Ge
door Gera Nicolaes Jan 25, 2023 om 19:35
Geldzaken & recht

Voorlopige aanslag 2023

Kunnen jullie een item maken van de voorlopige aanslag 2023

Om even een situatieschets te geven: ik ben een alleenstaande moeder met drie zonen, twee nog thuiswonend 14 en 17, ik heb een minimaal inkomen van rond de 1050 euro, ik ontvang partneralimentatie en omdat mijn ex een riant inkomen is ligt deze alimentatie iets hoger, ik gebruik de alimentatie om gaten te dichten en te sparen. Omdat ik een inkomen heb wordt de partneralimentatie belast. Dit weet ik, hier spaar ik elk jaar mij het schompes voor. Ik heb momenteel voldoende kunnen sparen voor de aangifte van 2022. Echter, en nu komt het, ik had het grote voorrecht (lees ajb met heeeeeel veel sarcasme) om enkele dagen geleden alvast de "voorlopige aanslag 2023" te ontvangen..... Deze aanslag is dus niet voor 2022, het jaar waarvoor ik gespaard heb en waarvoor ik de aangifte nog moet doen, nee het is voor 2023 een jaar wat net begonnen is.... Deze aanslag is gebasseerd op 2021 en is gewoon natte vingerwerk want vele malen hoger dan de aanslag van 2021 was ... Ik moet "vertrouwen" stellen in de berekening van de Belastingdienst.... Heeft de Belastingdienst momenteel dan zo'n geweldig betrouwbare reputatie... Toeslagenaffaire iemand???   Ik kan hier niet tegen in beroep gaan, ik kan niet deze aanslag afwijzen en aangeven dat ik pas de aanslag van 2023 wil betalen NADAT ik de aangifte 2023 heb gedaan. IK MOET NU DUS DE AANSLAG VAN 2023 EN DE AANSLAG VAN 2022 GAAN BETALEN!!!! HOE DAN????? Daarbij hangt ook nog fijn het zwaard van Damocles boven mijn hoofd over de energienota..... Ik heb een klacht ingediend bij de Belastingdienst, 6 weken verwerkingstijd, betaaldatum voor de aanslag 2023 is 28 februari..... Oftewel 4 weken..... zal

2345 10 Rapporteer

drevil
door drevil - Jan 25, 2023 om 19:43
223 Antwoorden / 14 Vragen

De soep wordt niet zo heet gegeten als dat ie opgediend wordt lees ik hier:

Controleer uw voorlopige aanslag.

Kloppen de gegevens van uw voorlopige aanslag? Dan moet u de aanslag betalen.

U kunt kiezen hoe:

  • in maximaal 11 termijnen
    Het bedrag van de 1e termijn moet vóór 1 maart 2023 bij ons binnen zijn.
  • in 1 keer
    Als het hele bedrag vóór 1 maart 2023 op onze rekening staat, krijgt u korting.

Zijn de gegevens van uw voorlopige aanslag onjuist?

Wijzig dan uw voorlopige aanslag met het online formulier ‘Verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2023’ in Mijn Belastingdienst. Geef de juiste gegevens door. Weet u die nog niet? Schat ze dan.

getty
door getty - Jan 25, 2023 om 19:47
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dit is al jaren normaal en gebruikelijk.

En een vergelijk met de toeslagaffaire? Nee, in de verste verte niet.

Overigens  wordt de partneralimentatie altijd belast, niet alleen omdat u een inkomen heeft.

drevil
door drevil Jan 25, 2023 om 19:55
223 Antwoorden / 14 Vragen

Volgens mij is dit nieuw beleid van de belastingdienst. Betalen voordat het jaar is afgelopen was ongebruikelijk. Terugkrijgen gebeurde wel al.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/voorlopige-aanslag/content/waarom-ongevraagd-een-voorlopige-aanslag

getty
door getty Jan 25, 2023 om 19:56
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik zie dit al jaren bij cliënten die ik hiermee help, ik zie niets nieuws.

Vanzelfsprekend is  een betaling in termijnen mogelijk.

drevil
door drevil Jan 25, 2023 om 20:01
223 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft gelijk. Ik las het ergens. Maar zie nu dat het onzin is inderdaad. Toevallig dat ik er meer mensen over heb gehoord de afgelopen weken die er voor het eerst mee te maken kregen.

Iv
door Ivo W Jan 25, 2023 om 20:02
734 Antwoorden / Vragen

@DRevil: de voorlopige aanslag waarbij betaald moet worden is al jarenlang gebruikelijk voor mensen met meerdere inkomstenbronnen (bijvoorbeeld AOW + pensioen) en/of een deel aan inkomsten waarover geen voorheffing wordt ingehouden (zoals bij iemand die partneralimentatie ontvangt).

De meeste mensen kennen tijdens hun werkzame leven de voorlopige aanslag echter vooral van de hypotheekrenteaftrek en soms vanwege medische aftrekposten.

getty
door getty - Jan 25, 2023 om 19:52
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U had beter meer kinderalimentie moeten eisen, dat is wel onbelast.

rj
door rjw Jan 25, 2023 om 20:17
3280 Antwoorden / 5 Vragen

En dan binnen een paar jaar veel minder krijgen omdat de kinderen 18 of ouder zijn. Kortzichtig advies.

