rebek
door rebek Nov 14, 2018 om 10:03
Geldzaken & recht

VGZ verhoogt premie €14. mag dit?

Mag VGZ een gemeente pakket volgend jaar de premie met €14,- ophogen als het inkomen gelijk aan dit jaar is, en blijft?

2728 18 Rapporteer

ju
door juliomariner - Nov 14, 2018 om 10:09
1326 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom zou dit niet mogen?

tenormin
door tenormin - Nov 14, 2018 om 10:12
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ze verhogen allemaal de premie: Van mij mogen ze het ook niet, maar ja: niemand luistert. ;-)

Cookies
door Cookies - Nov 14, 2018 om 10:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wat heeft het VGZ met jouw inkomen te maken? Niets. Je bent ook niet verplicht dat gemeentepakket af te sluiten. Bovendien gaat de zorgtoeslag ook weer omhoog.

rebek
door rebek Nov 16, 2018 om 19:54
228 Antwoorden / 97 Vragen

Als VGZ.gemeentepakket aanbied hebben zij daar juist alles mee te maken. En wat veel mensen onderschatten, een veelgebruiker van zorg ben je niet voor je lol

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 14, 2018 om 10:20
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Ja. En mogelijk vervallen bij VGZ verschillende collectieve regelingen.
Of uw Gemeente inwoners laat deelnemen aan dergelijke collectieve regelingen is een zaak van uw Gemeenteraad.

U zou ook de vraag kunnen stellen: mag onze regering de BTW met 3% verhogen terwijl het inkomen gelijk blijft.

rebek
door rebek Nov 20, 2018 om 00:12
228 Antwoorden / 97 Vragen

Om recht op de gemeentetoeslag te hebben mag je niet meer dan 130% bijstandnorm inkomen per maand hebben. Tot 'n bruto jaarinkomen 18.000 ,of meer. De volledig arbeid ongeschikte Wajonger die dat krijgt moet nog uitgevonden worden. Of over 50 jaar misschien.

me
door mein33 - Nov 14, 2018 om 10:34
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Dit doet VGZ in samenspraak met de Gemeente die u de mogelijkheid geeft van dit zorgpakket gebruik te maken.
U moet derhalve niet klagen over VGZ, maar nadere informatie vragen bij uw Gemeente.

Of uw inkomen wel of niet stijgt is niet relevant, er zijn miljoenen medelanders die er niet voor - maar er op achteruitgaan met hun besteedbaar inkomen.

marita5
door marita5 - Nov 14, 2018 om 10:56
11512 Antwoorden / 15 Vragen

hallo Rebek ,

Ja , dit mogen ze , maar zegt dit pakket op , is veelste duur en een lokkertje .
Vergoedingen zijn niet hetzelfde , eigen risico is  meeverzekerd , maar dit is onzin ,
Ondanks dat het eigen risico is meeverzekerd , betaald u nog een gedeelte eigen risico via de premie ..

my
door mystery Nov 14, 2018 om 18:03
34 Antwoorden / 0 Vragen

Een deel eigen risico betaal je maar niet veel mijn ouders hebben een net zo'n uitgebreid pakket als mij en betalen toch minder.
met 2 man betalen ze 300 per maand mijn premie alleen is 155 en ik heb 385 eigen risico,

Ouders dus 0,0 extra dus ze zijn wel degelijk goedkoper uit.

marita5
door marita5 Nov 14, 2018 om 18:09
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Dat verschilt per gemeente , bij mij waren de vergoedingen minder + de premie was € 20,- p/m duurder met de verzekering die ik nu heb , dus 20 x12 = € 240,- eigen risico wat ik dan betaalde .

ne
door neodutchio - Nov 14, 2018 om 11:33
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Gelukkig mag dat. Waarom zou bij iedereen de rekening hoger worden en bij u niet?

edrick3
door edrick3 - Nov 14, 2018 om 11:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ja. Alle zorgverzekeringen stijgen in premie.

Ka
door Kassagebruiker - Nov 14, 2018 om 12:02
683 Antwoorden / 5 Vragen

Het is alom op radio, tv, kranten, internet enz. geweest, dat ALLE premies zouden stijgen.

U kunt wèl via de belastingdienst.nl zorgtoeslag aanvragen. Daar krijgt u als u daar recht op heeft qua inkomen enz. een bepaalde toeslag per maand op uw rekening als voorschot. Geef in dit geval wel uw juiste BRUTO inkomen incl vakantiegeld op, anders mag u in 2020 weer veel terugbetalen. Deze zorgtoeslag is inkomens afhankelijk. De maandpremie is door de verzekeraar vastgesteld en daar doe je gewoon niks, noppes, nado, nakka aan.

tenormin
door tenormin Nov 14, 2018 om 14:51
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@lenovo, rebek zal, net als iedereen, de nieuwe polis 2019 ontvangen hebben. Heeft hij geen TV, kranten enz. voor nodig.

rebek
door rebek Nov 20, 2018 om 00:04
228 Antwoorden / 97 Vragen

Om toeslag aan te vragen Kun je niet eens verkeerd opgeven. De gemeente controleerd het altijd bij uwv.

