re
door reny Dec 5, 2008 om 22:59
Geldzaken & recht

Voorlopige aanslag 2009

Vandaag de voorlopige aanslag 2009 gekregen

Nu is ons inkomen afgelopen jaar een stuk minder geworden

in verband met WW.Ik heb een wijzigings papier via Internet

verstuurd.Nu is mijn vraag is dit gunstig voor ons of hebben we

nu minder teruggaaf door minder Salaris te ontvangen.

573 6 Rapporteer

pavoordf
door pavoordf - Dec 5, 2008 om 23:09
519 Antwoorden / 73 Vragen

waarschijnlijk krijg je nu te veel terug. Dat zou ik laten corrigeren, want je moet dat later toch terugbetalen

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Dec 5, 2008 om 23:26
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag reny,

In de eerste plaats kun je nooit meer belasting terugkrijgen dan feitelijk ingehouden is.

In de tweede plaats wordt de gevorderde te weinig ingehouden belasting verhoogd met de wettelijk rente.

Als je, zoals ik, nog steeds wacht op de afhandeling van 2007 terwijl de aangifte 2007 toch vóór 1 april 2008 ingezonden is, worden er heel wat maanden wettelijke rente berekend over te weinig ingehouden belasting of teveel betaalde en teruggevorderde zorgtoeslag.

Bij geen enkele bank in de EU krijg je zoveel rente op je spaargeld dan de wettelijke rente bedraagt, dus vasthouden heeft geen zin.

Hardware ERror MAN.

jo
door jojanda - Dec 6, 2008 om 02:05
146 Antwoorden / 0 Vragen

Eerst even wat duidelijkheid creeeren.

Wat heb je precies ontvangen. Een beschikking voor de voorlopige teruggaaf 2009, M.a.w  het bedrag wat je in 2009 van de belastingdienst gaat ontvangen. Of heb je een beschikking gekregen waarin staat wat je volgend jaar vooruit moet betalen aan belastingen?

Waarvoor heb je een wijzigingsformulier verstuurd? Is dit om je voorlopige teruggaaf te wijzigen, of heeft dit met huur of zorgtoeslag te maken.

Wanneer heb je deze wijziging verstuurd?

Graag iets meer informatie, dan kan er beter antwoord gegeven worden.

JOjanda

la
door laptop - Dec 6, 2008 om 07:08
92 Antwoorden / 14 Vragen

ik wil iedereen die in de regeling bijzondere uitgaven heeft gevallen of nog valt in 2008!
vwb 2009 waarschuwen. zij zullen dus door wijzigingen
ivm vervallen veel aftrekposten in 2009 een hoger verzamel/toetsingsinkomen krijgen! omdat de huur en zorgtoeslag al 18 december wordt uitbetaald over 2009 januari, en men geen wijziging aanbrengt in inkomen via wijzigings formulier! men in 2010 huur en  zorgtoeslag moet terug betalen! ik heb via postbus 51 het ministerie van financien al op de hoogte gesteld,dat men nog steeds geen brief of anderszins in de media heeft geplaatst! en ga nou hier niet reageren met,dat men dat kan weten,want hoe weet je wat je inkomen over 2008 al is! terwijl men voor 1 april 2009 het aangifte biljet over 2008 moet inleveren. maar er is meer. het duurt minimaal 6weken,dus 2 maanden dat veranderingen worden doorgevoerd. mijn ervaring zegt dat het april 2009 wordt voordat dat rond is!! dus moet je indien je bijz uiitgaven altijd fors zijn geweest! je behoorlijk terugbetalen in 2010 over 2009! het is maar dat u het weet! (heb ook 0800 geinformeerd! deze waren verbaasd en vonden het leuk dat ik ze informeerde!
nou ja leuker kunnen we het ..... maar wel .... (andersom natuurlijk)

re
door reny - Dec 6, 2008 om 21:22
12 Antwoorden / 25 Vragen

Heel erg bedankt!Dit is tenminste een antwoord waar Ik iets aan heb.

kr
door krieties - Dec 6, 2008 om 21:23
442 Antwoorden / 0 Vragen

De te betalen voorlopige aanslagen 2009 worden in januari 2009 pas verzonden.

Het moet dus gaan over een voorlopige teruggaaf, gebaseerd op de gegevens van 2008. Als situatie is gewijzigd en dat is dus zo, dan een wijzigingsformulier invullen. Dat heb je al gedaan. Bravo.

De teruggaaf zal waarschijnlijk lager worden, bij een lager inkomen betaal je minder belasting en krijg je dus ook minder terug. Het is ook mogelijk dat je in dezelfde schijf belasting blijft betalen, dan zal de teruggaaf weinig verschillen met 2008.