deHaan12
door deHaan12 Oct 6, 2020 om 11:43
Geldzaken & recht
VvE op alleen voorkant huizen opheffen. Constructie klopt niet

Beste,

Wij hebben een VvE op 127 huizen en alleen de voorkant van het huis (ja, u leest het goed, een huis en géén appartement) valt onder de VvE. De achterkant moeten wij zelf zorg voor dragen.
Merkwaardig hiervan is: dat 51% van de huizen, van een woningsstichting zijn.
- De beheerder van de VvE, was altijd directeur van de woningstichting
- De beheerder en bestuursleden beslissen wat op ALV wordt besproken, niet de leden
- De beheerder heeft een rechtsbijstandsverzekering lopen bij zijn eigen rechtsbijstandsverzekering. Wij als leden kunnen dus geen advies inwinnen omtrent het functioneren van de beheerder.
- De beheerder komt veelal de gemaakte afspraken niet na, hij vaart een eigen koers.
- Wanneer de beheerder hierop wordt gewezen, wordt hij kwaad. Zelfs een keer zo erg dat een lid uitgescholden is voor takkenwijf.
- Om de merkwaardige VvE van huizen, en alleen de voorkant, op te heffen, moet een 100% overeenstemming worden bereikt
- Tijdens een ALV, heeft de beheerder de volmacht van de woningstichting dus 100% wordt nooit bereikt. Sowieso beslist de beheerder de regels (51%)
- Onderverhuur mag niet, staat in de statuten opgenomen. De beheerder weet dat dit al 9 jaar gebeurd. Eén van de bestuurders is hier achtergekomen en heeft daarnaar gevraagd. Eerste instantie ontkende de beheerder dit maar doorvragen heeft geresulteerd dat hij schorvoetend moest toegeven dat dit al 9 jaar gebeurd. De beheerder heeft de leden van de VvE nooit geinformeerd. En was dit ook niet van plan
- Sterker nog: er wordt nu een vergadering gehouden waarin wordt gestemd (meerendeel van de stemmen) om onderverhuur toe te laten of niet.
- Dus statuten mogen wel gewijzigd worden voor onderverhuur maar moet dan ook via alle notarissen, dat heeft de beheerder nooit gezegd., dus het stemmen heeft ook geen zin
- statuten mogen niet gewijzigd worden om de 100% van de baan te halen maar ook meerderheid van de stemmen te creëeren.
- De beheerder is hiermee niet integer. Je kan niet onpartijdig zijn, neutraal en dan 51% van de stemmen als volmacht hebben, dat is onetich.
- De beheerder heeft een machtspositie en handelt vanuit dictacteur ipv democratisch.,
- De beheerder incaseert wel de maandelijkse premies en start incassotraject
- De verantwoordelijkheden en bedragen wat de beheerder ontvangt, is niet transparant en de beheerder wenst ook niet tranparant hierin te zijn/worden als je daarna vraagt als onderwerp op ALV
- De beheerder staat in dienst van de VvE maar beslist alles voor iedereen, wat hem goeddunkt
- Er komen al jaren geen mensen meer naar de ALV omdat niemand zich gehoord voelt, logisch want onderwerpen wat de beheerder niet besproken wil hebben, komt niet op de ALV. Hij zorgt daar persoonlijk voor.
- De beheerder geeft ook geen concrete antwoorden op kritische vragen. Hij praat er om/over/langs heen, net zo lang totdat iedereen zijn interesse kwijt is. en als je een uur vergadert, en dit een uur lang doet, dan heb je geen enkel concreet antwoord en beslist de beheerder weer zoals hij wenst.

Wij staan met de rug tegen de muur. Elke beslissing wordt door de beheerder genomen. Wij willen hiervan af, maar weten niet meer hoe? Tevens betreffen dit huizen, geen appartementen. Ook een vraag is: komt deze constructie vaker voor? Zo ja; zijn hier voorbeelden van?
En is zo'n constructie nog van deze tijd? Het zijn kleine huisjes, 4 ramen en een muur, hoeveel onderhoud heeft zo'n huisje nodig? Ook qua kosten?!. We betalen minimaal de VvE € 68,- per maand. Geen idee welk bedrag voor de beheerder is. De achterkant verloedert helemaal, fundering is slecht. Maar dit kunnen sommige mensen niet aanpakken omdat de €68,- al aan de voorkant wordt besteed maar alles is al uitgevoerd: nieuwe voegen, groot schilderwerk en wat kan je nog meer doen? Het betreft alleen de buiten-voor-muur.

De beste man heeft jare lange ervaring en daartegen het bestuur alsmede de leden bestaan uit "normale" mensen, zijn niet thuis in boekhouden, onroerende-, bouwkundige- en juridische zaken en verzekeringen. De beheerder probeert de leden tegen elkaar op te zetten door niet integer te handelen en roddelen over de ene bestuurder naar de andere bestuurder.

