la
door lamb Dec 27, 2023 om 17:46
Geldzaken & recht

Waarom gaat Postnl vrij uit na wanprestatie?

Afgelopen drie weken zijn 7 brieven (verzonden via Postnl) niet aangekomen. De post stond (met foto) wel vermeld in de Postnl-app. Klacht ingediend, na lang wachten, via de klachten-chat van Postnl. Excuses werd aangeboden, en men zou de klacht doorgeven aan de collega's van de postbezorging.
Van de 7 gemiste brieven kon ik één afzender traceren, daar contact mee opgenomen en netjes kunnen afhandelen. Van de andere 6 brieven kan ik niet zien wie de afzender is.... wat wel erg vervelend is natuurlijk. Omdat alleen van de voorzijde van de enveloppe zichtbaar is.
Maar is dit wel normaal, er is 7 keer porto betaald, de inhoud van de brieven blijft onbekend naast de moeite/kosten die de toezenders hebben moeten nemen.
Vraag: Kan Postnl hier zomaar mee wegkomen vraag ik me af. Wel porto innen, maar niet bezorgen.
Plus de onzekerheid over de betrouwbaarheid van de postbezorging. Dit is nl niet de eerste keer.

992 7 Rapporteer
ju
door juliomariner - Dec 27, 2023 om 17:48
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Grote kans dat ze alsnog aankomen.

Thecla58
door Thecla58 - Dec 27, 2023 om 18:09
862 Antwoorden / 3 Vragen

Het was en is de afgelopen tijd topdrukte bij PostNL en dan kun je verwachten dat niet alles op tijd (en soms ook helemaal niet) aankomt. Echter... PostNL heeft met de staat der Nederlanden een overkomst (als ik me niet vergis) waarin in is afgesproken dat x % van de poststukken op tijd geleverd moet worden.

Ik vraag me serieus af waarom jij je drukt maakt over het feit dat de verzender porto moet betalen... maar hey just my two cents.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 27, 2023 om 18:20
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ten eerste lees dit: 5 (juridische) manieren om wanprestatie aan te pakken | Wet & Recht | Wet & Recht (wetrecht.nl) en daaruit is ondermeer af te leiden dat wanprestatie betrekking heeft op het door een ander niet nakomen van afspraken met u. Hoe dan ook is dat bij u niet het geval aangezien degenen die de door u bedoelde brieven verzonden zouden hebbe. Degene daarvan die u vond zou dat dan kunnen doen. U niet.

Afgezien daarvan is het misschien wel mogelijk om na te gaan wie de verzender is omdat bij vergoten van de beelden die u heeft mogelijk wel een code zichtbaar is die u m.b.t. uw navraag kunt benutten.

De afgelopen dagen is er wel sprake geweest van vertraging en het is niet uit te sluiten dat u deze alsnog zult ontvangen. Als het belangriujke brieven zijn zal men die oingetwijfeld nog een keer aanbieden indien de verzender een reactie zou verwachten die dan dus niet komt.

Opnieuw voor u in iets andere woorden: jegens u is geen sprake van wanprestatie resp. in gebrekje blijven en kunt u m.i. ook helaas niet aangeven of  resp. welke schade u dan zou hebben ondervonden.
Zie het nu volgende m.b.t. het kunnen indienen van een klacht bij de gescillen commissie post Om een klacht over de postbezorging van PostNL te melden, kunt u de volgende stappen volgen12:

  1. Ga naar de PostNL website en klik op “Service & Contact”.
  2. Klik op “Probleem of klacht”.
  3. Klik op “Klacht indienen”.
  4. Scroll naar beneden en klik op “Contact opnemen”.
  5. Kies je manier (bijvoorbeeld “online klacht indienen postnl”).
Als u niet tevreden bent over de afhandeling van uw klacht, kunt u uw klacht neerleggen bij de Geschillencommissie Post. De behandeling van een klacht bij deze instantie kost € 27,50. U krijgt dit bedrag terug wanneer de commissie u gelijk geeft.  Bron:  (https://www.maxmeldpunt.nl/geld/veel-klachten-over-postbezorging-postnl/

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 27, 2023 om 18:49
2095 Antwoorden / Vragen

Ja, daar kan PostNL "zomaar" mee wegkomen. Een betere post service met garanties kan natuurlijk ook bestaan maar niemand wil het bijbehorende tarief betalen.

rj
door rjw Dec 27, 2023 om 20:09
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Die kosten zullen exponentieel stijgen en dan zullen er nog steeds af en toe zaken vertragen of (tijdelijk) kwijt raken.

sira
door sira - Dec 27, 2023 om 19:07
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Waarom gaat Post.nl vrijuit na een wanprestatie?

Wat wilt u? Heeft u een suggestie? Arresteren, smartengeld?
Als dat al mogelijk zou zijn, dan gaat dat smartengeld naar de verzender en niet naar u, want u heeft geen schade geleden. U heeft hooguit pech dat er 7 brieven/kaarten minder bij u zijn binnengekomen.

rj
door rjw - Dec 27, 2023 om 20:11
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Een post- of pakketbezorgservice is per definitie "best effort". Er zijn teveel interne en externe invloeden die de bezorging kunnen beïnvloeden dat geen enkel bezorgbedrijf 100% garantie kan geven. Als iemand dat wel claimt liegen ze.

la
door lamb - Dec 28, 2023 om 17:40
28 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor de reacties. Het ging/gaat mij vnl om het gemak waarmee het niet leveren van brieven (waar porto op zit) wordt afgedaan. Ik hoef zelf echt geen vergoeding maar de toezenders van 6 poststukken kan ik niet achterhalen (immers die hebben wel kosten gemaakt). Ondanks de goede tips van Heremietkreeft die ik al had toegepast.
Of ik schade heb geleden weet ik niet omdat ik de inhoud van de brieven niet ken. Behoudens een (7e) geval waarvan ik de afzender kon traceren en dat betrof een poststuk waar een cadeaubon in zat.
Nogmaals dan voor de diverse reacties!