat een instantie zoals de Alliantie, zo maar een verkeerd nummer doorgeven en daar geen aantekening van hebben? Is er nog een verjaring op dit soort dingen? Heb ik uberhaupt een poot om op te staan om mijn geld terug te krijgen?

3171 7 Rapporteer

tappie
door tappie - Sep 19, 2016 om 14:54
289 Antwoorden / 82 Vragen

Heeft u geen melding gehad *naam en nummer komen niet overeen*? Het klopt idd, de bank zal de persoon aanschrijven (waar het geld terecht is gekomen) en verzoeken dit terug te betalen, meer kunnen ze niet doen.Na 8 weken krijgt u idd de naam en adres gegevens van deze persoon, en zal u het zelf moeten proberen terug te halen, en hoewel , naar ik begrepen heb, de persoon verplicht is om het terug te betalen, kan dit nog een hele lange en moeilijke opgave worden.

li
door lilandra2001 Sep 19, 2016 om 14:59
Antwoorden / 1 Vragen

Helaas toen geen melding gehad van naam en nummer komt niet overeen. Inmiddels contact opgenomen met de bank, en de procedure in gang gezet waar zij een bericht met verzoek van terug betalen sturen.

tijger1
door tijger1 Sep 19, 2016 om 15:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat vermeldt alleen de ING als men iets overmaakt naar een andere ING rekening.

Cookies
door Cookies Sep 19, 2016 om 15:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: niet meer sinds de IBAN.

tijger1
door tijger1 Sep 19, 2016 om 15:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad, dass war einmal.:-))

pi
door pieterwolters Oct 13, 2016 om 19:19
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Maar goed ook dat zoiets niet meer werkt. Met enige IT kennis kon je vrij makkelijk een lijst maken van namen en bijbehorende bankrekeningnummers. Dat is vragen om problemen.

tijger1
door tijger1 Oct 13, 2016 om 20:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan weet je tenminste naar wie je wat overmaakt.:-))

uwjurist
door uwjurist - Sep 19, 2016 om 14:55
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Hebt u wel het goede nummer genoteerd? En waarom moest dat? U moet toch altijd naar het zelfde nummer geld overmaken (al dat niet via automatische incasso)?

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

li
door lilandra2001 Sep 19, 2016 om 14:58
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb toendertijd gebeld omdat ik niet wist naar welk nummer en met wat voor kenmerk ik dit moest overmaken, dit omdat ik normaliter automatische incasso had. Ik heb toen andere gegevens doorgekregen met een kenmerk voor de betaling.

tijger1
door tijger1 Sep 19, 2016 om 15:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bedrijven gebruiken vaak voor automatische incasso's een ander bankrekeningnummer dan voor op zichzelf staande betalingen.

uwjurist
door uwjurist Sep 19, 2016 om 15:35
1043 Antwoorden / 0 Vragen

U had het dus naar het u bekende nummer kunnen overmaken. Dat ziet u immers op uw afschrijvingen. Nu hebt u het naar een verkeerd nummer overgemaakt en kunt u niet bewijzen dat dit aan verhuurder ligt.

tijger1
door tijger1 - Sep 19, 2016 om 14:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dwaze zaak. Een aanmaning van een deurwaarder. Waarom heeft die huisbaas geen herinnering gestuurd? Was het wel een deurwaarder en geen incassobureau? Hebt u wel kosten moeten betalen? Dat is dan onjuist.

Maak een euro over op datzelfde bankrekeningnummer en schrijf daarbij dat u toen per abuis een bedrag aan hen overgemaakt hebt en verzoek tot terugstorting.

Het moet wel een correct nummer zijn, anders had die betaling niet uitgevoerd kunnen worden.

Wat bedoelt u met verjaring? U hebt nu toch het openstaande bedrag betaald?

Of u uw geld terugkrijgt, hangt van de goodwill van de ontvanger af.

li
door lilandra2001 Sep 19, 2016 om 15:01
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb gelukkig geen incassokosten hoeven betalen omdat het binnen 14 dagen van ontvangst brief de betaling heb gedaan.