Ik kijk genoeg consumentenprogramma's en altijd het nieuws. Maar daar wordt niets gezecht over gemeentelijke wijzigingen en Wajong.

Ka
door Kassagebruiker Nov 20, 2018 om 10:54
683 Antwoorden / 5 Vragen

@Rebek,

In het landelijke nieuws zal inderdaad het gemeentelijke nieuws, zeker geen wijzigingen, niet komen, dat is niet te doen.
Dus je had in het landelijke nieuws ook kunnen horen en zien dat alle premies zouden gaan stijgen.
En het is in ELKE situatie van belang als je geen naheffing wil krijgen om je correcte bruto inkomen te controlen/te berekenen.
Iedereen kan een fout maken.

aurora1
door aurora1 - Nov 14, 2018 om 12:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja. Zie ook de reactie van @netflixfan.
Kijk anders op vergelijkingssites of een andere verzekering u beter past.
Ik moet ook meer betalen en mijn inkomen blijft ook hetzelfde en ik ontvang zelfs niet eens subsidies/toeslagen....

panter22
door panter22 Nov 14, 2018 om 13:10
6599 Antwoorden / Vragen

Nou dan heb je een goed inkomen. Niets te klagen dus.

aurora1
door aurora1 Nov 14, 2018 om 14:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u weleens van principieel niet steeds de hand willen ophouden gehoord en niet op de pof willen leven gehoord, niet aan klagen willen meedoen, maar van sparen, inspannen enz.? U trekt conclusies die u niet kunt trekken en die zijn en dat is erg dom. Mijn reactie was overigens bedoeld voor vraagsteller, niet voor u.

tenormin
door tenormin Nov 14, 2018 om 14:55
16829 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. +10 @aurora1, ik heb, dom, ook wel eens hier geschreven dat ik geen subsidies/toeslagen ontvang: kreeg ook zo'n antwoord van "er wel warmpjes bijzitten". Alleen als ik de kachel aandoe. ;-)

aurora1
door aurora1 Nov 14, 2018 om 16:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dank @tenormin.
Nou, dat is al heel wat. In mijn woning wordt het alleen midzomer warm, te hot kan ik beter zeggen. Voor de rest is het hier koukleumen als het warm zou moeten worden.... Ik mis de kachel van vroeger.....

panter22
door panter22 Nov 14, 2018 om 18:18
6599 Antwoorden / Vragen

Het aanvragen van toeslagen is een recht wat je hebt, en is verankerd in diverse wetten. Dat heeft niets met je hand ophouden te maken. Je moet aan verschillende voorwaarden voldoen om van dat recht gebruik te kunnen maken.

Nl. een inkomen of spaargeld onder een bepaald bedrag.
Als je een te hoog inkomen hebt of te veel spaargeld, dan is dat recht niet bedoeld voor jou.
Heb je wel recht op toeslagen, Aurora1, dan is het jouw keus om daar geen gebruik van te maken.
Niet iedereen heeft die keus en is gedwongen deze toeslagen wel aan te vragen, wil er na de vaste lasten geld overblijven om eten te kopen.
Dus als je geen toeslagen ontvangt dan voldoe je niet aan de eisen of je wilt geen toeslagen ontvangen.
Dat is jouw keus. Je kunt jouw eigen situatie niet vergelijken met die van iemand anders. Dat de pensioenen niet verhoogd worden is jammer, maar de AOW volgend jaar weer wel. Dus jouw inkomen voor volgend jaar blijft niet gelijk, maar stijgt.

tijger1
door tijger1 Nov 14, 2018 om 19:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Maar u krijgt dus wel zorgtoeslag.

aurora1
door aurora1 Nov 15, 2018 om 22:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@22 ik ga dat lange verhaal niet lezen. Kennelijk heeft u er niets van begrepen. Maar nogmaals: mijn reactie was niet voor u bedoeld. Slecht van een enkeling hier lees ik reacties, u valt daar niet onder. U kunt zich die moeite dus beter besparen. Het dient ook beslist niet ter beantwoording van de gestelde vraag. Overigens als je gekd ontvangt dat door andere belastingbetalers opgebracht moet worden is dat je hand ophouden. Gelukkig doet niet iedereen dat die dat zou kunnen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 20, 2018 om 11:35
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@AURORA1: tja, wat zal ik nu zeggen, ook off topic en dus ook niet gerelateerd aan de vraag zoals die oorspronkelijk is. Deze reactie is dus ook niet gericht aan de vraagsteller waarbij ik nadrukkelijk weet dat dit feitelijk niet de bedoeling is van deze site.

