pi
door pietebal Jul 9, 2018 om 16:55
Geldzaken & recht

Verkleuring kunsstof kozijnen

Hallo.

In 2015 heb ik voor de hele woning kunststof kozijnen laten plaatsen.
Nu is de achterkant boven van de slaapkamers en beneden de keuken aan de buitenkant helemaal vies geel verkleurd.
De monteur kwam en schrok er ook van en dit hadden ze nog nooit mee gemaakt. Met een agressief chemisch goedje kreeg hij t er moeizaam af en zou t met de baas bespreken. Ik ben gebeld en ze weten niet waar t vandaan komt, misschien door bomen? Maar die staan hier niet. Ik mocht ze dan schoonmaken met jif maar omdat dat korrelig kan worden moet ik t na behandelen met autowas.
Bij de verkoop is me duidelijk verzocht de kozijnen alleen met water af te doen en bij extra vuil een zacht sopje. Ik zei dat ik hier niet mee eens ben want het is er niet af te krijgen. 30 jaar geleden heb ik in mijn ander huis ook kunststof laten plaatsten en dat ziet er nog prima uit. Onderhoudsvriendelijk moet t zijn. Ik heb gevraagd of de leverancier samen met de verkoper wil komen kijken. Na een uur belt de leverancier met t volgende: ,het is vliegroest door uitstoot van diesel en hij kreeg er veel telefoontjes over. Ik moest t beter weg poetsen en als ik er een deskundige erbij wil halen dan moet ik die betalen als hij gelijk heeft en als t dat niet was en de schuld ligt bij hem dan betaalt t hij die wel. Dit zijn precies zijn woorden waarop ik aangaf dat hij toch wel erg kort door de bocht was en hier bijna geen verkeer is. Na lang praten komt hij met de verkoper wel kijken maar ik voel al dat er weinig voor mij gedaan wordt ook al mag ik niet op de zaken vooruit lopen. Wie heeft ervaring met dit verkleuren en wie kan mij goed advies geven hoe ik dit goed kan aanpakken

11794 9 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jul 9, 2018 om 17:17
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Dan zou ik er, als ik U was, toch een deskundige bijhalen want, zoals het normaal met kunststof kozijnen is: inderdaad alleen met een sopje schoonmaken en zeker niet met een schuurmiddel aan de gang gaan. Zeker als die leverancier er al veel telefoontjes over heeft gehad moet er toch iets fout zijn gegaan in het fabricage proces. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar wel mijn zoon en die woont nu niet bepaald "gemakkelijk": aan zee. Daar is, na veel jaren nog altijd gewoon een sopje voldoende.

tijger1
door tijger1 - Jul 9, 2018 om 17:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vliegroest? Wat een flauwekul. Ik heb 20 jaar kunststof kozijnen gehad, was niets aan verkleurd, lag de hele middag in de zon. Zeker geen Jif gaan gebruiken.

Ge
door Genee - Jul 9, 2018 om 17:45
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik lees komt het voor bij kunststof kozijnen waar weekmakers in verwerkt zijn.
Na 3 jaar is wel erg snel, hoe is het bij de andere kozijnen, alle kozijnen die veel zon krijgen geel geworden?
Als het merk kozijnen bekend is zou u de fabrikant eens kunnen contacten.
Van dat bezoek hoeft u niet veel te verwachten.
Waarom moest hij u daarvoor terugbellen, als hij daar zoveel telefoontjes over krijgt weet hij de oorzaak toch al en zou hij u meteen antwoord kunnen geven.
Zou er zelf niet aan gaan poetsen zeker niet voordat ze geweest zijn.

diumenge
door diumenge Jul 9, 2018 om 17:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Pas na een uur? Ik zou zeggen, al na een uur.

pi
door pietebal Jul 10, 2018 om 12:26
14 Antwoorden / 7 Vragen

Hij belde inderdaad erg snel terug maar komt niet met een oplossing. Ik laat weten hoe t afgelopen is en dank voor reacties alvast

Topantwoord

ro
door ron503 - Jul 9, 2018 om 18:35
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Met een agressief goedje zijn de kozijnen wel weer schoon te krijgen dus lijkt het mij toch aanslag van buitenaf. Weekmakers worden in kunststof kozijnen niet meer gebruikt en als dat al zo zou zijn dan wordt het gehele kozijn door de inwerking van de zon geel doordat de weekmakers uitharden en die verkleuring is onomkeerbaar. U bent bij de aanschaf van de kozijnen over het schoonhouden geinformeerd 'gebruik water en een sopje' maar heeft u dat ook gedaan want in de volgende zin lees ik dat u het daar niet mee eens bent. Onderhoudsvriendelijk is niet hetzelfde als onderhoudsvrij dus is regelmatig schoonhouden een must. We hebben wel een zeer droge periode achter de rug en nog zo'n periode te gaan dus kan het maarzo zijn dat de gele aanslag na een periode met veel neerslag wat oplost en zich wat makkelijker laat verwijderen. Het is wel zo dat als de verkoper met een deskundige de aanslag met een in de handel verkijgbaar middel de kozijnen kan reinigen en de oorspronkelijke kleur weer verschijnt dan zijn de kosten voor het onderzoek voor u.