Wat betreft de opmerking over verjaring, dit bedoelde ik met het idee of het nog mogelijk was om zo'n oude betaling terug te krijgen via de bank. En of er geen regel is dat een persoon het bedrag mag houden na zoveel tijd als er geen contact is opgenomen wegens een verkeerd overgemaakt bedrag.

tijger1
door tijger1 Sep 19, 2016 om 15:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als men zelf iets overmaakt, kan het nooit teruggehaald worden. Dat kan alleen onder voorwaarden bij een automatische incasso. En nee, ook die persoon of dat bedrijf mag dat geld (voorlopig) niet houden.

uwjurist
door uwjurist Sep 19, 2016 om 15:38
1043 Antwoorden / 0 Vragen

De ontvanger heeft uiteraard geen recht op dit geld. En uw vordering is nog lang niet verjaard. Maar als deze ontvanger weigert te betalen, zult u naar de rechter moeten.

ha
door halex - Sep 19, 2016 om 19:05
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Als u niet kunt bewijzen dat de Alliantie het door u gebruikte rekeningnummer heeft gegeven (en dat kunt u niet), kunt u hen ook niet aansprakelijk stellen voor de fout. U stelt dat zij het fout hebben doorgegeven, zij zullen stellen dat u het fout hebt opgeschreven.
Wel hebt u onverschuldigd betaald aan de rekeninghouder. Daarom vraagt de bank aan deze rekeninghouder om het bedrag terug te storten. De bank kan en mag het niet zelf terugboeken. Als de rekeninghouder niet meewerkt, krijgt u de n.a.w.-gegevens zodat u er zelf, op eigen kosten, een zaak van kunt maken bij de rechter.

diumenge
door diumenge - Sep 19, 2016 om 19:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Verjaring is 5 jaar nadat u bekend geworden met de ontvanger van de onverschuldigde betaling, dus u hebt ruim de tijd dat om geld terug te halen.

Overigens, geen aantekening in het dossier? Wellicht hebt u toen aan de telefoon gesproken met de ontvanger van de onverschuldigde betaling... mensen doen rare dingen om aan geld te komen.

li
door lilandra2001 Oct 13, 2016 om 10:52
Antwoorden / 1 Vragen

Nee volgens de alliantie is er geen aantekening in het dossier. Ik ben inmiddels wel mijn belhistorie aan het opvragen bij mijn provider va die periode om wel aan te tonen dat er telefonisch contact is geweest.

diumenge
door diumenge Oct 13, 2016 om 18:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat ik dus probeer aan te geven is dat de persoon die u destijds hebt gesproken misschien wel zijn of haar eigen rekeningnummer aan u heeft gegeven en daar dan uiteraard geen aantekening van heeft opgenomen in het dossier.

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 14, 2016 om 00:58
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Zou het een "foute"  medewerker geweest zijn die toch al eruit zou vliegen en zijn eigen Iban heeft doorgegeven?
Als u het nummer weet neem eens contact op met de personeelsadministratie en vraag of dit nummer ze bekend voorkomt.
Misschien zit ik er helemaal naast maar het zou kunnen toch?
Diewilik

Cookies
door Cookies - Oct 14, 2016 om 09:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

"Foute" medewerkers bestaan natuurlijk, maar het lijkt mij veel waarschijnlijker dat TS het bankrek.nr. verkeerd heeft ingevuld.

Ik snap ook het probleem niet, want de betreffende overboeking kun je toch zo terug vinden bij internetbankieren of op je papieren afschriften.

DOOR DIUMENGE 13 OKT. 2016 OM 18:36
7732 ANTWOORDEN / 10 VRAGEN

Wat ik dus probeer aan te geven is dat de persoon die u destijds hebt gesproken misschien wel zijn of haar eigen rekeningnummer aan u heeft gegeven en daar dan uiteraard geen aantekening van heeft opgenomen in het dossier.

diumenge
door diumenge Oct 14, 2016 om 10:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

"Verder op onderzoek gegaan en contact opgenomen met de Alliantie, en die zeggen dat zij niet het bankrekeningnr hebben want toen gebruikt is, en dat zij geen aantekening hadden in het dossier van ons telefonisch contact (typisch...)" TS heeft dus het rekeningnummer achterhaald waarop betaald is. Een verkeerd rekeningnummer invoeren, bijvoorbeeld door een of twee nummers verkeerd in te voeren of om te draaien, is vrijwel onmogelijk. Als de Alliantie dan aangeeft het geld niet ontvangen te hebben, het rekeningnummer niet te kennen én geen aantekening in het dossier te hebben, dan kan je tenminste andere mogelijkheden gaan verkennen. Dit is er daar één van.

Cookies
door Cookies Oct 14, 2016 om 11:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat er geen aantekening in een dossier staat, vind ik helemaal niet vreemd. Zo goed werken ze niet, hoor bij een wbv. Daar weet ik uit eigen ervaring alles van. En natuurlijk kun je een overboeking naar een verkeerd bankrek.nr. doen, dat komt regelmatig voor. Lees je op dit forum ook genoeg over.