na
door namliam May 5, 2008 om 10:32
Geldzaken & recht

Voorschot NUON

Hoi Luitjes

Een voorschot betalen aan energie bedrijven dat is toch een vrijblijvend voorschot of??

Ik krijg nu koud het incassobureau op mijn dak omdat ik de (voorschot) termijn van Maart niet voldaan heb, zonder ooit een herinnering te hebben ontvangen.

Ik heb reeds bij Nuon mijn beklag gedaan en het openstaande bedrag naar de NUON (dus niet incasso bureau) overgemaakt. Maar ik vraag me af wat jullie hiervan vinden??

BVD

720 8 Rapporteer

jo
door joep873 - May 5, 2008 om 10:42
103 Antwoorden / 0 Vragen

Het voorschot is niet vrijblijvend. Zie de voorwaarden van je energiebedrijf (voor Nuon: algemene voorwaarden art. 14.4).

kiran
door kiran - May 5, 2008 om 13:18
2791 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo namliam

Het is weliswaar een geschat voorschot, maar wel vaststaand. U dient dat vaste voorschot dus iedere maand te betalen. Pas aan 't eind van het jaar volgt er een afrekening op basis van de jaarlijks verbruikte energie. Dus heel ellendig: niet betalen = incasso

Of u moet een 'eigen pagina' hebben op 't net bij Nuon, daar is dan de maandelijkse termijnen aan te passen. Maar doorgaans gebruik je dat als je denkt dat je een te laag bedrag per maand betaald, dus dat is eerder verhogen, dan verlagen.[ga er bij deze vanuit dat het bij Nuon net zo geregeld is als bij Eneco]

Groet, kiran

na
door namliam - May 5, 2008 om 13:56
99 Antwoorden / 7 Vragen

Het gaat niet zo zeer om het "voorschot" deel al vroeg ik me dat wel af.

Ik vind het nog al kwalijk dat ik spontaan een incasso bureau op mijn dak krijg, zonder waarschuwing of herinnering oid. Met als bijkomend nadeel 65 euro extra kosten bovenop het voorschot. Terwijl ik toch al zeker 10 jaar 'trouwe' klant ben en ALTIJD via die automatische incasso heb betaald.
Ik ben een paar illusies armer inmiddels. loyale klanten zijn bij de huidige bedrijfs culturen minder belangrijk dan een nieuwe klant. Nieuwe klanten betalen minder en worden beter behandeld, dit geld n.m.m. in ieder geval voor Internet/Telefoon/Gas en Licht. Gewoon elke mogelijkheid overstappen van provider bespaart je honderden euro's per jaar.

Hun website werkt niet goed (je kan geen vragen indienen, dan krijge je een foutmelding, maar er wordt aan gewerkt => Al het hele weekend!) 0900 weiger ik te bellen, dus maar een van hun 0800 nummers geprobeerd en daar regelen ze dat ik terug gebeld wordt. Dus... even afwachten nog.

kiran
door kiran - May 5, 2008 om 14:24
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@namliam

Ja, als klant van 10 jaren zou je een beetje coulance verwachten. Maar dat werkt tegenwoordig niet zo. U zegt het zelf al: voor nieuwe klanten lopen ze harder. DIE moeten nog binnen worden gesleept! Dat die website niet werkt, is jammer. Hoop op betere tijden.

"gewoon elke mogelijkheid overstappen van provider bespaart je honderden euro's per jaar". Dat ben ik niet met u eens.

 Overstappen geeft doorgaans een hoop ellende. Of 't nu met de een of de ander is. Van Internet is al zoveel gezegd. Bij energie-leveranciers kan je beter bij de 'grotere jongens' blijven. Die kleintjes willen alleen een graantje meepikken. Beloven je gouden bergen, maar komt doorgaans niks van terecht. "kom bij mij, heb goedkoop gas"! Maar op je eindafrekening kan staan dat je dik moet betalen voor de transportkosten. Want ze maken toch gebruik van de infra-structuur van de grotere. En mag u raden, wie dat moet betalen! Juist!! Dus overstappen en rijk worden? Ik zie er persoonlijk niet zoveel heil in. Als je enigszins tevreden bent, lekker blijven zitten waar je zit. En anders toch liever over naar een andere 'grote'. Maar dat is mijn mening.

Succes met deze afhandeling. Dag, kiran

ro
door ronny530 - May 5, 2008 om 14:29
2804 Antwoorden / 41 Vragen

Hoi, energie bedrijven brengen een voorschot in rekening, dit heeft te maken met het feit dat het verbruik per maand schommelt.  Vreemd dat er geen herinnerringen verstuurt zijn, wel is het een feit dat klanten met een achterstand harder aangepakt worden. Het bedrag dat u aan de nuon heeft overgemaakt ontslaat u niet van de kosten aan de incasso boer ( intrim justitia ) neem ik aan.

M.v.g. Ronny.

na
door namliam - May 5, 2008 om 15:44
99 Antwoorden / 7 Vragen

@Kiran
Ja er zijn (potentieel) problemen met overstappen, maar toch... Neem Tele2, nieuwe klanten 14,95 ipv 29,90 voor de eerste 6 maanden = 90 euro wat je bespaard.
Als je dus ieder jaar zo een geintje kan doen, ik zeg niet dat je er rijk van wordt, maar wel dat je ijskoud heel simpel 100 euro overhoud.

Incasso boer is in dit geval Lindorff (ken ik verder niet maar heb dan ook weinig te maken met deze "groep" van bedrijven/mensen)

Ik heb inmiddels de toezegging van NOUN, ja ze hebben zowaar terug gebeld! Dat met de overmaking van het maand bedrag e.a. is afgehandeld. Ik kan nog wel deze week brieven krijgen, maar die kan ik vernietigen want dat kruist elkaar. De incasso kosten en zelfs de herinnerings kosten van de NUON zelf hoef ik niet te betalen.
Zou het dan toch nog kunnen dat loyaliteit ergens goed voor is?

Groeten

op
door oplossing - May 6, 2008 om 17:09
119 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben het ook wel eens (in het verleden) vergeten en toen kreeg ik wel een herinnering, ik heb die maand erna toen dubbel betaald. Regels zijn altijd dat u een herinnering moet krijgen als de betaling nog niet binnen is.

KPN is hiervan uitgesloten die sturen direct een dreigbrief met een onkostenberekening en als dat niet voor een bepaalde datum is betaald wordt de telefoon afgesloten. Hoera voor de KPN (DUS NIETS) geen wonder dat ze steeds minder klanten overhouden.

ro
door ronny530 - May 6, 2008 om 17:46
2804 Antwoorden / 41 Vragen

Mooi dat nuon de fout erkend, u valt dus niet onder de groep wanbetalers. Ook de nuon kent een systeem dat als er vaker niet op tijd betaald wordt ( niet 1 of 2 dagen ) zij ook geen herinneringen meer sturen maar direct uit handen geven. Betalings pressie noemen ze dat.

Ronny.