ze
door zevenbergen Feb 26, 2011 om 13:14
Geldzaken & recht

Verplichte werkbijeenkomst 's avond

Kan je werkgever je verplichten 's avonds naar een werkbijeenkomst te gaan als je overdag werkt? En nog wel naar een andere plaats?

20614 34 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 26, 2011 om 13:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

zevenbergen schreef op zaterdag 26 feb 2011, 13:14: Kan je werkgever je verplichten 's avonds naar een werkbijeenkomst te gaan als je overdag werkt? En nog wel naar een andere plaats?

Om dit te kunnen beantwoorden hebben we iets meer informatie nodig, zoals:

- wat staat er in het arbeidscontract?
- wat voor soort werk is het?

Maar goed, je kan je ook afvragen wat de gevolgen zijn als je niet gaat. En dan bedoel ik niet zozeer ontslag of iets dergelijks, maar meer het toekomstperspectief voor jouzelf binnen de organisatie.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2011 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb geen flauw idee en ben benieuwd naar reacties van anderen.
Ik heb nl ook elke maand een werkbijeenkomst die altijd op mijn vrije maandag is.
Ik ga nooit, kom dan regelmatig net uit de nachtdienst en vind dat ze ook maar eens een andere dag moeten uitkiezen, maar krijg wel regelmatig commentaar dat ik er niet bij was.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2011 om 13:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik werk bij de thuiszorg en er staat niets in over werkoverleg 'savonds.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2011 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschijnlijk heb je een brief gekregen over de bijeenkomst.Als het vergoed word de uren die je er bent is het meestal verplicht.Als het op vrijwillige bases is niet maar misschien wel verstandig om er toch heen te gaan.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2011 om 13:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een werkgever kan je niet verplichten om buiten werktijd naar een officiële bijeenkomst te gaan of er moet een vergoeding tegenover staan. Vaak doet de werkgever dit om werknemers wat meer bij elkaar te brengen en heeft een informeel karakter met een hapje en een drankje. Ik zie het probleem niet zo.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2011 om 14:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je van je werk houdt dan moet je wel eens een offer brengen. Mijn dochter gaat ook wel in haar eigen tijd naar beurzen die voor het werk belangrijk zijn, dat heeft ze er voor over om haar werk zo mogelijk te kunnen doen. De entree wordt dus wel vergoed de rest niet maar zij zegt het is weer eens wat anders en je steekt er altijd wel wat van op. Zodat je je werk ook steeds beter gaat doen.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2011 om 14:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wordt ook jaarlijks op een avond door mijn werkgever uitgenodigd voor resultaten, mededelingen, algemene vragen van iedereen enz in de avonduren. Dit wordt uitstekend geregeld. Goede catering, je ziet je collega's ook eens niet tijdens het werk als je elkaar daar al treft. Door een lijst wordt je voor de extra tijd, 1 à 2 uur, schadeloos gesteld.

Wat is daartegen? Kan je echt niet, zal je werkgever niet boos worden o.i.d., maar een keer je goede wil tonen is niet fout. Dat kan je later ook nog van pas komen.

Gewoon (als het nodig is wat regelen) en gaan. Groet, MG.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2011 om 14:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

birgit67 schreef op zaterdag 26 feb 2011, 13:29: Ik heb geen flauw idee en ben benieuwd naar reacties van anderen.
Ik heb nl ook elke maand een werkbijeenkomst die altijd op mijn vrije maandag is.
Ik ga nooit, kom dan regelmatig net uit de nachtdienst en vind dat ze ook maar eens een andere dag moeten uitkiezen, maar krijg wel regelmatig commentaar dat ik er niet bij was.

Ik heb me ooit door de vakbond laten bijstaan omdat ik 1 malig niet naar een vergadering in mijn vrije tijd na de nachtdienst ging.
De directie deelde destijds mijn mening niet dat ook ik recht had op een sociaal moment in mijn vrije tijd.

Dankzij bijstand vakbond liep dit niet uit op een handgemeen waarbij de hand gemeen zeer deed. :)

ve
door verwijderd - Feb 26, 2011 om 14:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

bij mijn werkgever werd dan tijdens het overleg gezegd: je mag hier x uur overwerk voor schrijven, of wat ook voorkwam was, dat er een gezamenlijk etentje aan was verbonden als goedmakertje, maar of dat in deze tijd nog zo is....

ve
door verwijderd - Feb 26, 2011 om 14:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waar gaat de werkbijeenkomst over.? Belangrijk !!

ve
door verwijderd - Feb 28, 2011 om 12:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lees maar:

http://www.arbeidsrechter.nl/arbocommissie-vakbond-advies-instemming-informatie/

ve
door verwijderd - Feb 28, 2011 om 13:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ken het probleem. Opmerkingen, goedbedoeld, als er zit misschien ook een etentje aan vast, zijn nu even niet relevant.