Wat kan je doen om toch uit de VvE te stappen/op te heffen en werken aan de fundering van je eigen huis, zodat je niet meer afhankelijk bent van de VvE?

Er wordt gezegd: dan moet je verhuizen. U weet hoe krap de woningmarkt is, en voor sommigen de portomonnee. Verhuizen behoort niet altijd tot de mogelijkheden.

De concrete vraag:
Deze constructie klopt in beginsel niet, dat moet aan de kaak gesteld kunnen worden en nieuw onderzoek laten uitvoeren of deze constructie nog anno 2020, gehele woning betrekken, of niet langer zien als appartement terwijl het een huis is. Dus: VvE opheffen

5265 17 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Oct 6, 2020 om 12:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lid van de Vereniging Eigen Huis? Wellicht hebben die advies.

deHaan12
door deHaan12 Oct 6, 2020 om 12:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe bedoelt u? Ik snap uw vraag niet, excuus
Deze huizen vallen onder de constructie Vereniging van Eigenaren.. constructie van een flat.. maar dan voor huizen en alleen de voorkant van het huis..

tijger1
door tijger1 Oct 6, 2020 om 12:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet wat een Vereniging van Eigenaren is. Maar u hebt problemen met die VvE.

En mijn advies was om eens contact op te nemen met een belangenbehartiger van huiseigenaren.

En dat is de Vereniging Eigen Huis.

deHaan12
door deHaan12 Oct 6, 2020 om 15:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

Excuus.. Ok ja dat is misschien wel een goede één! Nogmaals excuus

Topantwoord

ma
door malty - Oct 6, 2020 om 12:28
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Een hele vreemde situatie.
51% van de woningen zijn van een woningstichting, maar als dat koophuizen zijn hoe kan de voorzitter dan een volmacht hebben?
Toch maar eens contact zoeken met vereninging Eigen huis of uw vraag eens op het vve forum plaatsen.
https://www.vve-forum.nl/Forums/

deHaan12
door deHaan12 Oct 6, 2020 om 12:40
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Malta,

Er zijn 6 blokken met in totaal 127 huizen. Per blok, is een splitsingsakte van toepassing en daarop weer een hoofdsplitsing.
Van die 127 huizen zijn +/- 64 huizen van een woningbouw, die worden verhuurd maar eigendom van die woningbouw. En die vallen weer buiten de (onder)verhuur-constructie maar zit wel als eigenaar in de VvE. In eerste instantie waren alle huizen van de woningbouw en heeft ze gelijdelijk verkocht maar nooit meer dan 49% van de huizen. Dus de woningbouw heeft de grootste stem. Welliswaar 1 en dezelfde maar toch meerderheid van stemmen.

De beheerder van onze VvE, was voorheen directeur van diezelfde woningbouw en is zijn eigen bedrijf gestart en beheert nu dus deze VvE. De beheerder lijkt mij (let op: lijkt mij) dat hij niet een volmacht kan zijn aangezien hij/de beheerder neutraal/onpartijdig en niet beslissingsbevoegd is/kan zijn om zijn integriteit in geding te brengen. Of zie ik dat verkeerd?

deHaan12
door deHaan12 - Oct 6, 2020 om 12:49
1 Antwoorden / 1 Vragen

Extra info en feiten:
- Het betreft een huis(!)
- € 68,- is per woning dus minimaal per jaar € 103.632,- (minimaal!!)
- VvE is voor appartementen/flatgebouwen.
- VvE is voor alle muren/vloeren/trappen/liften etc.
- Bij onze huizen betreft het alleen de buitenmuur aan de voorzijde.
- Dus niet de vloer, muren grenzend aan de buren en achterzijde.

En het betreft een huis en geen appartement.

Vandaar ook de vraag: zijn hier meer constructies van bekend in Nederland??

Omdat ik hier met mijn volle verstand niet bij kan en heb echt juridische advies nodig om naar deze constructie te kijken te beoordelen of dit wel een juiste constructie is.
De beheerder geeft aan: zal altijd een VvE blijven, opheffen zal nooit gebeuren ivm 100% stemrecht.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 6, 2020 om 13:27
1783 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte De Haan12,

Omdat een Vereniging van Eigenaren ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel is uw vraag eigenlijk geen consumenten vraag.