Mabelle
door Mabelle Jan 26, 2023 om 03:53
455 Antwoorden / 1 Vragen

Zolang kinderen studeren loopt de kinderalimentatie door tot 21 jaar. Bovendien stopt tegenwoordig (sinds 2020) de partneralimentatie als het jongste kind 12 jaar is. Blijkbaar is TS voor 2020 gescheiden en valt zij nog onder de oude regelgeving.

Iv
door Ivo W - Jan 25, 2023 om 19:58
734 Antwoorden / Vragen

Het is al jaren gebruikelijk dat iemand waarvan de samenstelling van het inkomen zodanig is dat de voorheffing over loon of uitkering veel te kort schiet, een voorlopige aanslag ontvangt.

Dit is het geval bij mensen die meerdere inkomstenbronnen hebben, waar u ook onder valt. Ook ouderen die AOW + aanvullend pensioen ontvangen en mensen met twee parttime banen hebben hier mee te maken.

Uw klacht zal waarschijnlijk worden afgewezen. De grondslag voor de voorlopige aanslag is immers volledig terecht. Ook is het niet onlogisch en onredelijk om van u te verwachten dat u op basis van een redelijke schatting van uw inkomsten (en aftrekposten) in 2023 ook daadwerkelijk de belasting betaalt die u verschuldigd bent op basis van uw financiële gegevens.

Indien u het niet eens bent met de gegevens waarop de voorlopige aanslag is gebaseerd (bijvoorbeeld omdat uw bruto inkomen te hoog geschat wordt, of een belangrijke aftrekpost nu niet is meegenomen) , dan kunt u relatief eenvoudig zelf een (nieuwe) voorlopige aangifte doen en wordt het maandelijks te betalen bedrag gewoon aangepast.

"ik wil niet betalen want ik gebruik het geld om andere gaten te dichten" is nooit een heel sterk argument. En een signaal dat u dringend ergens moet bezuinigen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 25, 2023 om 21:07
16885 Antwoorden / 202 Vragen

U kunt wel degelijk bezwaar maken maar hoe u het dan ook wendt of jkeert, undien u alimentatie ontvangt dan trekt uw ex dat bedrag fiscaal af en wordt u belast. Het lijkt mij uitermate zinvol dat u m.b.t. deze kwestie hulp vraagt bij een instelling voor Sociaal en Maatschappelijke hulpverlening en vraag om nader advies bij - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl waar u mogelijk gesubsidieerde hulp van een in deze gespecialiseerde advocaat kunt krijgen.   En nogmaals, ik kunt wel degelijk bezwaar maken tegen welke aanslag dan ook, ook tegen een voorlopge doch als uw inkomen inderdaad hoger is dan dat voor 2022 zal het terecht zijn. En anders zal de inspecteur dan toch uw aangifte over 2022 moeten afwachten.

Vraag dus hulp voor het maken van bezwaar.

mahadma
door mahadma - Jan 25, 2023 om 21:13
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Ik kreeg ooit de teruggave van (voorbeeld) 2019, de defintieve van 2020 en de voorlopige van 2021, voor het gemak in 3 enveloppen binnen 3 dagen. Dus .......

tenormin
door tenormin - Jan 25, 2023 om 22:30
16849 Antwoorden / 108 Vragen

De voorlopige aanslag is (eigenlijk) heel normaal. Krijg ik, als weduwe, met AOW en diverse pensioentjes, al jaren. Ik moet ook voor 28 Februari 2023 de voorlopige aanslag Inkomstenbelasting 2023 betalen; u krijgt "korting" als u het in een keer betaald. En neem aan dat u ook datzelfde van de Zorgverzekering hebt ontvangen, als u dat krijgt. Ik wacht tot rond 20 Februari, neem ik toch een paar euro's "winst" haha, van de Belasting. Maar nogmaals, dit is helemaal niet nieuw hoor.

Mabelle
door Mabelle - Jan 26, 2023 om 03:41
455 Antwoorden / 1 Vragen

Als je werkt of een uitkering ontvangt, wordt de loonheffing ook maandelijks ingehouden. Door nu de voorlopige aanslag in 11 termijnen te betalen, komt het eigenlijk op hetzelfde neer.
Alleen dit jaar heb je dan 2 jaar tegelijk te betalen (IB 2022, maar dat geld heb je al gespaard schrijf je), vanaf 2024 betaal je dan in 11 maanden de loonheffing, net zoals bij een werkgever of uitkeringsinstantie.

Een klacht indienen tegen een voorlopige aanslag is zinloos, net zo zinloos als er allerlei zaken bijhalen die niets met de VA te maken hebben.

Als je denkt dat het door de BD geschatte inkomen voor 2023 veel te hoog is, kun je dat wijzigen in "Mijn Belastingdienst".

1paul
door 1paul - Jan 26, 2023 om 09:33
3173 Antwoorden / 0 Vragen

als ie veel te hoog is pas hem dan aan in je "eigen omgeving" van de belastingdienst en kies voor per maand betalen.

op die manier "spaar" je je aanslag over 2023 niet op je eigen rekening maar op die van de belastingen en jaar 2022 heb je al gespaard dus die kun je straks zo overmaken!

geen paniek dus, even rustig ademhalen, nadenken en vervolgens handelen....