sn
door snirp Sep 27, 2017 om 19:29
Geldzaken & recht

Voorlopig koopcontract woning

Zoon heeft de woning van overleden vader te koop. Het voorlopig koopcontract is getekend door beide partijen. Nu na 4 weken belt de makelaar met de mededeling dat het voorlopig koopcontract opnieuw getekend moet worden omdat koper gehuwd is en de partner ook op dit contract moet komen. We gaan er van uit dat deze dame dan ook de wettelijke bedenktermijn (3 dagen)  zal krijgen, waardoor koper op deze manier "makkelijk" onder de overeenkomt uit kan komen.
Is de makelaar niet nalatig geweest met het opstellen van de akte? Je mag toch verwachten dat deze er zorg voor draagt dat het  contract juist is?

Wie weet hier meer over?
bvd.

3872 4 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Sep 27, 2017 om 19:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Is dat de ver- of aankoopmakelaar?

tijger1
door tijger1 - Sep 27, 2017 om 19:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heeft uw zoon een verkoopmakelaar in de arm genomen? Dan is het heel slordig van die makelaar dat hij de koper niet meer doorgezaagd heeft over diens status.

Maar veronderstelt u dan dat de kopers er vanaf willen?

Face
door Face Sep 27, 2017 om 23:59
10 Antwoorden / Vragen

Joh...

tijger1
door tijger1 Sep 28, 2017 om 00:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@face. ?????

kv
door kvjapio - Sep 27, 2017 om 19:53
281 Antwoorden / Vragen

Het huis is al bindend verkocht door het voorlpig contract. Dit kan mi. hoogstens een aanpassing zijn.

Face
door Face - Sep 27, 2017 om 19:58
10 Antwoorden / Vragen

Indien de echtgeno(o)t(e) of geregistreerd partner niet als medekoper of medeverkoper optreedt, maar de koopovereenkomst ondertekent als blijk van toestemming, wordt volstaan met het onderaan de akte opnemen van zijn of haar naam. Je kunt niet zomaar van een koopovereenkomst af als er al getekend is. Niet tekenen, de koopovereenkomst is al getekend, als de makelaar de boel nu al op deze manier tekent en deze wil er vanaf, dan zou hij/zij 10% van de hoofdsom moeten betalen.

tijger1
door tijger1 Sep 27, 2017 om 20:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Makelaar?

Face
door Face Sep 27, 2017 om 20:27
10 Antwoorden / Vragen

Ja de makelaar is hierin nalatig geweest in het navragen van concrete informatie. Dit houdt in dat de informatie onvolledig is, maar er is al getekend. Je kunt niet iemand direct aansprakelijk stellen als er een tussenpersoon (makelaar) is. Die had het moeten zien en weten conform de wet. http://www.wetboek-online.nl/wet/Burgerlijk%20Wetboek%20Boek%207/10.html

tijger1
door tijger1 Sep 28, 2017 om 00:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waar heeft u het over? "Als de makelaar nu op deze manier al de boel tekent"

Face
door Face Sep 28, 2017 om 00:09
10 Antwoorden / Vragen

Ik snap dat u vervelend wilt zijn, maar dat kan ik ook. U weet namelijk heel goed waar ik het over heb. U bent naar alle waarschijnlijkheid iemand die teveel tijd heeft en reageert op alles naar eigen weten, maar niet naar verstand. Dat vind ik niet erg, maar daar hebben mensen nou eenmaal weinig aan. Elke reactie die ik van u lees is erg karig onderbouwd. Daarnaast als u dit al niet snapt, dan adviseer ik u om een opleiding te volgen, juridische richting zal u goed doen. Mocht u nog meer tijd over hebben, dan kunt u ook een deeltijdopleiding volgen. Als u ouder bent dan 30 jaar kunt u geen studiefinanciering meer aanvragen helaas, dan is de LOI ook nog iets voor u.

jonnes
door jonnes Sep 28, 2017 om 18:58
32 Antwoorden / 0 Vragen

@face  +10

Face
door Face Sep 28, 2017 om 22:11
10 Antwoorden / Vragen

:D