Sla er de CAO Thuiszorg even op na. Twee argumenten kunnen zwaarwegend zijn:
1 u dient hoe dan ook geinformeerd te blijven over de gang van zaken binnen uw werkplek.
2 er kan een minimaal aantaal bijeenkomsten buiten werktijd vermeld zijn die bijgewoond moeten worden. In onze CAO Gehandicaptenzorg moet ik minimaal 4 werkoverleggen bijwonen op jaarbasis. Of deze in werktijd vallen of niet staat niet vermeld. In werktijd lijkt mij geen probleem, daarbuiten mogelijk wel.

Daarnaast bent u ook in vrije tijd altijd beschikbaar voor uw werkgever, hoe vreemd dat ook klinkt. Al laat uw werkgever u voor een half uurtje terugkomen, u hebt te gaan.
Uiteraard tegen vergoeding van kosten, loon, mogelijk extra reiskosten en misschien zelf gemaakte kosten, denk aan kaartjes voor een theatervoorstelling.

Uitzondering kan gelden voor iemand met een '0"-uren contract, deze moeten, voor zover ik mij nog kan herinneren, een minimaal aantal uren (3?) worden ingezet.

Bron van bovenstaande verhaal, eigen ervaring en uitgebreid overleg met de bond hieromtrent.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2011 om 13:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aanvulling op bovenstaande.
In theorie moeten deze uren als extra uitbetaald worden.
Worden de uren in de teling van de werkuren meegenomen, dan moeten deze uren formeel als een dienst op uw dienstrooster worden ingevuld.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2011 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

.......Al laat uw werkgever u voor een half uurtje terugkomen, u hebt te gaan..........

Onzin! De tijd van slavernij ligt ver achter ons. Zelf ga ik nooit naar werkoverleggen in mijn vrije tijd, al jaren niet.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2011 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tdehond, na de nachtdienst heb je gewoon recht op 8 slaapuren, en hoef je dus nergens heen.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2011 om 13:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

ankhor schreef op maandag 28 feb 2011, 13:18: @tdehond, na de nachtdienst heb je gewoon recht op 8 slaapuren, en hoef je dus nergens heen.

Na nachtdienst heb je recht op 11 uur rust. CAO gehandicaptenzorg en ATW en ATB.

@ birdies.
Heeft niets met slavernij te maken, zo zijn de regels helaas. Ik heb ze ook niet bedacht.

Nog wel een tip aan topicstarter, weeg af wat belangrijker voor u is, wel naar deze overleggen gaan, gestel dat e.e.a. conform CAO en OR afspraken is, of een goede werkrelatie met uw werkgever op spel te zetten.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2011 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie in de reacties op de vraag of je verplicht bent werkoverleg in de avonduren moet accepteren, een aantal reacties met als inhoud: 'als ik net uit de nachtdienst kom'............

Als je net uit de nachtdienst komt, is het dus vroeg in de morgen. Wat heeft dat dan te maken met een bijeenkomst in de avonduren?

ve
door verwijderd - Feb 28, 2011 om 14:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

traporgel schreef op maandag 28 feb 2011, 13:35: Ik zie in de reacties op de vraag of je verplicht bent werkoverleg in de avonduren moet accepteren, een aantal reacties met als inhoud: 'als ik net uit de nachtdienst kom'............

Als je net uit de nachtdienst komt, is het dus vroeg in de morgen. Wat heeft dat dan te maken met een bijeenkomst in de avonduren?

Klopt, een van de reakties is van iemand die uit de nachtdienst komt en dan niet gaat.

TS zelf heeft het over overleg in de avonduren, buiten werktijd.

