Mi
door Mikster81 Feb 22, 2018 om 18:45
Geldzaken & recht

Waar moet ik rekening meehouden bij inwonen in een koophuis?

Wellicht krijgen wij (getrouwd stel)de mogelijk om een gedeelte van een boerderij huren.  De verhuurders zijn eigenaar van de boerderij. De woning is een 'zelfstandige' woonruimte (als in eigen badkamer, keuken, woon-slaapkamers en stuk tuin). De woning die we zouden kunnen huren heeft geen eigen huisnummer maar hoort 'gewoon' bij de boerderij. Bij de gemeente zouden we ons inschrijven als inwonend op hun adres.
Dit zorgt bij mij voor vragen welke ik graag vooraf duidelijk zou willen maar niet goed kan vinden. 1. Stel dat de verhuurders schulden maken/failliet raken/deurwaarders aan de deur krijgen. Kan dat op ons verhaald worden? (En vice versa). 2. Hoe zit dat met aangifte ed. bij de belastingdienst? (Ik ben fiscaal partner met mijn partner?) 3. Hoe zit met bv. Een uitkering? Stel dat ik in de bv. in de ww kom? Word ik gekort door de inkomsten van de verhuurder? 4. Mijn partner ontvangt een kleine WGA uitkering (werkt daarnaast). Heeft het gevolgen voor deze uitkering? 5. Waar moeten we nog meer aan denken?

10801 7 Rapporteer

Th
door Theawaalen - Feb 22, 2018 om 19:00
113 Antwoorden / 5 Vragen

antwoord op vraag 1 de persoon die schulden maakt is aansprakelijk ze kunnen deze niet op de huurder of verhuurder verhalen. Het wordt anders als je mede voor de schuld tekent.

Vraag 2 Je kunt maar met 1 persoon fiscaal prtner zijn.

vraag 3 In de ww kijken ze alleen naar wat je zelf voor inkomsten hebt gehad en eventueel nog hebt.

vraag 4  nee

vraag 5 Zorg dat alles voor de huur op papier staat de hoogte van de huur en wat erbij inbegrepen is. Als je iets niet snapt zoek het op met wat er bedoeld wordt.
Ook voor welk tijdsbestek dat je de woning kunt huren. Zorg in ieder geval zelf voor de verzekering voor je inboedel. (navragen bij de verzekerings maatschappij.

tenormin
door tenormin - Feb 22, 2018 om 19:13
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Vraagt u eens bij de Gemeente of het mogelijk is een eigen huisnummer te krijgen. Stel dat de boerderij nummer 1 heeft, misschien kan 1 A daaraan worden toegevoegd. Dan blijven jullie helemaal zelfstandig. Uiteraard als de bewoners met zoiets akkoord gaan.

panter22
door panter22 - Feb 22, 2018 om 19:28
6599 Antwoorden / Vragen

Het lijkt er op dat die verhuur niet helemaal legaal is.
Een zelfstandige woonruimte huren en toch je moeten inschrijven op het adres van de eigenaar,
In de meeste gemeenten heeft de eigenaar een splitsingsvergunning nodig en dan krijg je een eigen huisnummer.
Je zou hierover kunnen informeren bij de eigenaar en als je twijfelt contact opnemen met de gemeente.
Alvast wat info:
https://www.heerlen.nl/huisnummering.html
https://www.principlevastgoed.nl/huis-verhuren-nieuws/welke-regels-gelden-er-betreft-woningsplitsing-voor-verhuur/

tijger1
door tijger1 Feb 22, 2018 om 20:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zou dat niet legaal zijn? Uiteraard moet hij zich op dat adres inschrijven, want het is maar één adres.

panter22
door panter22 Feb 23, 2018 om 10:19
6599 Antwoorden / Vragen

Als je permanent een deel van je huis gaat verhuren, dan wil je toch dat gedoe niet met 1 huisnummer. Dan vraag je een nieuw huisnummer aan. Dit is niet gebeurd. Nu kun je als huurder wel een huurcontract hebben, maar als later blijkt dat een deel van de woning niet verhuurd mocht worden, omdat er een omgevingsvergunning nodig was of niet voldaan was aan de eisen van het bouwbesluit, dan sta je op straat.
Nog wat info:
https://www.denhaag.nl/nl/meldingen/meldingen-wonen/huisnummer-aanvragen.htm

tijger1
door tijger1 Feb 23, 2018 om 11:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of het “gedoe” is, is nog maar de vraag. Wellicht is dit al een langer bestaande situatie. Misschien is die ruimte zelfs al eerder verhuurd.

