ir
door irmpje Jul 10, 2008 om 21:04
Geldzaken & recht

Vragen tav studie finaciering uitwonend

Onze zoon van bijna 17 gaat naar  hbo  opleiding volgen .

Hij zou dan liever door de week bij opa en oma verblijven.

Zij wonen 6 km van school.

Hij zal dan denk ik ook in aamerking komen voor een uit wonende beurs.

Hij zal opa en oma wat huishoudgeld moeten betalen .

Heeft dit belasting technisch  ook gevolgen voor opa en oma.

Hij hoeft geen huur te betalen maar moet zich zelf wel redden met de toelage.

gr Irmpje

5786 28 Rapporteer

ridder_1
door ridder_1 - Jul 10, 2008 om 21:42
376 Antwoorden / 8 Vragen

Hoewel u familiair goed en nauw met elkaar verbonden bent is het toch goed voor de buitenwacht bep. afspraken te maken.

Uw ouders mogen tot max E 4010 (belastingen 2007) per jaar neveinkomsten uit onderhuur ontvangen, zonder dat de belasting hierover belasting zal innen. in feite is het dus een onbelast inkomen. Uw zoon zal echter als hij voor studiefinanciering als extern wonende student in aanmerking wil komen extern en elders in een andere woning/ woonplaats aantoonbaar moeten wonen. hij zal dus uit het bevolkingsregister naar het andere woonadres (bij uw ouders) moeten worden overgeschreven.

I.p.v. kostgeld moet hij in feite huur aan de huisbaas (uw ouders)aantoonbaar kunnen overleggen. Laat uw ouders per maand een kwitantie uitschrijven als hij of u huur overmaakt. In dit geval is het dan goed geregeld.

Nog even een ander ding: een huurcontract voor uw zoon is toch ook beter voor de familiebanden. Hij is nu nog onbevangen 17 jaar maar wat gebeurt er met hem als de Pubertijd nog verder doorzet, met verkeerde medstudenten in aanraking komt of nog erger aan een meisje/drank of drugs blijft hangen. wilt u dit soort problemen uw ouders op deze leeftijd nog aandoen ??

Maak gewoon een huurcontract met o.a. vast huurpbedrag per maand (incl. gebruik stroom ) en een omschrijving van de huisregels (aanpassen aan de gangbare huisregels die uw ouders hanteren dus geen overmatige herrie, geen drugs en drank of in beperkte mate, geen overnachtingen van derden (meisje of jongen), geen onrechtmatige zaken zoals diefstal, goederen doorverkopen, etc. met als uiterste sanctie opzeggen huurovereenkomst, kamer verlaten en vertrekken.

Beetje zwart / wit ??? Nee, mijn zoon doet zoiets niet ?

Verdiep u in de huidige tijd en zorg dat uw familie ook over een paar jaar elkaar recht en eerlijk in de ogen kan kijken.

Ridder.

ca
door carrie - Jul 10, 2008 om 21:54
79 Antwoorden / 1 Vragen

uw zoon krijgt pas een studiebeurs als hij 18 jaar is.

birdies
door birdies - Jul 11, 2008 om 11:17
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@carrie: dat klopt dus niet! Van IB site:
....Iedereen die begint met een opleiding aan hogeschool of universiteit en
jonger is dan 30 jaar kan studiefinanciering krijgen. Wat betreft
leeftijd is er dus geen ondergrens. Als je nog geen 18 jaar bent, heb
je recht op studiefinanciering vanaf het kwartaal volgend op de
begindatum van je studie.....

Om voor een uitwonende beurs in aanmerking te komen, moet hij inderdaad ingeschreven staan op het adres van opa en oma. Hebben zij een huurwoning, dan zal de verhuurder daar akkoord mee moeten gaan.

....je moet je binnen vijf dagen na je verhuizing bij de gemeente
inschrijven op je nieuwe adres. De IB-Groep controleert elke maand of
je ingeschreven staat op het adres dat je aan ons hebt doorgegeven.......

at
door ate_1 - Jul 11, 2008 om 13:15
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hij kan beter gewoon door de week bij opa en oma logeren en dat hij gewoon kostgeld betaald,dat scheelt een hoop gezeur. Wij hadden dat 2 jaar geleden bij de hand met onze dochter.De huurbaas vond het niet goed dat onze dochter bij haar grootouders zou intrekken.En het bleek voor mijn schoonouders ook nog onvoordeliger. Daarom hebben wij het toen op die manier gedaan, en inmiddels woont dochter lief opzich zelf vlak bij haar school,dankzij dat ze bij opa en oma heeft gelogeerd.

mo
door mof - Jul 11, 2008 om 14:22
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Uw zoon kan zich gewoon inschrijven op het adres van uw ouders.
De huisbaas kan hooguit verbieden dat uw grootouders onderverhuren.
Als er geen verhuur plaatsvindt heeft de huisbaas weinig in te brengen.
Er staat nergens in de wet dat opa´s en oma´s geen logees mogen hebben, zeker niet als dat hun kleinkinderen zijn. Ook de tijdsduur is niet vast gelegd.
Wat een huisbaas hooguit kan doen is bepaalde kosten die ontstaan door extra bewoning doorrekenenen in de huur (als bijvoorbeeld waterverbruik bij de huur
in zit of zou) maar dat is bijna niet aan de hand.