Maar ik raad u aan om contact op te nemen met een jurist/advocaat, die gespecialiseerd is in woonrecht.

deHaan12
door deHaan12 Oct 6, 2020 om 14:44
1 Antwoorden / 1 Vragen

Oh, sorry, ik had niet in de gaten dat dit niet het juiste platform is.
Ik loop tegen een enorme muur aan en dacht dat Kassa mij uitkomst zou kunnen bieden.. Helaas

Donuts
door Donuts Oct 6, 2020 om 15:02
1203 Antwoorden / 2 Vragen

@GA: wat een dwaze reactie, natuurlijk is dit een consumentenkwestie!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 6, 2020 om 17:14
1783 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Sprietje,

Kunt u uw reactie op mijn antwoord ook onderbouwen?

deHaan12
door deHaan12 Oct 7, 2020 om 16:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

Omdat ik een natuurlijke persoon ben en niet het bedrijf zelf. Een lid van een VvE en als natuurlijk persoon stel ik de vraga. Eigenlijk heeft Sprietje gelijk ..

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 7, 2020 om 18:22
1783 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte De Haan12,

Vanuit uw standpunt snap ik uw beredenering.

Heeft u inmiddels al contact gehad met :

- Verenging Eigen Huis
- Het Kadaster
- een advocaat/jurist gespecialiseerd in woonrecht?

Zo ja, wat is hun antwoord?

sw
door swat1500 - Oct 6, 2020 om 13:29
3796 Antwoorden / 0 Vragen

Weet u zeker dat het een VvE constructie is en niet een andere vorm van samenwerking. U moet alle aktes die met deze vereniging te maken hebben bij de koop van uw woning gekregen hebben..
Bij een echte VvE is de VvE verantwoordelijk voor het volledige onderhoud van de buitenkant en de algemene ruimten. Er zijn echter samenwerkingsverbanden die op een. VvE lijken maar dit feitelijk niet zijn. In de aktes moet staan in hoeverre u daar deel van uit moet blijven maken en waar de vereniging wel en niet verantwoordelijk voor is.
Helaas komt de constructie waarbij de meeste stemmen binnen een VvE in handen van 1 eigenaar zijn helaas vaker voor en niet verboden.
De bestuurder van de vereniging moet jaarlijks verantwoording afleggen en inzichtelijk maken waar de contributie aan besteed is.

rj
door rjw Oct 6, 2020 om 13:47
3281 Antwoorden / 5 Vragen

Het kan wel degelijk een "echte" VvE zijn. Ik ken meerdere voorbeelden waarbij een gezamelijke binnentuin en de daaraan grenzende delen onder de VvE vallen en de rest van de woningen niet. Dus straatkant zelf schilderen, gevels aan de binnentuin via de VvE.

deHaan12
door deHaan12 Oct 6, 2020 om 14:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste SWAT1500,
Het betreft een echte VvE,
het probleem is niet dat 1 (rechts)persoon de meeste stemmen heeft, maar dat diezelfde (rechts)persoon de volmacht afgeeft aan de beheerder, die wij met zijn allen betalen.
Diezelfde beheerder leidde altijd alle ALV als voorzitter.
Als beheerder lijkt mij dat het niet juist is om dan ook nog de grootste stem te hebben, ik weet niet of hier juridisch iets voor geregeld is?
Diezelfde beheerder is dus niet hetzelfde als de "bestuurder" (-al gedraagt hij zich wel zo)
De beheerder is een vastgoedbeheerder en wenst geen inzage te geven in financiële zaken alsmede veranwoordelijkheden, of in ieder geval niet expliciet op ALV bespreken.

Maar grootste probleem/vraag/issue is deze:
Zijn er meer VvE's bekend als die van mij/ons? Hier in Nederland? Kan iemand mij dit vertellen?
Een VvE op huizen plaatsen maar dan alleen voorzijde/buitenmuur en 1 deel van het dak (vergeten te zeggen.. betreft ook de voorzijde) van de woning/van het huis.
De rest van de muren/vloeren/achterzijde dak, valt niet onder deze constructie.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 6, 2020 om 13:31
7214 Antwoorden / 3 Vragen
deHaan12
door deHaan12 Oct 6, 2020 om 15:02
1 Antwoorden / 1 Vragen

Waar moet ik dan naar kijken? Excuus..

sjjoppy
door sjjoppy Oct 6, 2020 om 16:38
7214 Antwoorden / 3 Vragen

Het kadaster zou uit kunnen leggen waarom de constructie niet klopt.

deHaan12
door deHaan12 Oct 7, 2020 om 16:53
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat begrijp ik niet? Excuus, zou u iets concreter kunnen zijn? Ik ben een leek :S

sjjoppy
door sjjoppy Oct 7, 2020 om 17:24
7214 Antwoorden / 3 Vragen

U zou eens contact kunnen opnemen met het kadaster om ze te vertellen wat zij van de door u beoordeelde constructie vinden.
https://www.kadaster.nl/over-ons/het-kadaster/contact

rj
door rjw - Oct 6, 2020 om 13:52
3281 Antwoorden / 5 Vragen

Was deze situatie al zo toen je de woning kocht?