Dat ik even inhaakte op de nachtdienst heeft te maken met het feit, dat ik de laatste 16 jaar uitsluitend 's nachts werk. Binnen onze dienst is het zo, dat een werkoverleg in de avond-uren wordt gepland. Degene die vrij zij zij kunnen overdag hun afspraken maken en degene die dienst hebben kunnen hun nachtdienst laten aansluiten aan het overleg, met de vergadertijd is daar rekening mee gehouden.
Dat wij daarnaast ook geacht worden, om buiten werktijd om, te komen voor diverse andere overleggen is van een andere orde. Daarover is binnen onze dienst het laatste woord nog niet gesproken.
Ik volg dit topic dus met grote interesse.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2011 om 14:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je moet je ook de vraag stellen of het wel verstandig is, om daar moeilijk over te doen?

ve
door verwijderd - Feb 28, 2011 om 14:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

zevenbergen schreef op zaterdag 26 feb 2011, 13:14: Kan je werkgever je verplichten 's avonds naar een werkbijeenkomst te gaan als je overdag werkt? En nog wel naar een andere plaats?

Nee,
Niet doen, straks is half Nederland "verplicht" om zonder salaris te werken.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2011 om 15:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

van leyden schreef op maandag 28 feb 2011, 14:23:
zevenbergen schreef op zaterdag 26 feb 2011, 13:14: Kan je werkgever je verplichten 's avonds naar een werkbijeenkomst te gaan als je overdag werkt? En nog wel naar een andere plaats?

Nee,
Niet doen, straks is half Nederland "verplicht" om zonder salaris te werken.

U bent niet verplicht om zonder salaris te werken, wel om, tegen vergoeding, te komen werken. Het werken, arbeidsovereenkomst, is minder vrijblijvend dan sommigen hier op dit forum ons wil doen geloven.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2011 om 19:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste zevenbergen,

Ik raad je aan in ieder geval een keer te gaan. Je toont je goede wil, je ervaart wat er precies gedaan wordt die avond en je komt er dank ik ook meteen achter hoe en wat er vergoed wordt.
En wordt niet alles je duidelijk, vragen!
M.i. worden in ieder geval de reiskosten vergoed.
Na die eerste keer kun je in ieder geval je standpunt bepalen.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2011 om 19:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

van leyden schreef op maandag 28 feb 2011, 14:23:
zevenbergen schreef op zaterdag 26 feb 2011, 13:14: Kan je werkgever je verplichten 's avonds naar een werkbijeenkomst te gaan als je overdag werkt? En nog wel naar een andere plaats?

Nee,
Niet doen, straks is half Nederland "verplicht" om zonder salaris te werken.

Jaja, of half Nederland is zijn baan kwijt omdat er tien anderen staan te trappelen om je baan over te nemen. Ik zeg niet dat je alles moet pikken en er mag heus wat tegenover staan, maar drijf het niet op de spits, je trekt toch aan het kortste eind!

ve
door verwijderd - Feb 28, 2011 om 19:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

zevenbergen

In principe mag een werkgever dit van je vragen. Dit uiteraard tegen een passende vergoeding. Maar.............................wettelijk gezien hoef je niet aan dat verzoek te voldoen, mits niet in de arbeidsovereenkomst staat, dat je verplicht bent aanwezig te zijn.

ReadAC.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2011 om 22:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als een werkgever dit ruim van te voren inroosterd kan het maar als het buiten je rooster valt is het jou vrije tijd en kan hij/zij het niet verplichten, je bent tenslotte niet met je werkgever getrouwd. Ze komen tegenwoordig met zoveel bijeenkomsten waar je voor terug zou moeten komen zodat er meer tijd in gaat zitten dan in het werk wat je moet doen.

ve
door verwijderd - Feb 28, 2011 om 23:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bijna bij iedereen staat in het arbeids contract dat je VERPLICHT bent over te werken indien nodig.

De naam zegt het al WERKbijeenkomst als de uren door betaald worden ben je verplicht tegaan.

Als de werkgever van je af wil , kan hij je op staande voet ontslaan op grond van werk weigeren.

Als je zwaar wegende reden hebt om niet te gaan, meld je dit bij je werkgever en hij zal er begrip voor hebben dat je niet kunt komen, maar alleen ik heb geen zin....
wordt zeker niet gewaardeerd en terecht.
Groetjes Keessie

ve
door verwijderd - Mar 1, 2011 om 13:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ben niet te bekrompen in deze slechte tijd.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2011 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

traporgel schreef op maandag 28 feb 2011, 13:35: Ik zie in de reacties op de vraag of je verplicht bent werkoverleg in de avonduren moet accepteren, een aantal reacties met als inhoud: 'als ik net uit de nachtdienst kom'............

Als je net uit de nachtdienst komt, is het dus vroeg in de morgen. Wat heeft dat dan te maken met een bijeenkomst in de avonduren?