Voor de studiebeurs is het onbelangrijk hoeveel huur je betaalt. Ook (volgens mij) of je daadwerkelijk een huurcontract hebt (wie vraagt daarom? mij nog nooit gebeurd).

En belastingtechnisch, ja, dat zal dan die 4100 euro per jaar zijn: dat is
340 euro per maand. Zoveel zal uw zoon toch niet eten?

Voordeel van geen huurcontract is dat in geval van problemen uw grootouders
de "huur" op ieder moment kunnen beeindigen. Hopelijk gebeurt dat niet. Wat ik eerder denk is dat op een bepaald moment uw zoon zijn benen onder zijn eigen tafel gaat steken en toch nog op kamers gaat.

birdies
door birdies - Jul 11, 2008 om 14:41
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@mof: een logé mag ja, maar logees inschrijven is een heel ander verhaal!

ridder_1
door ridder_1 - Jul 11, 2008 om 14:43
376 Antwoorden / 8 Vragen

voor de studiebeurs behoeft er geen huurovereenkomst te zijn, wel als inwoner op dat adres ingeschreven te zijn bij gemeente. Voor de belastingdienst is het wel zinvol een verklaring te hebben dat er neveninkomsten zijn. indien lager dan de vermelde 4100, geldt hiervoor belastingvrijsteling. De keuze voor een huurovereenkomst is een vrijwillige. Als de grootouders het zien als een familiar gebaar naar de kleinzoon die bv kostgeld betaald kan dit ook. Als u een huurovereenkomst wenst aan te gaan (heeft voor en nadelen) krijgt de huurder wel weer recht op huurderbescherming ook als hij een student is. Dan kan bv. een opzegtermijn gaan gelden etc. Als u op de voorhand denkt te weten dat het wel mee zal vallen met de kleinzoon en hij niet laveloos 3 nachten per week stomdronken binne n zal komen (hoeveel studenten drinken er nu eenmaal met al die zware studies tegenwoordig ! ) behoeft het niet en volstaat kostgeld voor voeding

an
door antzan - Jul 11, 2008 om 15:10
21 Antwoorden / 6 Vragen

Hij zal "wat " huishoudgeld moeten betalen ?,

Net alsdat hij thuis woonde.

maar hij verwacht wel wel een uit wonende beurs.

Kan hij opa & oma ook "wat meer " betalen , of niet soms .

tdehond
door tdehond - Jul 11, 2008 om 17:16
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Mijn neef woont bij zijn oma en krijgt geen uitwonende beurs.
het feit dat hij bij haar in huis woont heeft consequenties voor de huursubsidie van zijn oma.

bi
door bisamar - Jul 11, 2008 om 18:39
17 Antwoorden / 5 Vragen

mijn kleinzoon heeft ook 3 jaar bij ons gewoond,en kreeg wel een uitwonende studiebeurs. en er wordt wel degelijk vanuit Groningen gekeken of hij uitwonend is. verder kost het je huurtoeslag vooral ook als ze er een bijbaantje bij hebben.wat na vertrek nog een jaar doorwerkt.

verder moest mijn kleinzoon een huurovereenkomst laten zien.

verder is het bij ons al die jaren prima gegaan.

redrose
door redrose - Jul 12, 2008 om 12:00
64 Antwoorden / 12 Vragen

Weet opa en oma hier al van omdat u zegt, hij zal opa en oma wat huishoudgeld moeten betalen. Ik neem aan dat u alles van te voren al gepland heeft hoe u het wilt hebben, en u zoon krijgt een leuk zakcentje op kosten van de gemeenschap.

redrose
door redrose - Jul 12, 2008 om 13:40
64 Antwoorden / 12 Vragen

Birdies zegt o.a. dat ze iedere maand controleren of ze nog ingeshreven staan bij het adres dat ze aan ONS hebben doorgegeven, u kunt toch gelijk zeggen dat u daar werkt, of bent u bang dat er niemand meer komt en dat u dan geen werk meer heeft.