N.a.v. één die ik zojuist ook zag: mensen stellen vragen met de bedoeling dat zij een adequaat antwoord krijgen.
Als er dan een mening ontstaat dat een vraagsteller(ster) bijv. dom is of niet zelf verantwoord handelt is het m.i. de kunst omdat dan subtiel te melden met tips hoe anders aan te pakken maar niet op een negatief kritische wijze. Negatieve kritiek / vertaald 'afkatten' is niet 'lerend'.

En de vraag waar deze opmerking op slaat is ook zo iets:
Overigens als je gekd ontvangt dat door andere belastingbetalers opgebracht moet worden is dat je hand ophouden. Gelukkig doet niet iedereen dat die dat zou kunnen.

Het aanvragen van toeslagen / uitkeringen etc. is een wettelijk verkregen recht. Er misbruik van maken is iets anders.

panter22
door panter22 - Nov 14, 2018 om 13:09
6599 Antwoorden / Vragen

Dat is een beste verhoging.  Heb je een brief gekregen, en zo ja wat is de reden van de verhoging.
Binnenkort wordt de hoogte van de toeslagen bekend gemaakt. Kun je uitrekenen hoeveel je er op achteruitgaat.
Tenminste als je alleenstaand bent.
https://www.goedkopezorgverzekering2019.nl/zorgtoeslag/
Kijk ook eens naar een andere verzekering.

rebek
door rebek Nov 20, 2018 om 00:27
228 Antwoorden / 97 Vragen

Ja hij heeft een brief gekregen en de gemeentekorting is daarin al verwerkt en toch wordt de premie €14,- hoger

bi
door bigale50 - Nov 14, 2018 om 13:18
25 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, ons inkomen gaat niet omhoog, maar die inkomens in de zorg wel, dat moet je betalen.

diumenge
door diumenge Nov 14, 2018 om 19:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Oja joh, is dat zo?

bi
door bigale50 Nov 16, 2018 om 15:01
25 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, wist je dat niet?

Cookies
door Cookies Nov 16, 2018 om 15:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@bigale: klaag, klaag.

bi
door bigale50 Nov 21, 2018 om 14:27
25 Antwoorden / 1 Vragen

O, jij laat alles over je heen komen, zoals het feit, dat we in nederland niet meer te besteden hebben dan in 1977?
Ja, ze doen het goed!!

tijger1
door tijger1 - Nov 14, 2018 om 19:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uitkerinen, zo ook de AOW net als het minimumloon worden per 1 januari verhoogd.

Als men werkt met een CAO zit daar wellicht een verhoging of een trede hoger in de schaal. Anders onderhandelen met de baas.

Afgezien daarvan gaat de zorgtoeslag ook nog flink omhoog.

marita5
door marita5 Nov 14, 2018 om 21:16
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , de zorgtoeslag voor een alleenstaande gaat € 4,- p/m omhoog . Op jaarbasis € 50,-

tijger1
door tijger1 Nov 14, 2018 om 21:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja en? Dan maar een goedkopere verzekering zoeken.

marita5
door marita5 Nov 14, 2018 om 21:36
11512 Antwoorden / 15 Vragen

U schrijft , flink omhoog , € 4,- p/m noem ik niet flink omhoog .

tijger1
door tijger1 Nov 14, 2018 om 21:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Eerst zou het meer omhoog gaan omdat de overheid verwachtte dat de premie meer zou stijgen. En dat doet hij niet, dus hoeft de zorgtoeslag ook niet extra veel omhoog.

tijger1
door tijger1 Nov 14, 2018 om 21:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Premie Anderzorg 2018 € 102,00 pm
Premie Anderzorg 2019 € 108,00 pm

marita5
door marita5 Nov 15, 2018 om 07:33
11512 Antwoorden / 15 Vragen
tijger1
door tijger1 Nov 15, 2018 om 08:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad, en er zijn er meer die goedkoper zijn dan VGZ. Maar ik had de cijfers van Anderzorg paraat. Het ging me om de verhoging van de zorgtoeslag.

rebek
door rebek Nov 20, 2018 om 00:20
228 Antwoorden / 97 Vragen

Tijger, Goed lezen. AOW is wat anders en ook hoger dan WAO

tijger1
door tijger1 Nov 20, 2018 om 09:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@rebek
U hebt geen WAO. Afgezien daarvan zijn sommige WAO uitkeringen hoger dan AOW. Maar daar gaat het hier niet over. Alle uitkeringen stijgen per 1 januari, ook uw Wajong.

