door 3079cdl Mar 15, 2015 om 11:33
Geldzaken & recht

Voorlopige aanslag 2015

Geachte mevr/hr
Ik heb in Januari 2015 een voorlopige aanslag 2015 gekregen,terwijl ik nog geen cent aan inkomsten gehad heb,de belasting dienst hoort toch aan het eind van het jaar evt,een voorlopige aanslag te sturen,en als later alles ingevuld is, de definitieven.ik krijg dit jaar een navoordering van 2014-2015 en later nog een van tussen 1 en 300 euro van de hr (wiebus) en later gaan we dan van 2016 en 2017 in 2015 een voorlopige aanslagen sturen.groetjes C de Lange.

1167 7 Rapporteer

ridder_1
door ridder_1 - Mar 15, 2015 om 11:51
376 Antwoorden / 8 Vragen

W.elkom bij de club, dit jaar hebben circa 400000 mensen meer ook een voorlopige aanslag 2015 gehad, waaronder dus ook u.
U heeft deze gekregen omdat u over 2014 een nabetaling moest doen en de belastingdienst er nu van uit gaat dat dit ook voor 2015 ook het geval zal zijn.
Indien u zeker weet dat u 2015 een lager inkomen gaat krijgen kunt u een verzoekschrift indienen bij de belastingdienst, maar vooralsnog moet u de voorlopige aanslag 2015 betalen.

edrick3
door edrick3 - Mar 15, 2015 om 11:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Het heet niet voor niets een voorlopige aanslag.
Die betaal je dus vooruit; eventueel in termijnen.

jantje7
door jantje7 - Mar 15, 2015 om 13:20
1459 Antwoorden / 23 Vragen

U kunt gewoon in 10 maandelijkse termijnen betalen, beginnende op de laatste werkdag in februari. Naar ik hoop heeft u dan toch al uw eerste verdienste binnen. En dat u nu een navordering moet betalen over 2014 is veroorzaakt omdat u toen te weinig heeft betaald.

me
door mein33 - Mar 15, 2015 om 13:30
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=3079cdl schreef op zondag 15 mrt 2015, 11:33]Geachte mevr/hr
Ik heb in Januari 2015 een voorlopige aanslag 2015 gekregen,terwijl ik nog geen cent aan inkomsten gehad heb,de belasting dienst hoort toch aan het eind van het jaar evt,een voorlopige aanslag te sturen,.

De belastingdienst gaat op de kleintjes letten.
Zo gaan, net als bv. de energieleveranciers, een voorschot nemen op uw belastingafdracht over 2015 indien er over 2013 en naar verwachting over 2014 moe(s)t worden bijbetaald.
Dit is de omgekeerde vorm van belastingbetalers waarvan wordt verwacht dat zij teveel betaalde belastinggelden terug krijgen, zij krijgen hierop alvast een maandelijks voorschot uitbetaald.
In beide gevallen vindt bij de aangifte pas de definitieve verrekening plaats.

tijger1
door tijger1 - Mar 15, 2015 om 13:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar van 2016 en 2017 krijgt u dit jaar echt geen voorlopige aanslag.

En u krijgt ook geen navordering over 2014 maar een definitieve aanslag met daarop vermeld het nog te betalen bedrag.

Blijkbaar moest u elk jaar al nabetalen en de belastingdienst gast dat nu (deels) voorkomen door aan de mensen die altijd moesten nabetalen alvast een voorlopige asnslag te sturen.

Het jaar 2014 is een beetje een speciaal geval, omdat in de tabelken de verlaging van de algemene hefgingskorting nog niet verwerkt was.

Dus die € 300 van de heer Wiebes zit straks in de definitieve aanslag 2014, daar komt geen aparte aanslag van.

fi
door fisbel - Mar 15, 2015 om 16:40
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=ridder schreef op zondag 15 mrt 2015, 11:51]W.elkom bij de club, dit jaar hebben circa 400000 mensen meer ook een voorlopige aanslag 2015 gehad, waaronder dus ook u.
U heeft deze gekregen omdat u over 2014 een nabetaling moest doen en de belastingdienst er nu van uit gaat dat dit ook voor 2015 ook het geval zal zijn.
Indien u zeker weet dat u 2015 een lager inkomen gaat krijgen kunt u een verzoekschrift indienen bij de belastingdienst, maar vooralsnog moet u de voorlopige aanslag 2015 betalen.
Een verkeerd advies ridder. Een verzoek (lees bezwaarschrift) indienen tegen de Voorlopige Aanslag 2015 is niet mogelijk. Het is wel mogelijk de VA2015 aan te passen. Lees te verlagen of te stoppen. De dienst zal binnen 6 weken de VA2015 aanpassen. Lees hier

tijger1
door tijger1 - Mar 15, 2015 om 17:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

.@ridder

En die voorlopige aanslag wordt niet opgelegd omdat men over 2014 een nabetaling moet doen, maar aan de hand van de gegevens van het jaar 2013.