fa
door fastlane300 Sep 4, 2017 om 22:42
Geldzaken & recht

Verplichten om in drie ploegendienst te gaan werken?

De werkgever van mijn dochter gaat haar verplichten van twee ploegen naar drie ploegendienst . Ze heeft een vast contract voor 32 uur per week. Kan hij dit haar verplichten?
Stel dat ze met wederzijds goedvinden het arbeidscontract ontbinden heeft ze dan recht op een WW uitkering.
Ze is al 12 jaar in dienst bij deze werkgever.

8696 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 4, 2017 om 22:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, hij kan haar dat zeker niet zomaar verplichten. En als men met wederzijds goedvinden het arbeidscontract ontbindt, heeft men normaal gesproken geen recht op WW.

Geldt die ploegendienst voor haar alleen? Is er een CAO van toepassing? Heeft de ondernemingsraad ingestemd?

Is zij geen lid van een bond?

Stel uw vraag ook op Rechtswinkel.nl, daar geven arbeidsrecht juristen antwoord.

ne
door neodutchio Sep 4, 2017 om 23:05
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Correctie, iemand kan met wederzijds goedvinden het contract laten ontbinden. Daarmee behoudt je het recht op WW. Werknemen neemt immers geen ontslag, het contract wordt door de werkgever ontbonden. Met toestemming van werknemer hoeft daar geen rechter aan te pas te komen.

tijger1
door tijger1 Sep 4, 2017 om 23:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dan moet de werkgever de Ts wel willen ontslaan.

Ge
door Genee - Sep 4, 2017 om 23:28
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wat zijn de bezwaren van uw dochter om die 3 ploegen dienst niet te accepteren?
En met wederzijds goedvinden, wat zou de ontslagreden dan moeten gaan worden?
De vraag is of het UWV die ontslagreden accepteerd.

Gerry1969
door Gerry1969 - Sep 4, 2017 om 23:32
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik kan me voorstellen dat als ze kinderen heeft dat ze  niet graag de Kids in de nacht alleen laat.
Aan de andere kant gaat haar salaris wel omhoog gezien de nachttoeslag.

fr
door frans56 Sep 5, 2017 om 08:03
230 Antwoorden / 9 Vragen

"Aan de andere kant gaat haar salaris wel omhoog door de nacht toeslag"   Het ligt er maar net aan wat haar situatie is, of dit voordeel oplevert.  Als het totale gezins jaar inkomen net een paar tientjes onder de grens voor huur en of zorg toeslag ligt, kan een paar honderd Euro extra per jaar, indien zij woont in een sociaale huurwoning,  een fors nadeel opleveren, in de vorm van het kwijtraken van huur en of zorg toeslag.
Dus per saldo kan het best eens zijn dat een (kleine) loonsverhoging een forse inkomens achteruitgang betekend.  Dus mijn advies: bij iedere loonsverhoging ook even kijken of iemand hierdoor mogelijk toeslag misloopt.  En wat betreft 3 ploegen. Daar beslist iedereen zelf voor of dat past in de persoonlijke leef situatie.

Gerry1969
door Gerry1969 Sep 5, 2017 om 13:09
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Frans56 uw Glas is duidelijk halfvol.
Door een paar tientjes meer te gaan verdienen kan ze wellicht wel een hypotheek krijgen of een lening voor een auto.
Ze bouwt meer pensioen op en kan misschien sparen. Als ze niet de 3 ploegen wil werken kan ze wellicht ontslagen worden en heeft ze 70% van haar loon maar wel met toeslagen en gaar ze na 12 maanden de bijstand in ook weer met toeslagen.
Wat zou je zelf kiezen?

uwjurist
door uwjurist - Sep 5, 2017 om 08:30
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,

Dat hangt ervan af. Het is voor het bepalen van de rechten en plichten - onder meer - van belang wat er over wijzigen van functie / arbeidsvoorwaarden / werktijden / locatie e.d. in de arbeidsovereenkomst en eventuele reglement / cao staat.
Het algemene uitgangspunt is dat een werkgever zoiets niet mag wijzigen zonder voorafgaande toestemming van de werknemer.

Er zijn wel uitzonderingen:
1. Is een eenzijdig wijzigingsbeding overeengekomen, dan heeft de werkgever geen voorafgaande toestemming nodig van de werknemer om de arbeidsvoorwaarden te wijzigen. Tenminste:
•Het wijzigingsbeding dient schriftelijk te zijn overeengekomen. Het beding kan staan in de arbeidsovereenkomst, de CAO of een personeelsgids die van toepassing is verklaard.
•De werkgever dient een zwaarwichtig belang te hebben bij de wijziging, bijvoorbeeld om een mogelijk faillissement of ontslagen af te wenden. En dit werkgeversbelang dient zwaarder te wegen dan het belang van de werknemer, zodat het belang van de werknemer dient te wijken.

2. Indien geen eenzijdig wijzigingsbeding is vastgelegd, zijn er echter ook nog wel mogelijkheden voor de werkgever. Uit de rechtspraak blijkt wel van strikte voorwaarden:

•Er moet sprake zijn van gewijzigde omstandigheden, welke voldoende aanleiding vormen voor het doen van een voorstel om de voorwaarden te wijzigen;
•Het voorstel moet redelijk zijn, gezien alle omstandigheden van het geval.
•Van de werknemer kan in alle redelijkheid gevergd worden, dat hij het voorstel aanvaardt.
Of de wijziging redelijk is, hangt onder meer af van:
• De aard van de gewijzigde omstandigheden. Een rechter zal een voorstel sneller redelijk achten, indien werkgever kan aantonen dat er in het bedrijf sprake is van zware bedrijfseconomische problemen. Een voorbeeld is aanbieden van een lagere functie om het ontslag van de werknemer te voorkomen.
• De aard en ingrijpendheid van de wijziging. Zo kan het wijzigen van de functie aanzienlijk ingrijpender zijn dan het afschaffen van een bonus.
• Het belang van de werkgever. Grote financiële problemen kunnen een gerechtvaardigd belang vormen, verhoging van de winst niet.
• Het belang van de werknemer bij niet-wijzigen. Bij overplaatsing kan bijvoorbeeld een rol spelen dat wegens persoonlijke omstandigheden de werknemer niet ver kan reizen. Of er is sprake van zorgtaken.
• Is er een redelijke afbouwregeling mogelijk?
• Kijk er ook naar of er een CAO van toepassing is (daarvan mag niet worden afgeweken), of dat een eventuele OR geraadpleegd moet worden.
• En is de wijziging collectief of individueel?

Het is dus het beste om met een arbeidsrechtjurist te overleggen over uw specifieke situatie en omstandigheden.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

panter22
door panter22 - Sep 5, 2017 om 08:46
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom moet ze nu werken in een drieploegendienst? Houdt de tweeploegendienst op?
Als ze niet wil, wordt ze dan met wederzijdse toestemming ontslagen?

fa
door fastlane300 - Sep 5, 2017 om 10:04
19 Antwoorden / 18 Vragen

Dank je wel voor de reacties. Hier kunnen we mee verder.