ja
door jay Mar 5, 2006 om 09:01
Geldzaken & recht

Voorbeeldbrief verzoekschrift belastingen

Over 2004 heb ik de teruggave van de belasting reeds ontvangen en de termijn voor het bezwaarschrift is verstreken.Nu heb ik ontdekt dat ik dieetkosten ben vergeten in mindering te brengen op mijn aangifte over 2004.Nu kan ik bij de belasing een verzoekschrift indienen om alsnog deze dieetkosten te kunnen aftrekken.Hoe ziet zo'n verzoekschrift eruit en wat moet er zeker in vermeld worden.

bij voorbaat dank voor de reacties.

23457 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 5, 2006 om 12:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

op http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/bezwaar_beroep_of_verzoek_aa1341z9fd.pdf kun je een folder van de belastingdienst downloaden in pdf formaat en hieraan staat alle uitleg

ve
door verwijderd - Mar 5, 2006 om 16:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u er zeker van bent dat die dieeetkosten een aftrekpost vormen kunt u volstaan met gewoon een brief te schrijven aan de belastingdienst (adres staat op de aanslag)

U vermeld uw sofinummer en het jaar waarover het gaat en dat u abusievelijk bent vergeten de aftrekpost wegens ziektekosten op te geven bij uw aangifte inkomstenbelasting.

U verzoekt om een nadere aanslag met daarin opgenomen de dieeetkosten.

U kunt ook nogmaals aangifte doen via internet met het programma van de belastingdienst.

succes.

ve
door verwijderd - Mar 5, 2006 om 23:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goedenavond, lang verhaal hieronder, maar wel compleet (naar mijn mening),

U kunt beter een bezwaar schrijven. Nogmaals aangifte doen, kan wel, maar verplicht de fiscus tot niets. U heeft bij uw eerste aangifte immers verklaard deze stellig en zonder voorbehoud ingevuld te hebben.

Schrijf een bezwaarschrift:

Ik maak bezwaar tegen de aan mij opgelegde voorlopige aanslag IB 2004 d.d. ............. met aanslagnummer ................

In mijn aangifte heb ik verzuimd om de door mij gemaakte dieetkosten op te voeren als buitengewone ziektekosten. Wegens mijn ziektebeeld .......... heb ik volgens de forfaittabel recht op aftrek van € ......

Bijgaand treft u het doktersvoorschrift en de nota's van de dieetkosten. Aangezien mijn reeds opgevoerde ziektekosten de drempel al overstijgt, verzoek ik u bij dezen om het forfaitaire bedrag ad € ..... alsnog in mindering te brengen op mijn inkomen in box 1 en mij een nieuwe voorlopige aanslag te doen toekomen.

De termijn van 6 weken ziet enkel op het feit dat als u te laat bezwaar maakt, u daarna niet meer naar de rechter kunt (niet-ontvankelijkheid) als dat bezwaar wordt afgewezen. Het ontslaat de fiscus niet van hun plicht om uw bezwaar in behandeling te nemen. Door bezwaar in te dienen zal de fiscus doorgaans binnen 6 weken reageren.

Besef u wel dat u met deze extra dieetkostenaftrek wel de ziektekostendrempel moet halen, wil uw bezwaar zinvol zijn. Tip: vul de extra kosten in in uw aangifteprogramma en kijk of uw teruggave daardoor stijgt. Het heeft geen zin om bezwaar te maken als u al weet dat deze extra kosten niet zullen leiden tot een teruggave.

Overigens is op dieetkosten een tabel van toepassing (zoals in het voorbeeld bezwaar) waarbij uw aftrek forfaitair bepaald is. Afhankelijk van uw ziektebeeld, krijgt u een standaardbedrag aan aftrek voor het dieet. En alleen als dit op doktersvoorschrift door u wordt gevolgd.

Kijk hier voor de tabel, dan weet u om welk extra bedrag aan ziektekosten u moet verzoeken:

www.belastingdienst.nl/download/983.html

Klik op de link naar de pdf-file en lees op pagina 11 van 30 voor welk dieet u welk bedrag op kunt opvoeren.

En tot slot: stuur bewijsstukken mee: doktersvoorschrift en nota's van de kosten voor het dieet.

In deze fase kan de fiscus afgaan op uw stelling zonder bewijs, maar het versnelt de zaak aanzienlijk als u bewijs meestuurt.

Succes en koppel hier eens terug.

Groet, Cannacampo

ve
door verwijderd - Mar 6, 2006 om 08:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ beste cannacampo. Je schrijft: Ik maak bezwaar tegen de aan mij opgelegde voorlopige aanslag IB 2004 d.d. ............. met aanslagnummer .................  (ik kom niet uit dit lettertype). Ik ben bang dat in dit geval reeds de definitieve aanslag is afgegeven. Dan rest nog slechts enkele weken om alsnog in bezwaar te gaan. Ook die tijd is volgens mij dus al verstreken. Enkele jaren geleden is mij dit overkomen. Na het verstrijken van de termijn na de definitieve aanslag waren ze niet bereid alsnog het bezwaar en verzoekschrift in behandeling te nemen. Maar goen, proberen kan nooit kwaad.

ve
door verwijderd - Mar 6, 2006 om 19:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uiteindelijk is het een toevoeging aan je aangifte en die moeten ze altijd accepteren, mits de informatie klopt.

Als je dat doet in de vorm van een bezwaar, is de kans groter dat ze die sneller in behandeling nemen.

Succes

ve
door verwijderd - Dec 3, 2007 om 18:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat je moet doen ligt een beetje aan de fase waarin je zit.

Als je een aangifte hebt ingediend en nog geen aanslag hebt gehad, kun je geen bezwaar maken. Dat kan alleen tegen een beschikking (de aanslag) en die heb je niet. Je dient dat een aangepaste aangifte in. Dit kan ook met een briefje. De inspecteur moet hiermee rekening houden als hij nog geen aanslag heeft opgelegd. Dat je eerder stellig en zonder voorbehoud hebt getekend neemt niet weg dat er een foutje gemaakt kan worden. Dit moet je asap melden.

Als je een aanslag hebt ontvangen dan maak je bezwaar binnen 6 weken. De inspecteur kijkt hiernaar en doet uitspraak. Als de uitspraak tegenvalt dan ga je in beroep (naar de rechter).

Als je een voorlopige aanslag hebt kun je hier ook bezwaar tegen maken of als je te laat bent, wachten op de definitieve aanslag. Je kan natuurlijk ook tussentijds een verzoek sturen en de inspecteur vragen rekening te houden met de dieetkosten.

Als je te laat bent voor een bezwaar tegen de definitieve aanslag dan kun je een verzoek tot ambtshalve vermindering doen.  Je beroept je dan op de goodwill van de inspecteur die in principe de wet moet volgen. IN andere woorden als je wettelijk aanspraak maakt op de aftrek van dieetkosten dan maak je een goede kans. Je kan echter niet meer in beroep dus nee is nee.

Voorbeeldjes van de briefjes kun je hier vinden. http://www.je-eigen-bedrijf.nl/voorbeeldbrieven/bezwaarschrift-belasting.html

ve
door verwijderd - Dec 4, 2007 om 01:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Rapido,

Hoezeer jouw input ook gewaardeerd wordt, deze vraag is al 1,75 jaar oud en wordt dus niet meer gelezen.

Bovendien is alle juiste informatie al gegeven. Wat niet wegneemt dat jouw antwoord ter zake doendend is.

Richt je pijlen op actuele vragen en help mensen die met vragen zitten die nu spelen.

Salut en veel plezier hier, C.