Ge
door Genee Jul 9, 2018 om 19:38
1509 Antwoorden / 1 Vragen

U durft nogal wat te beweren, geen weekmakers meer.
Ook niet in kozijnen uit Oost Europa b.v.?
En het kozijn zal, lijkt mij, het eerst op het horizontale gedeelte verkleuren, waar de zon bijna loodrecht op staat.
De TS heeft het over de achterkant van de woning, voorkant weinig of uit de zon?

ro
door ron503 Jul 10, 2018 om 14:39
1229 Antwoorden / 0 Vragen

@ Genee, Met een agressief chemisch goedje kreeg hij t er moeizaam af.
Zoals u het stelt zouden in oost Europa alle kunststof kozijnen geel moeten zijn want zij gebruiken nog weekmakers. Ook in oost Europa schijnt de zon regelmatig en zijn de consument net zo kritisch als in Nederland.

pi
door pietebal Sep 4, 2018 om 21:28
14 Antwoorden / 7 Vragen

Nu het hard geregend heeft is de gele verkleuring van de kozijnen helemaal weg. Het is weer als nieuw dus waarschijnlijk toch door de zon???. En zou er dan toch weekmakers gebruikt zijn? Volgende week komt de leverancier kijken maar er is niets meer te zien van de verkleuring. Wel heb ik foto's van de verkleuring gemaakt. Ik weet niet wat te doen als ze zeggen: ,het is nu toch weg'. Wat doet t volgend jaar. Iemand advies?

pi
door pietebal - Jul 9, 2018 om 19:53
14 Antwoorden / 7 Vragen

Ik was t niet eens met het advies om het met jif te doen. Ik formuleerde t verkeerd. Hun advies bij de verkoop was om t alleen met water en n zacht sopje te poetsen en daarom was ik t niet eens met haar advies om t nu met jif te doen. Het is ook echt alleen aan de kant waar de zon schijnt.

Ge
door Genee Jul 9, 2018 om 20:12
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u nog documentatie waar de fabrikant op vermeld staat dan zou u dat verkleuren aan de fabrikant kunnen voorleggen. De leverancier probeert het probleem bij u te leggen, straks adviseert hij nog om het kozijn maar te schilderen. Wanneer de leverancier moeilijk gaat doen zou u de belbus redactie kunnen vragen of ze iets voor u kunnen doen.

pi
door pietebal Jul 10, 2018 om 12:22
14 Antwoorden / 7 Vragen

Dank je wel. De belbus is een goed idee en ik laat nog weten hoe het afgelopen is

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 10, 2018 om 11:13
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ook ik ben van mening dat hier sprake is van een fabricagefout en als u als particulier de kozijnen heeft laten plaatsen is de verkoper daarvoor aan te spreken op basis van de voor consumenten geldende wetgeving in deze. En let dus op dat de verkoper dus de leverancier volgens die wetgeving degene is de moet bewijzen dat de oorzaak niet aan een tekortkoming aan het product is te verwijten en de leverancier degene is die de kosten daarvoor dient te betalen dus de kosten van een deskundige! Heeft u een rechtsbijstandsverzekering, schakel die dan in.
Zie daarvoor: www.consuwijzer.nl

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html

pi
door pietebal Jul 10, 2018 om 12:24
14 Antwoorden / 7 Vragen

Dank je wel. Fijn om te zien dat men mee denkt voor een oplossing en ik ga er zeker mee aan de slag

pino123
door pino123 Sep 5, 2018 om 08:28
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ook ik ben van mening dat hier sprake is van een fabricagefout.... Waaruit concludeer je dat aangezien de kozijnen nu schoon zijn? Als het eraf te halen is, is er sprake van iets wat bovenop het kozijn ligt, verkleuring door weekmakers haal je niet weg.
Nu het hard geregend heeft is de gele verkleuring van de kozijnen helemaal weg

gerbera
door gerbera - Sep 4, 2018 om 21:38
7372 Antwoorden / 14 Vragen

DOOR PIETEBAL 4 SEP. 2018 OM 21:28
14 ANTWOORDEN / 7 VRAGEN

Nu het hard geregend heeft is de gele verkleuring van de kozijnen helemaal weg. Het is weer als nieuw dus waarschijnlijk toch door de zon???. En zou er dan toch weekmakers gebruikt zijn? Volgende week komt de leverancier kijken maar er is niets meer te zien van de verkleuring. Wel heb ik foto's van de verkleuring gemaakt. Ik weet niet wat te doen als ze zeggen: ,het is nu toch weg'. Wat doet t volgend jaar. Iemand advies?

Heb het laatste bericht van de Ts maar ff zichtbaar gemaakt.

tijger1
door tijger1 - Sep 4, 2018 om 22:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, als het nu uit zichzelf weg is, zal het volgend jaar, als het weer optreedt, ook wel weer uit zichzelf weg trekken.

Ik zou me er dan verder niet druk over maken.
I

Ge
door Genee - Sep 4, 2018 om 23:23
1509 Antwoorden / 1 Vragen

De monteur kreeg het er met een agressief chemisch goedje moeizaam af.

En nu zijn de kozijnen met een flinke regenbui weer als nieuw?
Zure regen zeker.