In mijn geval; doel ik op een maandelijkse bijeenkomst in de middag.
Ik krijg dat uur/ anderhalf uur natuurljk wel uitbetaald, maar ben ook een uur aan reistijd kwijt en heb dan niks aan mijn vrije dag.
Aangezien het altijd op maandag, mijn enige vrije dag is, ga ik dus niet.
Ik heb ook nog een leven buiten mijn werk.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2011 om 14:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

birgit67

Zoals ik al schreef: de werkgever kan het netjes vragen, maar niet (tegen betaling) eisen als dat niet in de arbeidsovereenkomst staat.

ReadAC.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2011 om 16:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

read schreef op dinsdag 1 mrt 2011, 14:12: birgit67

Zoals ik al schreef: de werkgever kan het netjes vragen, maar niet (tegen betaling) eisen als dat niet in de arbeidsovereenkomst staat.

ReadAC.

Ik zou er toch maar eens even de CAO op na slaan. Zoals ik al eerder meldde is er niet heel veel sprake van vrijblijvendheid in dit soort situaties. Al zou men persoonlijk wel anders willen..
Maar een optie is ook, om dit, als dat nog niet gebeurd is, aan te kaarten bij je werkgever. Bijvoorbeeld de overlegdagen te laten rouleren.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2011 om 16:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

birgit67 schreef op dinsdag 1 mrt 2011, 14:00:
traporgel schreef op maandag 28 feb 2011, 13:35: Ik zie in de reacties op de vraag of je verplicht bent werkoverleg in de avonduren moet accepteren, een aantal reacties met als inhoud: 'als ik net uit de nachtdienst kom'............

Als je net uit de nachtdienst komt, is het dus vroeg in de morgen. Wat heeft dat dan te maken met een bijeenkomst in de avonduren?

In mijn geval; doel ik op een maandelijkse bijeenkomst in de middag.
Ik krijg dat uur/ anderhalf uur natuurljk wel uitbetaald, maar ben ook een uur aan reistijd kwijt en heb dan niks aan mijn vrije dag.
Aangezien het altijd op maandag, mijn enige vrije dag is, ga ik dus niet.
Ik heb ook nog een leven buiten mijn werk.

Hopelijk bent u lid van een bond om u desnoods te ondersteunen mocht dit tot een arbeidsconflict leiden.

Ik denk dat het afhankelijk is van uw functie of u zich kunt permitteren altijd weg te blijven van een vergadering.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2011 om 16:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

ankhor schreef op maandag 28 feb 2011, 13:18: @tdehond, na de nachtdienst heb je gewoon recht op 8 slaapuren, en hoef je dus nergens heen.

Daar dacht destijds de directie anders over. Toen ik 1 malig weigerde bij de vergadering die om 10 uur begon aanwezig te zijn omdat ik die avond Sinterklaas wilde vieren met familie werd dat toch als een ernstig plichtsverzuim gezien.

Als nachthoofd werkte ik bijna elke feestdag. Er was dus geen enkel begrip voor een privé leven in de vrije tijd. Dankzij hulp van iemand van de bond liep het met een sisser af.

Het sociaal beleid in de zorg laat nogal eens te wensen over.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2011 om 18:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

tdehond schreef op dinsdag 1 mrt 2011, 16:34:
ankhor schreef op maandag 28 feb 2011, 13:18: @tdehond, na de nachtdienst heb je gewoon recht op 8 slaapuren, en hoef je dus nergens heen.

Het sociaal beleid in de zorg laat nogal eens te wensen over.

Dat laatste kan ik volledig onderschrijven.
Ik was trouwens ook nachthoofd, nu medewerker nachtzorg, maar 's nachts werken, dan overdag slapen. En niet ook overdag op komen draven. Toen ik overdag werkte, had ik ook geen overleg midden in de nacht.

ve
door verwijderd - Mar 6, 2011 om 20:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kan geen echte raad geven, wel een ervaring delen:
heb in deeltijd in de zorg gewerkt. Bij vergaderingen buiten mijn eigen dagen en uren (en dat was altijd - want het was als de leidinggevende kon) schreef ik die uren gewoon op. Ik kreeg ze wel betaald, maar toen er in een periode wat meer / langer vergaderd werd, en er schijnbaar minder geld voor de afdeling, gingen ze in die wel gewerkte uren schrappen.
In plaats van dat ze wat sneller vergaderden :-( of knepen op het management - want reken maar dat die uren wél betaald worden.
Daar hou je wel een rotgevoel aan over, je zit al in een klein baantje, met geen topsalaris, en gaan ze ook nog eisen dat je komt vergaderen en je geschreven uren doorstrepen.