Ik kan me wel voorstellen waarom je in sommige gevallen zo'n constructie wilt hebben. Door de voorkant van de woningen onder een VvE te laten val kan je er voor zorgen dat de uitstraling naar buiten toe uniform blijft. Je kunt uit de VvE stappen door de boel te verkopen, andere opties zijn er niet.

deHaan12
door deHaan12 Oct 6, 2020 om 14:56
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, situatie was al zo.
Huis verkopen is nu geen optie..
Maar dat is ook niet de vraag..

Ik wil weten of er meer constucties hier in NL zijn als deze..
Dit is een huis/dit zijn huizen en geen flat

rj
door rjw Oct 6, 2020 om 15:28
3281 Antwoorden / 5 Vragen

Maakt niet uit of het een flat is of huizen. Als er ooit is gekozen om er een VvE voor te maken zit je daar aan vast. Tenzij de meerderheid het er mee eens is om de VvE op te heffen. Maar dat vereist waarschijnlijk een 2/3e meerderheid.

deHaan12
door deHaan12 Oct 7, 2020 om 16:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

100% zelfs... Dus volkomen onhaalbaar
Maar dat was niet de vraag.. Constructie klopt niet en dat wil ik weten, of er meer zijn in Nederland met dezelfde constructie
En zo niet: dan misschien toch deze VvE laten onderzoeken of dit wel juist is
(alleen voorkant, buitenmuur zit er in he?)

mi
door miennaamishaaz - Oct 6, 2020 om 15:26
725 Antwoorden / 1 Vragen

Wat u moet doen is met de 49% van de andere bewoners rond tafel gaan zitten en een opzeg brieft opmaken waarin jullie allemaal tegelijk opzeggen. {samen met een advocaat} {Met als reden dat hij zijn afspraken voor onderhoud/beheer niet nakomt}

Deze dan allemaal tegelijk aangetekend opsturen, waardoor de beheerder {circa 63 brieven tegelijk mag ontvangen. en voor alle brieven moet tekenen}

Tevens kunt u ook nog alle verhaalde kosten van de VVE proberen te verhalen op de "beheerder" vooral omdat hij de afspraken niet nakomt die zijn besproken in de VVE vergaderingen.

Zodra deze uitschrijving is verwerkt kan u samen met alle andere bewoners met {wateroplosbare} verf mooi in de zomer de huizen een leuk Regenboog kleurtje geven. Gezien u geen lid meer bent van de VVE heeft de VVE beheerder geen recht meer om jullie hierin tegen te houden

rj
door rjw Oct 6, 2020 om 15:29
3281 Antwoorden / 5 Vragen

Je kunt niet uit een VvE stappen. Dan moet je eerst in de ALV met een grote (wettelijke) meerderheid besluiten om de VvE op te heffen en vervolgens bij de notaris de splitinsakte laten veranderen/opheffen en zaken regelen met het kadaster en de hypotheeknemer. Je kunt wel als leden de beheerder wegsturen (mits er een wettelijke meerderheid is.

mi
door miennaamishaaz Oct 6, 2020 om 16:48
725 Antwoorden / 1 Vragen

Daarom moet de 49% van de mensen ook met een Jurist rond tafel gaan zitten om de VVE op te heffen of er uit te stappen.

Gezien er volgens TS ongeveer 64-65 eigenaren zijn waarbij 1 de meerderheid van de huizen in bezit heeft zouden er wat andere regels kunnen gelden.

Omdat de Persoon in machtspositie zijn positie misbruikt, en het onmogelijk maakt om hem af te kunnen zetten als VVE beheerder.

Daarom moet de 49% gewoon er samen allemaal via aangetekende brief eruitstappen, en hun lidmaadschap ontbinden, omdat ze het niet eens zijn met de manier van managen van de huidige beheerder.
________________
Gezien iedereen appart opzegt, wat will de huidige beheerder dan doen? 63 apparte rechtzaken aanspannen?

___________________

Persoonlijk heb ik weinig kennis over hoe een VVE contsructie werkt in nederland. {ik ken wel een aantal Horror verhalen vn R/JustnoHOA}

sw
door swat1500 Oct 6, 2020 om 18:44
3796 Antwoorden / 0 Vragen

49% is onvoldoende om een VvE op te heffen. Ook kan je niet zomaar uit een VvE stappen. Als lid van een VvE ben je formeel geen eigenaar van een woning maar de eigenaar van het recht om in een specifiek deel van het pand van de VvE te mogen wonen.
In het uiterste geval kan de VvE dat recht afnemen. Daar moeten ze wel voor naar de rechter maar het is wel mogelijk.

mi
door miennaamishaaz Oct 7, 2020 om 11:20
725 Antwoorden / 1 Vragen

@swat1500

49% zou genoeg moeten zijn omdat 1 persoon 51% bezit.

dan zou wettelijk de situatie toch anders moeten zijn {monopolie/machtpositie enzo}

deHaan12
door deHaan12 Oct 7, 2020 om 17:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste MIENNAAMISHAAZ, we hebben een advocaat.. maar moet u eens raden wie deze advocaat ook vertegenwoordigd: de beheerder. Dus belangenverstrengelingen.. Komen niet verder..
49% om tafel lukt ook niet.. Er zitten enkele bij die de VvE willen aanhouden.