Maar daar ging het me niet om. Een “eigen” huisnummer is niet verplicht.

De ts komt daar als “stel” (in)wonen, dus fiscaal en uitkeringstechnisch zijn er geen problemen.

tijger1
door tijger1 - Feb 22, 2018 om 20:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een eigen huisnummer is niet per se noodzakelijk om als zelfstandige woonruimte aangemerkt te worden. Ik ga er van uit dat u een eigen deur hebt, die u op slot kan doen.

U bent en blijft gewoon fiscaal partner met uw partner.

WW en of WGA worden niet gekort door inkomsten van anderen.

Ik neem aan dat u een huurcontract krijgt, waarin aangegeven staat wat u huurt.

Hebt u wel een eigen meter voor gas, elektra en water? Daar anders goede afspraken voor maken.

Uiteraard moet u zich inschrijven op dat adres, er is maar een adres.

Ik zie daarin geen problemen.

uwv_webcare
door uwv_webcare - Feb 23, 2018 om 10:02
66 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Mikster81,

Goed dat je alvast uitzoekt wat voor een invloed een eventuele verhuizing kan hebben op jullie situatie.

Het klopt inderdaad dat bij de WW-uitkering en bij de WGA-uitkering de inkomsten van een ander niet worden verrekend. Houd er wel rekening mee dat het wel invloed kan hebben op de hoogte van de toeslag als je deze van UWV ontvangt. Op deze pagina lees je meer over de toeslag van UWV.

Mochten jullie gaan verhuizen wens ik jullie heel veel succes hiermee!

Met vriendelijke groet,

Lisanne
UWV Webcareteam

Mi
door Mikster81 - Feb 23, 2018 om 16:46
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle antwoorden.

Het huis heeft een eigen ingang en kan op slot. Het wordt ook al jaren op deze manier verhuurd. De huidige huurders wonen er nu 4 jaar ofzo, daarvoor waren er andere huurders. Het huis is voor onbepaalde tijd te huur.
Er komt ook een huurcontract welke we uitaard goed zullen doorlezen wannerr we besluiten daar te gaan wonen.

Dat van nagaan hoe het met de meter van g/w/l zit is een goede! Die ga ik nog meenemen.

Verhuurders hebben een bedrijf aan huis en ik bedacht me ineens..stel dat het failliet raakt? Gaan ze dan dit ook op ons verhalen? Wellicht niet aan de orde maar toch. Dat ze dan de boerderij moeten verkopen, snap ik dat wij ook opzoek moeten naar iets anders. Dat is geen probleem.

Van WW ( of aanvulling op WGA) is op dit moment gelukkig geen sprake maar goed je weet nooit en ik weet het liever vooraf.

tijger1
door tijger1 Feb 23, 2018 om 17:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, wees gerust, ook bij een faillissement wordt er niets op u verhaald.

Als daar een bedrijf gevestigd is, zullen er waarschijnlijk extra grote, dus veel duurdere meters zijn. Houd daar rekening mee, of wellicht zijn er tussenmeters geplaats. Het kan natuurlijk ook zijn dat er echt eigen meters zitten.

En hoe zit het met internet/tv? Eigen kabel of doorgelust? Wordt die woning zelfstandig aangeslagen voor de gemeentelijke en waterschapslasten? Bij echt één adres zou dat niet het geval moeten zijn.

AM advocatuur
door AM advocatuur - Mar 1, 2018 om 10:36
11 Antwoorden / Vragen

U noemt het een 'zelfstandige' woonruimte, maar heeft de woonruimte een eigen voordeur? Zo niet, dan kan het wel van alle gemakken zijn voorzien, maar huurt u niet een zelfstandige woonruimte, maar een onzelfstandige woonruimte.