re
door respondent Jan 17, 2014 om 06:02
Geldzaken & recht

Waarom blijft de spaarrente bij banken toch dalen, terwijl volgens de regering de crisis in 2014 voorbij is?

E-mail van Moneyou: Vanwege ontwikkelingen op de financiële markten is MoneYou genoodzaakt de spaarrente te verlagen per 17-01-2014.

Waarom blijft de spaarrente bij banken tóch dalen, terwijl volgens de regering de crisis in 2014 voorbij is?

We worden hier in Nederland gewoon glashard voorgelogen.

1900 12 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Jan 17, 2014 om 08:30
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Economisch slechte tijden hebben invloed op de hoogte van de rente. Maar er zijn veel meer factoren die de rentestand beïnvloeden. Als er weinig geld geleend wordt, hebben banken ook weinig behoefte aan veel vermogen op spaarrekeningen. Wordt er meer geleend, dan hebben bank geld nodig om uit te lenen en dus volle spaarrekeningen (vraag en aanbod dus).

Daarnaast is 2014 nog maar net begonnen. En het einde van de crisis is nog lang geen hoogconjunctuur.

pi
door pieterwolters - Jan 17, 2014 om 09:18
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Het renteniveau heeft niets met de economische situatie te maken. In de jaren 80 was de rente 8 tot 12% en toen ging het echt slecht.

En de crisis is voorbij, dat kan je overal om je heen zien. Alleen zoals met alles, niet iedereen profiteert daar direct van. Bedrijven zullen eerst weer hun financieele gaten moeten opvullen voordat ze mensen kunnen gaan aannemen.

marcel75
door marcel75 - Jan 17, 2014 om 09:23
5124 Antwoorden / 4 Vragen

pieterwolters,
Ik heb misschien last van slecht zicht, maar ik zie niet overal om me heen dat de crisis al voorbij is. Ik zie nog steeds in alle lagen van de bevolking de werkloosheid toenemen, huizenprijzen dalen en een slechte huizenmarkt in het algemeen (de opleving van eind 2013 was een gevolg van de wijzigingen per 1 januari), bezuinigingen bij de overheid en een dalende werkgelegenheid in een tijd dat de babyboomers eigenlijk met pensioen zouden gaan.

tijger1
door tijger1 - Jan 17, 2014 om 09:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u ziet toch zelf ook wel dat de crisis helemaal niet voorbij is? Er is een grote werkloosheid en er komen daar dagelijks groepen mensen bij. Wat dacht u van het herkeuren van de Wajongers? Straks nog veel meer werklozen en/of bijstandtrekkers, of mensen die helemaal niets meer krijgen.

Iedereen houdt als het even kan de hand op de knip met als gevolg, lagere rente.

Ook kunnen de banken veel voordeliger op andere manieren aan geld komen, dus er is geen noodzaak een hogere rente te betalen.

holstein
door holstein - Jan 17, 2014 om 09:53
922 Antwoorden / 16 Vragen

Crisis voorbij, geweldige uitspraak, vooral voor een regering, want dan hebben ze ineens het wiel weer uitgevonden.
Kom op, duurt nog heel lang voor de man in de straat er iets van merkt, er gaat niet ineens een knop om.

edrick3
door edrick3 - Jan 17, 2014 om 10:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ipv Vraag&Beantwoord is dit dus weer eens een Discussie.
Er wordt naar een mening gevraagd!

costnix
door costnix - Jan 17, 2014 om 13:07
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@holstein
Dat komt, omdat we de raad van Rutte niet opvolgen en dat huis en die auto niet kopen.

zw
door zwaardvis - Jan 17, 2014 om 13:58
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Ik heb slecht nieuws; De ECB rente staat op 0,25%. Voor dat percentage kunnen banken geld krijgen bij de ECB. Als wij nog 1,5% krijgen, betalen banken dus meer dan nodig. Reken er maar op dat de rentevergoeding op de spaarrekeningen nog veel verder dalen. E u moet niet verwonderd zijn als u straks 1% moet betalen om uw geld bij de bank te mogen stallen. En daarnaast natuurlijk 1,2% belasting betalen en 2,5% inflatie slikken.

door 14peter - Jan 17, 2014 om 14:14
567 Antwoorden / 2 Vragen

En u neemt de regering nog serieus ook?? ROFL

jantje7
door jantje7 - Jan 17, 2014 om 14:47
1459 Antwoorden / 23 Vragen

U kunt misschien nog overstappen naar Argenta. Rente nu nog 1,85%. Scheelt toch weer 0.15%.
Valt wel onder de Belgische garantieregeling.

zw
door zwaardvis - Jan 17, 2014 om 15:54
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Of beleggen tegen 2% dividend.
Per kwartaal ! Ze zijn er. Maar met risico uiteraard.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 17, 2014 om 16:00
16885 Antwoorden / 202 Vragen

De ECB rente is m.i. ook recent verlaagd naar 1/4% teneinde eventuele inflatie te voorkomen c.q.

En als al gemeld: dit is geen forum, daarvoor is er bij Kassa een andere plek.