Maar wat RJW zegt: de beheerder ontslaan, zou wel haalbaar kunnen zijn!
Denk dat ik/we daar meer eer kunnen behalen., bedankt!!

getty
door getty Oct 7, 2020 om 17:27
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dan schakelt u een andere advocaat in?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 6, 2020 om 15:27
2098 Antwoorden / Vragen

Ik denk niet dat u daar ook maar iets aan kan doen anders dan dat de beheerde de wet zou overtreden. Denkt u dat daar ergens sprake van is?

deHaan12
door deHaan12 Oct 7, 2020 om 16:56
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, Absoluut zelfs!
Maar dat heeft niets met sde constructie te maken. De beheerder denkt alleen aan zijn eigen portomonnee

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 7, 2020 om 21:18
2098 Antwoorden / Vragen

Als je met aan je eigen portemonnee denken de wet zou overtreden kende dit land wel erg veel criminelen. Kunt u iets specifieker zijn welke wet in het geding is en wat de overtreding?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 6, 2020 om 16:21
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Een merkwaardige situatie. Ook ik verwijs u naar de vereniging Eigen Huis https://www.eigenhuis.nl/contact/#/  maar maak al wel enkele opmerkingen:

Hoe dan ook zal van belang zijn of u een akte heeft m.b.t. aankoop van een woning of aankoop van appartementsrecht. Als u een koopovereenkomst heeft voor een wonig en niet voor appartementsrecht lijkt het mij dat dit hoe dan ook al niet kan.

Daarnaast is het in ieder geval bij een VvE ALTIJD wettelijk zo dat de leden in een a.l.v. normaliter bij meerderheid beslissen wat er wel en niet gebeuret. Een beheerder kan en mag dat niet. Een beheerder heeft niet meer of minder 'te doen en te laten' wat er in een a.lv., wordt besloten. Dat geldt ook voor een VvE bestuur dat uiteraard wel voorstellen kan doen maar evengoed voor beleid en uitvoering de goekeuring/instemming MOET hebben van 50% +1 van de stemgerechtigde leden. Het lijkt er ernstig op dat de beheerder zelfs is aan te spreken op wangedrag maar ja, als de leden niet op een vergadering komen is dat uiteraard wel een groot probleem omdat dan ook niemand hem tegenspreekt. Hoe dan ook is het wel zo dat een beheerder op verzoek van ieder lid en lees dan op verzioek van iedereen die betaalt inzage te geven/verantwoording af te leggen over zijn financiële doen en laten. Daarbij is het hoe dan ook zo dat een VvE een verplichte onderhoudsreserve moet hebben.Kortom, in mijn ogen een zooitje en is nader specifiek advies van bijv. Eigen Huis erg zinvol. (Of een jurist die u kent en dit als specialisatie heeft).

deHaan12
door deHaan12 Oct 7, 2020 om 17:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

De jurist die wij al jaren betalen, kan ons niet van advies zien: belangenverstrengelingen
De jurist vertegenwoordigd ook de beheerder ...
Vriendjes politiek

Is het zo dat diezelfde beheerder de volmacht mag hebben/vertegenwoordiger van de woningbouw en daarmee 51% van de stemmen in handen heeft? Of hoort een beheerder neutraal te zijn en niemand mag vertegenwoordiger alleen begeleiden/beheren?

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 7, 2020 om 21:39
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Als die jurist is aangesloten bij een beroepsvereniging lijkt het mij zinnig om dan een klacht tegen hem in te dienen. Uw tweede opmerking toep ook weer vragen op omfdat een beheerder volmacht kan hebben maar dan uitsluitend van de meerderheid van de VvE en als dat 'de woningbouw' is, is het al helemaal merkwaardig indien u een koopovereenkomst heeft. En wat is dan 'de woningbouw'?? Op zich in beide zaken ook al zaak om contact op te nemen met de Vereniging Eigen Huis!  (Of een onafhankelijke jurist/advocaat) . Heeft u een rechtsbijstandverzekering, schakel die dan in.

tijger1
door tijger1 Oct 8, 2020 om 11:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat valt er nou te klagen over die jurist? Er staat toch juist dat hij niet kan helpen omdat hij de jurist is van de VvE?

En de woningbouw heeft gewoon 51% vande woningen in bezit.

heremietkreeft
door heremietkreeft Oct 8, 2020 om 12:41
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Naar mijn mening is en blijft hier met name de vraag aan de orde wat er in de koopovereenkomst van de woning staat en dus of hier wel sprake is van legitiem handelen door een VvE. Er zou dan in ieder geval sprake moeten zijn van een koop van appartementsrecht omdat dan een VvE verplicht is.

