va
door van asselt Apr 22, 2013 om 12:45
Geldzaken & recht

Vrij komen lijfrente

Binnenkort komt er lijfrente vrij,hiermee is de bedoeling om te gaan banksparen en uit te laten keren op 65 jarige leeftijd.
Kan dit ook worden gebruikt voor een uitvaart of uitvaartverzekering?
Wie weet een antwoord.Ik kan het ook vragen bij een verzekering maar daar heb ik even geen zin in.Eerst maar goed kijken naar de mogenlijkheden.Anders word je weer een verzekering aan gepraat!

979 9 Rapporteer

jo
door jorisw - Apr 22, 2013 om 13:45
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Een verzekering laat je je aanpraten. Je kunt toch gewoon een vraag stellen aan een verzekeraar zonder meteen iets te tekenen? Het is maar de vraag of je hier een duidelijker antwoord gaat krijgen.

ge
door gerboe - Apr 22, 2013 om 14:02
806 Antwoorden / 0 Vragen

U krijgt uw geld in termijnen op een rekening gestort via banksparen of een verzekeringconstructie.
Wat u vervolgens met dat geld doet is uw eigen beslissing. Alles kan.

tijger1
door tijger1 - Apr 22, 2013 om 14:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zou u dat überhaupt in een begrafenisverzekering stoppen. Als u gaat banksparen en u komt te overlijden, en er staat nog geld in die pot, valt dat vrij aan de nabestaanden. Dan kan dat toch daarvoor gebruikt worden?

tijger1
door tijger1 - Apr 22, 2013 om 17:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U weet toch wel dat het bedrag op 65-jarige leeftijd in termijnen uitgekeerd gaat worden? Minimaal 5 jaar tot 20 jaar.

fi
door fisbel - Apr 22, 2013 om 21:22
851 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt uw lijfrente zeker omzetten in een bankspaarproduct zoals een uitvaartverzekering. Sinds 2010 mogelijk. De ingelegde premie geeft een goed rendement en is vrij van Box-3 belasting. Nog een voordeel kan zijn dat u niet vast zit aan een uitvaartmaatschappij. Lees hier

tijger1
door tijger1 - Apr 22, 2013 om 21:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fisbel

Ts wil zijn vrijvallende lijfrente storten in een bankspaarproduct. Als dat na zijn overlijden vrijkomt moet hij afrekenen met de fiscus.

tijger1
door tijger1 - Apr 22, 2013 om 21:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

uiteraard zijn nabestaanden moeten afrekenen met de fiscus.

alexishoop
door alexishoop - Apr 22, 2013 om 22:48
562 Antwoorden / 6 Vragen

begrafeniskosten zijn al jaar en dag fiscaal aftrekbaar voor nabestaanden, maar dat is natuurlijk geen zekerheid voor de toekomst, wat wel zeker is dat het dan uw zorg niet meer is haha .. ahum..

u moet wel voor het vrijkomen een alternatief hebben gevonden, als u niet overstapt krijgt u wel te maken met extra kosten.

tijger1
door tijger1 - Apr 22, 2013 om 22:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@alexishoop

De kosten van een crematie kunnen in mindering gebracht worden op de nalatenschap.

We weten natuurlijk niet hoe hoog de lijfrente is die vrijvalt, maar in een keer laten uitbetalen, is normaal gesproken zeer onvoordelig.