ro
door ronda Jun 5, 2011 om 10:55
Geldzaken & recht

Vermogensrendementheffing

Hallo,

Mijn zoon van 13 heeft onlangs een langslepende letselclaim (verkeersongeval) afgerond en heeft nu op een rekening met BEM-clausule een groot bedrag gestort gekregen.
Als gevolg hiervan moet wij, als ouders zijnde, vermogensrendementheffing gaan betalen. Vanaf 2013 worden wij dan ook gekort op kindgebonden budget en zorgtoeslag (vermogenstoets).
Al met al gaat ons dit tot de 18e verjaardag van mijn zoon duizenden euro's kosten, die ik niet voorhanden heb.
Kan iemand mij hiervoor een oplossing aanreiken?

Met vriendelijke groet, Ronda

4550 6 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 5, 2011 om 11:39
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Ronda,

Dit vond ik over de BEM-clausule:

Wanneer er een schadevergoeding aan een minderjarige zal worden betaald, dan moeten de wettelijk vertegenwoordigers van de minderjarige toestemming aan de Kantonrechter vragen om een schaderegeling voor hem of haar aan te gaan. Deze toestemming wordt gevraagd door een verzoekschrift bij de Kantonrechter in te dienen.

Is het kind ouder dan 12 jaar? Dan dient hij of zij het verzoekschrift aan de Kantonrechter mede te ondertekenen.

Aan de machtiging van de Kantonrechter is vaak de voorwaarde verbonden, dat de vrijkomende gelden worden belegd overeenkomstig de wettelijke voorschriften. Dit betekent dat er ten behoeve van het kind een spaarrekening geopend moet worden met een zogenaamde BEM-clausule.

De BEM-clausule houdt in dat gedurende de minderjarigheid de hoofdsom wordt geblokkeerd en alleen de rente opgenomen kan worden. Slechts met toestemming van de Kantonrechter kan gedurende die periode de hoofdsom ten behoeve van de minderjarige aangetast worden.

De clausule vervalt zodra het slachtoffer meerderjarig wordt. "

Wanneer je geld vastzit met die clausule, kunnen jullie nog niet beschikken over dat geld, alleen over de rente. Derhalve kan het hele bedrag niet tot jullie inkomen gerekend worden, alleen de rente daarover wel.
Wanneer je met alleen de rente over het vrijgestelde bedrag van de vermogensrendement heffing (vrh) komt en je wilt of kunt geen vrh betalen, dan kun je overwegen voor het bedrag boven de grens van vrh voor gehuwden én kind, groene beleggingen te kopen. Het rendement daarvan valt niet onder de vrh.

Ook is het mogelijk het bedrag in een z.g.n. bankspaarproduct te deponeren. Daarbij wordt vastgelegd wanneer en hoeveel dit product op termijn uit gaat betalen. Over de uitbetalingen dient dan op termijn wel belasting en premieën te worden betaald.

Hardware ERror MAN.

fi
door fisbel - Jun 5, 2011 om 14:05
851 Antwoorden / 3 Vragen

Regeringsplannen - Bron: Elsevier Fiscaal 15 oktober 2010:
Lees hier

Aanvullend op de goede informatie van Hardware ERror MAN:
Bij een rendement van 4% en een uitkering van 1 miljoen zal het rendement € 40.000 op jaarbasis zijn. Pas bij een rendement van meer dan € 100.000 (€ 80.000 + vrijstelling) komt de zorgtoeslag cq kindgebonden budget in gevaar. Overigens moeten de plannen nog door de Tweede Kamer / Eerste Kamer worden geaccordeerd. Wijzigingen / aanvullingen op de voor te nemen plannen vermogenstoets zorgtoeslag / kindgebonden budget zijn zeker niet uit te sluiten.

ro
door ronda - Jun 5, 2011 om 14:36
15 Antwoorden / 6 Vragen

Dank voor uw beider reactie.
Wat mij nog niet duidelijk is, is het volgende:

Uit uw beider uitleg komt naar voren dat ik alleen het rendement moet opgeven in box 3.
Maar de verzekeringsmaatschappij heeft een belastinggarantie afgegeven over de hoofdsom. Dit houdt toch in dat ik de hoofdsom moet aangeven in box 3?
De te ontvangen rente wordt dus in ieder geval belast, maar dus ook te gebruiken voor een eventuele belastingaanslag?