Ook staat mijn vraag nog open wat er wordt bedoeld met 'de woningbouw'. Als dat een coörperatie is in de zin van Sociale Woningbouw zou er sprake moeten/kunnen zijn dat de apparetementen verhuurd worden en dan.

En dan ook nog een keer een opmerking n.a.v. het citaat van vraagsteller: 'De beheerder geeft aan: zal altijd een VvE blijven, opheffen zal nooit gebeuren ivm 100% stemrecht'.  I.vm. 100% stemrecht ??? De statuten van de VvE bepalen wie er stemrecht hebben, normaliter zijn dat de appartementsrecht eigenaren of indien dat huurwoningen zijn de eigenaar op basis van een quotum en dat kan dan wel meer dan 50% van het stemrecht zijn.
Per saldo nog een keer: als vraagsteller een koopovereenkomst heeft roept het geheel grote vragen op m.b.t. de legitimiteit (maar ook als het toch appartementsrecht blijkt te zijn) is advies van een gespecialiseerde jurist/advocaat nodig zoals bijv. al aangegeven (Ook door @TIJGER1) van de Ver. Eigen Huiss of recghtsbijstandsverzekering.

panter22
door panter22 - Oct 6, 2020 om 19:13
6599 Antwoorden / Vragen

Wat je schrijft is niet zo merkwaardig. Ik heb wel eens van het project gehoord.
Voor zover ik weet is jaren geleden deze constructie bedacht om de arme huurders die destijds daar woonden, de gelegenheid te geven hun huis te kopen en op deze manier hun huis te kunnen onderhouden.Want geld voor onderhoud was er toen niet.
Om verpaupering te voorkomen, is voor deze constructie gekozen.
Uiteraard wilde de woningstichting een meerderheidsbelang hebben, want dan kan onderhoud doorgaan zonder al te veel gedoe.
De tijd is veranderd, arme eigenaren zijn er niet meer, dus de VVE constructie is niet meer van deze tijd.
Je hebt veel kritiek op de beheerder en uit je verhaal lees ik dat de woningstichting geen bemoeienis meer heeft met dit project en de beheerder zijn gang laat gaan.
Wat je zou kunnen doen is je klachten op papier zetten en met een paar vertegenwoordigers van de buurt een gesprek aanvragen bij de woningstichting om te kijken of het opheffen van de VVE mogelijk is. Of is de directeur nog steeds de beheerder?
Maar wat ik even niet snap is waarom jullie de achterkant van de huizen laten verloederen. Nu lijkt het wat aan de voorkant, maar eigenlijk zijn het straks afbraakwoningen als de VVE opgeheven wordt.

deHaan12
door deHaan12 Oct 7, 2020 om 17:01
1 Antwoorden / 1 Vragen

Uw verhaal klopt 100%, dat is ook de oorzaak en in principe prima! Alleen voorzijde voor zon klein huisje € 68,- per maand is wat overdreven..
Ja, dat is een goede één, al ben ik bang dat de woningbouw hier niet om maalt.
Verloedering klopt: Achter- vloeren/fundering staan bij sommige huisjes echt op instorten.
Weliswaar zijn deze huisjes warme broodjes over de toonbank dus wellicht gaat er, qua kopers, het e.e.a. veranderen..
Zo "arm" dat het was, lijkt minder te worden
Voorstel is ook om gehele woning onder VvE te krijgen maar ook daar krijgen we nul op rekest.
Het is een grote muur waar we tegen aan lopen.
Woningbouw raadplegen is een optie maar we komen niet verder op ALV dan de beheerder..

panter22
door panter22 Oct 7, 2020 om 17:55
6599 Antwoorden / Vragen

Die ALV geldt toch alleen voor de voorgevel?
Voor de rest van het huis heb je toch niets met die ALV te maken. Of zie ik dat verkeerd.

Ma
door Martin22 - Oct 7, 2020 om 11:41
1 Antwoorden / Vragen

Een andere mogelijkheid is VvEBelang, een belangenvereniging voor VvE's

deHaan12
door deHaan12 Oct 7, 2020 om 17:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