b1
door b1b2m3 - Jul 14, 2008 om 11:41
8 Antwoorden / 0 Vragen

Uw zoon krijgt dus geen toelage omdat hij nog geen 18 is. Waarom geeft u zelf niet gewoon aan opa en oma een centje. U heeft geen onderhoud en dat kan er dus wel vanaf. Waarom moet de gemeenschap daar weer voor opdraaien.

ir
door irmpje - Jul 14, 2008 om 11:58
10 Antwoorden / 2 Vragen

ik wil jullie bedanken vor jullie reaktie,s

Irmpje

ir
door irmpje - Jul 14, 2008 om 12:01
10 Antwoorden / 2 Vragen

badankt voor jullie antwoorden.

gr irmpje

ir
door irmpje - Jul 14, 2008 om 12:18
10 Antwoorden / 2 Vragen

Wij hebben geen idee wat onze zoon voor beurs zal krijgen en hoeveel.

Daarom kon ik geen concreet bedrag noemen.

Als wij alle antwoorden wisten zouden wij met geen vraag stellen en wees maar gerust opa en oma zullen niet benadeeld worden want we hebben allemaal 1 ding voor ogen dat onze zoon /kleinzoon zijn studie  met plezier kan gaan volgen

ir
door irmpje - Jul 14, 2008 om 12:22
10 Antwoorden / 2 Vragen

uUoordeelt wel erg snel.

1  Als we het gaan hebben over geld van de gemeenschap dan kan ik u ook wel een hele rij noemen waar ik ook voor betaal (en geen gebruik van maak)

2 Ik heb de regels niet gemaakt tav studiebeurs etc.

birdies
door birdies - Jul 14, 2008 om 14:12
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[edit - off topic - verwijderd door redactie]

redrose
door redrose - Jul 14, 2008 om 14:13
64 Antwoorden / 12 Vragen

[edit - off topic - verwijderd door redactie]

En ik denk dat als ze echt iets willen weten hierover ze dan naar de gemeente kunnen gaan waar zij wonen, daar wordt het haarfijn uitgelegd wat wel en niet kan.

birdies
door birdies - Jul 14, 2008 om 14:14
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[edit - off topic - verwijderd door redactie]

redrose
door redrose - Jul 14, 2008 om 14:15
64 Antwoorden / 12 Vragen

[edit - off topic -  verwijderd door redactie]

redrose
door redrose - Jul 14, 2008 om 14:16
64 Antwoorden / 12 Vragen

[edit - off topic - verwijderd door redactie]

redrose
door redrose - Jul 14, 2008 om 14:17
64 Antwoorden / 12 Vragen

[edit - off topic - verwijderd door redactie]

ir
door irmpje - Jul 14, 2008 om 14:18
10 Antwoorden / 2 Vragen

[edit - off topic - verwijderd door redactie]

Fijn dat alle anderen me wel goed op weg hebben geholpen .

eltjored
door eltjored - Jul 21, 2008 om 16:39
35 Antwoorden / 3 Vragen

Als opa en ome een eigen huis hebben, hoeven zij het verhuurde gedeelte aan het kleinkind niet op te geven als inkomsten, omdat dit onder box 3 valt en je al aangeslagen wordt voor 1.25 van je vermogen ongeacht wat je er mee verdiend. Klienkind moet dan wel zelf alles verder betalen, zoals eten en wassen e.d

Als opa en oma kleinkind in huis nemen als bijverdienste zijn het free-lance werkzaamheden en is er per dag een aftekpost mogelijk voor maaltijden die verstrekt worden, voor bewassing en voor de overige kosten. Hierdoor kun je de inkomsten naar beneden halen en daardoor weinig of geen belasting betalen. De belastingvrije som gaat namelijk niet op als de grootouders ouder zijn dan 65, dan hebbben ze namelijk een inkomen (aow) en is er verder geen belastingvrije voet

ir
door irmpje - Jul 23, 2008 om 15:35
10 Antwoorden / 2 Vragen

haalo eltjored,

bedankt voor je toelichting

gr irmpje

redrose
door redrose - Jul 23, 2008 om 15:45
64 Antwoorden / 12 Vragen

Irmpje, misschien heeft u over mijn vraag heen gelezen, maar waarom gaat u niet naar de gemeente of die instantie die er alles van af weet, ook voor opa en oma.

Daar kunnen ze u haarfijn uitleggen wat wel en niet kan.

ir
door irmpje - Jul 23, 2008 om 15:51
10 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo redrose,

Inderdaad had ik kunnen doen als ik dit geweten had .

Aangezien dit voor ons nieuw is dacht ik via de pc antwoorden te kunnen krijgen .

En die heb ik ook ontvangen en gelezen.

Zodra mijn werkzaam heden het toelaten ga ik naar het gemeenthuis, in ieder geval nog bedankt voor je antwoord.

gr Irmpje