Met vriendelijke groet, Ronda

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 5, 2011 om 20:12
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Ronda:

Naar mijn mening hoef je alleen dat vermogen op te geven waar je in dat belastingjaar vrijelijk over kunt beschikken. Niet wat in dat jaar zo vastgezet is dat je er NIET vrij over kunt beschikken. Wanneer het vrij komt (dat hoeft niet in één keer) dien je over het vrijgekomen bedrag belasting en premies te betalen omdat het inkomen is.

Het is daarom zaak, wil je zo min mogelijk naar de fiscus enz. dragen, dat je op termijn, wanneer uitbetaald gaat worden, deze trances zo te kiezen dat je in een zo gunstig mogelijk belasting tarief valt / blijft. De belastingdienst of een goed onderlegde belastingadviseur kan je daarbij helpen. De laatste is niet gratis, de eerste wel.
Wanneer ik in jou schoenen zou staan, stapte ik naar de belastingdienst, na eerst een afspraak gemaakt te hebben. Dan nemen ze de tijd voor je.
Niet via de belastingtelefoon, want dan loop je de kans dat je met 3 keer bellen 3 verschillende antwoorden krijgt omdat het geen dagelijkse situatie is.

H.

ro
door ronda - Jun 5, 2011 om 22:24
15 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo allemaal,

Na alle reacties gelezen te hebben, denk ik dat het verstandig is om naar een belastingadviseur toe te gaan. Mocht er nog iemand een goed advies hebben, dan hoor ik het graag!
Een ieder alvast bedankt voor de reacties!

Met vriendelijke groet, Ronda

fi
door fisbel - Jun 6, 2011 om 11:31
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op zondag 5 jun 2011, 20:12]@ Ronda:

Naar mijn mening hoef je alleen dat vermogen op te geven waar je in dat belastingjaar vrijelijk over kunt beschikken. Niet wat in dat jaar zo vastgezet is dat je er NIET vrij over kunt beschikken. Wanneer het vrij komt (dat hoeft niet in één keer) dien je over het vrijgekomen bedrag belasting en premies te betalen omdat het inkomen is.

Het is daarom zaak, wil je zo min mogelijk naar de fiscus enz. dragen, dat je op termijn, wanneer uitbetaald gaat worden, deze trances zo te kiezen dat je in een zo gunstig mogelijk belasting tarief valt / blijft. De belastingdienst of een goed onderlegde belastingadviseur kan je daarbij helpen. De laatste is niet gratis, de eerste wel.
Wanneer ik in jou schoenen zou staan, stapte ik naar de belastingdienst, na eerst een afspraak gemaakt te hebben. Dan nemen ze de tijd voor je.
Niet via de belastingtelefoon, want dan loop je de kans dat je met 3 keer bellen 3 verschillende antwoorden krijgt omdat het geen dagelijkse situatie is.

H.
Het smartengeld / letselclaim lijkt me een onbelaste vergoeding, aangezien het smartengeld niet werkgevergerelateerd lijkt te zijn. Lees hier

Op dit ogenblik is er tav bijzondere vermogens een vermogensvrijstelling voor de huurtoeslag. Als bijzonder vermogen wordt ook smartengeld gezien. Lees hier

Eind 2011 moet volgens planning het volledig geautomatiseerde Nieuwe Toeslagensysteem (NTS) in werking treden. In combinatie met te nemen politieke maatregelen w.o. de vermogenstoets tav de zorgtoeslag / kindgebondenbudget is er een goede kans dat er geen uitzonderingen meer gemaakt zullen worden tav bijzonder vermogen in combinatie met toeslagen. Het is de bedoeling dat in 2013 de saldi van spaarrekeningen en overige vermogens in de VIA (vooringevulde aangifte) zijn opgenomen. Uitzonderingen zoals bijzonder vermogen moeten handmatig verwerkt worden en worden als te ingewikkeld beschouwd en kostenopdrijvend.

In dit diffuse geheel is het voor een belastingadviseur ook koffiedik kijken. Maw: Een doortimmerd advies lijkt op dit moment niet goed mogelijk. Misschien even een jaartje de boel afwachten. In het komende jaar (2012) lijken er vooralsnog geen nadelige belastingtechnische consequenties te zijn tav het smartengeld.