Sterker nog: Daar zijn we lid van, zag ik net, en we hebben een advocaat die we al jaren betalen maar nooit gebruik van hebben gemaakt.
Aankomende ALV zal ik daar ook vragen over stellen: waarom VvE belangen en advocaat? Allebei oogt op rechtsbijstand in het pakket

ev
door evrens - Oct 7, 2020 om 12:22
7 Antwoorden / 0 Vragen

Een VvE is wettelijk verplicht als een pand is gesplitst in apparementsrechten. Dat kan natuurlijk een flatgebouw of dergelijke zijn, maar ook bij rijtjeswoningen zoals de uwe kan er sprake zijn van splitsing in appartementsrechten. Dit komt vaker voor bij verhuur-corporaties die een deel van het wonignbestand verkopen, maar er zorg voor willen dragen dat onderhoud nog steeds collectief gebeurt.
Wat U het beste kan doen is uw splitsingsakte goed bestuderen, wat er precies als appartementsrecht is beschreven en opgenomen in de splitsing. Als het alleen de voorgevel zou betreffen, dan zou dit voor alle 127 wonigen zo zijn, en dan heeft U bij koop dus in feite twee kadastrale objecten gekocht, namelijk een appartementsrecht van de voorgevel, plus een volledig eigendom van de rest. Dat zou dan ook zodanig op de koopakte van Uw woning moeten staan. Technisch kan dit feitelijk wel, maar of het handig en slim is, is maar de vraag.
Dat de woningstichting 51% (dat zou zijn 64,77 voorgevels bij 127 woningen, dus ik ga er even van uit dat dit 65 woningen zijn, dus 51,2% van de appartementsrechten cq. stemmen) van de stemmen heeft, is ook niet fout. En ook als deze stichting door die 51,2% stemrecht ook haar eigen directeur als  voorzitter van de VvE aanwijst, is ook niet fout. En dat hierdoor de woningstichting feitelijk alle besluiten van de VvE naar eigen hand kan zetten is in beginsel niet fout. Of het netjes is, is een ander vraag.
Kijk eens op nederlandvve.nl, dat is een site voor en door VvE's waar veel informatie te vinden is. Ook voorbeelden van misbruik door meerderheidseigenaren of misbruik van meerderheidsstemrecht. Als besluiten of zelfs statuten niet ' redelijk en billijk'  zijn, kan de kantonrechter deze nietig verklaren.
Ook de financiele handel en wandel heb je als VvE lid mogelijkheid tot inzage in. ZOals gezegd, 68 per appartementsrecht per maand, voor 127 appartementsrechten is een bedrag van een dikke ton per jaar, daar moet het VvE bestuur op jaarbasis rekening voor afleggen (penningmeester en kascommissie) en die rekening mag je als VvE lid altijd inzien.

deHaan12
door deHaan12 Oct 7, 2020 om 17:16
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Everens,
Ik zou graag met u in contact willen komen. U lijkt mij iemand die juridisch gezien goed is onderlegd!

ik moet toelichten:

, dus ik ga er even van uit dat dit 65 woningen zijn, dus 51,2% van de appartementsrechten cq. stemmen) van de stemmen heeft, is ook niet fout. En ook als deze stichting door die 51,2% stemrecht ook haar eigen directeur als  voorzitter van de VvE aanwijst, is ook niet fout.

De beheerder is niet meer directeur van de woningbouw maar nu inmiddels beheerder. Hij vertegenwoordigd wel nog altijd de woningbouw.
Mag dat? ik dacht dat de beheerder neutraal moet zijn.

De kascommissie is een bewoner die deze functie al sinds 2012 uitvoert. Maar meer formeel dan inhoudelijk. Ze wil het ook helemaal niet maar niemand anders dient zich aan (ik ga mijn aanbieden dit jaar)
dus (en echt) met alle respect, daar gaan we de "wedstrijd" niet mee winnen :S

audb
door audb - Oct 7, 2020 om 13:37
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Heel eenvoudig.

Als het een huis en geen apartement betreft dan hoeft u zelfs geen lid te zijn van een VVE dat is alleen verplicht als u een apartement heeft ofwel samen met anderen in de zelfde gebouw woond en daar is volgens mij geen sprake van.
https://www.nederlandvve.nl/vve-nieuws/is-een-vve-verplicht-misverstanden-uit-de-wereld/

Het is wel verstandig om eerst bij een advocaat hier over inlichtingen te vragen en het beste kan u eerst een rechtsbijstands verzekering nemen anders kunnen de kosten flink oplopen.

deHaan12
door deHaan12 Oct 7, 2020 om 17:21
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, dat dacht ik ook: heel eenvoudig maar de tekst die u heeft gestuurd, sluit niet een woning (127 woningen) uit, helaas.
Daarom had ik dit huis ook gekocht omdat ik dacht: deze wedstrijd ga ik wel winnen, het is immers geen appartement, dat kan iedereen toch wel duidelijk zien?!
Maar ik kom er niet doorheen...

rj
door rjw Oct 7, 2020 om 22:04
3281 Antwoorden / 5 Vragen

Let op: appartement wil niet zeggen dat iets gestapelde woningen moeten, de constructie waarbij we het meestal hebben als het om appartementen gaat. Voor VvE gaat het eigenlijk om het appartementsrecht. Dit staat in de wet over appartementsrecht:

Boek 5. Zakelijke rechten

Titel 9. Appartementsrechten

Afdeling 1. Algemene bepalingen

Artikel 106
1.
Een eigenaar, erfpachter of opstaller is bevoegd zijn recht op een gebouw met toebehoren en op de daarbij behorende grond met toebehoren te splitsen in appartementsrechten.
2.
Een eigenaar, erfpachter of opstaller is eveneens bevoegd zijn recht op een stuk grond te splitsen in appartementsrechten.
3.
Een appartementsrecht is op zijn beurt voor splitsing in appartementsrechten vatbaar. Een appartementseigenaar is tot deze ondersplitsing bevoegd, voor zover in de akte van splitsing niet anders is bepaald.
4.
Onder appartementsrecht wordt verstaan een aandeel in de goederen die in de splitsing zijn betrokken, dat de bevoegdheid omvat tot het uitsluitend gebruik van bepaalde gedeelten van het gebouw die blijkens hun inrichting bestemd zijn of worden om als afzonderlijk geheel te worden gebruikt. Het aandeel kan mede omvatten de bevoegdheid tot het uitsluitend gebruik van bepaalde gedeelten van de bij het gebouw behorende grond. In het geval van lid 2 omvat het aandeel de bevoegdheid tot het uitsluitend gebruik van bepaalde gedeelten van het stuk grond, die blijkens hun inrichting of aanduiding bestemd zijn of worden om als afzonderlijk geheel te worden gebruikt.
5.
Onder appartementseigenaar wordt verstaan de gerechtigde tot een appartementsrecht.
6.
Onder gebouw wordt in deze titel mede verstaan een groep van gebouwen die in één splitsing zijn betrokken.
7.
Een erfpachter of opstaller is tot een splitsing in appartementsrechten slechts bevoegd na verkregen toestemming van de grondeigenaar. Indien deze de vereiste toestemming kennelijk zonder redelijke grond weigert of zich niet verklaart, kan de toestemming op verzoek van degene die haar behoeft worden vervangen door een machtiging van de kantonrechter van de rechtbank van het arrondissement waarin het gebouw of het grootste gedeelte daarvan is gelegen.

Nummer 6 beschrijft jouw situatie denk ik het best.

panter22
door panter22 - Oct 7, 2020 om 17:29
6599 Antwoorden / Vragen

Het is duidelijk dat je een bloedhekel hebt aan de beheerder. Maar zet dat eens opzij.
Maar hoe zie je de toekomst van deze huizen?
VvE weg en dan, Als €68 per maand al niet voor iedereen op te brengen is, wat denk je wat er dan met de huizen gebeurt?
Ze vallen ten prooi aanhuisjesmelkers en worden niet meer onderhouden en verhuurd aan studenten, zoals meer van die wijkjes in jullie stad. Het einde is afbraak.
Als de fundering van jullie huizen slecht is, waarom dan niet gezamenlijk met de woningstichting aanpakken?
Of heeft de woningstichting geen plannen voor renovatie of groot onderhoud van de huurwoningen?
Korton kijk eens wat je wilt met die huizen en richt al je pijlen niet op de beheerder.

1paul
door 1paul - Oct 8, 2020 om 09:41
3174 Antwoorden / 0 Vragen

op zich kan deze constructie, dit komt wel meer voor dat een partij meerderheid van stemmen heeeft.

dit zegt echter niets over uw rechten uiteindelijk, u heeft RECHT op inzage van alle papieren, kostenverdeling, waar gaat geld naartoe, eventueel loon beheerder enz enz, op eerste vraag moet de beheerder u maar ook uw medeleden inage geven, doet hij dit niet kunt u dit geschil voorleggen aan de rechter en dit daar afdwingen....

hoogte bijdrage kunt u zo onderzoeken of deze terecht is of niet en natuurlijk meer dingen, doe dit snel want u kunt tot max 5 jaar terugvorderen op deze beheerder mocht er iets niet in de haak zijn en ik krijg zo het gevoel dat u met zijn allen loon van deze beheerder betaald en niet zo een beetje ook!!!!

ADVIES, ga naar een advocaat van bijvoorbeeld VvE-belang, deze hebben goede kennis van zaken omtrent dit soort situaties, verenig u met zijn allen, u heeft immers een gezamenlijk belang bovendien kunt u zo de kosten delen wat het makkelijker maakt....

LEES uw splitsingsakte goed door en als u die niet heeft ga naar de notaris waar u getekend heeft om deze op te vragen, daarimn staat vermeld wat wel en niet geregeld is....

mo
door mof - Oct 29, 2020 om 11:18
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als vereniging heeft u statuten, bekrachtigd dooreen notaris. Daarin staat hoe u de vve kunt opheffen. Daarin staat ook welke rechten u heeft mbt bestuurskeuze etc.
vraag de statuten op, die moeten u worden verstrekt.