En als u de premie via de gemeente te hoog vindt, moet u overstappen naar een ander.

jo
door jorisw - Nov 14, 2018 om 21:06
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe zouden stijgende zorgkosten anders betaald moeten worden? Door anderen?

lo
door lovewinnie - Nov 14, 2018 om 21:12
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ja. Voor iedereen stijgt de premie. Okk voor u. Dat is een vaste prijs met vele extra's kwa vergoedingen speciaalvoor laag inkomen. Zal me niet verbazen als u toeslagen omhoog gaan en uiteindelijk betaald u waarschijnlijk 10 euro meer.
Ben maar blij want vele gemeente schaffen de zogenaamde gemeente pakketen af. Vooral die Inc eigen risico

rebek
door rebek Nov 20, 2018 om 00:17
228 Antwoorden / 97 Vragen

€14 is meer dan €10 en eigen risico betaal je gewoon maar dan verspreid over het jaar in de premie en 50,- moet je alsnog betalen.

Bij andere verzekeringen kun je eigen risico ook mee laten verzekeren om ze zo per maand te betalen

rebek
door rebek - Nov 15, 2018 om 22:41
228 Antwoorden / 97 Vragen

Het gaat niet specifiek om mijzelf maar dit jaar is de prijs per maand €152,-(mét en 167,- zonder korting) en dan is met 'n aow of andere uituitkering  €166,- ook mét n hoog bedrag. VGZ zecht dat de gemeente aangeeft op hoeveel korting je recht hebt naar gelang je inkomen maar met n langdurige uitkering blijf je in het minimum vallen.

panter22
door panter22 - Nov 16, 2018 om 09:02
6599 Antwoorden / Vragen

Ben je van een bijstandsuitkering naar een AOW uitkering gegaan?
AOW is netto ongeveer hoger dan bijstand, daarom zul je €14 meer gaan betalen.
Is het werkelijk nodig dit uitgebreide pakket te nemen?
Kijk eens bij de normale VGZ- zorgverzekering  en aanvullende verzekering. Misschien kun je met een minder dure aanvullende verzekering toe.
https://www.vgz.nl/zorgverzekering?icmp=ws-87

rebek
door rebek Nov 16, 2018 om 20:04
228 Antwoorden / 97 Vragen

Deze persoon heeft al vanaf zijn 18e WAJONG 100% ,WAO jong gehandicapten. En ja, ruime dekking is dan noodzakelijk maar WAJONG is geen vetpot.
Dus mijn vraag, mogen ze zomaar voor deze uitkering zeggen: nee sorry, u heeft ineens teveel inkomen

panter22
door panter22 Nov 16, 2018 om 20:22
6599 Antwoorden / Vragen

Als de persoon een Wajong uitkering heeft die hoger is dan een bijstandsuitkering, kan dat. Elk jaar kan de gemeente de regels wijzigen
Kijk voor informatie bij de gemeente of bel met de gemeente:
https://www.vgz.nl/zorgverzekering/gemeentepakket

rebek
door rebek Nov 20, 2018 om 00:07
228 Antwoorden / 97 Vragen

Als ze terug zouden bellen zou dat erg helpen. Ik heb al 3 x een terugbelafspraak gekregen

rebek
door rebek Nov 20, 2018 om 00:23
228 Antwoorden / 97 Vragen

Panter, Goed lezen voor je andwoord geeft. AOW is wat anders dan WAO en over bijstand heb ik het nooit gehad. Wajong is WAO vooe mensen die al ziek / beperkt waren voor hun 18e.

panter22
door panter22 Nov 20, 2018 om 08:50
6599 Antwoorden / Vragen

Je stelt een vraag van 1 regel. Je zet er niet bij dat het om een Wajong uitkering gaat.
Nu ga je mij verwijten dat ik je vraag niet goed lees.
Ik snap dat je gefrusteerd bent omdat je meer moet betalen voor de zorgverzekering en dat de gemeente je niet terugbelt.
Maar ik vind het niet terecht dat je dat nu op mij gaat afreageren.

tijger1
door tijger1 - Nov 16, 2018 om 21:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waarom is bij Wajong een ruime dekking nodig?

rebek
door rebek Nov 19, 2018 om 23:57
228 Antwoorden / 97 Vragen

Iemand met Wajong is de kans reël dat die persoon een ziekte heeft met extra hoge kosten. Wajong is jong Gehandicapt.

tijger1
door tijger1 Nov 20, 2018 om 09:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, en? Met ADHDhebben ze ook Wajong. Niks geen higere ziektekosten.